Strengholt zijn schrijfsels.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: Strengholt zijn schrijfsels.

Bericht door dikkemick »

Peter van Velzen schreef:
dikkemick schreef:Wordt het niet tijd voor 1 grote atheïsten-"bijbel" ?
De "Bijbel" van Atheisten kan nooit erg groot zijn. Ze bevat immers slechts een enkele bewering "Ik geloof niet in god(en). Maar voor vrijdenkers kan er geen Bijbel zijn. Dogma's ziijn immers datgene dat we wensen te vermijden. Ons alternatief zijn objectieve, herhaalbare waarnemingen. DIe zijn echter nooit voltooid. Dus hier is geen definitief geschrift mogelijk. Wij moeten aldoor blijven waarnemen, en onze inzichten van vandaag hoeven niet altijd onze inzichten van morgen te zijn.Integendeel. Wij moeten er naar blijven steven dat die van morgen beter zijn.
Laat ik het anders formuleren dan.
Met de "bijbel" van de atheïsten bedoel ik dat boek welke aangeeft WAAR religie vandaan komt, hoe het christendom/islam (en andere godsdiensten) ontstaan zijn, welke fouten, plagiaat en incongruenties er in de heilige (door goden geïnspireerde/ingefluisterde) boeken staan, waarom openbaringen geen bewijs zijn en zelfs elkaar tegenspreken, hoe goden in de tijd geëvolueerd zijn, welke antwoorden op DE vragen logischer zijn, consequenter, duidelijker en waarschijnlijker. Dat geloof geen deugd is maar juist hindert in de ontwikkeling, dat indoctrinatie op jonge leeftijd niet wenselijk is (dat geloof dus plaatsgebonden is), hoe geloof misschien wel voordelig is geweest voor de groep, dat ID totaal niet "I" is. Ook komt er een appendix met ALLE denominaties, stromingen en richtingen en daarboven een appendix met alle ( :lol: ) evolutietheorieën. Verder....

Ach laat maar. Geen bomen genoeg. Daarbij wordt het niet gelezen of afgedaan met dooddoeners zoals: 'Daarom heet het ook een geloof" "Gods wegen..." Het zou juist een knaller moeten worden welke de christen/moslim etc. uitnodigt te lezen. Maar ga daar maar aan staan zonder dat de duivel de schuld krijgt van het verschijnen van het boek!

Bovenstaande voorbeelden zijn wel reden waarom ik (en anderen) atheïst zijn. Er zijn alleen maar reden om niet te geloven...en die zou ik graag ik boekvorm zien...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:
Laat ik het anders formuleren dan.
Met de "bijbel" van de atheïsten bedoel ik dat boek welke aangeeft WAAR religie vandaan komt, hoe het christendom/islam (en andere godsdiensten) ontstaan zijn, welke fouten, plagiaat en incongruenties er in de heilige (door goden geïnspireerde/ingefluisterde) boeken staan, waarom openbaringen geen bewijs zijn en zelfs elkaar tegenspreken, hoe goden in de tijd geëvolueerd zijn, welke antwoorden op DE vragen logischer zijn, consequenter, duidelijker en waarschijnlijker. Dat geloof geen deugd is maar juist hindert in de ontwikkeling, dat indoctrinatie op jonge leeftijd niet wenselijk is (dat geloof dus plaatsgebonden is), hoe geloof misschien wel voordelig is geweest voor de groep, dat ID totaal niet "I" is. Ook komt er een appendix met ALLE denominaties, stromingen en richtingen en daarboven een appendix met alle ( :lol: ) evolutietheorieën. Verder....
Dat soort zaken kom je tegen bij diverse auteurs. Voor een leek is "God als misvatting" zeer bruikbaar. Dit boek is in rap tempo de concurrentie aan gegaan met de Bijbel als het gaat om vertalingen. Als iemand dit gelezen heeft dan heb je een zekere basiskennis. En voor iemand die er ook nog bij wil lachen. Bestel de Schrift betwist van Maarten 't Hart. Dit had al lang vertaald moeten worden in diverse talen. Qua schrijfstijl is het gewoon een klassieker. Tja, het onderwerp ligt wat gevoelig.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Afbeelding

€ 14,95!

Zondegeld.

Bruna-link.
Samenvatting: Kleine catechismus voor freethinkers (zoals op de achterkaft)

NBD|Biblion recensie

De schrijver is anglicaans priester en woonachtig in Egypte. Aanleiding is de website Freethinker.nl waarop een lijst met zo'n tweehonderd kritische vragen aan christenen prijkt. Strengholt heeft de vragen rondom 52 thema's gegroepeerd, waardoor het geheel op een catechismus lijkt. De eerste helft gaat over de Bijbel en de inhoud van het christelijk geloof, de tweede over geloof en wetenschap, evolutie, moraal en samenleving. Strengholt put uit allerlei apologetische, ongenoemde bronnen. De antwoorden zijn leesbaar en beknopt. Het boek lijkt vooral geschreven voor christenen die zich door atheïstische kritiek voelen uitgedaagd of bedreigd in hun geloof. Vermoedelijk de beste manier om het boek te lezen is als een reeks persoonlijke antwoorden van de auteur zelf. Antwoorden zijn vooral een kwestie van 'Ik zie dat zo' of 'Ik geloof dat...' en bij ieder antwoord kan de atheïst repliceren: 'Maar hoe wéét je dat allemaal?' Veel antwoorden hebben een hoog retorisch of ad hoc-gehalte. Toch wordt de atheïst respectvol bejegend, wat andersom helaas op de Freethinker-website lang niet altijd geldt.
Dr. Taede A. Smedes (NBD|Biblion recensie)
Moderne mensen op verstikkende wijze vastgeketend in een kinderachtig, wel heel ouderwets en gezond verstand blokkerende religie.
Laatst gewijzigd door Cluny op 12 jul 2013 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Recensies.
Bij de meeste online boekverkopers is er de mogelijkheid voor het plaatsen van een recensie.
Natuurlijk wil de boekenverkoper vooral recensies die de verkoop stimuleren dus de kritiek moet heel subtiel verpakt worden.
Bol.com was de eerste die ik vond.
Mijn complimenten voor de schrijver.
Link naar bol.com.
Alle reviews (1)
Schrijf een review
Gemiddelde beoordeling: Klantbeoordeling: 3 van de vijf sterren

Minpunten: Eenzijdig (1)

Sorteren op: datum | beoordeling | behulpzaamheid

Klantbeoordeling: 1 van de 5 sterren Preken voor eigen parochie?

1 juli 2013 | Door: freereader

Het is een compliment waard dat strengholt zich de moeite heeft getroost de vragen op freethinker.nl te beantwoorden. Jammer is het evenwel dat hij zich niet bereid heeft getoond om de dialoog aan te gaan met vrijdenkers op voornoemde website. Aangezien zijn antwoorden bij velen nogal wat stof tot debat oproepen en temeer omdat, in het kader van zijn weigering om zijn antwoorden te bediscussiëren op freethinker.nl, hij ervoor koos zijn antwoorden in eerste instantie exclusief op zijn eigen blogspot te publiceren (nu in boekvorm te verkrijgen), restte participanten aan freethinker.nl niets anders dan zijn antwoorden van zijn blogspot te kopiëren en ze zodoende alsnog van commentaar te voorzien ("95 stellingen / 200 vragen aan Jos Strengholt en ikw" op voornoemd forum), om zo met een omweg alsnog enigszins te voldoen aan de doelstelling van dit forum om discussie aan te moedigen en te faciliteren en de mogelijkheid te bieden aan verschillende invalshoeken en visies.

Ik persoonlijk hoop van harte dat dit boekje de lezers hiervan aanmoedigt om zich vervolgens ook te verdiepen in de tegenwerpingen op Strengholts antwoorden op de vragen, zoals voor eenieder vrij toegankelijk op freethinker.nl, om zo misschien tot een evenwichtiger oordeel te komen, dan door het lezen van een wellicht enigszins voor eigen parochie predikende dominee het geval zou kunnen zijn. Of het nu verstandig is om bijna 15 euro neer te tellen voor informatie die in ieder geval grotendeels al vrij
toegankelijk verkrijgbaar is op internet laat ik verder in het midden.

Minpunten: Eenzijdig

Vond je deze review nuttig? Ja (0) | Nee (0) | Ongepast?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Bericht door Jinny »

Cluny, het boekje van Strengholt met de van dit forum gejatte vragen is in Epub vorm beschikbaar.
Grootte is 27 MB, dit voor de mensen die via een smartfone forumen.

megafileupload
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik heb ondertussen ook op zijn blog een stukje van deel 1 van Rereformed gezet. Om zijn fans even te bedienen. Misschien moet de Epub maar naar het portal en facebook. Wel in combinatie met de recensie van Rereformed. En laten we dan gelijk even het boek "Volwassen Geloof" erbij zetten.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Is het geheel dan ergens te downloaden? Als 1 en ander compleet is, lijkt me dit een geweldig boekwerk!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:Is het geheel dan ergens te downloaden? Als 1 en ander compleet is, lijkt me dit een geweldig boekwerk!
Er zal een link neergezet worden naar de uitgever van "Volwassen Geloof". Doe er een beetje geld bij om dit boek te kopen en lees het boekje van strengholt online. De angel is er al lang uit. Hier zal geen freethinker nog serieus naar kijken.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef:Ik heb ondertussen ook op zijn blog een stukje van deel 1 van Rereformed gezet. Om zijn fans even te bedienen.
Jos Strengholt heeft vanmorgen op zijn blog een link gezet naar mijn commentaar. Dat is heel aardig van hem! :thumbleft:
Hij vindt het fijn dat zijn boekje voor atheïsten om van te genieten is, en is dan ook erg blij dat de intellectuelere lezers op freethinker (hij noemt ze avant-gardisten!) de bedoeling van zijn boekje hebben begrepen.
http://strengholt.blogspot.fi/2013/07/f ... -mijn.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij verbaast zich dat ik zo onder de indruk ben van zijn antwoorden. Hij weet blijkbaar niet dat ik al jaren indrukwekkende christen-fundamentalistische antwoorden verzamel en tentoon stel.
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik had nimmer de gedachte dat ze onder de indruk zouden zijn van mijn antwoorden, maar grappig is hoe ze rollend van het lachen zichzelf lijken te benatten. Onze minuscule intellectuele avant garde van atheïsten heeft het niet meer
.

Ik proef toch wel enig cynisme..

Maar inderdaad fijn dat de link geplaatst wordt. Misschien dat de fans van Strengholt er iets aan hebben en gaan nadenken...
Einstein/Mick
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:
Ik proef toch wel enig cynisme..

Maar inderdaad fijn dat de link geplaatst wordt. Misschien dat de fans van Strengholt er iets aan hebben en gaan nadenken...
Het zal voor hem lastig zijn om de juiste houding te vinden. Nu Rereformed zoveel zichtbare tekortkomingen aan de oppervlakte heeft gebracht zou ik me ronduit schamen. Maar ja, ik ben een atheïst en geen apologeet.
Mijn fouten dienen geen hoger doel. Daarom probeer ik er zo weinig mogelijk te maken en als ik ze dan toch tegen kom, dan maar herstellen en een paracetamol slikken om de ongewenste bijverschijnselen op te vangen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat ik daarom wel echt "christelijk" zou vinden, is als Strengholt er serieus op ingaat. Hij moet alles met het grootste gemak weer kunnen ontkrachten. De bijbel heeft immers op alle vlakken gelijk.
(Zo krijg ik dan toch een heel klein beetje mijn 'debat' waar ik zo lang op heb moeten wachten...)
Einstein/Mick
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

Goed werk Rere ! Je steekt er veel tijd in...

Ik lees je commentaren met veel plezier =D>
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

dikkemick schreef:Wat ik daarom wel echt "christelijk" zou vinden, is als Strengholt er serieus op ingaat. Hij moet alles met het grootste gemak weer kunnen ontkrachten. De bijbel heeft immers op alle vlakken gelijk.
(Zo krijg ik dan toch een heel klein beetje mijn 'debat' waar ik zo lang op heb moeten wachten...)
Je ziet in zekere zin al een debat. Zo gaat het al heel lang. Gelukkig zijn er altijd mensen die er wat van opsteken. De kerken stromen leeg. Een mij onbekende bron op het CIP riep dat er per maand tussen de 600 en 700 jongeren in Nederland het geloof de rug toekeren. Zelf ben ik een getal van 400 tegen gekomen. Samen met duizenden volwassenen. Elke maand weer. Ook de evangelicals hebben hier mee te maken. Er zijn studies geweest. En wat bleek dat de beter opgeleiden en meest betrokken leden van evangelische groeperingen het snelst de benen namen. Maar je hoort er bijna niet over. Het gaat geruisloos. Met dit soort boekjes van Strengholt zul je juist de meest kritische gelovigen overtuigen dat ze maar beter een andere hobby kunnen zoeken. Hij geeft ze gewoon een alibi om te stoppen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

PietV. schreef: De kerken stromen leeg. Een mij onbekende bron op het CIP riep dat er per maand tussen de 600 en 700 jongeren in Nederland het geloof de rug toekeren. Zelf ben ik een getal van 400 tegen gekomen. Samen met duizenden volwassenen. Elke maand weer. .
Helaas moet er hier gestemd gaan worden waar de nieuwe gereformeerde kerk gebouwd moet gaan worden. De bestaande kerk wordt nl. te KLEIN! Hier gaat het indoctrineren vrolijk verder.
Einstein/Mick
Plaats reactie