Crisisvoedsel: Ramen.

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Plaats reactie
Cluny
Banned

Crisisvoedsel: Ramen.

Bericht door Cluny »

Ramen deel 1
Het kant en klare gegrilde kippetje was in de aanbieding. 3 Euro i.p.v. 5
Maar opgewarmd op ons bord bleek deze iets te groot voor 2 personen.
De gewoonte bij ons is dat zij het grootste stuk van de met opzet ongelijk gedeelde kip op haar bord krijgt en ik het kleinste stuk. Uiteindelijk krijgen we allebei ongeveer evenveel vlees binnen omdat zij meestal netjes met mes en vork eet en vette vingers vermijdt en ik halverwege de maaltijd haar deel van de kip met de laatste resten vlees krijg. Ik verwijder uiteindelijk dus van de hele kip de laatste resten van het vlees van de botten waarbij ik dus wel mijn vingertoppen gebruik.
Maar de laatste keer was waarschijnlijk door het warme weer mijn honger voorbij ver voordat ik met mijn vingers de laatste moeilijke stukken vlees zou gaan verwijderen.
Omdat voor de katten al een royale portie wit vlees was gereserveerd, bleef ik toch met een redelijk grote hoeveelheid “moeilijk” kippevlees zitten.
Zonde om weg te gooien. Daarop ik heb het volgende bedacht.
Ik heb alles wat er aan kip nog over was, dus alles wat er op het bottenbord lag dezelfde avond in een pan met weinig water gedaan en samen met één bouillonkruidenblokje er een sterke kippenbouillon van getrokken en deze de nacht laten staan.
Ondanks de overdreven en alsmaar voortdurende protesten van mijn vriendin die het eigenlijk maar een smerige gedoe vond.
De volgende dag heb ik de inhoud van de pan lauwwarm gemaakt, de bouillon gezeefd en van wat er in de zeef lag zorgvuldig gescheiden in kippesoepvlees wat weer terug in de pan ging en de rest wat in de vuilnisbak belandde.
Daarna heb ik mie aan de weer opgewarmde bouillon toegevoegd en deze in de bouillon gaar gemaakt. Dat is dus eerst aan de kook brengen en dan het vuur uitdoen en rustig afwachten tot de mie gaar is.
Uiteindelijk had ik dus 2 1-persoons porties, mijn ontbijt en lunch.
Op het bord met bamisoep heb ik de mie-soep op smaak gebracht met een minimale hoeveelheid seroendeng ( geen pinda’s! ) en heel weinig Indonesische sojasaus.
Voorlopig het lekkerste ontbijt van 2013.
Het was zo lekker dat ik er van ging vloeken.
Dit eten heeft ook een naam.
.
Ramen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Jinny

Re: Crisisvoedsel: Ramen.

Bericht door Jinny »

Ik zeg, klinkt lekker.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dat ga ik proberen!
Het water staat in m'n giechel.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Het pruttelt.
Heb het met overgebleven eend uit de oven gedaan.
Wat laurier, lavas en jeneverbessen toegevoegd en 2 kippenbouillontabletten 'van de Turk'.
Morgen volgt de uitslag.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fenomeen schreef:Het pruttelt.
Heb het met overgebleven eend uit de oven gedaan.
Wat laurier, lavas en jeneverbessen toegevoegd en 2 kippenbouillontabletten 'van de Turk'.
Morgen volgt de uitslag.
En??
medical-rash-rash_decision-spot-spotty-medical_exams-bfrn117l.jpg.png
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Lekkerste bami die ik ooit gegeten heb!!
Heb het met udon noodles gemaakt.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Over mijn eerste avontuur van het Ramen maken en Ramen eten heb ik een jaar geleden uitgebreid op Freethinker geschreven.
Afgelopen jaar heb ik in totaal een keer of 20 tot 25 Ramen gemaakt. 2 keer heb ik de kippenbouillon netjes van kippenpoot stukken gemaakt omdat ik Ramen als voorgerecht heb geserveerd bij een rijsttafel met gasten.
Een groot succes was het wel.
De 20 overige keren was ik de maker en zelf de enige eter. En was de basis dus een restje afgekloven kippenbotten.
Op de één of ander manier verveelt Ramen niet zo gauw. Dat komt denk ik omdat:
Ten eerste de basiskruiden elke keer anders zijn. Kip uit de braadzak ( meestal AH provinçaal, soms een andere super en soms Spaans gekruid ), zelf gekruid in de grill of zoals in het openingstopic beschreven.
Ten tweede omdat ik de bouillon elke keer anders op smaak breng. Elke keer een ander blokje, soms geen blokje maar een lepel Rode of Groen Curry of een teentje knoflook.
Ten derde varieert de hoeveelheid vlees in het eindproduct nogal eens. Gek genoeg lijkt het soms wel dat de Ramen met weinig kippenvlees lekkerder is.
Ten vierde, je kan eindeloos variëren met Mie. Fijne Mie, goedkope, dure, brede platte, Mihoen fijn, Rijstemie breed plat. En tenslotte de soort die de debutant Fenomeen instinctief heeft uitgekozen: udon noodles, de Mie met ronde doorsnede.
Ten vijfde, je kan variëren met de Soja saus, ik doe dat zelf niet, lekkerder dan de huidige in mijn keukenkast is er m.i. niet. Maar japanners kennen honderden soorten Sojasauzen ( Miso ) en beoordelen de smaak zoals de Fransen de wijn.
Tenslotte ten zesde, je kan er iets van groente door heen doen, een restje soepgroente uit de vriezer, een weinig fijngesneden verse koriander of zo. Meestal vind ik dat zelf geen verbetering.
Van deze 6 variatiemogelijkheden vind de keuze van de Mie het belangrijkste voor het succes van de maaltijd. Elke Miesoort zal ook wel een ideale verhouding Bouillon moeten hebben, maar daar ben ik zelf nog niet helemaal achter.
Eigenlijk flans en hutsel ik maar wat door elkaar en laat mij verrassen met het resultaat. Van alle circa 25 Ramen 2 portie maaltijden kan ik niet zeggen dat er 1 mislukt is. Altijd lekker en met veel smaak opgegeten, meestal ook een flinke portie.
De lekkerste in mijn herinnering zijn die met brede Mie en naar verhouding weinig vlees.
Laatst gewijzigd door Cluny op 16 jul 2014 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Fenomeen schreef:Lekkerste bami die ik ooit gegeten heb!!
Heb het met udon noodles gemaakt.
Leuk om over dit geslaagd experiment te lezen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Sinds 1 Januari 2015 heb ik een nieuwe zender op de TV. SBS9.
En vanavond 20.30 zenden ze daar de speelfilm uit met de titel.
.
The Ramen Girl.
.
Mijn vriendin vindt het maar niks, maar ik ga wel kijken!
Morgen vertel ik hoe de film was.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Een geweldige film was het niet.
Het streven naar een perfecte Ramen, een beetje doorgeschoten Japans culinair vakmanschap, wordt veel te vet aangezet en is daarmee erg ongeloofwaardig geworden. Een aardige film toch wel maar vooral omdat deze film anders is want ook het verhaal stelt weinig voor.
Als je jouw eigen Ramen tot een hoger niveau wilt tillen kan je beter op YouTube kijken.
Bijvoorbeeld
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ramen.jpg
Toeval bestaat niet.

:D
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Verhuisd vanuit Cultuur naar hier.
Edit: een modinfo van gemaakt.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Klachten in het daarvoor bestemde forum of PB.
Verplaatst.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =5&t=15090" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie