De doodstraf

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: De doodstraf

Bericht door Blues-Bob »

Klikzoi schreef: Het bovenstaande voorbeeld staat niet op zichzelf. Het gaat er mij niet om of men wel of niet voor- of tegenstander is voor de doodstraf, binnen een samenleving die in rap tempo veranderd moet de discussie over een eventuele herinvoering van de doodstraf open blijven staan.
1. Als het voorbeeld niet op zich staat, laten we het dan niet meer over een individuele casus hebben. Laten we de doodstraf dan ook bediscuseren als generiek middel, en niet een middel voor een specifieke casus. Ik verwacht van je dat je argumentatie die terugvoert op 1 specifieke casus, niet meer gaat gebruiken.
2. Wat de snelheid van het veranderen van de publieke opinie ermee te maken heeft is mij een raadsel. We hebben een democratische rechtstaat. De doodstraf kan in principe via die weg ingevoerd worden, en gezien het aantal pagina's aan argumentatie hier, is de discussie over de doodstraf geen taboe, in ieder geval hier niet. Waaruit maak je op dat discussie over de doodstraf een taboe is? (let op, dat mensen tegen de doodstraf zijn is geen argument, als mensen stelselmatig het onderwerp uit de weg gaan heb je pas een punt). In onze discussie hier heeft in ieder geval iedereen het onderwerp openlijk besproken. Waarom je dus dit argument blijft herhalen is mij een raadsel. Er komt een moment dat mensen niet meer ingaan op je herhaling van zetten.
Indien nu in België een referendum zou worden gehouden waar de Belgische bevolking de keuze wordt voorgeschoteld Dutroux levenslang te onderhouden of hem te veroordelen tot de doodstraf zou die keuze vrij duidelijk zijn. Men mag dit kwalificeren als een onderbuik gevoel, maar de tendens bestaat nu eenmaal onder de bevolking.
1. voert terug op 1 casus.
2. Ik kwalificeer dit niet als een onderbuik gevoel
3. Ik ben niet zozeer tegen een jury rechtspraak, maar vind dat een rechter de straf dient te bepalen en de politiek de wetten en maximale straffen bepaalt via de democratie kan de burger daarop invloed uitoefenen. Niet via referenda.
4. Daarbij zie ik wederom nergens bronverwijzingen. Je claimt in het wilde weg.
Net zoals in Nederland burgers eigen rechter spelen indien een veroordeelde pedofiel in hun straat terug keert. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar de tendens bestaat en kenmerkt de samenleving van vandaag.
De tendens bestaat ook om bij voetbalwedstrijden rellen te gaan schoppen en op de vuist te gaan met de tegenstanders. Daarom hebben we een democratische rechtstaat. Als de tendens voldoende levensvatbaar en redelijk geacht wordt onder de burgers, hebben we de democratische wegen waarop we invloed kunnen uitoefenen.
Het TBS-systeem is een verouderd systeem wat ontwikkeld is binnen een andere tijdsgeest die niet meer correspondeert in deze tijd. Denk aan het opschorten van verjaringszaken waardoor daders alsnog kunnen worden veroordeeld. Denk aan het uitzitten van slechts tweederde van de oorspronkelijke straf die in het geval van Volkert G een volkswoede oproept. Burgers staan bij wijze van spreken hem al op te wachten bij de gevangenispoort indien hij vervroegd wordt vrijgelaten. Dat bedoel ik met de veranderende tijdsgeest. Daar hoort de discussie over de doodstraf ook gewoon bij.
1. TBS is geen strafmaat.
2. Levenslang is in Nederland gewoon levenslang. Hooguit kan dan amnestie uitgeroepen worden. De aangehaalde casus is niet een levenslange straf, en derhalve is het onwaarschijnlijk dat destijds de doodstraf gegeven zou zijn. Niet ter zake doende argumenten dus wederom.
3. De discussie over de doodstraf wordt al jaren gevoerd en zal altijd gevoerd blijven. Herinvoering via democratische weg is niet gelukt tot op heden. Jouw argumenten zijn voor mij over het algemeen nauwelijks het wegen waard. Slechts een paar argumenten acht ik valide. Helaas blijf je vooral de niet valide argumenten herhalen.

Tot slot: De discussie over de doodstraf zal ik met je voortzetten als blijkt dat je de inspanning van anderen serieus neemt en doorleest, en als je met nieuwe argumenten komt die valide lijken.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Klikzoi schreef:Het bovenstaande voorbeeld staat niet op zichzelf. Het gaat er mij niet om of men wel of niet voor- of tegenstander is voor de doodstraf, binnen een samenleving die in rap tempo veranderd moet de discussie over een eventuele herinvoering van de doodstraf open blijven staan.

Indien nu in België een referendum zou worden gehouden waar de Belgische bevolking de keuze wordt voorgeschoteld Dutroux levenslang te onderhouden of hem te veroordelen tot de doodstraf zou die keuze vrij duidelijk zijn. Men mag dit kwalificeren als een onderbuik gevoel, maar de tendens bestaat nu eenmaal onder de bevolking.

Net zoals in Nederland burgers eigen rechter spelen indien een veroordeelde pedofiel in hun straat terug keert. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar de tendens bestaat en kenmerkt de samenleving van vandaag.

Het TBS-systeem is een verouderd systeem wat ontwikkeld is binnen een andere tijdsgeest die niet meer correspondeert in deze tijd. Denk aan het opschorten van verjaringszaken waardoor daders alsnog kunnen worden veroordeeld. Denk aan het uitzitten van slechts tweederde van de oorspronkelijke straf die in het geval van Volkert G een volkswoede oproept. Burgers staan bij wijze van spreken hem al op te wachten bij de gevangenispoort indien hij vervroegd wordt vrijgelaten. Dat bedoel ik met de veranderende tijdsgeest. Daar hoort de discussie over de doodstraf ook gewoon bij.
Wat mij opvalt aan de posts van Klikzoi, is dat hij zelf geen enkel standpunt verkondigt, maar zich verschuilt achter "tendensen" die zouden leven onder het volk.
En over wat "het volk" wil, geen (moreel) oordeel.
Hij vindt dat de discussie open moet blijven, maar neemt er zelf niet (openlijk) deel aan.

Als "het volk" morgen de pijnbank en de brandstapel terugwil, zal men Klikzoi vermoedelijk niet horen protesteren.
Wat het volk ook wil: Men moet zich er maar bij neerleggen.

Maar wacht eens even: WIJ zijn het volk.
Niet slechts het pro-doodstraf kamp!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Klikzoi schreef:. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar de tendens bestaat en kenmerkt de samenleving van vandaag.

.
Mooi, terug naar de middeleeuwen dan maar met lynchpartijen en heksenverbrandigen en homo's terug de kast in. #-o
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Klikzoi schreef:
Peter van Velzen schreef: Uiteraard was het in het betreffende geval beter geweest als de man niet was vrijgelaten. Dat zal ik geenzins bestrijden. De vraag is echter of de doodstraf hier zinvol is. Alernatieven zijn er ook. Ze hebben ook zo hun nadelen, maar of deze opwegen tegen de nadelen van de doodstraf (desperado-neigingen en onomkeerbaarheid) daarover valt uiteraard te twisten.
Het kostenplaatje behoeft geen discussie meer. Cru gezegd kost een spuitje de samenleving per gedetineerde veel minder dan diens levenslange onderhoud en dito dure behandelingen die in de regel niets opleveren.

Vandaag werd dit voorbeeld nog eens aangehaald in de media. In de cel van Mark Dutroux werd een video aangetroffen met materiaal van schaarst geklede kinderen. Dezelfde Dutroux die roept om vervroegde vrijlating en waar zijn voormalige echtgenote en partner in crime al vorig jaar vervroegd werd vrijgelaten. Deze vrouw ambieert nu een functie binnen het zorgwezen.
Wat heeft jouw reactie met mijn aangehaalde woorden te maken?
Ik wens u alle goeds
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Ik bracht de termen desperado-neigingen en onomkeerbaarheid in verband met de recente casus van Dutroux.

Om terug te komen op enkele reacties:

Wie zegt dat ik andermans standpunten niet lees? Sommige claimen dit in hun reacties, maar hoe kun je vanachter een scherm zien of ik wel of niet andermans reacties en aanvullingen lees? Dus ik vind het een beetje een onzinargument wat afleid van de kern van de discussie.

De hoeveelheid reacties omtrent dit onderwerp bewijst dat het leeft onder burgers en dat de meningen hierover sterk kunnen verschillen. Maar is het noodzakelijk hier zelf een standpunt over in te nemen? Men kan allerlei mooie en andermans rapporten uit de hoge hoed toveren, iemand levenslang onderhouden of iemand de doodstraf geven maakt een enorm verschil van kosten. De stelling die ik naar voren wilde brengen was of de maatschappij in de nabije toekomst zo'n dergelijk levensonderhoud nog wil of kan bekostigen. Dat zou inderdaad via een referendum kunnen worden vastgesteld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Klikzoi schreef:De stelling die ik naar voren wilde brengen was of de maatschappij in de nabije toekomst zo'n dergelijk levensonderhoud nog wil of kan bekostigen. Dat zou inderdaad via een referendum kunnen worden vastgesteld.
Om nou de doodstraf in te gaan voeren omdat het geld op is...en op deze manier te bezuinigen....Wanneer zijn de bejaarden aan de beurt denk ik dan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Jinny

Bericht door Jinny »

Klikzoi schreef: iemand levenslang onderhouden of iemand de doodstraf geven maakt een enorm verschil van kosten. De stelling die ik naar voren wilde brengen was of de maatschappij in de nabije toekomst zo'n dergelijk levensonderhoud nog wil of kan bekostigen. Dat zou inderdaad via een referendum kunnen worden vastgesteld.
Het onderlijnde is juist, alleen niet op de manier die jij graag had willen zien.
Uitstekende post van Roeland Heeck die jij tot op nu steeds negeert.
En die jouw onderbuik volledig laat ontploffen.
Lees en weerleg.
Of geef je ongelijk toe.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Klikzoi schreef:Ik bracht de termen desperado-neigingen en onomkeerbaarheid in verband met de recente casus van Dutroux.
Een redelijk generiek argument bracht je in verband met deze casus. Hoe had je dat gedacht? In deze casus zijn de slachtoffers niet in de rivier gegooid om de sporen uit te wissen, dus is het argument ongeldig?

De manier om dit generieke argument te bestrijden is door aan te tonen dat desparado neigingen niet resulteren of geresulteerd hebben in een stijging van zwaardere misdrijven bij invoering van de doodstraf.
Wie zegt dat ik andermans standpunten niet lees? Sommige claimen dit in hun reacties, maar hoe kun je vanachter een scherm zien of ik wel of niet andermans reacties en aanvullingen lees? Dus ik vind het een beetje een onzinargument wat afleid van de kern van de discussie.
Omdat je na een post die inhoudelijk goed in elkaar steekt beweert dat het geen discussie behoeft dat de doodstraf goedkoper is. Volgens die post is dat een onjuiste stellingname.
De hoeveelheid reacties omtrent dit onderwerp bewijst dat het leeft onder burgers en dat de meningen hierover sterk kunnen verschillen. Maar is het noodzakelijk hier zelf een standpunt over in te nemen?
Neen, maar als mensen inhoudelijk aangeven waarom zij het niet met die andere meningen eens zijn, dan is het beter niet de zetten weer te herhalen. Dat is, nadat het je aangegeven is verwijtbaar, ongeacht je stellingname. Het haalt het niveau van de discussie die je zo lief hebt gewoon naar beneden.
Men kan allerlei mooie en andermans rapporten uit de hoge hoed toveren, iemand levenslang onderhouden of iemand de doodstraf geven maakt een enorm verschil van kosten.
En meestal volgt dan een want. Soms is de rationale dan onderbouwt en soms niet. En wat nu als de doodstraf op groepsniveau (dus niet op het niveau van 1 individuele casus) duurder is dan de niet-doodstraf voor de maatschappij? Stel dat is waar? Zou je dan voor zijn of tegen? En kan kostenefficientie de enige motivatie zijn? Of zijn er nog andere factoren die meegewogen moeten worden, andere voorwaarden waaraan voldaan moet worden?
De stelling die ik naar voren wilde brengen was of de maatschappij in de nabije toekomst zo'n dergelijk levensonderhoud nog wil of kan bekostigen. Dat zou inderdaad via een referendum kunnen worden vastgesteld.
Dat heb je gedaan, daar is inhoudelijk op ingegaan. Het is goed dat je de advocaat van de duivel wilde spelen, maar bij deze afgerond tot er nieuwe inhoudelijke punten op tafel komen. Heb je nog nieuwe punten? Kan het zijn dat je voor en na dit bespreken van jouw put van de duivel, iets anders bent gaan denken over het onderwerp? Teruglezende lijkt het of je minder vanuit jezelf bent gaan spreken, maar dat is mijn interpretatie. Ik zou het wel geinig vinden als je daar even kort op in zou willen gaan, maar dat hoeft niet, en dan blijft het mijn interpretatie.

Groet,

Bob
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Jin schreef:
Klikzoi schreef: iemand levenslang onderhouden of iemand de doodstraf geven maakt een enorm verschil van kosten. De stelling die ik naar voren wilde brengen was of de maatschappij in de nabije toekomst zo'n dergelijk levensonderhoud nog wil of kan bekostigen. Dat zou inderdaad via een referendum kunnen worden vastgesteld.
Het onderlijnde is juist, alleen niet op de manier die jij graag had willen zien.
Uitstekende post van Roeland Heeck die jij tot op nu steeds negeert.
En die jouw onderbuik volledig laat ontploffen.
Lees en weerleg.
Of geef je ongelijk toe.
Ik lees in de gegeven reacties geen gelijk of ongelijk. Daar gaat het mij ook helemaal niet om. Het kostenplaatje in Florida heeft weinig te maken met de kosten en resultaten die we in Nederland maken via ons TBS-systeem. Evenmin leven we niet meer in het einde van de negentiende eeuw. Interessante voorbeelden, maar ik kan er niet zoveel mee. Het heeft weinig te maken met mijn eerdere stelling. Die heeft te maken met het Nederland van 2013 en morgen.

Willen en kunnen we het huidige levensonderhoud van al die gedetineerden als samenleving in de nabije toekomst nog betalen? Het antwoord hierop is overduidelijk nee. Het beleid van Teeven bewijst deze stelling. We staan aan de vooravond van nieuwe veranderingen die een drastische invloed zal krijgen op de samenleving als geheel.

Dan kom je automatisch uit op de discussie over de evt. herinvoering van de doodstraf. Dat is iets anders dan dat ik claim dat iedere gedetineerde maar een spuitje moet krijgen. Maar er zijn gevallen waarbij de samenleving duidelijk zegt dat iemand nooit meer vrij mag komen of de doodstraf zou moeten krijgen. Ons rechtssysteem laat ruimte toe om dergelijke gevaren voor de samenleving vervroegd vrij te laten en daar is veel onvrede over. Om dat allemaal maar af te wimpelen als onderbuik gevoelens is naïef en onverstandig te noemen. De burgers van vandaag zijn sneller geneigd eigen rechter te spelen dan pakweg 30 jaar geleden. Kijk naar het voorbeeld van Benno L die ondergedoken in een instelling in Venray moet bivakkeren omdat anders burgers hem gaan molesteren. Ik schrijf niet dat ik het hiermee eens ben, maar ik probeer wel de huidige tijdsgeest op dit vlak aan te tonen.
Jinny

Bericht door Jinny »

De kosten bestaan voor het overgrote deel uit de rechtszaken.
Je bent zomaar 10 jaar aan het procederen voor een simpele moord.
Die kosten zijn in NL niet wezenlijk anders Klikzooi.
Je hebt domweg ongelijk, ondanks je gepruttel.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Klikzoi schreef: Willen en kunnen we het huidige levensonderhoud van al die gedetineerden als samenleving in de nabije toekomst nog betalen? Het antwoord hierop is overduidelijk nee. Het beleid van Teeven bewijst deze stelling. We staan aan de vooravond van nieuwe veranderingen die een drastische invloed zal krijgen op de samenleving als geheel.
Een mix tussen "dat kan iedereen toch zien" en een soort onheils profetie... (Maar) het benadert de post van Roeland in kwaliteit niet. Een berekening ligt meer voor de hand dan dit soort retoriek. Maar goed, neem jij die stelling maar voor waar aan. Houd er wel aub mee op iedereen erop te wijzen dat je die stelling voor waar aangenomen hebt.
Dan kom je automatisch uit op de discussie over de evt. herinvoering van de doodstraf. Dat is iets anders dan dat ik claim dat iedere gedetineerde maar een spuitje moet krijgen. Maar er zijn gevallen waarbij de samenleving duidelijk zegt dat iemand nooit meer vrij mag komen of de doodstraf zou moeten krijgen. Ons rechtssysteem laat ruimte toe om dergelijke gevaren voor de samenleving vervroegd vrij te laten en daar is veel onvrede over. Om dat allemaal maar af te wimpelen als onderbuik gevoelens is naïef en onverstandig te noemen. De burgers van vandaag zijn sneller geneigd eigen rechter te spelen dan pakweg 30 jaar geleden. Kijk naar het voorbeeld van Benno L die ondergedoken in een instelling in Venray moet bivakkeren omdat anders burgers hem gaan molesteren. Ik schrijf niet dat ik het hiermee eens ben, maar ik probeer wel de huidige tijdsgeest op dit vlak aan te tonen.
Ehm zeg je nu dat (vanuit jouw propositie dat het goedkoper is iemand te doden), omdat mensen iemand dreigen te molesteren (hetgeen de optie is waar je tegen bent... omdat... ehm, geen idee), dat de overheid hem dan maar moet mogen beslissen om hem / haar te doden indien er sprake is van ernstige misdaad? Heeft de misdadiger het meer verdient vermoord te worden door de overheid, dan gemolesteerd te worden door de burgers? NB. zelfs in jury rechtspraak bepaalt de jury doorgaans geen strafmaat.

En opper je dit als de enige betaalbare optie? Of opper je dit als de optie die voor de overheid ook nog welleens financieel aantrekkelijk is? En is dat argument als het ook nog eens financieel aantrekkelijk zou zijn, nu precies een argument voor of tegen de doodstraf?
Casus specifiek:
Had Benno L. een doodstraf vonnis gekregen denk je, ter vervanging van jouw straf?

Groet,

Bob
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Jin schreef:De kosten bestaan voor het overgrote deel uit de rechtszaken.
Je bent zomaar 10 jaar aan het procederen voor een simpele moord.
Die kosten zijn in NL niet wezenlijk anders Klikzooi.
Je hebt domweg ongelijk, ondanks je gepruttel.
Dat weet je niet omdat je uitgaat van voorbeelden uit Amerika. Dat rechtssysteem valt niet te vergelijken met ons rechtssysteem. Dan moet je tevens voorzichtig zijn de kosten van dat continent te vergelijken met de kosten hier. Dan ben je puur aan het speculeren.

Ik lees binnen de gegeven reacties bepaalde angsten en vooroordelen die vandaag de dag nog niet aan de orde zijn. Laten we wel wezen, ons rechtssysteem kent geen doodstraf. Maar durf het plaatje wat breder te bekijken. Gevangenissen gaan sluiten wegens geldgebrek en de straffen worden daarop aangepast, zoals zo'n enkelband of het korter uitzitten van een straf. In samenspraak met een verergerde financiële crisis, stijgende werkloosheid en minder politie op straat zullen de criminaliteitscijfers stijgen. Als gevolg daarvan zal de vraag naar strengere straffen vanuit de samenleving toenemen. Daar hoort de discussie over de doodstraf ook bij. Ik zie het probleem niet.
Jinny

Bericht door Jinny »

Dat jij het probleem niet ziet was ons wel duidelijk.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Klikzoi,
Vanzelf dienen de Amerikaanse aspecten te worden vertaald naar die van Nederland.

Ondanks het aanreiken van de uit te voeren vertaling ga je weer over naar jouw redeneren as usual, wat ik het vergroten van het GGV *) noem.
Een methode die Rita Verdonk met haar continue referendum-invloed al voorstond.

Roeland

*) Grootste Gemene Vooroordeel
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Klikzoi schreef: Ik lees binnen de gegeven reacties bepaalde angsten en vooroordelen die vandaag de dag nog niet aan de orde zijn.
Je verzuimt ze echter op inhoud te benoemen en bestrijden. De plaat blijft hangen.

Groet,

Bob
Gesloten