Boeddhisme en angst

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Boeddhisme en angst

Bericht door HenkM »

Klikzoi schreef: Nogmaals, ik heb je vaker verzocht om met dit soort citaten te komen. Ik lees ze nergens.
Ik heb, waar ik mijn gedachte op baseerde, al 2x laten zien.
Dat wat het uiteindelijke doel is: verlossing van het dagelijks lijden.

Als je verlossing kunt bereiken door 'goed' te doen, zul je, als je niet goed doet, blijven lijden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

Peter van Velzen schreef:Het Boeddisme kentt geen straf of beloning, het kent in feite alleen een soort oorzaak en gevolg, dat "Karma" wordt genoemd. Ook is angst geen Boeddistisch idee. Wel lijden. Het idee is leven=lijden (Wellicht zouden wijj het leven van de gewone mens 2556 jaar geleden ook Lijden noemen). In de maatschappij waar het ontstond geloofde men in reincarnatie. Maar als leven=lijden --> reincarnatie = meer lijden. Daarom ontstond in die wereld een streven om aan deze eeuwige cyclus van geboren worden sterven en weer gebpren worden te ontsnappen. Deze ontsnapping, zo bedacht Siddharta Gautama zou bereikt worden door de middenweg te volgen. Dit hield in, alleen die behoeften bevredigen die echt noodzakelijk zijn, en je onthechten van verlangen naar zaken die je niet wezenlijk nodig hebt.
Zoals ik het begrijp, zit het Boeddhisme inderdaad zo in elkaar. Het doorbreken van de eeuwige cyclus van het lijden door geen nieuw lijden meer te veroorzaken en de 'schuld' van eerder ontstaan leed in te lossen. Verlichting is dan het verlost zijn van het lijden.

Dat lijden wordt wel eens verwart met angst of vertaalt naar angst. Je zou misschien ook kunnen zeggen dat angst een vorm van lijden is. Zoals er ook meerdere uitingen van het lijden zijn te bedenken.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

HenkM schreef:
Ik heb, waar ik mijn gedachte op baseerde, al 2x laten zien.
Dat wat het uiteindelijke doel is: verlossing van het dagelijks lijden.

Als je verlossing kunt bereiken door 'goed' te doen, zul je, als je niet goed doet, blijven lijden.
Dat is toch iets heel verschillend dan het prediken van angst?

Stel dat een bepaalde ideologie mensen ervan probeert te overtuigen niet meer dualistisch te denken en hiervoor bepaalde richtlijnen bied. Is dat hetzelfde als angst prediken? Feit blijft dat we allemaal dualistische denken en dat het lijden ons niet vreemd is. Waar moeten we dan bang voor zijn?

Het reïncarnatiemodel is erop gericht het menselijke lijden binnen verschillende levens uit te werken. Toegegeven, dat blijft een geloofskwestie maar wel noodzakelijk om deze onderliggende materie te begrijpen. Dan klinkt het juist meer barmhartig dan beangstigend. In tegenstelling tot religies die prediken dat we in zonde zijn geboren en we maar één kans hebben op een hiernamaals wat bestaat uit gelukzaligheid of eeuwige kwelling.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Klikzoi schreef: Dat is toch iets heel verschillend dan het prediken van angst?
Dat heb ik toch nergens beweerd?!

Ik zei dat angst een (flinke) rol speelt.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

Misschien voor jou, maar voor de gemiddelde Boeddhist speelt zo'n dergelijke angst geenszins.

Dat is eigenlijk de stelling die ik hier duidelijk wilde maken.

Linksom of rechtsom zijn we verantwoordelijk voor onze eigen daden. Daar is ook niks mis mee. Ja, we lijden binnen het korte bestaan maar we kunnen tegelijkertijd dit lijden omturnen in iets positiefs. Soms hebben we succes en veel vaker falen we. So what? Indien ik als "straf" terug kom als een dier dan lijkt mij een vogel zo vrij een prima alternatief. :D
Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit »

HenkM schreef:
Singulariteit schreef:Hallo HenkM,

het gaat misschien om een existentiële angst, een angst die hoort bij het leven.

Waar veel filosofie wel naar toe gaat, dat bemerk ik bij mezelf in ieder geval, is dat een mens bijna niet meer durft te leven, vanwege alles wat hij of zij fout kan doen. Misschien is echter de zogenaamde vrije wil, of vrijheid van de mens vooral gelegen in het kunnen maken van fouten. Een eventuele programmering kan alleen bestaan bij de gratie dat ze ons laat overleven, en daar zo min mogelijk fouten bij maakt. Fouten kunnen maken is een groot goed, maar inderdaad wel iets anders dan makkelijk overleven.
bedoel je dat als een soort evolutionair gegeven? overleven voorde soort?
Hallo HenkM,

Persoonlijk overleven om de eigen genen door te geven. Als een mens durft te leven, durft deze fouten te maken, al is het verstandig dat je probeert iets te leren, zodat je alsnog de genen kunt doorgeven. Je geeft als het ware vooral de capaciteit om te leren door, minder de eigenschap om helemaal geen fouten te maken.
Iedereen een eigen snelheid
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:
Peter van Velzen schreef: Er is in het Boeddhismme niemand die je beloont en niemand die je straft. Je bent vrij om je eigen keuzes te maken. JE bent echter niet vrij om de consekwenties los te koppelen van je daden. Er komt geen aanklager, rechter of beul aan te pas. Je doet het allemaal zelf. Wellicht kun je het vrijkomen van neurotransmitters als beloning of straf interpreteren, maar die vormen geen onderdeel van de leer van Siddharta Gautama. Er zijn nu eenmaal gevolgen van je daden (Karma) ongeacht welke leer dan ook. Daar mee rekening houden is slecht rationeel.

Wees toch niet zo bang . . . .
Ik ben niet bang, Peter.

Maar we zijn weer terug op de aloude vraag of, en in hoeverre, je (altijd) zelf je keuzes maakt.
Ben je zelf verantwoordelijke voor je (goede of slechte) daden.

Het 'kardinale' punt is, lijkt mij, de vraag: doe je iets (slechts) uit jezelf niet of omdat het straf oplevert.

Zouden wij. mocht de kans zich voordoen, een koffer met geld vinden, en dat geld 'gewoon' houden.
Zouden wij die verkrachter van onze dochter zelf ombrengen als je zeker weet niet gepakt te zullen worden?
Zouden wij, als in het Trolley-probleem, deze naar de ene bekende sturen, of naar de 5 onbekenden?

Doen wij uit naastenliefde voor de brownie-points? Of is ook goed doen iets dat niet te kiezen valt (wat ik noem: het moeder Teresa-syndroom) ?
In de praktijk doen we allebei Henk. Soms handelen we op grond van de grote of kleine kans om betrapt te worden, soms handelen we op grond van onze morele neigingen.
zowel Christendom als Boeddhisme doen vaak een poging om ons te doen geloven dat moreel handelen ook altijd in het belang van onszelf is. Het Crhistendom gebruikt daartoe de zonde, het Boeddisme het Karma. Het verschil is tweeerlei. Het Karma wordt - volgens de leer - niet alleen beinvloed door onze slechte, maar ook door onze goede daden. De zonder kent alleen aftrekposten. Verder wordt de straf voor de zonde tot uitvoering gebracht door - of in opdracht van - de godheid, terwijl het Karma geen uitvoerders of opdrachtgevers kent.

Beiden hebben zowel gelijk als ongelijk. Uiteraard ondervindt de individuele mens niet altijd nadeel van zijn immorele dadan en niet altijd voordelen van zijn nobele besluiten, maar wie voorbij zijn eigen eindige leven denkt - en dat doen beide levensbeschouwingen - moet ook rekening houden met de wereld die na ons komt. En in die wereld, hebben onze verwanten en onze en hun nakomelingen het vaak wel beter als wij een moreel leven leiden dan wanneer wij immoreel bezig zijn.

Niet altijd uiteraard, de nalatenschap die immoreel is verkregen is, kan nog altijd een zege zijn voor jouw kinderen en kleinkinderen. . . .
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Zo zie ik het grotendeels ook, Peter.

Ik denk dat we hier alleen nog (wat) verschillen als het gaat om de (mate van) vrijwilligheid in het maken van keuzes.
Plaats reactie