Boeddhisme en angst

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Boeddhisme en angst

Bericht door Rereformed »

HenkM schreef:maw: straf of beloning
ok, duidelijk.
Born OK the first time
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Is het zo erg dat het boeddhisme leert dat we zelf verantwoordelijk zijn voor onze daden en er uiteindelijk voor beloond of gestraft zullen worden? Het rechtssysteem werkt ook door middel van afschrikking met straffen.

Wordt nu ook het rechtssysteem op dezelfde manier ingeschat als de abrahamistische religies? Het bestaat immers bij gratie van angst!
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Luck schreef:Is het zo erg dat het boeddhisme leert dat we zelf verantwoordelijk zijn voor onze daden en er uiteindelijk voor beloond of gestraft zullen worden? Het rechtssysteem werkt ook door middel van afschrikking met straffen.

Wordt nu ook het rechtssysteem op dezelfde manier ingeschat als de abrahamistische religies? Het bestaat immers bij gratie van angst!
Dat gezegd hebbende, heb je vanmiddag de radio gehoord over die enkelbanden troep?

Geen misdadiger die vooruit nadenkt over straf.

Zie ook USA, incl een doodstraf: straffen schrikken niet af.

Straffen zijn de genoegdoening aan de (familie van) slachtoffers. En om een beetje wraak.

Maar om terug te komen als, bv,meisje in de Congo, of in N Pakistan .... dat is pas echt afschrikwekkend
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:Overigens ben ik nog steeds van mening dat ook in het boeddhisme angst een flinke rol speelt
En ik ben van mening dat de Boeddha ons leert dat die angst nergens voor nodig is. Wat je niet kunt voorkomen dat gaat gebeuren, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. En wat te voorkomen is., welaan, voorkom het, en er is wederom niets om bang voor te zijn.

Deze meeste Boeddhisten zijn natuurlijk ook gewoon mensen, en kennen derhalve angst. Maar de leer op zich lijkt mij eerder een ontkenning dan een bevestiging van angst.

Dat is vooralsnog mijn mening en ze is uiteraard voor verbetering vatbaar.
Ik wens u alle goeds
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

angst is een emotie, en daarmee gebondenheid, die lijden veroorzaakt. Het lijkt me passend in het boeddhistische pad los te komen van deze emotie.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
jordy

Bericht door jordy »

Boskabouter schreef:angst is een emotie, en daarmee gebondenheid, die lijden veroorzaakt. Het lijkt me passend in het boeddhistische pad los te komen van deze emotie.

Vermakelijke kwestie, het begrip 'karma' veronderstelt binnen het boeddhisme dat wie goed doet, goed krijgt, anderzijds is dit eveneens identiek. Het kwijtraken van angst staat niet centraal binnen het boeddhisme, omdat je deze niet zult hebben wanneer je 'goed' zou leven, welke wel centraal staat.

'Goed' is uiteraard een zeer controversieel onderwerp en is ontzettend relatief en tijdsgebonden. Zoals bij vrijwel iedere andere religie is angst een attribuut, waarop wordt ingespeeld. Overigens, of boeddhisme overwogen word als een religie laat ik terzijde want dit schijnt nogal eens betwist te worden. Wanneer religie niet op emotie in zou spelen zou, vermoed ik, deze snel uitgeband worden.
    Why so Serious?
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Hoe snel mensen achter een goeroe aanlopen wordt in onderstaand artikel aangetoond.
'Kumare': Fake Guru Exposes Real, Desperate Desire to Believe
Een acteur die zich uitgeeft voor een boeddhistische goeroe.

http://abcnews.go.com/Entertainment/kum ... ZEn3LVUF8E

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

HenkM schreef:Overigens ben ik nog steeds van mening dat ook in het boeddhisme angst een flinke rol speelt

Kijk ik heb even het volgende opgezocht

Is karma of de wet van oorzaak en gevolg een systeem van beloning en straf? Heeft Boeddha de wet van oorzaak en gevolg gecreëerd of uitgevonden?

Beslist niet. Er is niemand die beloning of straf uitdeelt. Wij creëren zelf oorzaken door onze activiteiten en we ervaren de gevolgen daarvan. We zijn dus verantwoordelijk voor onze eigen prettige en vervelende ervaringen. Boeddha heeft het systeem van oorzaak en gevolg evenmin uitgevonden als Newton de zwaartekracht uitvond. Boeddha beschreef alleen het natuurlijke proces van oorzaak en gevolg dat in de geestesstroom van elk voelend wezen plaatsvindt. Hiermee toonde hij ons hoe we het beste kunnen handelen binnen de wet van oorzaak en gevolg teneinde het geluk te bereiken dat we wensen en de pijn te vermijden waar we een hekel aan hebben.

De misvatting dat geluk en lijden respectievelijk beloning en straf zijn stamt waarschijnlijk uit onjuiste vertalingen van boeddhistische teksten.

http://www.maitreya.nl/boeddhisme-intro-karma.htm
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Ik had het niet over vertalingen, Jan.

Ik had het over inzicht of begrip.

Maar als jij er gelukkig mee bent, prima.
In jezelf geloven is oneindig veel beter dan in een fantasie figuur.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HenkM schreef:Ik had het niet over vertalingen, Jan.

Ik begrijp deze reaktie niet. Die vorige reaktie ging toch over inzicht/begrip? Niet over geloven in een fantasie figuur.
Wat valt er overigens te geloven aan jezelf? Dat je in de regel een beter/dieper inzicht hebt dan iemand die een andere mening toegedaan is?
Born OK the first time
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Rereformed schreef: Ik begrijp deze reaktie niet. Die vorige reaktie ging toch over inzicht/begrip? Niet over geloven in een fantasie figuur.
Wat valt er overigens te geloven aan jezelf? Dat je in de regel een beter/dieper inzicht hebt dan iemand die een andere mening toegedaan is?
Misschien geloof als verkeerd synoniem en bedoeld als vertrouwen?
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Kevin schreef:
Rereformed schreef: Ik begrijp deze reaktie niet. Die vorige reaktie ging toch over inzicht/begrip? Niet over geloven in een fantasie figuur.
Henk M zou hier meer op zichzelf moeten vertrouwen. Om nou moedwillig te draaien in wat andere over het topic te zeggen hebben dat is mij wel heel erg gortig. Als het zo gaat dan kunnen we beter ophouden.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Rereformed schreef:
HenkM schreef:Ik had het niet over vertalingen, Jan.

Ik begrijp deze reaktie niet. Die vorige reaktie ging toch over inzicht/begrip? Niet over geloven in een fantasie figuur.
Dat je (ook) kwaliteiten hebt.

Dat je niet (altijd) moet vergelijken met anderen (die het beter hebben, verstandiger zijn, rijker zijn, meer/andere talenten hebben): je bent je eigen god.

Jan had het over karma, oorzaak en gevolg.
Ik had het over: goed doen, want anders ......
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kevin schreef:
Het hele punt van de passage die Jan voorlegde was dat er helemaal niets valt te geloven in of vertrouwen op een systeem van straf/beloning. Omdat het zou gaan om een natuurwet waar niet aan te ontkomen valt. Enkel inzicht is vereist om het te begrijpen, geen keus ervoor of ertegen.

Het is hetzelfde als Nietzsches 'wil tot macht'. Dat is niet een lering om wel of niet in te geloven. Het is Nietzsches beschrijving van waar het leven op gebaseerd is. Al het leven gehoorzaamt eraan.

Het is wel begrijpelijk dat zulke statements verwarring wekken, aangezien die filosofen ze neerzetten als axioma's oftewel vanzelfsprekendheden voor iedereen met maar een greintje begrip. Zodra iemand meent ze beargumenteerd te kunnen ontkennen wordt het uiteraard een kwestie van geloof.
Born OK the first time
karin
Forum fan

Bericht door karin »

HenkM schreef: Jan had het over karma, oorzaak en gevolg.
Ik had het over: goed doen, want anders ......
Ok HenkM laten we dan eens een gedachten experiment doen: Iemand doet lullig tegen je en je kiest ervoor heel je leven wrok te hebben, wordt je daar beter van?

Wie straft of beloont je in dit geval?

Karma is niet iets dat wordt opgelegd door een hogere macht, het is heel logisch, als jij met een hamer hard op je vingers slaat voel je je minder lekker. Als ik dat omschrijf maakt mij dat een profetes die met angst mensen eronder wil houden?

Dan nog wat over die vlakke vergelijk van karma zoals jij die koppelt aan wedergeboorte, dit gaat op voor het volksboeddhisme. Dit is ontstaan toen gewone burgers op het idee kwamen dat offeren aan een tempel voor een hogere wedergeboorte zorgde. Zou je echter de moeite hebben genomen om net als mij het boeddhisme daadwerkelijk te bestuderen dan kom je al gauw uit op het begrip "leegte" leeg waarvan? Leeg van een inherent zelf.... Dus wie wordt nu herboren in een hogere of lagere sfeer?

Het begrip wedergeboorte moet je niet verstaan vanuit onze westerse visie van een vaste kern namelijk de ziel (die opstijgt naar god of reïncarneert). Of de opvatting die wordt gebezigd in het volksboeddhisme dat, omdat mensen helemaal niet op de hoogte zijn van de geschriften en filosofie, vasthoud aan een inherent ik. Het is niet zo dat boeddha stelde dat "Pietje gaat dood, Pietje wordt herboren maar heet nu Klaas", dat is meer vanuit het volksgeloof ontstaan.

Alles is veranderlijk in de wereld van oorzaak en gevolg, als ik doodga wordt ik wat anders dan een mens genaamd Karin, dit is niets magisch zelfs de meest verstokte atheïst zal dit beamen....en dan houd de naam boeddhisme op, zoveel stromingen zoveel meningen, sterker nog zoveel beoefenaars zoveel meningen, en ach meningen zijn in die zin ook weer om los te laten.

M.a.w. misschien gaat het op voor het volksboeddhisme in het verre oosten dat angst een factor is, maar dat is niet de leer van het boeddhisme. Gaat dus helemaal niet op voor de mensen die daadwerkelijk het boeddhisme beoefenen en bijvoorbeeld zelf mediteren, zelf lezen en onderzoeken.....voor die mensen zal boeddhisme in ware zin ook niet veel van een religie zijn maar meer een filosofie en/of psychologie.

Kijk om dan even terug te gaan naar Nietzsche, sommige mensen zien in Nietzsches übermensch de nazistische ariër, sterker nog, heel veel mensen denken dat. Maar dat maakt het nog niet dat dat Nietzsches filosofie is. Het feit dat veel mensen denken dat karma een straf of beloning is (zoals in het volksboeddhisme vaak het geval is) maakt nog niet dat dit de filosofie van Boeddha is.

Groetjes,
Karin
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
Plaats reactie