Kosmologie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Vit
Banned

Bericht door Vit »

Sado schreef:Tja, superluminale snelheden betekenen niet meteen het einde van Einstein's relativiteitstheorie. Er is binnen deze theorie genoeg ruimte voor het superluminale, mits deze binnen relatieve context plaatsvindt. Het kan voor een bepaalde waarnemer lijken alsof iets sneller gaat dat het licht!
Hieronder een verklaring:
Een wiskundige verklaring voor 'superluminale' snelheden in het heelal
Wim Nobel

Volkssterrenwacht, Amsterdam

Op verschillende plaatsen in het heelal zijn onlangs snelheden gemeten groter dan de lichtsnelheid. Het verschijnsel is waargenomen zowel bij quasars (verre, actieve sterrenstelsels met vaak heldere 'jets' van uitstromende materie), als bij supernovae (exploderende zware sterren, die daardoor in korte tijd zeer helder worden). Aanvankelijk zorgden deze berichten voor grote opschudding. Immers, de fundamenten van de hedendaagse natuurkunde worden daarmee bedreigd. Al spoedig bleek echter dat het hier om een soort 'gezichtsbedrog' gaat, waarvoor een zuiver meetkundige verklaring mogelijk is. Wanneer in het centrale object een helderheidstoename plaatsvindt, dan wordt materiaal in de omgeving hierdoor verlicht. Het licht van de uitbarsting bereikt ons in dat geval via een omweg. Hoe groot die omweg is kan direct afgeleid worden uit de vertraging waarmee dit licht ons bereikt. Behalve een verklaring voor de schijnbare 'superluminale snelheden' levert dit ook interessante informatie op over de omgeving van het centrale object.
En er zal vast wel iemand komen die dit tegenspreekt.
Ik heb ergens een artikel gelezen dat dit fenomeen wordt veroorzaakt, door een gravitatielens wat mij waarschijnlijker lijkt, overigens zijn wetenschappers er wel in geslaagd (volgens zeggen) een lichtsnelheid te bereiken van 310 c, zie onderstaand artikel: Bron www.physicsweb.org
Laser smashes light-speed record
19 July 2000

One of the most sacred laws of physics is that nothing can travel faster than the speed of light in vacuum. But this speed limit has been smashed in a recent experiment in which a laser pulse travels at more than 300 times the speed of light (L J Wang et al. 2000 Nature 406 277). However, the laws of physics remain intact because Lijun Wang and colleagues at the NEC Research Institute in Princeton in the US are able to explain the results of their experiment in terms of the classical theory of wave propagation.

Special relativity prevents any object with mass travelling at the speed of light, and the principle of causality - the notion that the cause comes before the effect - is used to rule out the possibility of superluminal (faster-than-light) travel by light itself. However, a pulse of light can have more than one speed because it is made up of light of different wavelengths. The individual waves travel at their own phase velocity, while the pulse itself travels with the group velocity. In a vacuum all the phase velocities and the group velocity are the same. In a dispersive medium, however, they are different because the refractive index is a function of wavelength, which means that the different wavelengths travel at different speeds. Wang and colleagues report evidence for a negative group velocity of -310c, where c (=300 million metres per second) is the speed of light in vacuum.

Their experimental set-up is remarkably similar to that used to slow light to a speed of just 17 metres per second last year. It relies on using two lasers and a magnetic field to prepare a gas of caesium atoms in an excited state. This state exhibits strong amplification or gain at two wavelengths, and highly anomalous dispersion - that is, the refractive index changes rapidly with wavelength - in the region between these two peaks.

Wang and colleagues begin by using a third continuous-wave laser to confirm that there are two peaks in the gain spectrum and that the refractive index does indeed change rapidly with wavelength in between. Next they send a 3.7-microsecond long laser pulse into the caesium cell, which is 6 centimetres long, and show that, at the correct wavelength, it emerges from the cell 62 nanoseconds sooner than would be expected if it had travelled at the speed of light. 62 nanoseconds might not sound like much, but since it should only take 0.2 nanoseconds for the pulse to pass through the cell, this means that the pulse has been travelling at 310 times the speed of light. Moreover, unlike previous superluminal experiments, the input and output pulse shapes are essentially the same.

There is no widespread agreement among physicists about the speed at which information is carried by pulses in such experiments. One definition is that it is the speed at which the point of half the maximum intensity on the leading edge of the pulse travels, but this velocity is superluminal in the Princeton experiment. The team intend to analyse this further, including cases in which the pulse contains only a few photons.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Cymric: welk type helioscoop bedoel je? Ik ken wel mensen die verschillende helioscopen hebben gebouwd.
Vitiligo: dank je wel. Heb wel e.e.a. op te merken over je sferometer. Maar als je die per se wil horen, stuur je maar een PM. Mwah, mijn mening: iets wat niet waargenomen is maar wel wordt geclaimd, is een lege claim.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Sararje schreef:Cymric: welk type helioscoop bedoel je? Ik ken wel mensen die verschillende helioscopen hebben gebouwd.
Vitiligo: dank je wel. Heb wel e.e.a. op te merken over je sferometer. Maar als je die per se wil horen, stuur je maar een PM. Mwah, mijn mening: iets wat niet waargenomen is maar wel wordt geclaimd, is een lege claim.
Dat er een denkbeeldige god zou zijn is ook een lege claim, maar toch maken mensen zich hier al eeuwen druk over. Sterker nog, met staat elkaar daarvoor naar het leven.
Ik begrijp ondertussen, dat ik met mijn stellingen niet aan het juiste adres ben, en zeker niet als nieuweling een topic bij "freethinker" had moeten openen.
Cymric:
Oh ja, doe me alsjeblieft een lol en speel niet de kaart uit dat wij hier geen vrijdenkers zijn omdat we niet openstaan voor andere ideeën. Als je dat nu juist wel denkt, raad ik je ten stelligste aan het dokument Hoe voer ik een goede discussie op Freethinker? te lezen en de daarin vermelde tips (vooral in het eerste gedeelte) ter harte te nemen.
Zelf was ik hier nog niet opgekomen, en ik vond het wel typerend, hoe sommige leden in elkaar steken, niet dat ik mij er iets van aantrek, dwarsliggers hou je altijd. Hoe ik een discussie voer maak ik zelf wel uit, dat gaat zonder problemen met andere fora, alleen hier valt er een over.

Ps. Ik houd niet van PM'en dus vertel het zo maar.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Vitiligo: Zodra er een overtuigend godsbewijs komt, door middel van de wetenschappelijke methode, wordt ik een deïst. Echter, ik heb zeer sterk het vermoeden dat dat onmogelijk is. Tot dat moment bljift god voor mij een lege claim en dus een leeg concept.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Sararje schreef:Vitiligo: Zodra er een overtuigend godsbewijs komt, door middel van de wetenschappelijke methode, wordt ik een deïst. Echter, ik heb zeer sterk het vermoeden dat dat onmogelijk is. Tot dat moment bljift god voor mij een lege claim en dus een leeg concept.
Dus eigenlijk ook niet de moeite waard om over te discussieren?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Zolang het niet op zijn minst waarschijnlijk is gemaakt niet nee. Helemaal juist begrepen.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Sararje schreef:Zolang het niet op zijn minst waarschijnlijk is gemaakt niet nee. Helemaal juist begrepen.
Ging jij nog fotootjes plaatsen van jouw refractors? vooral de 125mm f/8 refractor ben ik erg benieuwd naar.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

The theory they use, called the Randall-Sundrum braneworld model, proposes that the 3D universe we live in is floating within a larger universe with an extra spatial dimension.
Beste Vitiligo,

Je zou nog terugkomen op bovenstaande.

Het wordt wel een astronomenclubje maar het veldwerk heb ik al jaren gelaten voor wat het is en weet nu niet eens of ik een lenzen of spiegeltelescoop moet aanschaffen. Heb je trouwens niet ontzettend last van lichtvervuiling?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vit
Banned

Bericht door Vit »

doctorwho schreef:
The theory they use, called the Randall-Sundrum braneworld model, proposes that the 3D universe we live in is floating within a larger universe with an extra spatial dimension.
Beste Vitiligo,

Je zou nog terugkomen op bovenstaande.

Het wordt wel een astronomenclubje maar het veldwerk heb ik al jaren gelaten voor wat het is en weet nu niet eens of ik een lenzen of spiegeltelescoop moet aanschaffen. Heb je trouwens niet ontzettend last van lichtvervuiling?
Sorry, ik was je glad vergeten.
Om op je vraag terug te komen: Ik bedoel zuiver meerdere (wellicht miljarden) afzonderlijke Universa in een onbegrensde ruimte, dus niet een 4de dimensie of zo.
Zie ook de geillustreerde uitleg.

Meestal neem ik mijn telescoop mee op vakantie, en hoop op een donkere plek, dat kan omdat een catadioptrische tamelijk gedrongen is en ook afgesloten met glasplaat waar de vangspiegel op gemonteerd zit, met een beetje refractor zit je al gauw aan 1,20 meter.
Een Newtonkijker is relatief goedkoop maar het systeem is dan wel open, waardoor de hoofdspiegel vervuild, Nu zijn de meeste wel van een quarzlaag voorzien, maar toch.
Hier in de stad kan ik observeren wel vergeten, of ik moet in de duinen gaan staan. Thuis is uitgesloten want mijn buren hebben zo'n lamp met bewegingsdetector in de tuin.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Vitiligo schreef:
Sararje schreef:Zolang het niet op zijn minst waarschijnlijk is gemaakt niet nee. Helemaal juist begrepen.
Ging jij nog fotootjes plaatsen van jouw refractors? vooral de 125mm f/8 refractor ben ik erg benieuwd naar.
Alsjeblieft:
Vragen: je stuurt me maar een berichtje.
Doctorwho: alle voors en tegens van de meeste bekende telescopen zal ik je zaterdag uitleggen, okee?
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Sararje schreef:
Vitiligo schreef:
Alsjeblieft:
Vragen: je stuurt me maar een berichtje.
Doctorwho: alle voors en tegens van de meeste bekende telescopen zal ik je zaterdag uitleggen, okee?
Zelfbouw? Hulde hoor.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Even voor jouw kennisgeving wat geen zelfbouw is:
Lenzen, focussers, zwaluwstaart, ringen, zoeker.
Zelfbouw is:
kijkerbuis, lensvattingen, diafragmaringen, zwaluwstaartbestiginging, dop, cameraadapters, algeheel technisch ontwerp
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Vitiligo schreef
Om op je vraag terug te komen: Ik bedoel zuiver meerdere (wellicht miljarden) afzonderlijke Universa in een onbegrensde ruimte, dus niet een 4de dimensie of zo.
Maar waarom zien wij dan slechts licht tot een ouderdom van zo'n 14 miljard jaar?
Vit
Banned

Bericht door Vit »

doctorwho schreef:Vitiligo schreef
Maar waarom zien wij dan slechts licht tot een ouderdom van zo'n 14 miljard jaar?
Verder dan ca 12 Miljard lichtjaar kunnen wij nog niet kijken met onze huidige middelen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste Vitiligo,

Wat is dan je mening over het onderstaande

De paradox van Olbers
Stel dat het heelal statisch en oneindig is: dat het gelijkmatig gevuld is met sterren/sterrenstelsels, en dat er altijd sterren/sterrenstelsels zijn geweest. Hoe helder moet de nachtelijke hemel dan zijn?

De lichtintensiteit van een lichtbron neemt af met het kwadraat van de afstand: als we 3 keer verder gaan staan van een lichtbron, krijgen we er 9 keer minder licht van.

Als we het volume van een bolvormige schil, met gegeven dikte, om de aarde gaan berekenen, dan zien we dat het toeneemt met het kwadraat van de afstand. Een schil van 1 lichtjaar dikte op een afstand van 3000 lichtjaar, heeft een volume dat 9 keer groter is dan een schil van 1 lichtjaar op 1000 lichtjaar.

Als we nu, zoals eerder gesteld, veronderstellen dat sterren/sterrenstelsels homogeen verdeeld zijn (overal zelfde aantal per volume-eenheid), betekent dat dus dat een schil op 3000 lichtjaar 9 keer meer sterren zal bevatten dan eentje op 1000 lichtjaar. Daardoor zal die schil ook 9 keer meer licht uitsturen, maar door de afstand zien we die ook 9 keer zwakker. Alle schillen zullen dus, onafhankelijk van de afstand waarop ze staan, vanop aarde even helder lijken.

In een oneindig heelal, waar zelfs het licht van oneindig verre schillen ons heeft kunnen bereiken, moet de nachthemel door de optelling van al die schillen dus oneindig helder zijn! Zelfs als we rekening houden met het feit dat een ster een andere kan bedekken, moeten we tot de vaststelling komen dat elk punt aan de hemel dan even helder zou moeten zijn als de zonneschijf: in elke richting stoten we namelijk rechtstreeks op een steroppervlak ...

We weten dat dat niet zo is: de nachtelijke hemel is wel degelijk donker. Kunnen donkere stofwolken, waarvan we weten dat ze veelvuldig voorkomen in het heelal, misschien niet gewoon ons zicht belemmeren? Dat kan, maar dit stof zou door de absorptie van het licht opgewarmd worden, tot het uiteindelijk zou beginnen gloeien en zelf licht beginnen uitstralen, wat tot hetzelfde resultaat zou leiden.

De oplossing van het paradox van Olbers ligt in het feit dat het heelal een eindige leeftijd heeft, en dus op een zeker moment is ontstaan. Al is het heelal oneindig groot en volledig gevuld met sterren, het licht van verre schillen heeft ons nog niet kunnen bereiken, omdat het nog maar een eindige tijd naar ons onderweg is.

Het is waar dat een groot deel van het verre licht wordt geabsorbeerd door interstellair stof, maar dit gebeurt nog niet lang genoeg en niet met voldoende lichtintensiteit om dat stof significant op te warmen. Bovendien zorgt de kosmische roodverschuiving ten gevolge van de uitdijing van het heelal voor een verlies aan energie van de verste schillen. De kosmische achtergrondstraling (licht van een bron van 3000K op een schil op 13.7 miljard lichtjaar) is hier een mooi voorbeeld van.

De abundantie van Uranium-isotopen
Uranium is een radioactief element. Dat wil zeggen dat het de neiging heeft om na verloop van tijd spontaan over te gaan in een ander element, in dit geval Thorium. Deze spontane metamorfose noemen we het radioactief verval.

Afbeelding

Er bestaan verschillende soorten (isotopen) Uranium, met elk een verschillend aantal neutronen in de atoomkern. De halfwaardetijd, de typische tijd die verloopt alvorens de helft van een portie Uranium radioactief is vervallen, is verschillend naargelang de isotoop.

Isotoop Halfwaardetijd Vervalt naar
Uranium 234 244 500 jaar Thorium 230
Uranium 235 703.8 miljoen jaar Thorium 231
Uranium 238 4.468 miljard jaar Thorium 234

Uranium-kernen worden gevormd wanneer sterren, aan het einde van hun leven, ontploffen in een supernova-explosie. We kunnen berekenen dat bij die gebeurtenis ongeveer 1.65 keer meer U235 dan U238 ontstaat. Nu zien we echter dat er in het interstellaire gas in ons melkwegstelsel 139 keer meer U238 dan U235 is. Hieruit kan men besluiten dat het interstellaire gas in ons melkwegstelsel zeker niet jonger is dan 6.6 miljard jaar. Daarbij moet natuurlijk nog de tijd gerekend worden, nodig om het melkwegstelsel te doen ontstaan (ca. 1 miljard jaar), en deze nodig om een ster tot een supernova te laten evolueren (minimum ca. 100 miljoen jaar). Bovendien is de schatting een benedengrens, want telkens een supernova ontploft, wordt nieuw Uranium aangemaakt en in het interstellaire gas gestort.

De leeftijd van de oudste sterren
In plaats van naar het gas in de ruimte te kijken, kunnen we ook naar sterren kijken. Die zijn eenvoudiger te onderzoeken, want daar kunnen we de geschiedenis veel nauwkeuriger van narekenen.

De oudste sterren vinden we in bolhopen: bolvormige groeperingen van enkele tienduizenden à honderdduizenden sterren, die rond ons melkwegstelsel draaien. Ze zijn samen met ons melkwegstelsel ontstaan, wellicht zo'n miljard jaar na de Big Bang.

Als we de samenstelling van deze sterren bekijken, zien we inderdaad dat zij bijna uitsluitend bestaan uit waterstof en helium, en dus niet vervuild zijn door zwaardere elementen uit nova's en supernova's: het gaat wel degelijk om de eerste generatie sterren: populatie I sterren.
Afbeelding

Afbeelding

De sterren van bolhoop M5 in een Hertzsprung-Russell diagram, via hetwelke de sterevolutie onderzocht kan worden. De verschillende letters komen overeen met sterren in verschillende levensfasen.

Hoe zwaarder een ster, hoe helderder ze is, maar ook hoe korter ze leeft. In een bolhoop kunnen we er veilig van uitgaan dat alle sterren tegelijk zijn ontstaan. Door hun helderheid en kleur nauwkeurig te bepalen, kan men nu onderzoeken in welke levensfase elke ster van de bolhoop zich exact bevindt, en dus ook welke sterren reeds verdwenen zijn. De levensduur van de sterren die net niet meer te bespeuren zijn in de bolhoop, is de leeftijd van de bolhoop.

Tot 1997 dacht men dat de oudste sterren die men waarnam zo'n 18 miljard jaar oud waren, wat dus ouder is dan het heelal zelf! Dit mysterie werd opgelost toen de Hipparcos-satelliet ontdekte dat een aantal sterren, die als mijlpaal gebruikt worden voor het meten van afstanden in het heelal, dichterbij staan dan gedacht. Daarvoor had men dus steeds de absolute helderheid, en dus de massa, van sterren in de bolhopen overschat.

Nu schatten we dat de oudste sterren zo'n 10 à 13 miljard jaar oud zijn. Tel daar nog een miljard jaar bij voor het ontstaan van de melkwegstelsels en bijhorende bolhopen, en we komen op een leeftijd van 11 à 14 miljard jaar voor het heelal.

De uitdijing van het heelal
Natuurlijk geeft de Big Bang-theorie zelf ook een schatting voor de leeftijd van het heelal, via de uitdijingssnelheid (constante van Hubble). Als we weten hoe het heelal uitdijt, en hoe de uitdijingssnelheid evolueert, kan de leeftijd van het heelal teruggerekend worden. Volgens deze methode ligt de leeftijd van het heelal ergens tussen 8 en 13 miljard jaar. Deze schatting is wel nog afhankelijk van de kromming van het heelal.
(bron Volkssterrenwacht Urania )
Plaats reactie