vuurdoorn schreef:
Pfff, als het je interesseert zal ik de linkjes van credible wel even zoeken waar ik uitleg dat ze geestelijk stierven (gescheiden zijn van God) en alleen weer in een relatie konden komen door wedergeboorte: een nieuwe zondeloze geest krijgen en dat was enkel mogelijk door het sterven en opstaan van Jezus. Met Christus ben ik gekruisigd en toch leef ik, dat is niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.
Dit vind ik heel erg eng! Ik ben zelf 15 jaar bij een man geweest
die dezelfde eigenschappen had dan God. Ook hij vond zichzelf geweldig, wees me constant op de kleinigheden die ik fout deed, alle goede dingen die ik deed zag hij niet, hij wilde mij maken zoals hij vond dat ik zijn moest. En ik liep op mijn tenen om er maar aan te voldoen.Wat gewoon niet lukte, ik schoot altijd tekort. Wat mij het gevoel gaf dat ik wel een heel slechte vrouw was. Ik werd er uiteindelijk heel depressief van en raakte zelfs aan de medicijnen. Doen christenen niet hetzelfde? Constant op je tenen lopen om maar te zjin zoals God wil dat je moet zijn? Bij alles wat ze doen zich afvragen wat God er van vind? Of het wel naar zijn wil is. Er blijft van wie jezelf bent helemaal niets meer over. In mijn huwelijk leefde ik, maar het was niet meer mijn ik, maar mijn ex leefde in mij! Bij hem weggaan was zo'n opluchting! Ik kon eindelijk mezelf weer zijn! Het was een heel ongezonde relatie!
Waarom moet je opnieuw geboren worden? God heeft je toch geschapen in de moederschoot? Waarom wil God dan dat je veranderd? Is er dan iets mis gegaan met zijn schepping?
Ik kan je helemaal begrijpen, maar je projecteert hier volgens mij wel je man op God. Ik had een exman die vrij dominant was, maar anderszijds wilde ik dat ook, lekker afhankelijk, hij was mijn idool min of meer, toen hij wou scheiden, wilde ik dood. HIj stond boven God voor mij. Ik zag hem in het begin vooral ook als geweldig en gaf mezelf van alles de schuld, maar niet omdat hij zo onaardig was. Ik had zelf psychische problemen en een eigenwaarde van 0,0. Hij was een hulpverlener 12 jaar lang, tot hij 't even niet meer trok en waar twee vechten hebben twee schuld, ik zeg hier niet dat het alleen aan mij lag.
Nee, God schiep de mens goed, maar Adam en Eva zondigden (ze gehoorzaamden niet, wilden doen wat ze zelf wilden, aan God gelijk zijn, trots) en daardoor stierf hun geest en werden ze geestelijk gescheiden van God. Ze kregen een zondenatuur en het gevolg was al direct dat hun zoon zijn broer vermoordde (terwijl God hem nog waarschuwde, hij kon kiezen om het niet te doen). Daarom moest Jezus sterven en opstaan, zodat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden. Dan krijg je Zijn zondeloze natuur en ben je weer in gemeenschap met Hem (wedergeboorte), je ziel moet dan nog geheiligd worden en daar kun je voor kiezen.
Ik zal even meegaan in de theorie van God kan ook wel iets zonder offer vergeven en niet gelijk met dood gaan straffen en een offer eisen: dan hadden Adam en Eva eeuwig geleefd op aarde met in hun aard een mix van goed en kwaad die resulteerde in een kind als Kain en uiteindelijk Hitler. Die hadden dan ook allemaal eeuwig hier geleefd.
Heb je weleens bedacht dat Gods hart kapot is gegaan door die scheiding van Hem en de mens? Zo erg, dat Hij mens werd en Zich liet kruisigen en weer opstond om ons met Hem te verzoenen? Niet alleen voor de mens was het erg.
vuurdoorn schreef:
Het gedreig met de hel is allemaal bluf! God kan dat niet waarmaken. Puur om je onder de duim te houden zodat je bij hem blijft!
Ik ben niet gelovig opgegroeid en had nog nooit over de hel gehoord. Dat is niet de reden dat ik Hem zocht of nu nog steeds bij Hem blijf. Liefde is de reden, niet angst.
Ik kan dan netzogoed leven zoals ik wil en in mijn laatste ademzucht het zondaarsgebed opzeggen. Ik wil niet zonder Hem. Dat heb ik trouwens gedaan met die poging, ik had het mooi uitgekiend,want ik wist dat het niet mocht en slikte alle pillen met drank, zette mij neer aan de waterkant en dacht: ik bid het zondaarsgebed, dan is het toch niet meer te redden. Maar ik werd zo suf van dat spul en kon daardoor niet alles slikken en toen ik had gebeden, overtuigde Hij mij (Hij was er, echt) dat ik een hypocriet zou zijn om de rest ook te slikken en ik moest om hulp bellen.
vuurdoorn schreef:God krijgt de schuld van wat de duivel doet.
Dit is projectie Coby.Je eigen persoonlijkheid (de persoonlijkheid van God) afschuiven op een ander.
God heeft de wereld geschapen met alles wat er bij hoort. Dus ook het kwaad én Satan. Maar als hij daarop aangesproken wordt wil hij dat niet toegeven, hij is immers liefde! Dus wat gebeurd er: Hij was het! Het was Satan die het kwaad in de wereld gebracht heeft! Maar wat heeft Satan nou eigenlijk gedaan? Satan heeft de wereld en zichzelf toch niet geschapen? Het was God die dat gedaan heeft! Satan krijgt de schuld van iets wat God gedaan heeft!
Ik geloof zeker dat God Satan goed geschapen heeft. Heel erg goed zelfs! Hij was namelijk niet zo'n naiefe meeloper als de rest van de engelen die God blindelings aanbaden. Satan was degene die God door had. Hij doorzag dat God alleenheerschappij wilde hebben, dat hij de mensen wilde onderdrukken, dat ze maar precies moesten doen wat God graag wilde, dat ze niet zelf mochten nadenken, niet zichzelf mochten zijn. Hij heeft zich verzet tegen het abnormale gedrag van God. En daar zat God niet op te wachten dus Satan kon de hemel uit. Satan is niet de hemel uitgezet omdat hij jaloers was op God die het alleenheerschappij wilde hebben wat Satan volgens christenen ook wilde hebben. Welnee, Satan gunde de mensen hun vrijheid!
Satan weet dit allemaal, en hij probeerd de mensen te waarschuwen. Ze weg te houden bij God. En hij dreigt er niet mee als je niet doet wat hij zegt dat je dan voor eeuwig als een soort zombie God mag gaan aanbidden. Hij dreigt helemaal niet. Hij laat je gewoon met rust!
Ik kan je heel goed volgen dat je God loslaat, eerst door de omstandigheden die je mee hebt gemaakt niet meer gelooft dat Hij goed is, Hem de schuld geeft en vervolgens concludeert dat Hij niet bestaat. Tot zover was ik ook gekomen. Maar toen geloofde ik dus niet meer dat God en de duivel bestonden.
Maar de volgende stap van je vind ik wel heel eng. Ben je nu een atheist of ben je een soort vrijmetselaar geworden die Lucifer aanbidt? Dit heeft veel weg van een religie. Want je zegt dat je gelooft dat God Satan heeft geschapen.
Kijk, en hier zijn we dan weer bij Adam en Eva en de bomen. Er is nog helemaal niets veranderd. Zijn oude trucjes werken nog perfect. Heeft God niet gezegd.. God als de bozo afschilderen.
Neem alsjeblieft eens een hapje van die Levensboom, smaakt en ziet dat de Here goed is en de duivel een mensenmoorder van den beginne en een leugenaar. Enerszijds ben ik wel blij dat het kreng me zo intens haatte dat hij zich bij mij niet kon voordoen als een engel des Lichts. Ik weet dat ik voor mijn bekering bezeten van hem was.