Tsja, dat zal best.Cactus schreef:@ Jagang
Nou, dan knoeien die chauffeurs behoorlijk met hun afstellingen. Dat gebeurt ook met hun rijtijden. Verder geloof ik niet dat vrachtauto's niet sneller kunnen dan 85-90 km/u omdat ik dit vele malen geconstateerd heb .
Maar dat lijkt me weer een andere discussie.
Ik bespreek liever het nut van dat soort regels.Ik wil helemaal geen problemen op de weg zien ontstaan. Het tegendeel zelfs zoals ieder normaal denkend mens. Maar ik houd mij wel aan de voorgeschreven regels al hinderen die mij ook wel eens.
B.v. op een doodstille weg s avonds of s nachts 100 moeten rijden. Maar ja, als er 100 km staat dan houd ik mij daar echt aan.
Als je je overal aan houdt zonder over het nut van regels na te denken, verandert er nooit iets.
Als hij 70 rijdt, en ik 80/85, dan wip ik er zo langs, hoor.Met een personenauto is snel inhalen over het algemeen geen probleem maar een vrachtauto versnelt niet zo gauw en dan blijft 'ie vele kilometers tergend langzaam inhalen.
Als het verschil maar een kilometertje is, zet ik een tandje terug, tenzij er genoeg rijstroken zijn.
Dat lijkt zo, omdat je er snel langsrijdt.Ja, ik bedoelde dat veel vrachtauto's na het inhalen dan 'gewoon vlak voor de ingehaalde auto blijven rijden ipv dan ook door te kachelen
Die afstand groeit echt wel.
En als je er lang genoeg naast blijft rijden om dat te observeren, overtreed je je eigen regel dat inhalen snel dient te gebeuren.
Nu valt "hinder' natuurlijk erg breed uit te leggen.Dat commentaar gaat wél over de inhoud. Ze halen maar in ongeacht of het andere wegverkeer daar nu hinder van heeft. Met die mastodonten van vrachtauto's kijk je als personenauto chauffeur natuurlijk wel goed uit.
Voor sommigen is even remmen al zoveel "hinder" dat het stoom hen uit de oren komt.
Natuurlijk moet men een vrachtwagen niet een paar meter voor aanstormend verkeer er voor gooien.
Maar wanneer iemand een paar honderd meter tevoren al met de lichten begint te knipperen, heb ik iets van: "Ja, dáág!"
De haast van de automobilist is niet belangrijker dan die van de trucker.
Ja, dat heb ik vaak genoeg gezien.Nou, als je zo'n mentaliteit hebt dan deugt er iets niet. Afstand houden is juist enorm belangrijk en kan veel ernstige botsingen voorkomen. Dat er misschien wel eens een andere auto tussen kan gaan rijden mag nooit een reden zijn om veel te dicht op de voorganger te gaan rijden.
Kijk je wel eens naar Blik op de Weg?
Toch is dat gedrag het gevolg wanneer truckers zichzelf in allerlei verkeerssituatie's op de tweede plek moeten zetten. Ze mogen niet inhalen, en ze moeten niet zeuren wanneer anderen hen steeds dwingen om op de rem te gaan staan teneinde maar weer afstand te creëren..
Wij zijn in veel gevallen voor die andere weggebruikers onderweg, en dat wordt volgens mij nog wel eens vergeten. De snelle gang van een automobilist naar de magnetronmaaltijd schijnt vele malen belangrijker te zijn dan de route van die magnetronmaaltijd naar de winkel.
Meestal niet, maar soms kunnen wetten behoorlijk onzinnig zijn.Regels zijn er niet voor niets Jagang!
Zoals de wet tegen godslastering..
Wetten en regels zijn niet boven kritiek verheven.
Liever heb ik het over de redelijkheid van regels.Als wij die naar eigen believen maar aan de laars lappen dan wordt het een puinhoop op onze snelwegen.
Ik denk dat ik mijn verhaal redelijk onderbouw.
Het verwijzen naar regels is geen tegenargument als het gaat om de onzinnigheid van het inhaalverbod.
Het zijn m.i. immers net die regels die niet deugen.