Inhaalverbod.

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Inhaalverbod.

Bericht door Jagang »

Cactus schreef:@ Jagang

Nou, dan knoeien die chauffeurs behoorlijk met hun afstellingen. Dat gebeurt ook met hun rijtijden. Verder geloof ik niet dat vrachtauto's niet sneller kunnen dan 85-90 km/u omdat ik dit vele malen geconstateerd heb .
Tsja, dat zal best.
Maar dat lijkt me weer een andere discussie.
Ik wil helemaal geen problemen op de weg zien ontstaan. Het tegendeel zelfs zoals ieder normaal denkend mens. Maar ik houd mij wel aan de voorgeschreven regels al hinderen die mij ook wel eens.
B.v. op een doodstille weg s avonds of s nachts 100 moeten rijden. Maar ja, als er 100 km staat dan houd ik mij daar echt aan.
Ik bespreek liever het nut van dat soort regels.
Als je je overal aan houdt zonder over het nut van regels na te denken, verandert er nooit iets.
Met een personenauto is snel inhalen over het algemeen geen probleem maar een vrachtauto versnelt niet zo gauw en dan blijft 'ie vele kilometers tergend langzaam inhalen.
Als hij 70 rijdt, en ik 80/85, dan wip ik er zo langs, hoor.
Als het verschil maar een kilometertje is, zet ik een tandje terug, tenzij er genoeg rijstroken zijn.
Ja, ik bedoelde dat veel vrachtauto's na het inhalen dan 'gewoon vlak voor de ingehaalde auto blijven rijden ipv dan ook door te kachelen
Dat lijkt zo, omdat je er snel langsrijdt.
Die afstand groeit echt wel.
En als je er lang genoeg naast blijft rijden om dat te observeren, overtreed je je eigen regel dat inhalen snel dient te gebeuren.
Dat commentaar gaat wél over de inhoud. Ze halen maar in ongeacht of het andere wegverkeer daar nu hinder van heeft. Met die mastodonten van vrachtauto's kijk je als personenauto chauffeur natuurlijk wel goed uit.
Nu valt "hinder' natuurlijk erg breed uit te leggen.
Voor sommigen is even remmen al zoveel "hinder" dat het stoom hen uit de oren komt.
Natuurlijk moet men een vrachtwagen niet een paar meter voor aanstormend verkeer er voor gooien.
Maar wanneer iemand een paar honderd meter tevoren al met de lichten begint te knipperen, heb ik iets van: "Ja, dáág!"
De haast van de automobilist is niet belangrijker dan die van de trucker.
Nou, als je zo'n mentaliteit hebt dan deugt er iets niet. Afstand houden is juist enorm belangrijk en kan veel ernstige botsingen voorkomen. Dat er misschien wel eens een andere auto tussen kan gaan rijden mag nooit een reden zijn om veel te dicht op de voorganger te gaan rijden.
Kijk je wel eens naar Blik op de Weg?
Ja, dat heb ik vaak genoeg gezien.
Toch is dat gedrag het gevolg wanneer truckers zichzelf in allerlei verkeerssituatie's op de tweede plek moeten zetten. Ze mogen niet inhalen, en ze moeten niet zeuren wanneer anderen hen steeds dwingen om op de rem te gaan staan teneinde maar weer afstand te creëren..

Wij zijn in veel gevallen voor die andere weggebruikers onderweg, en dat wordt volgens mij nog wel eens vergeten. De snelle gang van een automobilist naar de magnetronmaaltijd schijnt vele malen belangrijker te zijn dan de route van die magnetronmaaltijd naar de winkel.
Regels zijn er niet voor niets Jagang!
Meestal niet, maar soms kunnen wetten behoorlijk onzinnig zijn.
Zoals de wet tegen godslastering..
Wetten en regels zijn niet boven kritiek verheven.
Als wij die naar eigen believen maar aan de laars lappen dan wordt het een puinhoop op onze snelwegen.
Liever heb ik het over de redelijkheid van regels.
Ik denk dat ik mijn verhaal redelijk onderbouw.
Het verwijzen naar regels is geen tegenargument als het gaat om de onzinnigheid van het inhaalverbod.
Het zijn m.i. immers net die regels die niet deugen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Al heel lang pleit ik voor versoepeling van de rijtijden met in begrip van laden en lossen. We zitten in Nederland nog heel erg met een 07.00 tot 17.00 mentaliteit. Gevolg: Drukke spits.
Henk en Ingrid die uiteraard ook beiden in de spits rijden willen echter niet zaterdagochtend (zondag) vroeg gewekt worden door laden en lossen.
Kortom: De mentaliteit moet een beetje om. En anders: NIet zeuren en aansluiten.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Jagang schreef: Tsja, dat zal best.
Maar dat lijkt me weer een andere discussie.
Ja, dat is wel zo maar je had het over begrensde vrachtauto's die geen 100+ km/u zouden kunnen rijden. Ik antwoordde dat die begrenzingen uitgeschakeld kunnen worden evenals de rijtijden registratie.
Jagang schreef: Ik bespreek liever het nut van dat soort regels.
Als je je overal aan houdt zonder over het nut van regels na te denken, verandert er nooit iets.
Dan moet je die bestaande regels maar bespreken met de politici of organisaties die hierover gaan.
Zolang er regels zijn moet iedere weggebruiker zich hieraan houden.
Jagang schreef: Als hij 70 rijdt, en ik 80/85, dan wip ik er zo langs, hoor.
Als het verschil maar een kilometertje is, zet ik een tandje terug, tenzij er genoeg rijstroken zijn.
Dat hangt maar net af van het motorvermogen en het gewicht van de vrachtauto.
Jagang schreef: Dat lijkt zo, omdat je er snel langsrijdt.
Die afstand groeit echt wel.
En als je er lang genoeg naast blijft rijden om dat te observeren, overtreed je je eigen regel dat inhalen snel dient te gebeuren.
Dat zal ik natuurlijk nooit doen, maar vaak zie je zoiets als er druk verkeer is en dan zit die inhalende vrachtauto weer achter een andere vrachtauto die b.v. 75 rijdt. Wat schiet die chauffeur daar nu mee op?

Jagang schreef: Nu valt "hinder' natuurlijk erg breed uit te leggen.
Voor sommigen is even remmen al zoveel "hinder" dat het stoom hen uit de oren komt.
Natuurlijk moet men een vrachtwagen niet een paar meter voor aanstormend verkeer er voor gooien.
Maar wanneer iemand een paar honderd meter tevoren al met de lichten begint te knipperen, heb ik iets van: "Ja, dáág!"
Andersom ook niet.
Jagang schreef:Ja, dat heb ik vaak genoeg gezien.
Toch is dat gedrag het gevolg wanneer truckers zichzelf in allerlei verkeerssituatie's op de tweede plek moeten zetten. Ze mogen niet inhalen, en ze moeten niet zeuren wanneer anderen hen steeds dwingen om op de rem te gaan staan teneinde maar weer afstand te creëren..
Als dit te lastig is dan moeten ze een ander beroep kiezen. Ik herinner mij nog dat een vrouw met 2 kinderen geplet werd tussen 2 vrachtauto's. Met voldoende remafstand was dit niet gebeurd. Het zal je vrouw met kinderen maar zijn. Tja, anders moet die vrachtwagen chauffeur zo vaak op zijn rem gaan staan.Volgens mij weten veel vrachtwagenchauffeurs niet hoe lang de remweg van een 30 tonner is.
Jagang schreef: Wij zijn in veel gevallen voor die andere weggebruikers onderweg, en dat wordt volgens mij nog wel eens vergeten. De snelle gang van een automobilist naar de magnetronmaaltijd schijnt vele malen belangrijker te zijn dan de route van die magnetronmaaltijd naar de winkel.
Dat heeft er geen jota mee te maken. Er kunnen ook veel personenauto's onderweg zijn met heel belangrijke zakenmensen waardoor die vrachtautochauffeur zijn opdrachten krijgt. Verder zijn forenzen ook werknemers zonder wie het vrachtvervoer niet eens zou kunnen bestaan. Wel eens in de haven van Rotterdam rondgekeken? Wie laden en lossen de schepen? Van wie krijgen zij de opdracht hiertoe? Kortom: Niemand is meer belangrijk dan de ander op de weg.

Regels zijn er niet voor niets Jagang!
Jagang schreef: Meestal niet, maar soms kunnen wetten behoorlijk onzinnig zijn.
Zoals de wet tegen godslastering..
Wetten en regels zijn niet boven kritiek verheven.
Toch zullen wij hiermee moeten leven. Zeker in het verkeer.
Jagang schreef: Liever heb ik het over de redelijkheid van regels.
Ik denk dat ik mijn verhaal redelijk onderbouw.
Het verwijzen naar regels is geen tegenargument als het gaat om de onzinnigheid van het inhaalverbod.
Het zijn m.i. immers net die regels die niet deugen.
Dan moet je die met de vervoersberoepsgroep bespreken en die via de politiek aanhangig maken voor verandering. De bestaande regels aan je laars lappen kan m.i. nooit.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Gewoon overal 3 rijbanen (behalve uiteraard waar het écht rustig is)
En dan niet van die variabele spitsstroken die eigenlijk over de vluchtstrook gaan, maar gewoon volwaardige rijbanen.

Lost al heel veel problemen op, zoals Doctorwho ook al aanstipte

Een probleem is dan wel dat het moeilijker is om het 100 km verbod te op 6 baans wegen te handhaven, want men heeft het idee dat er daar makkelijk 120 of 130 kan worden gereden. Wat ook zo is, maar er zijn ook andere redenen waarom men de grens bij 100 km legt.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

`Tja, overal minimaal 3 rijstroken. Utopie! Was dát maar waar. Dat men b.v. de A 15 tussen Alblasserdam en Gorinchem gewoon 2 x 2 stroken heeft gelaten is dus een echte misser geweest. Jarenlang heeft men aan die A 15 gewerkt met als resultaat dat er onnodige bochten uitgehaald werden en het wegdek nieuw werd gelegd maar 3 x 3 stroken? Forget it ! Zó bijdehand waren de verantwoordelijke autoriteiten niet. Ga s'avonds in de spits maar eens vanuit Alblasserdam richting Gorinchem! Eén lange file.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

NOG meer asfalt in Nederland?

Nee, doe mij maar de mentaliteit veranderen. Werktijden flexibeler (zowel voor Henk en Ingrid als voor de beroepschauffeur), thuiswerken meer stimuleren, mensen belonen die fietsen en gratis oordoppen voor mensen die niet in de file willen staan, maar ook niet gestoord willen worden door laden en lossen op andere tijden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Blackadder schreef:Gewoon overal 3 rijbanen (behalve uiteraard waar het écht rustig is)
En dan niet van die variabele spitsstroken die eigenlijk over de vluchtstrook gaan, maar gewoon volwaardige rijbanen.

Nee hoor, bredere wegen trekt meer verkeer aan. Er is sprake van latente vraag. Treinreizigers pakken de auto, ver van je werk wonen wordt makkelijker en buiten de spits rijden loont minder. Uiteindelijk stroomt de weg weer vol. Dit fenomeen is breed bekend bij verkeerskundigen ("wet van Behoud van Reistijd"). Dit dan nog even los van milieu de kapitalen die dit kost. Ik zou die miljoenen liever aan iets anders besteden dan enkele minuten minder reistijd en minder irritatie aan een vrachtwagen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef: Wat ik ook al tegen Cactus zei: Dan kan je afstand blijven creëren, want dan kruipen daar telkens wanneer er voldoende ruimte is, weer auto's tussen die daar ook blijven hangen.
.
Ik denk dat dat erg los loopt, ik ken persoonlijk weinig chauffeurs die tussen twee vrachtwagens in willen rijden, en doe het zelf ook alleen als het niet anders kan, eigenlijk alleen als ik af moet slaan.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef:Ik denk dat dat erg los loopt, ik ken persoonlijk weinig chauffeurs die tussen twee vrachtwagens in willen rijden, en doe het zelf ook alleen als het niet anders kan, eigenlijk alleen als ik af moet slaan.
Ongetwijfeld zijn er meer die er zo over denken als jij, maar ik maak mee dat personenauto's me nog net inhalen, en vervolgens vlak voor me blijven hangen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Cactus schreef:
Jagang schreef: Nu valt "hinder' natuurlijk erg breed uit te leggen.
Andersom ook niet.
Precies, daarom moeten beiden ook gewoon kunnen inhalen.
You win some, you lose some.
Jagang schreef:Ja, dat heb ik vaak genoeg gezien.
Als dit te lastig is dan moeten ze een ander beroep kiezen.
Dan houd je bijna geen chauffeurs meer over, want er is ook nog zoiets als werkdruk: De auto moet leeg.
Ons wordt verteld wat het nut van afstand houden is, en als het goed is, worden automobilisten ook geïnformeerd over het nut van afstand houden.
Ik begrijp niet waarom alleen vrachtwagens hier in de praktijk voor zouden moeten zorgdragen.
Maar dit heeft weinig meer met het inhaalverbod te maken, behalve dan in zoverre dat je van een groot deel van deze problematiek af bent, wanneer je het inhaalverbod afschaft.
Zie ook: http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/ ... 78496.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik herinner mij nog dat een vrouw met 2 kinderen geplet werd tussen 2 vrachtauto's. Met voldoende remafstand was dit niet gebeurd. Het zal je vrouw met kinderen maar zijn.
Was je er bij?
Weet je hoe de vrouw in kwestie heeft gereden?
Het is met de personenauto heel gemakkelijk om een vrachtwagen te doen verongelukken.
En moeders rijden soms ook onverantwoordelijk.
Tja, anders moet die vrachtwagen chauffeur zo vaak op zijn rem gaan staan.Volgens mij weten veel vrachtwagenchauffeurs niet hoe lang de remweg van een 30 tonner is.
Volgens mij zouden andere weggebruikers dat ook moeten weten.
Men heeft er in het verleden eens voor gepleit om mensen, als onderdeel van de rijlessen, eens een dagje met een vrachtwagenchauffeur mee te sturen.
Dat leek me nou een goed idee.
Helaas schijnt het idee het niet te hebben gehaald.
Kortom: Niemand is meer belangrijk dan de ander op de weg.
Jammer dat de regels dat niet weerspiegelen.
Dan moet je die met de vervoersberoepsgroep bespreken en die via de politiek aanhangig maken voor verandering. De bestaande regels aan je laars lappen kan m.i. nooit.
Kan wel.
Daar zijn bekeuringen voor, en die zijn eventueel mijn probleem.

Het debat zal in het openbaar moeten, zoals oa hier, want politici zijn zelden tot nooit bereikbaar voor commentaar.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

gerard_m schreef:
Blackadder schreef:Gewoon overal 3 rijbanen (behalve uiteraard waar het écht rustig is)

Nee hoor, bredere wegen trekt meer verkeer aan.
Nou, Gerard, dat is misschien wel zo, maar dan kunnen vrachtwagens tenminste inhalen zonder het overige verkeer al te veel in de weg te rijden. Drukte of geen drukte.

Overigens helpen kapotte Fyra's ook niet echt, hoor.
Henry Ford
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Jagang schreef:
Precies, daarom moeten beiden ook gewoon kunnen inhalen.
Met de nadruk op "gewoon" ! En dus niet kilometers bezig zijn om met 5 km verschil in snelheid het overige verkeer op te houden. Blijf dan gewoon met 78 km/u achter die andere car zitten.

Onvoldoende remafstand houden?
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_00512570
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik kan met Jagang meekomen, zat tot anderhalf jaar terug ook veel langs de weg voor het beroep, en als je zie wat sommige mensen voor stunten uithalen tov beroepsverkeer.....
En cactus, wat jij beweer, dan had die chauffeur meer afstand moeten houden, voorbeeld moeder en twee kinderen, wel, als die dus denkt dat een 30 a 40 ton vrachtwagen (vloeibaar, nog leuker) net zo remt als een personenauto en dus gewoon in het gat kruipt dat de truck hield voor zijn remafstand, dan snapt ze het niet, is niet de schuld van de truck, maar van de betreffende dame.
En als je even oplet zie je er meer dan voldoende..........

Wat Jagang zegt, verplicht een dag mee met een beroeps, in de stad, met 40 ton vloeibaar achter je kont, enz....

En dan zul je zien dat er zijn die het nog niet begrijpen, maar die hoef je dan geen rijbewijs te geven....
Natuurwetten overtreed je niet....
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

@ Jin.
Je ontkent dus dat vrachtautochauffeurs vaak veel te korte remafstand houden op hun voorligger omdat ze niet willen dat er een andere auto tussenkomt ? Lees dan nog maar eens goed wat Jagang hierover schreef.
Je zal maar moeten uitvoegen of invoegen! Als ik vanuit mijn woonplaats naar Rotterdam moet dan ben ik verplicht 2 rijstroken naar links te gaan omdat ik anders naar de Europoort ga .
Nou, heel vaak MOET ik mijn auto gewoon tussen 2 (vracht) auto's persen omdat die gewoon te weinig afstand houden. Wie zit hier dan fout?
Inhalen mag , maar dat moet wel vlot gaan en niet zoals slakken van vrachtauto's vaak doen. Ja, ook ik heb gedurende mijn werkzame leven veel op de weg gezeten en weet waarover ik praat. Als een vrachtauto moet in- of uitvoegen dan geef ik die altijd de ruimte en vaak een lichtsignaal dat hij kan gaan.
Andersom heb ik nog nooit meegemaakt. :(
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

gerard_m schreef:Nee hoor, bredere wegen trekt meer verkeer aan.
Dus smallere wegen zijn "de" oplossing voor het fileprobleem?

Geen wegen is nog beter in het verleden weden afstanden in uren of dagen gaans aangegeven.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie