Utopische maatschappij?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Virchow

Utopische maatschappij?

Bericht door Virchow »

Hallo,

Als ik de huidige maatschappij analyseer zie ik veel mogelijkheid tot verbetering.
Zelf droom ik van een ‘perfecte’ maatschappij in de nabije toekomst: utopie of haalbaar concept?
Hoe ziet een perfecte maatschappij er volgens jullie uit?

mvg
Virchow
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Utopische maatschappij?

Bericht door Peter van Velzen »

Een perfecte maatschappij ziet er niet uit.
Wat ik perfect vindt kan een ander geperveteerd vinden.
Perfectie is een limiet die nooit bereikt gaat worden (zie: absolutisme)

Ik weet alleen hoe een betere maatschappij er uit ziet.
Dat is een maatschappij waarin we bezig zijn de problemen op te lossen waaraan we nu - terecht - nog nauwelijks aandacht besteden.

Een voorlopig verlanglijstje (ik ben vast wat vergeten)
Geen gevaarlijke klimaatverandering
Geen (burger)oorlogen
Geen Mensenrechtenschendingen
Geen echte armoede
Geen ondragelijk en uitzichtloos lijden

Een betere maatschappij is een maatschappij waar (een of meer van) deze dingen van het verlanglijstje is(/zijn) verdwenen. Maar zodra dat zo is, komt er weer een nieuw item op de lijst te staan. En dat zal doorgaan, zo lang als wij als diersoort bestaan. Het is nu eenmaal een van onze meest succesvolle eigenschappen, dat we altijd beter willen.
Ik wens u alle goeds
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

Een maatschappij waar utopisten door de democratie beteugeld worden vind ik heel goed. De geschiedenis leert wat utopisten doen als ze de ruimte krijgen, en het bevalt me prima dat me dat grotendeels bespaard wordt.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Utopia zal steeds een utopie blijven. Ikzelf neem genoegen met een klein slot a la Bommelstein en ben dan zelfs bereid een geruite jas te dragen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Hoi!

Een utopie = iets wat niet als realiseerbaar wordt beschouwd, maar wat aposteriori wel eens zijn status van 'onmogelijk' kàn verliezen. Cfr. allerlei uitvindingen waarde geschiedenis werkelijk bol van staat...

Wat ik wel vermoed (en dit is een vermoeden - dat hoeft me dus niet te weerhouden om mee te willen denken en te werken aan mogelijke oplossingen) dat de realiteit er een beetje uitziet als een letterkast waarbij er altijd een vakje onopgevult (lees: onopgelost) zal blijven. Hoezeer je de mogelijkheden ook van plaats verschuift, er dus altijd wel iets nieuws zal opduiken dat moet opgelost worden.
Zo blijven we lekker bezig en wordt het nooit saai :D .

Utopie is dus iets wat mogelijk opgelost kan worden, maar als a is opgelost zal er altijd nog een b zijn.
Daar mag je het best vanuit gaan, denk ik.

Groeten
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Mijn utopische maatschappij lijkt op de eeuwige jachtvelden van de indianen. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Fish: hahaha!

Nou zal ik ook lekker even loos fantaseren.

Wat denk je van steden op 30-60 meter hoogte (afhankelijk van de hoogte van de bomen) boven een oerwoud overal rond de aardbol, met alle dieren die er rooit hebben kunnen leven: overal leeuwen, tijgers, olifanten, .... En op bepaalde plaatsen? Transparant glas als bodem, met bankjes waar je je lunch kan gaan eten en onder jou kan zien hoe de dieren hun gang kunnen gaan.

En we beteugelen natuurlijk ook het klimaat - overal minstens 20 graden 8*) : dus het is altijd lekker warm.
De scheet die de noordpool produceerde samen met het zoete water, als gevolg van de zelf voortgebrachte opwarming? -> die werd lekker opgevangen. Hahaha!
En euh.. Eigenlijk doen alle machines al het ergerlijke / echt belastende werk.

Machines zijn onze slaven: er bestaan geen menselijke slaven meer.

En: leuk idee?
Sssst niet voortzeggen hé :wink: !
Virchow

Bericht door Virchow »

Hmm jullie gaan ng al diep in op het woord 'utopie', wat niet de bedoeling is ;)
Ik weet ook wel dat perfectie niet haalbaar is en dat het onderhevig is aan verandering, maar er is nix mis met een streven naar perfectie :)

Peter haalt al een enkele puntjes aan van een 'betere' maatschappij, maar mijn mening over dit topic is toch iets complexer...

Een perfecte maatschappij is een maatschappij waarbij de mens in harmonie met zichzelf en zijn omgeving leeft. Ter verduidelijking:

-In harmonie met zichzelf: de mens is tevreden over zichzelf en voelt zich het overgrote deel van de tijd gelukkig. Hoe wordt een mens dan gelukkig vraag je je af?
Wel een mens wordt gelukkig door zichzelf maximaal te ontplooien op alle gebied, het maximale te halen uit zijn talenten --> dit stimuleren we via een goede educatie (kennisoverdracht) en opvoeding (waarden en normen overdracht)

De omgeving slaat in eerste instantie op de medemens (eg leef op een vredevolle en constructieve wijze samen met je medemens of zoals de bijbel het ooit formuleerde "Doe niet aan een ander wat je niet wil dat men jou aandoet". Verder slaat de omgeving op onze dierbare planeet. We moeten onze relatie ten aanzien van de planeet hervormen van een parasitaire tot een symbiotische relatie. Tot op heden is er immers maar 1 dergelijke planeet bekend, dus dragen we er best zorg voor.

En nu dan de vraag der vragen: hoe creëer je een dergelijke maatschappij? Daar weet ik het antwoord niet op natuurlijk, maar 1 van de hallmarks om een dergelijke maatschappij te creëren is ongetwijfeld een combinatie van kennisoverdracht (kennis om een mens tot een kritisch wezen om te vorm), opvoeding (respect voor je medemens etc) en technologie (robots die ons leven vergemakkelijken, groene energie etc).

Alternatieve ideeën over een mogelijke toekomstige maatschappij: the venus project --> http://www.youtube.com/watch?v=f4l3pBovB_c" onclick="window.open(this.href);return false;
Haalbaar concept?

mvg
Virchow
Oggi
Geregelde verschijning

Bericht door Oggi »

Hoi!

Vele mensen staan er huiverig tegenover omdat ze bang zijn dat teveel macht in de handen van enkele technocraten zal belanden en we uiteindelijk in een soort van dictatuur zullen belanden.

Ik weet het niet. Omdat er nog niet veel discussie rond bestaat..

Groeten
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Virchow schreef: En nu dan de vraag der vragen: hoe creëer je een dergelijke maatschappij? Daar weet ik het antwoord niet op natuurlijk, maar 1 van de hallmarks om een dergelijke maatschappij te creëren is ongetwijfeld een combinatie van kennisoverdracht (kennis om een mens tot een kritisch wezen om te vorm), opvoeding (respect voor je medemens etc) en technologie (robots die ons leven vergemakkelijken, groene energie etc).

mvg
Virchow
Gebeurt dat eigenlijk al niet Virchow? Het wordt alleen een proces van lange adem ben ik bang.
Als je jong bent wil je jouw idealen zo snel mogelijk realiseren, de praktijk echter is enorm taai zoals je in de loop van je leven zult merken.
Vanmorgen nog een artikel gelezen over een student die er van overtuigd is dat Nederland op termijn een islamitische staat zal worden onder de Sharia en dat dan alles goed zal zijn.
Maiwand Al-Afghani (video van vraaggesprek) heet hij en studeert in Leiden.
Die moet je eerst maar eens overtuigen. :wink:
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Een maatschappij waarin de mens in harmonie net zichzelf en zijn omgeving leeft?
Maar dat wil helemaal niemand!
Niemand wil in harmonie met de ratten en de kakkerlakken leven.
Nou ja: een enkeling misschien, maar die leeft niet in harmonie met zijn medemens.
Mensen willen altoos meer macht, en zijn vrees ik van nature liefhebbers van hier en daar een dissonant.
Wellicht zijn ze tevreden te houden met groei in een virtuele wereld, maar zoniet dan zullen ze alsmaar ern groter deel van de koek willen.
Ik wens u alle goeds
Virchow

Bericht door Virchow »

Peter van Velzen schreef:Een maatschappij waarin de mens in harmonie net zichzelf en zijn omgeving leeft?
Maar dat wil helemaal niemand!
Niemand wil in harmonie met de ratten en de kakkerlakken leven.
Nou ja: een enkeling misschien, maar die leeft niet in harmonie met zijn medemens.
Mensen willen altoos meer macht, en zijn vrees ik van nature liefhebbers van hier en daar een dissonant.
Wellicht zijn ze tevreden te houden met groei in een virtuele wereld, maar zoniet dan zullen ze alsmaar ern groter deel van de koek willen.
Beste Peter,

Ik bedoel niet dat je samen moet leven met ratten en kakkerlakken, ik bedoel dat je respect/ontzag moet tonen voor ieder levend wezen.
Volgens mij ben je te negatief ingesteld over de natuur van de mens :)

mvg
Virchow
Virchow

Bericht door Virchow »

Gebeurt dat eigenlijk al niet Virchow? Het wordt alleen een proces van lange adem ben ik bang.
Als je jong bent wil je jouw idealen zo snel mogelijk realiseren, de praktijk echter is enorm taai zoals je in de loop van je leven zult merken.
Vanmorgen nog een artikel gelezen over een student die er van overtuigd is dat Nederland op termijn een islamitische staat zal worden onder de Sharia en dat dan alles goed zal zijn.
Maiwand Al-Afghani (video van vraaggesprek) heet hij en studeert in Leiden.
Die moet je eerst maar eens overtuigen. :wink:
Het wordt inderdaad een tergend traag proces, maar ooit zal het werkelijkheid worden. Wij kunnen natuurlijk de eerste bouwstenen leggen van dit proces :)
Enja wat betreft de overtuiging van die radicale student:
1) Radicalen zullen er altijd zijn
2) Met hem in discussie treden zal zinloos zijn, aangezien hij tot niet beschikt over rationele argumenten, aangezien religie een gevoelskwestie is, die moeilijk te combineren valt met de ratio.

mvg
Virchow
Virchow

Bericht door Virchow »

Oggi schreef:Hoi!

Vele mensen staan er huiverig tegenover omdat ze bang zijn dat teveel macht in de handen van enkele technocraten zal belanden en we uiteindelijk in een soort van dictatuur zullen belanden.

Ik weet het niet. Omdat er nog niet veel discussie rond bestaat..

Groeten
Beste Oggi,

Liever de macht in de handen van enkele bekwame technocraten dan verkozen mensen die het toevallig goed kunnen zeggen en een meester zijn in manipulatie. Nee, mijn ideale regering zijn verkozen volksvertegenwoordigers geadiviseerd door echte wetenschappers.

mvg
Virchow
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Virchow schreef: 2) Met hem in discussie treden zal zinloos zijn, aangezien hij tot niet beschikt over rationele argumenten, aangezien religie een gevoelskwestie is, die moeilijk te combineren valt met de ratio.

mvg
Virchow
Amen!
Plaats reactie