Boskabouter schreef:Je wist al dat niet bepaald alle christenen katholiek zijn?
Je aversie tegen religie is prima hoor, maar je praat nogal eens met een soort slecht beargumenteerd fanatisme dat je standpunten er niet echt sterker op maakt.
Echt, als je vrijdenken tegenkver religie wil plaatsen, dan zal je moeten beginnen met het goede voorbeeld geven. Je kan je niet verlagen tot wat je bestrijdt.
Slecht beargumenteerd?
Ik zal mijn aversie nog eens punt voor punt opsommen. Daar waar ik de fout in ga met slechte argumentatie, word ik graag gecorrigeerd.
Mijn eerste punt was: "
Geloof wordt als deugd bestempeld". Moet ik dit toelichten of kunnen we dit aannemen? De deugden zijn nl.: geloof, hoop, liefde, voorzichtigheid, rechtvaardigheid, kracht en matigheid.
(bron: wikipedia)
Mijn 2e punt was:
Blind(!) vertrouwen in DE werkelijkheid is een groot goed! Blind met uitroepteken omdat veel gelovigen blind zijn voor hetgeen (algemeen geaccepteerd) bewezen is. Gelovigen zien dan hun God als DE werkelijke God. Correct me if i'm wrong...En ja, ik gooi even alle gelovigen op 1 religieuze hoop, hetgeen misschien iets teveel van het goede is.
Mijn voorbeelden waren:
De grenzen:
1. Een heel groot deel van de Amerikaanse bevolking wil ID onderwijzen (lijkt onschuldig) en kinderen worden er gehersenspoeld dat ene alware geloof. Zie mijn suggestie om “the god delusion” via youtube te bekijken (ongetwijfeld een zeer slecht beargumenteerde docu!).
Of omarmt Amerika de evolutietheorie? Wederom: Correct me if i’m wrong.
2. Lourdes geneest. Lourdes als voorbeeld van kwakzalverij. Sylvia Millecam zal het met me eens zijn, ALS ze nog had geleefd. Maar Jomanda kwam zo vertrouwelijk over en Sylvia geloofde erin!
3. Het doodskleed van Jezus. Slecht beargumenteerd? Wellicht. Maar een beetje vrijdenker (sommigen willen nl. nogal vaak laten doorschemeren dat het een super intelligent “soort” is) weet dat de lijkwade van Turijn FAKE was!
4. Condoomgebruik in Afrika ontmoedigen omdat dat aids zou veroorzaken. Heeft de paus dit niet gezegd? (
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/11/con ... ersieelst/" onclick="window.open(this.href);return false;)
5. Besnijdenis. Lul ik hier uit mijn anti-religieuze nek?
6.Vrouwen die minder waard zijn dan mannen....O.K. Niet bij iedere religieuze stroming, maar HALLO, we hebben er duizenden in dit land. Misschien was dit een slecht voorbeeld en staan vrouwen in de meeste religies op gelijke voet met de man.
7. Homohaat. Zie de link bij punt 4. Islam is overigens ook niet helemaal voorstander van homofile relaties. Maar, misschien zijn er religies die het propageren/goed keuren. Ik ken ze niet. Wederom mijn fout. Hoewel… Herinnert u zich deze nog?
Eind vorige maand werd bekend dat de Turken overwegen Turkse kinderen die in Europa bij christelijke en homoseksuele pleeggezinnen zijn ondergebracht desnoods terug te halen naar Turkije.
8. Gesubsidieerde religieuze scholen...Hier ga ik niet eens op in.
9. Katholieke kinderen, Joodse kinderen, Moslim kinderen (geen VVD-kind, SP kind etc)...
Dit is een persoonlijk punt waar ik moeite mee heb. Het zijn kinderen van katholieke ouders etc…
10. Kinderen vertellen dat aids een straf van God is...dat er een hel is waar je eeuwig zult branden… Uit de duim gezogen? Moet ik dit echt (als een vrijdenker) beargumenteren???
11. Een fatwa uitspreken omdat iemand een cartoon maakt. Vraag me aub niet om bewijs. U verlaagt zich dan!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick