Waarom krijgen we een koning?
Moderator: Moderators
Re: Waarom krijgen we een koning?
Als we kijken naar de media aandacht in het buitenland (zeker in Duitsland) dan is het een zeer voordelige manier van Nederland-promotie. Het is gewoon een heel sterk handelsmerk en getuigt van een grote mate van stabiliteit voor economische investeringen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik heb vrij veel gezien van de kroning en ik heb er best van genoten. Het is een zeer unieke gebeurtenis en we zullen zeker nog 30 jaar moeten wachten op een soortgelijke gebeurtenis. Het is te vergelijken met het WK-voetbal of de Olympische Spelen waarbij een soortgelijke saamhorigheid heerst.
De criticasters hoor je momenteel niet, waarschijnlijk omdat ze niet hadden verwacht dat het zo'n succes was. Bij ons in de straat kon je tot 15:30 een kanon afschieten, geen mens op straat. Ik denk dat een deel van de 22% van de bevolking die zich Republikein noemt, toch stiekem heeft genoten, mits ze hebben gekeken natuurlijk. De meeste zullen echter niet hebben gekeken maar ondertussen steken ze hun mening niet onder stoelen of banken.
En ach dat het geld kost... Ze moesten eens weten welke zaken er allemaal worden gesponsord en gesubsidieerd. Ook daarvan profiteert een heel klein deel van de bevolking. Als het om de eigen portemonnee gaat dan hoor je ze niet.
Enige negatieve puntjes waren de ongelofelijke valse toon tijdens de uitvoering van Bolero, en het openingsnummer van Armin van Buuren. Hoewel ik dancemuziek liefhebber ben, hou ik me niet zo bezig met trance. Er moet wel betere trance te vinden zijn dan dit nummer wat klonk alsof het minstens 15 jaar oud was.
De criticasters hoor je momenteel niet, waarschijnlijk omdat ze niet hadden verwacht dat het zo'n succes was. Bij ons in de straat kon je tot 15:30 een kanon afschieten, geen mens op straat. Ik denk dat een deel van de 22% van de bevolking die zich Republikein noemt, toch stiekem heeft genoten, mits ze hebben gekeken natuurlijk. De meeste zullen echter niet hebben gekeken maar ondertussen steken ze hun mening niet onder stoelen of banken.
En ach dat het geld kost... Ze moesten eens weten welke zaken er allemaal worden gesponsord en gesubsidieerd. Ook daarvan profiteert een heel klein deel van de bevolking. Als het om de eigen portemonnee gaat dan hoor je ze niet.
Enige negatieve puntjes waren de ongelofelijke valse toon tijdens de uitvoering van Bolero, en het openingsnummer van Armin van Buuren. Hoewel ik dancemuziek liefhebber ben, hou ik me niet zo bezig met trance. Er moet wel betere trance te vinden zijn dan dit nummer wat klonk alsof het minstens 15 jaar oud was.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik heb nergens naar gekeken. . . . (was wel zo makkelijk achter een computer en met een TV die ik niet eens versta)
Ik wens u alle goeds
- collegavanerik
- Superposter
Een ceremoniële president hoeft helemaal niet duur te zijn, kijk bijvoorbeeld naar Finland, Zwitserland, Oostenrijk, Ierland, en de enige stabiele factor in Italië is juist de president.Jin schreef:Mijn inziens twee hoofdredenen....
Gekozen wisselende president is en wordt ook een politiek verhaal (zie Italië), en de kosten vallen mee gezien dat hij een poosje meegaat tov de gekozen wisselende president....
Maw, we hebben geen goedkopere betere oplossing....
Laat hem maar lekker zijn ding doen, en dat geld, ach, daarvoor zitten ze in een glazen huis.
Ik wil iig niet ruilen....
Verwar een parlementaire republiek niet met een presidentiele republiek zoals de VS en Frankrijk, daar zie je persoonsverheerlijking van het staatshoofd, juist door de politieke macht.
O ja, en de arrestatie van de republikeinen die vreedzaam stonden te protesteren op de Dam was een "vergissing".

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Het tuig van oranje?
Je kan vinden wat je wil van de monarchie, maar het lijkt me onnodig om de leden van het koningshuis persoonlijk aan te vallen.
Wat is precies de meerwaarde van een ceremonieel president boven een ceremoniele monarchie?
Stem je soms ook als er waterschapsverkiezingen zijn?
Je kan vinden wat je wil van de monarchie, maar het lijkt me onnodig om de leden van het koningshuis persoonlijk aan te vallen.
Wie zegt dat dat met een ceremoniële president niet kan gebeuren?collegavanerik schreef:O ja, en de arrestatie van de republikeinen die vreedzaam stonden te protesteren op de Dam was een "vergissing".![]()
Wat is precies de meerwaarde van een ceremonieel president boven een ceremoniele monarchie?
Stem je soms ook als er waterschapsverkiezingen zijn?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
- Karen
In 1980 was ik voor het eerst in Canada op bezoek en zag daar op tv de inhuldiging van Koningin Beatrix. "Lieve Moeder" ... zo begon haar toespraak. In 1982 ben ik geemigreerd en heb in de afgelopen jaren heel veel "Nederlands" achter me gelaten, inclusief de Nederlandse nationaliteit. Ik had ietwat negatieve gevoelens over het in stand houden van een monarchie (dat dacht ik tenminste). Toen Koning Willem Alexander begon met "Lieve Moeder" ... schoot me een brok in de keel.
It's better to be an authentic loser than a false success and to die alive than to live dead" ~ William Markiewicz
Karen, zelfs ik begrijp je. Ook ik was onder de indruk van het hele gebeuren. Alleen, waar ik dan wel een beetje moeite mee heb, is het geld dat er omgaat in deze kringen. Dat is zo exorbitant overdreven veel. En DAT kun je in deze tijd volgens mij niet maken. Geef als kersverse koning een signaal af! Zou leuk zijn.
Maar wie weet. Het is nog vroeg. Misschien komt dat gebaar nog.
Maar wie weet. Het is nog vroeg. Misschien komt dat gebaar nog.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Beste Mick,
we zijn het eens!
Heeft er iemand ook op de berichtgeving gelet? Ik vond de NOS veel te makkelijk doen, de Belgen van de VRT waren veel kritischer ("maar waarom doen ze dat in een kerk als Nederland een scheiding van kerk en staat kent?"). Ook viel het me op dat de presentatoren wel heel weinig namen kenden van degenen die aanwezig waren. Een flater voor de normaal best goed geinformeerde NOS.
we zijn het eens!
Heeft er iemand ook op de berichtgeving gelet? Ik vond de NOS veel te makkelijk doen, de Belgen van de VRT waren veel kritischer ("maar waarom doen ze dat in een kerk als Nederland een scheiding van kerk en staat kent?"). Ook viel het me op dat de presentatoren wel heel weinig namen kenden van degenen die aanwezig waren. Een flater voor de normaal best goed geinformeerde NOS.
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Beste optimist.
We hoeven het uiteraard niet over alles eens te zijn. Zolang de koning maar geen Fries gaat lullen!
We hoeven het uiteraard niet over alles eens te zijn. Zolang de koning maar geen Fries gaat lullen!

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Natuurlijk niet. Gezien zijn afkomst zou ik eerder verwachten dat hij Duits spreekt. Nouja, klopt het volkslied wel weer.
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Het stukje heb ik nou gezien, dat is tevens het enige dat ik gezien heb.lanier schreef: Enige negatieve puntjes waren de ongelofelijke valse toon tijdens de uitvoering van Bolero, en het openingsnummer van Armin van Buuren. Hoewel ik dancemuziek liefhebber ben, hou ik me niet zo bezig met trance. Er moet wel betere trance te vinden zijn dan dit nummer wat klonk alsof het minstens 15 jaar oud was.
Zonder geluid was beter geweest.
Nou heb ik ook een keer die prinsesjes gezien, die kende ik alleen uit Koefnoen.
Ze lijken goed, of dat een pluspunt is weet ik niet precies.

Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
van Buren en muziek zou weer een heel ander topic worden. Een opdwepende knopjes-mixer die zoveel bekendheid geniet dat zelfs Maxima hem de hand wil schudden.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik ben geëmigreerd in 1978 en dacht ook altijd dat ik niets met de instelling van het koningshuis te maken had. Totdat 17 jaar later koningin Beatrix een bezoek aan Finland deed. Alle nederlanders in Finland werden uitgenodigd om haar daar te ontmoeten in een daarvoor georganiseerde bijeenkomst... Het was een emotioneel gebeuren voor mij (en vele anderen) om opeens te voelen hoe diep je wortels zitten. Ik genoot ervan dat ze (vanwege dat er ook zoveel Finnen bij waren) haar toespraak op het eind hield in vlekkeloos en vloeiend engels en was trots op zoiets typisch nederlands. En toen het Wilhelmus op het eind gezongen werd had ik tranen in mijn ogen.Karen schreef:In 1980 was ik voor het eerst in Canada op bezoek en zag daar op tv de inhuldiging van Koningin Beatrix. "Lieve Moeder" ... zo begon haar toespraak. In 1982 ben ik geemigreerd en heb in de afgelopen jaren heel veel "Nederlands" achter me gelaten, inclusief de Nederlandse nationaliteit. Ik had ietwat negatieve gevoelens over het in stand houden van een monarchie (dat dacht ik tenminste). Toen Koning Willem Alexander begon met "Lieve Moeder" ... schoot me een brok in de keel.
Het is inmiddels alweer 17 jaar verder, maar nog steeds in mijn herinnering als een unieke ervaring van nederlanderschap.
De kroning van Willem-Alexander was op TV in Finland te zien. Urenlang beelden van Nederland, een land waar je hier eens in de tien jaar een nieuwsberichtje over krijgt. Nu kreeg het hele Finse volk urenlang les via goede commentatoren en simultaan tolken over hoe Nederland in elkaar zit, hoe men met elkaar omgaat in het veelkleurige Nederland, dat het tot de tien rijkste landen van de wereld behoort, nederlandse geschiedenis ging voorbij.
Leve de koning dus.
Born OK the first time
Als er hier een nieuwe president was gekozen had je er waarschijnlijk niets van meegekregen in Finland.Rereformed schreef: Leve de koning dus.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- collegavanerik
- Superposter
Een nieuw democratisch gekozen ceremonieel staatshoofd is dan ook geen nieuws, behalve in Italië waar het parlement er een potje van maakt.Fish schreef:Als er hier een nieuwe president was gekozen had je er waarschijnlijk niets van meegekregen in Finland.Rereformed schreef: Leve de koning dus.

5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.