Enquête: atheisten in de volkskant

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Wat vind je?

Ik ben atheist
29
53%
Ik wil religie doen verdwijnen.
11
20%
Mensen zijn van nature egoistisch.
10
18%
Wetenschappelijke moraal moet het gat opvullen
5
9%

Totaal aantal stemmen: 55

Jagang
Ontoombaar

Re: Enquête: atheisten in de volkskant

Bericht door Jagang »

Fish schreef:
siger schreef: Ik zal het boek dan ook niet meer ter hand nemen. Helaas.
Ik wel, want ik heb het toevallig vandaag van een van mijn kinderen gekregen.
Dat was geen quote van Siger...
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Kheb het al aangepast.....
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

siger schreef:
Boskabouter schreef:Een enquete met een toelatingseis :D je kan net stemmen zonder een vakje aan te kruisen.
Het lijkt wat raar, maar het ging over wat atheisten vinden. Vandaar.
Hm, zit wat in
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Zijn mensen van nature egoïstisch?

Er zijn twee soorten egoïsme.
  • Egoïsme in morele zin
    Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.

Egoïsme in andere zin
    Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.
Mensen zijn dus van nature egoïstisch.
siger

Bericht door siger »

De wikipagina waarnaar je verwijst geeft geen bronnen en is totaal verschillend van wat er bvb. in de Engelse wiki staat.

Bovendie wordt op de discussiepagina voorgesteld om (vanzelfsprekend lijkt me) Van Dale te volgen. Van Dale zegt:

egoisme: levenshouding van iem. die voortdurend slechts het eigen belang en het eigen welzijn op het oog heeft
siger

Bericht door siger »

De reden waarom de betekenis van "egoisme" zo graag wordt uitgerokken, zelfs tot het woord geen onderscheidende betekenis meer heeft (want "iedereen is egoist" maakt het woord zinledig) is de verrechtvaardiging van de neo-con ideologie van de keiharde niets of niemand ontziende vrije markt die in de jaren tachtig triomfeerde en in 2007 aan haar eind kwam.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

De Engelstalige Wikipedia maakt het nog bonter. Daar wordt behalve van "psychological egoism (the doctrine that holds that individuals are always motivated by self-interest)" melding gemaakt van "ethical egoism (the doctrine that holds that individuals ought to do what is in their self-interest)" en "rational egoism (the belief that it is rational to act in one's self-interest)".

Het is brutaal volk, die Engelstaligen. Die denken zomaar te kunnen verkondigen dat een begrip meerdere betekenissen kan hebben en niet slechts één, terwijl dat laatste toch veel bevattelijker is..
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

siger schreef: Bovendie wordt op de discussiepagina voorgesteld om (vanzelfsprekend lijkt me) Van Dale te volgen. Van Dale zegt:

egoisme: levenshouding van iem. die voortdurend slechts het eigen belang en het eigen welzijn op het oog heeft
Typisch wat een pasgeborene doet dus? Ik denk dat empathie en altruïsme wel in aanleg aanwezig zijn, maar geactiveerd moeten worden.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef:Typisch wat een pasgeborene doet dus?
Wordt egoïsme dan niet gelijk aan totale afhankelijkheid?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Uncle Rat schreef:De Engelstalige Wikipedia maakt het nog bonter. Daar wordt behalve van "psychological egoism (the doctrine that holds that individuals are always motivated by self-interest)" melding gemaakt van "ethical egoism (the doctrine that holds that individuals ought to do what is in their self-interest)" en "rational egoism (the belief that it is rational to act in one's self-interest)".

Het is brutaal volk, die Engelstaligen. Die denken zomaar te kunnen verkondigen dat een begrip meerdere betekenissen kan hebben en niet slechts één, terwijl dat laatste toch veel bevattelijker is..
De benamingen van filosofische denkrichtingen is vaak onlogisch.
maar het lijkt me dat eenieder die zich verbeelt dat rationaliteit eigosme vereist mij een echte egoist is. Dus dat is geen probleem.

Ons gedrag jegens anderen wordt gestuurd door drie zaken:

1. genetische overlevingsdrang.
2. Competitie
3. Samenwerking

De denkfout die het "egoisme" maakt, is dat ze alleen 2 kent, dan wel zich verbeeldt, dat 1. noodzeklijkerwijs altij tot 2 leidt en nooit tot 3. In werkelijkheid leidt 1 ook tot 3 en leiden zowel 1 als 3 tot moreel gedrag. Frans de Waal heeft wellicht zijn fouten, maar dat heeft hij inmiddels genoegzaam aangetoond.

Ik zie dat ongeveer de helft van de atheisten dezelfde keuze hebben gemaakt als ik, en de andere helft voornamelijk daar andere keuzes heeft gemaakt, waar ik ook enigzins twijfelde. Als gevolg daarvan blijkt het zwart;/wit karakter van de vraagstelling toch een genuanceerd beeld op te leveren. Ergo: De vraagstelling pakt beter uit dan ik had verwacht.

Wetenschappelijke moraal bestaat wellicht niet. Wel de wetenschap van de moraal. En de meesten lijken het met mij eens te zijn, dat het verdwijnen van de religie geen gat achter laat dat de wetenschap dient op te vullen.

Uiteraard kan het beeld nog veranderen, er zijn nog geen 1000 reacties geweest.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

1 en 4 egoïsme zal wel blijven en is niet per definitie raar als diepgeworteld overlevingsmechanisme. Religie zie ik het liefst verdwijnen maar dat blijft een illusie denk ik.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef:
Fish schreef:Typisch wat een pasgeborene doet dus?
Wordt egoïsme dan niet gelijk aan totale afhankelijkheid?
Ik denk dat het voort baby's twee aparte grootheden zijn.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fish schreef:Ik denk dat het voort baby's twee aparte grootheden zijn.
Ik denk dat baby's er helemaal niet bewust mee bezig zijn.
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef:
Gelukkig niet zeg! :)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fish schreef:
Jagang schreef:
Gelukkig niet zeg! :)
Twee baby;s in huis van 3 en 4 maanden. Ze houden zich bezig met melk drinken, poepen, plassen, aandacht vragen (huilen) trappelen, om zich heen kijken en lachen. Alles tekenen van egoisme en afhankelijkheid. Maar ze discussieren er duidelijk nog niet over. ("ah" en "oe" lijken mij althans geen filosofische opmmerkingen)

Alhoewel ze vraag 1 positief zouden moeten beantwoorden, zie ik ze deze enquete nog niet invullen. Maar dat zal weing invloed hebben op de algemene tendens.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie