Schijnwereld
Moderator: Moderators
-
solipsistic junkie
Schijnwereld
kunnen we wel houden van een schijnwereld waar we de schijn van inzien?
I once searched to find The Truth. The only things I found were silence and dead rocks.
-
Jinny
Re: Schijnwereld
Welkom, je onderschrift wekt verwachtingen.....
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier
FreeThinker op Facebook
Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier
FreeThinker op Facebook
Welkom, sterke intro. Maar zou je een voorbeeld kunnen geven. Want je kan mij alle kanten opsturen met dit soort zinnen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
solipsistic junkie schreef:kunnen we wel houden van een schijnwereld waar we de schijn van inzien?
Welkom,
Ja
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
solipsistic junkie
Heb hieronder de achterliggende redenering van mijn vraag gepost.
Wij zijn onvermijdelijk aan onszelf als individu gehecht. Tegelijkertijd beseffen we impliciet dat die individualiteit eigenlijk nietig is. We zijn in wezen slechts een vervangbaar onderdeel van een materieel proces. Om die reden proberen we onze individualiteit betekenis te verlenen door de aandacht net af te leiden van het individu. Ik ben bijvoorbeeld een waardevol individu omdat ik filosoof ben, goed kan koken, bruin haar heb, etc. Dankzij de verbinding met een bovenindividuele betekenis lijk ik zelf ook betekenisvol te worden. Het probleem hiermee is echter dat we beseffen dat die verbinding met het bovenindividuele me tegelijkertijd vervangbaar maakt. Iemand anders zou eventueel ook filosoof kunnen worden en ik ben niet de enige op de wereld met dergelijk bruin haar. Paradoxaal genoeg zorgen de realiteiten die mijn individualiteit van de nietigheid moeten redden voor vervangbaarheid op een ander niveau. Zodra ik een identiteit krijg, ben ik niet langer bij mezelf aanwezig maar slechts bij een algemene realiteit die mijn individualiteit relativeert. Vandaar het menselijke verlangen naar de destructie van die ordening in de hoop te achterhalen waar het echte individu ligt. Het menselijke verlangen naar transgressie van de culturele orde kan dan begrepen worden als een poging om de ware individualiteit terug te vinden. Maar zodra ik die ware individualiteit heb gevonden, kom ik meteen uit bij een anoniem materieel proces dat het individu weer op het andere niveau relativeert! Wat ben ik, als je mij loskoppelt van mijn identiteit als filosoof, mijn bruine haren en van al het andere dat mij vervangbaar zou kunnen maken? Ik ben niets anders dan een lichaam dat een bepaald uniek tijdruimtelijk traject binnen het geheel van de materiële wereld doorloopt. Als ik ontdek wie ik in waarheid ben, dan ontdek ik dat ik eigenlijk niets ben. Kortom: het individu bestaat maar als tussenwezen tussen het bovenindividuele en de anonimiteit, en dat is misschien de reden waarom de mens wel moet schipperen tussen het verlangen naar een stabiele orde en het verlangen naar destructie van die orde.
Kan je houden van het concrete, terwijl je het tegelijk ziet als uiting van iets anders, met andere woorden als illusoir? Bijvoorbeeld: iemand die houdt van zijn gezin omdat hij inziet dat dit instituut nodig is ter bescherming tegen de zinloosheid, houdt misschien meer van de diepere functie van het gezin dan van dit gezin zelf. De vraag of een tussenpositie houdbaar is, blijft mij achtervolgen.
Leef ik in een omgeploegde akker of een verwoest maanlandschap..
Wij zijn onvermijdelijk aan onszelf als individu gehecht. Tegelijkertijd beseffen we impliciet dat die individualiteit eigenlijk nietig is. We zijn in wezen slechts een vervangbaar onderdeel van een materieel proces. Om die reden proberen we onze individualiteit betekenis te verlenen door de aandacht net af te leiden van het individu. Ik ben bijvoorbeeld een waardevol individu omdat ik filosoof ben, goed kan koken, bruin haar heb, etc. Dankzij de verbinding met een bovenindividuele betekenis lijk ik zelf ook betekenisvol te worden. Het probleem hiermee is echter dat we beseffen dat die verbinding met het bovenindividuele me tegelijkertijd vervangbaar maakt. Iemand anders zou eventueel ook filosoof kunnen worden en ik ben niet de enige op de wereld met dergelijk bruin haar. Paradoxaal genoeg zorgen de realiteiten die mijn individualiteit van de nietigheid moeten redden voor vervangbaarheid op een ander niveau. Zodra ik een identiteit krijg, ben ik niet langer bij mezelf aanwezig maar slechts bij een algemene realiteit die mijn individualiteit relativeert. Vandaar het menselijke verlangen naar de destructie van die ordening in de hoop te achterhalen waar het echte individu ligt. Het menselijke verlangen naar transgressie van de culturele orde kan dan begrepen worden als een poging om de ware individualiteit terug te vinden. Maar zodra ik die ware individualiteit heb gevonden, kom ik meteen uit bij een anoniem materieel proces dat het individu weer op het andere niveau relativeert! Wat ben ik, als je mij loskoppelt van mijn identiteit als filosoof, mijn bruine haren en van al het andere dat mij vervangbaar zou kunnen maken? Ik ben niets anders dan een lichaam dat een bepaald uniek tijdruimtelijk traject binnen het geheel van de materiële wereld doorloopt. Als ik ontdek wie ik in waarheid ben, dan ontdek ik dat ik eigenlijk niets ben. Kortom: het individu bestaat maar als tussenwezen tussen het bovenindividuele en de anonimiteit, en dat is misschien de reden waarom de mens wel moet schipperen tussen het verlangen naar een stabiele orde en het verlangen naar destructie van die orde.
Kan je houden van het concrete, terwijl je het tegelijk ziet als uiting van iets anders, met andere woorden als illusoir? Bijvoorbeeld: iemand die houdt van zijn gezin omdat hij inziet dat dit instituut nodig is ter bescherming tegen de zinloosheid, houdt misschien meer van de diepere functie van het gezin dan van dit gezin zelf. De vraag of een tussenpositie houdbaar is, blijft mij achtervolgen.
Leef ik in een omgeploegde akker of een verwoest maanlandschap..
I once searched to find The Truth. The only things I found were silence and dead rocks.
Je bent geen filosoof, maar een live postmodernisme generator.
http://www.elsewhere.org/pomo/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Of je bent net door een Turing machine in het ootje genomenJagang schreef:Je bent geen filosoof, maar een live postmodernisme generator.
-
solipsistic junkie
Ik dacht eigenlijk eerder aan het existentialisme van Camus dan postmodernisme.
Correct me if I'm wrong..
[/quote][quote="solipsistic Wat ben ik, als je mij loskoppelt van mijn identiteit als filosoof, mijn bruine haren en van al het andere dat mij vervangbaar zou kunnen maken? Ik ben niets anders dan een lichaam dat een bepaald uniek tijdruimtelijk traject binnen het geheel van de materiële wereld doorloopt..
Je bent homo sapiens en met diens prikkelverwerkend systeem behept. Daar kan je allerlei etiketten qua identiteit op plakken maar hiermee vind je nog geen reden of zingeving. Met navelstaren en cirkelredeneren kom je er ook niet uit, tenzij je dit een prettige levensinvulling vindt natuurlijk.
-
solipsistic junkie
Zingeving, daar draait het allemaal rond in dit zinloos universum.
Probeer mijn leven te gedijen voor anderen.
Hoe dikwijls ik ook hoor: de vraag of je kan houden van deze schijnwereld kan je niet begrijpen, denk er niet over na, leef.. - toch lukt het mij niet.
Probeer mijn leven te gedijen voor anderen.
Hoe dikwijls ik ook hoor: de vraag of je kan houden van deze schijnwereld kan je niet begrijpen, denk er niet over na, leef.. - toch lukt het mij niet.
Jouw onbeheersbare associaties kan je hooguit zelf voor je houden.solipsistic junkie schreef:Ik dacht eigenlijk eerder aan het existentialisme van Camus dan postmodernisme.
Niemand zou kunnen zeggen of vinden dat ze fout zijn.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
@ Topic starter: laat me je vertellen dat je met dit quasi-hoogstaand gebabbel weinig weerklank zal vinden op dit forum.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Camus zou je eerst zelfmoord ter overweging geven voordat je aan andere vragen begint ...solipsistic junkie schreef:Ik dacht eigenlijk eerder aan het existentialisme van Camus dan postmodernisme.
Wat me niet duidelijk is of je nu jezelf als illusoir ziet of de 'wereld'(?).
Wat denk je van jezelf identificeren met een individuele identificerende instantie?
Inhoudelijk kan de identificatie dan varieren maar nooit je zelfbesef. Ook al wordt die nooit volledig inhoudelijk. In de ontplooiing van jezelf en wat je van je zelf maakt is er genoeg te leven als je eenmaal na Camus' eerste vraag van plan bent om er het beste van te maken: Een 'gemaakte' essentie die na de existentiele beslissing komt ...
Peter Sloterdijk:
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
Het ergste dat je van God kunt beweren is dat hij niet bestaat.
Het ergste dat je van de realiteit kunt beweren is dat je er alleen als realist in kunt overleven.
Als de wereld illusoir is, hoef je niets meer serieus te nemen.
Henry Ford
Henry Ford
-
solipsistic junkie
Met illusoir doel ik op de culturele ordening waaraan we als mens zo gehecht zijn om onze individualiteit staande te houden.yopi schreef:
Wat me niet duidelijk is of je nu jezelf als illusoir ziet of de 'wereld'(?).