Dit is toch wel te kort door de bocht wat mij betreft. Definieer 'Jezus historisch gezien niet aangetoond kan worden'. Ik mag hopen dat we t erover eens zijn dat Hij geleefd heeft. En dat er ehm.... een en ander te doen was om HemKochimodo schreef:Dat Jezus historisch gezien niet aangetoond kan worden speelt op het moment dat ervaringen, gevoel en emotie aan het geloof ten grondslag liggen geen enkele rol
Verder suggereer je dat er dus nagenoeg geen bewijs is voor Hem en dat ik desondanks in Hem geloof en daar ben ik t ook niet mee eens. De Bijbel is er, kritiek en al Maar het aan de kant schuiven als 'allemaal onzin' is pas onzin. Dat je alle wonderen en metafysica niet zomaar aanneemt, vanuit een rationele instelling, prima. Maar ratio kan dan ook niet alles verklaren toch? Wat heeft ratio voor zeggenschap bijvoorbeeld over liefde? Wat heeft een omscrhijving als 'bijproduct van evolutie' nou voor ervaringswaarde als je verliefd bent? Zelfde met de woorden van Jezus, als het je raakt, kun je daar behalve een spirituele waarde, ook best een rationele waardering aan geven. Juist omdat een rationeel mens erkent dat ratio op een beperkt terrein zeggenschap heeft. Mmmm am I making any sense?