Geloof is een ziekte?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Noctu

Geloof is een ziekte?

Bericht door Noctu »

Ik heb net even een kijkje genomen bij het onderwerp grenswettenschappelijk en alternatief behandelen
bij de topics; "politie en paragnost" en "placebo".
Bij beide topics komt het er op neer dat het stukje 'geloof' voor problemen zorgt.
Marvin schreef:Als we ervan uitgaan van iedere alternatieve geneeswijze een sterk placebo effect heeft, zullen succes verhalen over genezingen of verbeteringen blijven rondgaan, waardoor ze altijd aanhang zullen blijven hebben. Dat veel mensen in alternatieve geneeswijzen geloven en daar vervolgens enige baat bij hebben zou erop kunnen wijzen dat mensen genetisch gepredisponeerd zijn tot geloof in allerlei soorten kwakzalverij. M.a.w. als je leeft in een tijd en een omgeving waarbij je niet beschikt over medische technologie en gelooft in de heilzame werking van het bloed van een pad die bij volle maan gedood is heb je een grotere kans te overleven dankzij het placebo-effect dan iemand die dat niet doet.

De vraag is of geloof in kwakzalverij een voor- of en nadeel is. Ik denk dat het pas een nadeel is gaan worden sinds we beschikken over evidence based medicine.
Kwakgelovigen zullen niet kunnen beoordelen welke geneeswijze het beste voor hen is.
Bij aandoeningen waarbij (nog) geen reguliere medische behandeling voor handen is zou placebotherapie (lees; kwakzalverij) een voordeel kunnen zijn.
Hoe dan ook, ik verwacht dat het geloof in kwakzalverij op genetische gronden moeilijk uit te bannen is.
Bij deze quote doel ik vooral op de vetgedrukte text. Hier wordt duidelijk gemaakt dat geloof wel voordelen heeft m.b.t. de overlevingskans. Nou heb ik de laatste tijd al een aantal keren gehoord: geloof is een ziekte. Is dat dan wel zo? Als geloof voordelen geeft voor de overlevingskans dan geeft dat aan dat er niks mis is met geloof. Het probleem is alleen dat we in de huidige tijd veel te ver zijn gegaan wat betreft geloof. Het beïnvloed onze politieke beslissingen en ons leven.

Sytze verdedigd de stelling geloof is een ziekte met de volgende argumenten:
(sytze, verbeter me als ik het mis heb)

1) Het geloof beperkt het denken, het is als een kooi voor het vrije denken.
2) Mensen worden bang. (bv. voor de duivel en zogenaamde kwade bedoelingen van buitenaf.)
3) Als je al aan waanideeën lijdt en dit niet tegengesproken word door religie maar juist aangemoedigd word, blijven mensen in hun waanideeën zitten.
4) religie verspreid zich net zoals een ziekte. alleen verspreidde het zich vroeger hier als een meme. (de memen theorie van Richard Dawkins: religie is als de uitvinding van het wiel, zodra je iemand verteld over het wiel kan diegene het niet meer loslaten en verteld diegene het tegen iedereen die hij tegenkomt) nu verspreid het zich op andere delen van de wereld nogsteeds als een meme (theocratieën ed) In ontwikkelde landen verspreid het zich ook nog, alleen dan doormiddel van indoctrinatie en ons tolerante onderwijssysteem.

Tegenargumenten:
1) Dit klopt, maar alleen voor de huidige tijd. Omdat mensen focussen op het geloof en het zien als waarheid beperkt het het vrije denken. (We zijn te ver gegaan wat betreft geloof in de huidige tijd)
2) Net zoals het vorige argument zijn de angsten die religie oproept alleen nadelig in de huidige tijd. Stel je voor dat je in een kleine stam woont, in dat geval zijn de regels en de angsten die bij religie horen juist voordelig voor die stam. Om even een voorbeeld te noemen, de 10 geboden; "Vereer naast mij geen andere goden" Dit is voordelig omdat de stam dan niet uit elkaar gedreven wordt, als iedereen de zelfde god vereerd zullen er niet snel ruzies komen. Hetzelfde geld voor "misbruik de naam van de heer, uw god, niet."
"Houd de sabbat in ere." Is voordelig binnen een stam zodat er ondanks de hiërachie een tijd van rust is voor iedereen. Het verbieden van stelen en overspel plegen is ook voordelig om ruzies te voorkomen en "Pleeg geen moord." is uiteraard om de stam sterk te houden.
In deze tijden was er geen wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van de wereld, de mens etc. En een god was alles wat een volk in stand kon houden. Voor de huidige tijd is dit niet meer nodig en kan angst voor de duivel je juist beperken.
3) Ben ik mee eens, maar dit geld wederom alleen voor de huidige tijd. Waanideeën werden vroegen sowieso anders behandeld dan tegenwoordig en op het moment dat die waanideeën binnen jou religie vielen was dit juist een voordeel, want dan was er natuurlijk niks aan de hand.
4) Nogmaals, alleen een probleem in de huidige tijd. Vroeger was het juist voordelig als meerdere stammen/volkeren hetzelfde geloof hadden, zo was er minder snel sprake van oorlogen en ruzies.

Zoals je ziet gelden de nadelen die het geloof met zich meebrengt vooral voor deze tijd. Daarom vindt ik dat het geloof over het algemeen niet als een ziekte gezien mag worden aangezien het ooit een manier van overleven was.

De mens moet inzien dat de voordelen die geloof vroeger had, verandert zijn in nadelen en dat geloof ouderwets geworden is. Het zou in deze tijd niet meer dan een hobby moeten zijn.
The most beautiful thing we can experience is the mysterious.
It is the source of all true art and all science.

~Albert Einstein
doctorwho
Ontoombaar

Re: Geloof is een ziekte?

Bericht door doctorwho »

Eem memen-besmetting is het en ik denk dat veel besmette individuen dit ergens in een zeurend pitje logica wel weten. De synapsjes naar dit vlammetje zijn wat overwoekerd door reli ruis. Maar met tijd en goede begeleiding kan het goed komen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
sytze
Diehard

Bericht door sytze »

Wat je in het kort stelt is dat religie ook evolutionaire voordelen heeft. Daar heb ik een stuk over geschreven:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=11903

Bekijk dit topic maar eens.

Maar kan iets nu niet als ziekte gezien worden als het vroeger van nut is geweest? Ik denk het wel. Een ziekte is mi iets wat je beperkt, waar je erg veel last van hebt. Je kunt hierdoor niet meer goed functioneren. mi is religie iets wat beperkt, waar je veel last van hebt en waar je vaak niet meer goed door kunt functioneren. Let wel; we spreken over religie in sterke mate, niet iemand die in "iets" geloofd oid. Religie dat al vanaf de geboorte ingeprent is. Waarbij angst een middel is geweest en de wetenschap uit de weg is geruimd.

Misschien dat iemand die extreem agressief is vroeger ook wel van nut had kunnen zijn, bijv. in oorlogen, Betekent dat dan dat zo iemand geen agressie stoornis heeft? (zou hij/zij niet als iemand met een agressie stoornis gekenmerkt worden in deze tijd?)

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Door de macht van religie hebben de religieuzen weinig last gehad van hun ziekte. Nu de macht afneemt, nemen de klachten echt wel toe. Alleen legt men het bij de ander neer.
Noemen we cognitieve dissonantie ook een ziekte, of een ongewenste hersentoestand? Daar komt geloven heel dicht in de buurt.

Ik denk dat je nog veel meer nadelen van de religie op de evolutie kan inbrengen. Kijk maar wat Numeri over de eerstgeborenen schrijft. Tussen de regels door lees je dat ze ervoor geofferd werden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Geloof valt misschien als kwaal aan te merken wanneer iemands kritische vermogen totaal is weggelekt en slechts een totale reli-goedgelovigheid overblijft.
Uit het Leven gegrepen Voorbeeld schreef:“De Bijbel is het geopenbaarde Woord van God en volledig betrouwbaar als het gaat om het verleden, aangezien God ‘een Man is die niet liegen kan’.’”
Zo een instelling blokkeert namelijk verder onderzoek/kennis van de omringende wereld.

Of in het algemeen een "onomstotelijk voor waar houden" een evo-voordeel kan hebben, daar kan je alleen maar ja op zeggen, want vóór iedere beslissing of uiting eerst een waarheidscheck uitvoeren kost gewoon teveel tijd. Zelfs bij het tanken van diesel of het kopen van gootsteenontstopper.

Verder zou het wel eens intrigerend kunnen zijn om iedere aanleiding tot groepsvorming te onderzoeken op verhoogd geboorteoverschot, want wie levert me een andere maatstaf?

Dat brengt ons bij de kwakzalverij en het placebo-effect van het OpeningsBericht.
Kwakzalverij en placebo-effecten brengen de geboorte- en kleutersterfte niet omlaag.
En andere sterftes ook niet.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Geloof is een hardnekkige gevaarlijke ziekte dat een groot gevaar oplevert. Mocht geloof heel vroeger een voordeel mbt tot overleving hebben gehad, nu is het tegenovergestelde het geval. Nu is geloof een van de grootse gevaren voor wereldvrede. We hebben gezien dat geloof in extreem fundamentalistische vorm heeft geleid tot bvb de aanval op de Twin Towerd, aanslagen in bussen in London en treinen in Madrid. En vergeet vooral niet hoe kinderen geestelijk verminkt worden door indoctrinatie met het geloof. Uit ervaring weet ik en ook uit verhalen van anderen hoeveel strijd en moeite het kost om deze ziekte te overwinnen. Famillies en gezinnen raken verdeeld door deze ziekte. In deze tijd is geloof een van de meest gevaarlijke psychische stoornissen die er is. Het placebo-effect leidt er ook toe dat ernstig zieke mensen de reguliere behandeling laten voor wat die is met alle mogelijke gevaren van dien. Op TV zag ik een verhaal van een kind met glutenallergie. Nadat er gebeden was voor dit kind zou ze er geen last meer van hebben. De ouders hebben nader onderzoek geweigerd en de behandeling gestaakt! Arm kind!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Noctu

Bericht door Noctu »

Toch vraag ik me dan ernstig af of het geloof niet in de menselijke aard ligt, de mens is van nature nieuwsgierig en gaat dus een verklaring zoeken voor het onverklaarbare. In de huidige situatie is er voldoende verklaard om daar als persoon tevreden mee te zijn en dus heeft de mens geen religie meer nodig. Als dit zo is kun je het geloof geen ziekte noemen want of we nou religieus zijn of niet, het zit dan in onze aard. Of is dit onzin?

~Albert Einstein
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Noctu,
Heb je mijn bericht gemist of ben ik daar te beknopt geweest, of ben je gefixeerd op een enkel soort geloven dat je niet gedetailleerd voldoende hebt omschreven??
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Kochimodo schreef:Geloof is een hardnekkige gevaarlijke ziekte dat een groot gevaar oplevert. Mocht geloof heel vroeger een voordeel mbt tot overleving hebben gehad, nu is het tegenovergestelde het geval. Nu is geloof een van de grootse gevaren voor wereldvrede. We hebben gezien dat geloof in extreem fundamentalistische vorm heeft geleid tot bvb de aanval op de Twin Towerd, aanslagen in bussen in London en treinen in Madrid.
Beschrijf je hier nu meer religie als ziekte van de maatschappij? Dat is wel weer wat anders dan een persoon ziek noemen.
Noctu schreef:Toch vraag ik me dan ernstig af of het geloof niet in de menselijke aard ligt, de mens is van nature nieuwsgierig en gaat dus een verklaring zoeken voor het onverklaarbare. In de huidige situatie is er voldoende verklaard om daar als persoon tevreden mee te zijn en dus heeft de mens geen religie meer nodig. Als dit zo is kun je het geloof geen ziekte noemen want of we nou religieus zijn of niet, het zit dan in onze aard. Of is dit onzin?
Het verschil met vroeger is dat er toen geen goede argumenten waren tegen religie. Nu wel. Ook al zit het in onze aard, de gezonde mens legt de religie neer.
Om de diagnose "religieuze ziekte" te kunnen stellen, zou ik willen testen of de patiënt nog openstaat voor redelijke argumenten.
Noctu

Bericht door Noctu »

heeck, misschien weerhoudt mijn mate van kennis me, maar ik zie geen verband tussen mijn vraag en jou bericht.
Mijn vraag is, ligt het geloof (elk soort geloof) in de menselijke aard?

je zegt;
heeck schreef:Geloof valt misschien als kwaal aan te merken wanneer iemands kritische vermogen totaal is weggelekt en slechts een totale reli-goedgelovigheid overblijft.
Is dit een kwaal of een gevolg van indoctrinatie? en kun je een ernstig gevolg van indoctrinatie een kwaal noemen?
heeck schreef:Zo een instelling blokkeert namelijk verder onderzoek/kennis van de omringende wereld.
Hoezo heeft de instelling van één groep personen zo veel invloed dat het de omringende wereld blokkeert? Wil je zeggen dat het jou als persoon ook blokkeert dan?
heeck schreef:Verder zou het wel eens intrigerend kunnen zijn om iedere aanleiding tot groepsvorming te onderzoeken op verhoogd geboorteoverschot, want wie levert me een andere maatstaf?

Dat brengt ons bij de kwakzalverij en het placebo-effect van het OpeningsBericht.
Kwakzalverij en placebo-effecten brengen de geboorte- en kleutersterfte niet omlaag.
En andere sterftes ook niet.
Ik begrijp niet hoe je hier ineens op komt? Waar kunnen een verhoogd geboorteoverschot/geboorte- en kleutersterfte dan maatstaven voor zijn? (is dit misschien het stukje waar het verband tussen onze berichten zich in bevindt?)

~Albert Einstein
Noctu

Bericht door Noctu »

Bonjour schreef:Om de diagnose "religieuze ziekte" te kunnen stellen, zou ik willen testen of de patiënt nog openstaat voor redelijke argumenten
Zelfs als dit niet het geval zou zijn, valt dit te begrijpen. Als iemand als gevolg van indoctrinatie zo gefocust raakt op zijn/haar religie en deze onvoorwaardelijk voor waarheid zou aanzien, zou het goed kunnen dat diegene redelijke argumenten zou omzeilen. Stel je voor als iedereen die je vertrouwd, vrienden, familie en misschien zelfs je partner je vertellen dat god bestaat. Als je al je hele leven in dit sprookje leeft en het ineens van je afgepakt wordt... Je wereld stort ineen. Bedenk je maar eens hoe kwaad een kind kan worden op zijn ouders als het hoort dat sinterklaas niet bestaat, of de kerstman, de tandenfee, de paashaas. Ze hebben het gevoel bedrogen te zijn. Als je je dan bedenkt dat iemand al zijn hele leven in god gelooft, kan ik het begrijpen dat iemand bang is zijn naasten kwijt te raken samen met zijn geloof.

~Albert Einstein
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Er zijn vast wel meer hersenziektes waar mensen van alles op moeten geven en die heel begrijpelijk zijn, maar dat maakt nog niet dat het geen ziekte is.
Noctu

Bericht door Noctu »

Geef me één goed voorbeeld en ik geef je gelijk.

~Albert Einstein
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Anorexia patiënt die veel aandacht krijgt vanwege ziekte? Goed genoeg?
Noctu

Bericht door Noctu »

Dat is totaal anders. Annorexia kan inderdaad ook ontstaan door overtuigingen van vrienden maar vaak niet door familie. Aangezien het slecht voor de gezondheid is zouden de mensen die je lief hebben je dat niet aan willen doen en de omgeving zal altijd liever hebben dat die persoon van haar annorexia afkomt dan dat ze er haar hele leven mee door zou gaan. Natuurlijk zijn er dingen die een annorexia patient moet opgeven om weer gezond te kunnen leven maar die verandering zal nooit zo drastisch zijn als iemand die opgroeide tussen alleen maar zwaar gelovigen. Daarbij is annorexia niet iets waar iemand zijn/haar hele leven mee door kan gaan en er pas afstand van nemen bij een hogere leeftijd. Vaak gaat het na een aantal jaar al mis.

~Albert Einstein
Plaats reactie