TV Programma: Adieu God?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

Re: TV Programma: Adieu God?

Bericht door Jagang »

Men raakt maar niet uit-onderzocht met die bijbel, hé.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Jagang schreef:Men raakt maar niet uit-onderzocht met die bijbel, hé.
"grappig" ja.

Terwijl het zo overduidelijk is wat dit boek voorstelt. Vandaar dat ik niet begrijp hoe je enige 'deskundigheid' wil verlangen van kritische onderzoekers. Hooguit deskundigheid op het gebied van de toen gangbare talen.
Zelfs dat lijkt me geen vereiste.

Het gaat tenslotte alleen maar om betrouwbaarheid van bronnen. En de logische verbanden in het nieuwe testament. (in het oude ontbreken die volledig, natuurlijk)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Bijbelonderzoek is een wetenschapsgebied?

Natuurlijk, je kunt onderzoeken hoe oud bepaalde teksten zijn. Wat de beweegredenen waren van de personen die de samenstelling van de bijbel bepaald hebben. Of karakters uit de bijbel daadwerkelijk hebben bestaan. Dat soort zaken.

Dit is vanuit geschiedkundig oogpunt echter slechts gematigd interessant. De enige zaken uit deze verzameling proza die interessant zouden zijn indien aantoonbaar waar, zijn de passages waarin natuurwetten worden overtreden (o.a. spinnen met zes poten, vee dat gestreept nageslacht produceert na het ketsen naast gestreepte stokken, zeeën splijten, pratende ezels en een zombienacht in Jeruzalem). Dit is het punt waarop empirisch onderzoek veelal overgaat in onverantwoord gespeculeer, assuming the conclusion en quasi-filosofisch gewauwel (lees: theologie).

Zonder de bevestiging dat dergelijke fantastische gebeurtenissen daadwerkelijk hebben plaatsgevonden, zou de bevestiging dat bijvoorbeeld Jezus als historisch figuur daadwerkelijk heeft bestaan totaal oninteressant zijn.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Youp van 't Heck was de rust zelve, maar was toch best wel zweverig.

De aflevering met Raymann toont weer aan waar het programma eigenlijk over gaat. Niet over mensen die niet meer in god geloven, maar mensen die de georganiseerde religie hebben verlaten. Wel interessant, maar toch wel de veel herhaalde uitspraken zoals (parafrase) "de 10 geboden komen overal wel ongeveer terug, en zijn best goede regels". Niet dat de 10 geboden worden doorgenomen uiteraard, want dan merk je opeens dat meer dan de helft nergens op slaat.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Bram Kaandorp schreef:Youp van 't Heck was de rust zelve, maar was toch best wel zweverig.

De aflevering met Raymann toont weer aan waar het programma eigenlijk over gaat. Niet over mensen die niet meer in god geloven, maar mensen die de georganiseerde religie hebben verlaten. Wel interessant, maar toch wel de veel herhaalde uitspraken zoals (parafrase) "de 10 geboden komen overal wel ongeveer terug, en zijn best goede regels". Niet dat de 10 geboden worden doorgenomen uiteraard, want dan merk je opeens dat meer dan de helft nergens op slaat.
Die uitspraak lijkt me een beetje overdreven. Dan moeten er minstens 5 zijn die NERGENS op slaan. Volgens mij slaan ze allemaal ERGENS op. Er zitten natuurlijk wel wat foutjes en overbodige toevoegingen in. Maar zo op het eerste gezicht zie ik er maar 3 of 4 die geen enkel moreel doel lijken te dienen. Dat is iets minder dan de helft. Jammer genoeg staat die onzin wel vooraan.

Opvallend is wel wat de directe gevolgen zijn - volgens exodus - van het ontvangen van de "10 geboden". Er zijn - denk ik - geen godgelovigen die daar ernstig over hebben nagedacht, maar die directe gevolgen lijken er op te wijzen, dat de komst van deze geboden vrijwel onmiddelijk tot een zwaar misdrijf heeft geleid.

Wie heeft leren lezen, die leze . . . .
De Groeten!
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:
Opvallend is wel wat de directe gevolgen zijn - volgens exodus - van het ontvangen van de "10 geboden". Er zijn - denk ik - geen godgelovigen die daar ernstig over hebben nagedacht, maar die directe gevolgen lijken er op te wijzen, dat de komst van deze geboden vrijwel onmiddelijk tot een zwaar misdrijf heeft geleid.

De Groeten!
Was dat niet de vernietiging van Jericho? Waarbij elke man/vrouw/kind werd vermoord? Dat was dan wel al 40 jaar na het begin van het voetje voor voetje doorkruisen van de Sinaí , toch?

Oh ... maar dat : "Gij zult niet doden" slaat alleen op 'eigen' .... ik begrijp het.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

zag onlangs nog een fragment van dit programma met Hans van Breukelen.

Tenenkrommend.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:

De Groeten!
Was dat niet de vernietiging van Jericho? Waarbij elke man/vrouw/kind werd vermoord? Dat was dan wel al 40 jaar na het begin van het voetje voor voetje doorkruisen van de Sinaí , toch?

Oh ... maar dat : "Gij zult niet doden" slaat alleen op 'eigen' .... ik begrijp het.
Nee, je begrijpt het nog niet: Ik zei DIRECTE gevolgen, en die laten niet 40 jaar op zich wachten.
Lees exodus 32.
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

HenkM schreef:

De Groeten!

Nee, je begrijpt het nog niet: Ik zei DIRECTE gevolgen, en die laten niet 40 jaar op zich wachten.
Lees exodus 32.
Ik heb geen bijbel. Wat moet ik daarmee????
Het hangt trouwens ook af van wanneer die 10 geboden werden overhandigd (in het verhaal, natuurlijk niet letterlijk)

Maar exodus slaat op een uittocht, toch? Niet op een terugkeer?

Direct is trouwens een redelijk rekbaar begrip, lol.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

HenkM schreef: Ik heb geen bijbel. Wat moet ik daarmee????
Heb je ook niet nodig Henk.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&m=Exodus+32" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
steen
Forum fan

Bericht door steen »

Zie ik vanmorgen een stukje van 'Adieu God' met Lenette van Dongen.
Vanavond heb ik het opgezocht op de website van de EO en dan blijkt het dus de uitzending van zondag 10 februari te zijn.
Netjes de hele uitzending zitten bekijken en me zitten verbazen.

En daarná, kom ik er dus achter dat mijn trouwe vrijdenkers cluppie er al een eigen topic over heeft.
Ik kom hier eigenlijk nooit meer (bij christendom en Judaïsme)want moet ik me eerst door al die vastgespijkerde onderwerpen worstelen.

Dom, dom, dat wordt nu afgestraft.
Nou moet ik dat eerst maar eens doorlezen en daarna al die afleveringen nog gaan bekijken.

Sjonge, jonge, jonge wat heb ik weer een hoop in te halen.

Lenette verteld hoe ze op haar kamertje zat en zei; "Als je je nou niet laat zien dan hoeft het niet meer"
En floep daar ging het Licht van 220 volt naar 3500 volt en kwam de diepe Liefde in haar.
Wel sneu voor die Lenette dat ze zo lang op dat Licht heeft moeten wachten.

Nou voorlopig eerst maar eens naar de voorgaande afleveringen kijken, al die gasten zullen toch niet zo maf zijn als die Lenette.

Steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Gisteren heb ik Boris van der Ham gekeken (uitzending gemist).

Ik moet zeggen dat het tot nu toe een van de betere afleveringen is, misschien wel beter dan die met Plasterk (waarvan ik ook zeer heb genoten).

Hij wist heel goed te verwoorden hoe je toch een hiernamaals kunt hebben zonder dat je zelf lichamelijk voortleeft. Geweldig gedaan.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bram Kaandorp schreef:Gisteren heb ik Boris van der Ham gekeken (uitzending gemist).
Heb je een link?
Born OK the first time
Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter »

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1342354" onclick="window.open(this.href);return false;

uw bevel is mijn wens
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Boskabouter schreef:http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1342354

uw bevel is mijn wens
Dank.
'k Ga meteen kijken.
Born OK the first time
Plaats reactie