Het probleem dat het subject tevens het object is, is een schijnprobleem. "Ik" is in mijn geval Peter van Velzen, en die is objectief bekend bij het bevolkingsregister, zijn werkgever (ook al is hij met levensloopverlof) de bank, het freethinker forum, en nog heel wat meer plaatsen. Het subject "Ik" is - als ik het woord hanteer wat al die instanties en ook wat julllie betreft in feite hetzelfde ding (nog steeds de mens Peter van Velzen).Gem Sloterdijk schreef: In mijn visie kun je de vraag: "Wat is het ik?", gewoon zoals alle andere vragen beantwoorden door onderzoek te doen naar het object, wat in dit geval tevens het subject is.
Hier hebben wij onze eerste ontdekking reeds gedaan, namelijk: Het subject en object zijn Dezelfde! Wat al aangeeft dat elke verklaring die het object geeft omtrent de beantwoording van de vraag: "Wat is het ik?", gewantrouwd moet worden, omdat het ervoor kan zorgen dat het onderzoek van het subject erdoor wordt beïnvloed, en bijvoorbeeld door een aannemelijk antwoord van het object in slaap wordt gesust en daardoor het onderzoek staakt!
Op de een of andere manier proberen allerlei denkers - ten onrechte - een "ik" te construeren dat de mentale compontenten van de persoon (nog steeds in mijn geval Peter van Velzen) bevat en niet de overige zaken. (zoals mijn hart, lever, longen). Dat is een puur theoretisch construct, en dat kan inderdaad niet in de waarneembare werkelijkheid terug gevonden worden.
Ik blijf van mening dat dat mentale "ik" slechts bestaansrecht heeft als een doorlopend proces, binnen de biologische eenheid. En dat is dan eigenlijk alleen nog voor psychologen interessant. Elk gewoon mens doet er beter aan om zichzelf als biologische eenheid te zien, en wel een dier van het type homo sapiens sapiens, en "ik" als de aanduiding van het betreffende exemplaar, dat aan het woord is.
"Ik" is ook helemaal niet voor mij bedoeld. Het is een korte manier om de spreker mee aan te duiden. Dat betekent dat er alleen sprake is van een "ik" als een dier zichzelf aanduidt ik communicatie met andere dieren.
Het is natuurlijk wel interessant of de vaardigheid om zichzelf aan te duiden in communicatie met andere dieren, altijd samen gaat met de vaardigheid om zichzelf in de spiegel te herkennen. (kan worden gemeten door een vlekje op het aangezicht aan te brengen en te zien of het dier dat vlekje tracht te verwijderen op het eigen gezicht als het de vlek in de spiegel waarneemt). Het vermoeden bestaat dat er op zijn minst enige samehang is. De aanduiding "ik" kan jammer genoeg niet altijd zo makkelijk worden gemeten, bij andere dieren dan homo sapiens sapiens. Apen kunnen naar zichzelf wijzen, maar voor een intelligente vogel of een dolfijn wordt dat al vrij moeilijk. Dat bewijst niet dat die dieren niet aan soortgenoten duidelijk kunnen maken dat iets zij over zichzelf communiceren. Maar onderzoekers worden steeds slimmer. . ..