Er kwam een scene in voor die me echt kippenvel bezorgde, en ik kreeg een herkenbaar gevoel. Precies het gevoel dat ik ook kreeg vroeger bij een evangelische praise bijeenkomst waar ik wel eens heen ging lang geleden. Het gevoel dat veroorzaakt werd door de Heilige Geest! Die was immers bij ons in de zaal, daar werd altijd voor gebeden aan het begin van de dienst.
De scene waar het om ging is deze: http://www.youtube.com/watch?v=avhoAfeBe6A
blijkbaar was de HG ook in Berlijn druk bezig...
Overigens was de eerste ik dat ik dit gevoel kreeg met de realisatie dat het gewoon menselijke energie is en niks buitennatuurlijks ook heel toepasselijk. Dat was namelijk in de dance tent op Pinkpop rond 1997 bij het optreden van Faithless (God is a DJ) What's in a name
Maar daar heb je het dus. Als ik in 1943 in die arena had gestaan, luisterend naar Herr Goebbels dan weet bijna zeker dat ik net zo enthousiast mee zou hebben staan juichen en zingen. (zonder de kennis die we nu hebben) Zo worden mensen ook gegrepen op die religieuze vieringen. Voor de goede orde, het gaat hier absolúút niet om het vergelijken van religieuze mensen met nazis, ik ga ervan uit dat iedereen die dit leest dat snapt.
Je hebt vaak mensen die wel inzien dat ze geen logische argumenten (meer) hebben voor hun god, maar die toch blijven geloven omdat ze nu eenmaal Zijn aanwezigheid gevoeld hebben. De persoonlijke ervaring is dan hun anker. Dat soort gevoelens heb ik nooit gehad, bij zo'n massa bijeenkomst had ik dan nog iets dat er een beetje bij in de buurt komt. Denk ik, want hoe kan ik weten wat iemand anders voelt? Dat kun je niet. Enfin, ik begon dus zonder religieuze gevoelens en zocht nog naar logische argumenten. Maar die zijn er niet dus die heb ik ook nooit gevonden.
Hebr 6: