De Volkskrant over racisme.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Ingezonden brief over religie

Bericht door Peter van Velzen »

Er staan twee namen onder het artikel:

Anouar El Haji is promovendus Amsterdam Business School (UvA).
Mohamed Aadroun is docent bedrijfskunde Hogeschool Amsterdam.

De kans lijkt me groot dat beiden zelf last zullen hebben en/of krijgen van het negatieve groepsbeeld. Hun pleidooi aan de betreffende groepen om dit beeld te verbeteren kan ik dus goed begrijpen. Wat ik niet begrijp is dat deze intellectuelen niet beseffen dat het hanteren van negatieve groepsbeelden nu juist ten grondslag ligt aan racisme en andere vormen van groepsdiscriminatie.

Waar ze natuurlijk wel gelijk in hebben is dat de betreffende werkgevers niet zozeer racistisch willen zijn, als wel praktisch. Maar dat neemt niet weg dat het beoordelen van een individu op grond van de groep waartoe men hem bij denkt te moeten indelen, op zich niet fair is.

Ik blijf er daarom bij, dat werkgevers zich meer moeten inspannen om sollicitatieprocedures te ontdekken die de individuele eigenschappen beter aan het licht brengen waardoor groepsdiscriminatie vermeden kan worden.

Overgens hebben andere onderzoekers ook al soortgelijke ontdekkingen gedaan. Een allochtone sollicitant die zich gedraagt als een succesvolle autochtoon, heeft - als hij althans voor een gesprek wordt uitgenodigd - ineens evenveel kansen als die autochtoon, ook al is hij - bijvoorbeeld - zo zwart als de nacht.

Maar als je al niet eens wordt uitgenodigd voor een gesprek omdat je Anouar of Mohamed heet, dan helpt dat natuurlijk niet veel.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Re: De Volkskrant over racisme.

Bericht door Peter van Velzen »

Er staan twee namen onder het artikel:

Anouar El Haji is promovendus Amsterdam Business School (UvA).
Mohamed Aadroun is docent bedrijfskunde Hogeschool Amsterdam.

De kans lijkt groot dat beiden zelfs het slachtoffer kunnen zijn of worden van een negatief groepsbeeld. Hun pleidooi aan de groep om dit beeld te verbeteren kan ik dan ook goed begrijpen. Wat ik niet begrijp is dat deze intellectuelen niet schijnen te beseffen dat negatieve groepsbeelden nu juist de basis vormen van racisme en andere vormen van groepsdiscriminatie.

Ze hebben natuurlijk gelijk dat werkgevers zelden of nooit racistische motieven hebben, maar alleen uit praktische overwegingen groepsbeelden toepassen in plaats van individuele eigenschappen om een schifting onder sollicitanten te maken. Dat neem echter niet weg dat het beoordelen van een individu op grond van de groep waarvan je denkt dat hij deel uitmaakt niet fair is.

Uit andere onderzoeken is gebleken dat een zwarte huidskleur bijvoorbeeld geen nadeel is in een sollicitatiegesprek, indien de sollicitant zich niet als een allochtoon gedraagt. Als je echter niet eens voor een gesprek wordt uitgenodigd omdat je Anouar of Mohamed heet, heb je daar echter helemaal niets aan.

Een generatie lang moeten wachten op een baan, totdat het groepsbeeld is verbeterd, lijkt me ook niet bepaald een acceptabel vooruitzicht, voor een kandidaat die nu al geschikt is voor zo’n baan

Werkgevers moeten daarom meer moeite nemen om sollicitatieprocedures te vinden waarin meer individuele eigenschappen reeds bij aanvang bekend zijn, zodat groepsbeelden geen rol meer spelen. Uiteraard is dit vooral een taak voor grotere bedrijven en instellingen, en professionele recruiters.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie