Tsjok45 schreef:mysterieus schreef:alle andere goden geschapen zijn door die God.
Je bedoeld natuurlijk de engelen en de duivels .... ___ ach weet je , ik ben trouwens ook niet echt tsjok' . maar wel krakra de invader-general from outer space of misschien wel
baron samedi of "eshua exhu "?
Dat is het dus ;
Krèk hetzelfde als in de syncretische cubaanse SANTERIA , in de braziliaanse CANDOIMBLE en in het SINTEN en HEILIGEN pantheon van de katholieken ...Ja nu weet ik het weer : je (ex? ) man is een afrikaanse katholiek ?
Ik denk dat je hier inderdaad het verband legt dat ik bedoel, (je manier van schrijven is niet altijd even duidelijk)
In de katholieke kerk zitten sterke invloeden van de griekse godsdienst. O.a. de verheerlijking van Maria. Dit is in feite de moeder godin die ook in oudere religies terugkomt. Zelfs in de alleroudste religie. Het christendom is niet alleen verweven met de griekse godsdienst , bij de Afrikanen met de Afrikaanse godsdienst en waarschijnlijk zal elk volk wel zijn vermening kennen, want het is erg moeilijk om iets wat men vroeger geloofde, iets wat vroeger een deel van je was volledig te verwerpen en los te laten. Dit noemt men volledige bekering. Dit is ook wat met de Israëlieten gebeurde en dat is ook de reden waarom de Israëlieten de andere volkeren met hun goden moesten verdrijven. (voor nog meer kommentaar zie punt 2)
Nog even opmerken dat het niet is omdat mijn (ex?) man een afrikaanse katholiek is ik sta achter alles wat hij gelooft. Er zijn veel verschillen, maar uitspraken van westerse mensen die beweren omgang te hebben met mytische figuren, komen veelvuldig voor in Afrika. Misschien herriner je je nog het verhaal van mensen die met een staart geboren worden. Hij vertelde mij een verhaal over zo'n kind zonder dat ik hem er iets van gezegd had ...
Joshua B ?
Geen wonder( na lezing van het bovenstaande ) dat deze wonderen van afrikaanse wonderdoeners je verwondering opwekten
Zegt Hinne je iets ?
Boncke ?
Het wonder van de indische fakir die al zestig jaar niet meer eet of drinkt ?
tja "wetenschap 'is ook magie ... toch .."wetenschap" maakt zelfs het wasgoed veel witter en het voed mijn "huid "met papjes "wetenschappelijk" getest op arme zwarte katten ) ....
_
Ik heb alleen gehoord van Reinhard Boncke, nooit gezien. Hinne ken ik niet, en ik heb ook nog niet gehoord van een Indische fakir die al zestig jaar niet eet of drinkt ? Hier wil ik wel eens wat meer over lezen. Punt is dat het beeldmateriaal en de getuigen verklaringen over Joshua spreken van spectaculaire genezingen o.a van etterende en stinkende wonden gemaakt. Ik heb ook speelfilms gezien gemaakt door Afrikanen je ziet heel duidelijk het verschil tussen toneel (truckage) en deze beelden. Hollywood staat nog ver weg van de Afrikaanse bevolking.
Deze ingewikkelde dingen kunnen net als het leven en de schepping alleen maar worden verklaard door het bestaan van de schepper-god die zich openbaart .... want je weet veel te weinig van de wetenschap , niet ?
Deze "wonderen" gaan niet over ingewikkelde dingen. Ingewikkeld dan spreek ik over de complexiiteit van het leven. Dingen die men probeerd te verklaren met biologie en natuurwetenschappen. Sommige dingen kunnen (nu) nog niet verklaard worden. Ik geloof dat bepaalde dingen ook nooit zullen kunnen verklaard worden.
Dat is gewoon een argument op basis van persoonlijk gebrek aan kennis ....
en Dat de schepper van dat ingewikkelde nog ingewikkelder moet zijn en derhalve ook geschapen door een nog veel ingewikkelder iets enzovoort ad in finitum .... kan dus niet waar zijn ? t'zal immers niet passen in jouw logica ....
De schepper staat buiten tijd en ruimte. Hij was er altijd en zal er altijd zijn. Hij heeft tijd en ruimte gemaakt. Dus er moet niet een schepper zijn van een schepper. (Mijn logica)Het staat je altijd vrij om mij van het tegendeel te overtuigen maar dan zul je je wel tot mijn wereld moeten verlagen en een taal spreken die ik begrijp.
Ik heb nagedacht over verschillende religies en waar ze vandaan komen . Gelezen over de verschillen, hun boodschap => ik ben tot het besluit gekomen dat de God van Abraham die schepper is en dat alle andere goden geschapen zijn door die God
jaja ; Religie shoppen dus ... net zoals ze doen bij de theosofen en de spiritisten bla bla bla blavatsky ... de alterneuten en de para dingens .... Steiner schooltje ? schooltje met de bijbel ? Gurdieff ? Carl Gustav Jung ?
En wat de oorsrpong en de verschillen van al die religieen betreft ... laat me eens een gokje doen :
de oudste religie is natuurlijk deze die door god zelf is gesticht toen adam en eva werden geschapen ... de rest zijn gewoon verbasteringen ? of zoiets ?
juist ?
Religie shoppen is als je uit elke religie neemt wat je bevalt en zo je eigen religie samenstelt. Een fundamentalist probeert steeds zo ver mogelijk terug te gaan naar het fundament van 1 bepaalde religie.
Het lijkt me een logisch gevolg dat de oudste religie begint bij de eerste mens. Hoelang deze religie zuiver is gebleven zal samengaan met de vraag of de mens ooit kontakt gehad heeft met God zoals de bijbel zegt. En of dat kontakt ooit verbroken is geweest ?
Het tweede punt wordt ondersteund door mijn persoonlijke ervaringen. Gesprekken die ik heb gehad met mensen, manifestaties die ik heb gezien bij mensen, dingen die ik zie in de maatschappij en geestelijke ervaringen die ik zelf gehad heb.
1.- manifestaties bij mensen .:
Bezetenheid ? trance ? glossolalie ? wordt eens wat specifieker
2- persoonlijke ervaringen ; " de aanwezigheid van god ? "
Heel veel mensen die geloven in god voelen hem. Door in gebed te gaan, door te mediteren door in trance te gaan. Er zijn scans gemaakt van hersenen op momenten dat mensenze spirituele ervaringen hadden. Zo was er te zien welk deel van de hersenen dan activiteit vertoonde. Deze activiteit kan ook mechanisch opgewekt worden. Voor (het overgrote deel van de) wetenschappers een bewijs dat het bovennatuurlijke niet bestaat en alles chemisch kan verklaard worden ?
Dit gevoel van de aanwezigheid van het spirituele gaat vaak gepaard met een diepe vrede, of juist een uitermate vorm van extase, glossolalie, Het neervallen, het spreken met een andere stem, het draaien met de ogen, bovenmenselijke kracht. het buiten zijn lichaam treden, onmenselijke pijn kunnen verdragen. Mijn vraag is nu wie zet dit alles in werking. Het kan in werking gezet worden op kunstmatige wijze, maar het kan ook spontaan gebeuren door in afzondering te gaan en er aan te beginnen of in bijeenkomsten met andere gelovigen. (En dan laat ik nog even in het midden in wat ze geloven) Je hebt al eens eerder de rol genoemd van muziek, en dan refereer je naar het geluid van afrikaanse muziekinstrumenten. Akkoord, maar het kan ook gebeuren tijdens een gebed in een huiskamer, zonder de ander aan te raken enkel en alleen door bepaalde woorden uit te spreken.
Mijn ervaring is dat mensen die zich met andere religies buiten het christendom hebben bezig gehouden en die bepaalde woorden hoorden spontaan begonnen te manifesteren. Hiermee bedoel ik dan spreken met een andere stem, draaien met de ogen, bovenmenselijke kracht, vloeken, krijsen en dit gewoon in de huiskamer, zonder muziek zonder dat ze aangeraakt werden. Hoe verklaar je dit dan ? Dit geldt trouwens niet alleen voor andere religies maar deze manifestaties en andere kunnen ook gebeuren bij mensen die een trauma hebben meegemaakt of die verbitterd zijn, of die verslaafd zijn of ...
Ik gebruik hier niet graag het woord bezetenheid , omdat men dan te snel zijn fantasie de loop laat en gaat denken aan bepaalde hollywoord films. We spreken hier wel over bevrijding. Tijdens zo'n bevrijdingssessie merk je dat mensen terug komen uit hun trance als je ze aanspreekt, dat de bovenmenselijke kracht kan bedwongen worden alsook elke rare manifestatie enkel door de naam van Jezus te gebruiken. Dat mensen na bevrijding volkomen rustig zijn, en verlost zijn van angst, nachtmerries, dwangmatig gedrag, bitterheid enz enz.
Je zegt bijna letterlijk wat in dat humo gesprek een andere deelneemster van katholieke huize eveneens onzinnig en zonder enige onderbouwing vertelde ...Alleen kwam er bij haar nog een zekere prins filip bij te pas .... :P .
Ik kan niet beoordelen of deze persoon op dezelfde manier over het christelijk geloof denkt als, tenzij ik met haar gesproken heb. Je mag me dit artikel altijd bezorgen, pas dan kan ik zeggen of er punten van vergelijking in zitten.
Als ik iemand een compliment geef dan meen ik het.
Welja
Is dat ook een geloofsartikel uit je persoonlijke credo ?
en het is allemaal echt gebeurt
Bovendien
heb ik ook toch duidelijk laten merken dat
Ik geen prijs stel op dit soort dubieuze en mysterieuze complimenten .... gemeend of niet .... laat dat ... of ik wordt wel erg kwaad
ofwel ben je onwaarschijnlijk naif
Ofwel ben je echt zo dom in het begrijpend lezen : het weze je dan vergeven ....maar
met wat zitten we hier dan nog verder onze tijd te verprutsen
Ik denk dat ik de kunst van het begrijpend lezen wel onder de knie heb. Ik zal proberen om mij in de toekomst te bedwingen en geen complimenten meer te geven, maar ik kan niets beloven
Als je echter alleen maar christen wordt omdat je verwacht dat God van alles voor je zal doen dan zal je het niet lang volhouden.
OK wat is er anders nog , buiten deze praktische en pragmatische optie ?
en om het nog wat langer vol te houden
Een orgasme ?
Oh my god , oh my god , oh my god .....
Christen zijn is een liefdesrelatie met God. De liefde van God is onvoorwaardelijk, (ik schrijf dit in het besef dat er nu bij velen stoom uit de oren komt, dus aub ga hier nu weer niet allemaal op reageren, ik spreek hier vanuit een praktiserende christelijke visie) Alleen als mijn liefde naar Hem ook onvoorwaardelijk is zal ik kunnen genieten van die relatie, anders zal bij de minste tegenslag mijn geloof in hem beginnen te wankelen.