Sommige van je vragen worden hier beantwoord :
http://studiekeuze.qompas.nl/studies/62 ... /overzicht" onclick="window.open(this.href);return false;
Het lijkt me het beste om een keer naar een open dag te gaan van een universiteit, bijna alle belangrijke universiteiten bieden wijsbegeerte (filosofie) aan, daar kun je na een presentatie al je vragen kwijt. Ik ben eens naar de presentatie van filosofie van de Universiteit van Amsterdam gegaan maar mij beviel het niet.
Borna schreef:- Zitten er 'muren' om wat je mag denken, of mag je echt 'vrij' denken
Maak je geen zorgen: je staat daar volledig vrij te denken wat je wilt, de meesten daar zijn allemaal eigenwijze types met hun eigen ideeën

. Wel ben je natuurlijk verplicht veel te lezen in en leren over de werken van de grote filosofen in de westerse geschiedenis, je moet natuurlijk allerlei verplichte onderdelen (logica, wetenschapsfilosofie etc) volgen om al je studiepunten te kunnen halen.
Maar waarom wachten? Je kan ook proberen om op eigen kracht je meester te maken van de filosofie, daar is naar mijn mening helemaal geen studie op de universiteit voor nodig (integendeel) !
- Welke vereisten zijn er?
Net zoals voor alle studies op de universiteit een vwo-diploma. Dus vooral blijven leren

Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.