Filosofie Studeren?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Borna

Filosofie Studeren?

Bericht door Borna »

Ik vroeg me af of je ook in Filosofie kan studeren.
Zo ja, - Waar?
- Zijn er verschillende soorten richtingen?
- Op welk(e) niveau('s) kan dat?
- Welke vereisten zijn er?
- Wat kun je met een filosofische studie?
- Hoe lang duurt zo'n studie?
- Zitten er 'muren' om wat je mag denken, of mag je echt 'vrij' denken?
- Hoe wordt er getoetst?

Alvast bedankt! :D
Borna
I wish you the most free thoughts you ever had! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Luck
Ervaren pen

Re: Filosofie Studeren?

Bericht door Luck »

Sommige van je vragen worden hier beantwoord : http://studiekeuze.qompas.nl/studies/62 ... /overzicht" onclick="window.open(this.href);return false;

Het lijkt me het beste om een keer naar een open dag te gaan van een universiteit, bijna alle belangrijke universiteiten bieden wijsbegeerte (filosofie) aan, daar kun je na een presentatie al je vragen kwijt. Ik ben eens naar de presentatie van filosofie van de Universiteit van Amsterdam gegaan maar mij beviel het niet.
Borna schreef:- Zitten er 'muren' om wat je mag denken, of mag je echt 'vrij' denken
Maak je geen zorgen: je staat daar volledig vrij te denken wat je wilt, de meesten daar zijn allemaal eigenwijze types met hun eigen ideeën :wink:. Wel ben je natuurlijk verplicht veel te lezen in en leren over de werken van de grote filosofen in de westerse geschiedenis, je moet natuurlijk allerlei verplichte onderdelen (logica, wetenschapsfilosofie etc) volgen om al je studiepunten te kunnen halen.

Maar waarom wachten? Je kan ook proberen om op eigen kracht je meester te maken van de filosofie, daar is naar mijn mening helemaal geen studie op de universiteit voor nodig (integendeel) !
- Welke vereisten zijn er?
Net zoals voor alle studies op de universiteit een vwo-diploma. Dus vooral blijven leren :)
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

De wereld van Sofie van Jostein Gaarder is een boek dat ik kan aanraden http://nl.wikipedia.org/wiki/De_wereld_van_Sofie" onclick="window.open(this.href);return false;
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Daarnaast kan je filosofie als master of minor pakken. En je kan na je studie ook nog altijd in je vrije tijd een studie filosofie doen op hetzelfde niveau.

Praktische opmerking: Kies qua studie iets wat je leuk vind maar waar je later ook je boterham mee kan verdienen. Gezien je intresses zou je informatica en filosofie kunnen doen waarin filosofie als minor of bijvak. Dan zou je hetzelfde pakket hebben als een van mijn favoriete leraren die ik heb gehad tijdens mijn studie. ^_^
Jandar

Bericht door Jandar »

Kevin schreef:Gezien je intresses zou je informatica en filosofie kunnen doen waarin filosofie als minor of bijvak.
Of kijk eens naar kunstmatige intelligentie, dat als multidisciplinaire studie dwarsverbanden legt tussen psychologie, logica, taalkunde, filosofie en informatica.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Toevallig zag ik deze Sigmund:
sig130118.gif
Laatste opmerking: Voor mijn mening kreeg ik een vijf.

(nog tips om zo'n plaatje wat te resizen?)

Gedaan via bijlage, past het altijd, Jim
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist »

misschien een belangrijke vraag: zit er wel werk in? anders zit je straks met je filosofiediploma hamburgers te bakken bij mcdonalds
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Borna

Bericht door Borna »

@ Luck
Heel erg bedankt voor de antwoorden en de aanmoediging.
Krautsjo schreef:De wereld van Sofie van Jostein Gaarder is een boek dat ik kan aanraden.
Dit boek heb ik al een paar jaar geleden gelezen en de film heb ik ook al gezien.
Het is een heel erg leuk en leerzaam verhaal.

@ Kevin en Jandar
Dat beantwoord alweer een vraag:
Borna schreef:Wat kun je met een filosofische studie?
Heel erg bedankt, ik zal inderdaad iets pakken waar ik ook wel iets mee kan verdienen.
Optimist schreef:Zit er wel werk in? Anders zit je straks met je filosofiediploma hamburgers te bakken bij mcdonalds
Hierop hebben Kevin en Jandar al antwoord gegeven, dus lees dit onderwerp nog maar eens gerust door...

Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Met Vriendelijke Groet,
Borna :)
I wish you the most free thoughts you ever had! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Optimist schreef:misschien een belangrijke vraag: zit er wel werk in? anders zit je straks met je filosofiediploma hamburgers te bakken bij mcdonalds
Deze week een psychologe op de radio, geeft les op een basis school (inval kracht), omdat ze geen werk kan vinden.
De vooruitzichten om aan het werk te komen ligt na je studie voor psychologen rond vijftig procent.
Ze gaat nu de PABO doen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie