Een Arabische lente

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Cactus
Bevlogen

Re: Een Arabische lente

Bericht door Cactus »

Fish schreef:Dan kan er wel eens bijltjesdag plaats vinden. :(
Ja, dan deugen de opstandelingen natuurlijk weer niet.
Als de opstandelingen Arabische Assad aanhangers afmaken dan wordt dit als hun verdiende loon beschouwd maar ja, als het Christenen zijn die een kopje kleiner worden gemaakt, nou, dan zal je wat horen!
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Waar haal je deze retoriek toch vandaan, Cactus?

Onder Assad hadden de minderheden het relatief goed en was Syrie relatief seculier. De toekomst lijkt duisterder.

Bijltjesdag voor Assad aanhangers zal ongetwijfeld gaan komen, en aangezien zij ook tot een minderheid behoren ziet het er voor die hele bevolkingsgroep niet goed uit. Dit verklaart waarschijnlijk de verbeten strijd die ze nu voeren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

gerard_m schreef:Waar haal je deze retoriek toch vandaan, Cactus?

Onder Assad hadden de minderheden het relatief goed en was Syrie relatief seculier. De toekomst lijkt duisterder.

Bijltjesdag voor Assad aanhangers zal ongetwijfeld gaan komen, en aangezien zij ook tot een minderheid behoren ziet het er voor die hele bevolkingsgroep niet goed uit. Dit verklaart waarschijnlijk de verbeten strijd die ze nu voeren.
Omdat ik bemerk dat de westerse media en onze regeringen toch veelal achter de opstandelingen staan of er geen afkeurende geluiden over laten horen.
Als er machtshebbers om het leven komen, mwah, so what. Maar over enige tijd komen alle medestanders van Assad aan de beurt inclusief het Christelijke deel van Syrië !

Ik ben het met je eens dat Syrie relatief seculier was onder Assad maar dat zal dan wel gaan verdwijnen als die opstandelingen het heft in handen krijgen.
Uit je vraag maak ik op dat je het oneens bent met mijn stelling dat indien de christenen daar een kopje kleiner worden gemaakt het westen daar niets over zal zeggen. Nou, ik wacht wel af.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Cactus schreef: Uit je vraag maak ik op dat je het oneens bent met mijn stelling dat indien de christenen daar een kopje kleiner worden gemaakt het westen daar niets over zal zeggen.
Was je stelling niet het tegenovergestelde?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Cactus schreef:Uit je vraag maak ik op dat je het oneens bent met mijn stelling dat indien de christenen daar een kopje kleiner worden gemaakt het westen daar niets over zal zeggen. Nou, ik wacht wel af.
Inderdaad stelde je het omgekeerde. Als christenen straks worden afgeslacht, zal het westen er vast iets van zeggen, maar dat geldt net zo goed voor alevieten of anderen die daarmee te maken krijgen. Het westen reageerde ook op afrekeningen van Gadaffi aanhangers. Ik verwacht geen selectieve verontwaardiging uitsluitend voor christenen zoals je eerder suggereerde.

Het westen maakt met de Syrische rebellen de klassieke fout: de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dezelfde fout als bijv. in Afghanistan: de Mujahedien die de russen bestrijden, zijn de vrienden van Amerika.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Fish schreef:
Cactus schreef: Uit je vraag maak ik op dat je het oneens bent met mijn stelling dat indien de christenen daar een kopje kleiner worden gemaakt het westen daar niets over zal zeggen.
Ik bedoelde dat het westen nu over het algemeen achter de opstandelingen staat TOTDAT er Syrische christenen worden vermoord.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Cactus schreef:
Fish schreef:
Ik bedoelde dat het westen nu over het algemeen achter de opstandelingen staat TOTDAT er Syrische christenen worden vermoord.
Opstandelingen bedreigen en chanteren al 'andere' denominaties in de grensstreek met Turkije (benzine pompenhouders, middenstanders). Andere betekent hier: andere religies, of afsplitsingen ervan.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Cactus schreef:Ik bedoelde dat het westen nu over het algemeen achter de opstandelingen staat TOTDAT er Syrische christenen worden vermoord.
Dat gebeurt al volop. De houding van het westen wordt er nauwelijks door beinvloedt.

Het westen blijft voorlopig hopen dat na het vertrek van Assad alle toegestroomde jihadisten ineens weer vertrekken.
Cactus
Bevlogen

Bericht door Cactus »

Oh, nou, dan zat ik ernaast! :o
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

'Egyptenaren stemmen in met nieuwe grondwet'
"De islamisten leiden het land, organiseren de stemming en beïnvloeden het volk, dus wat hadden we anders kunnen verwachten?", zegt een medewerker van het Nationale Reddingsfront. De definitieve uitslag wordt maandag verwacht.
Tegenstanders vrezen dat de seculiere tradities van het land op het spel staan en denken dat president Mohammed Mursi en zijn Moslim Broederschap de grip op de macht met de nieuwe grondwet verder zullen verstevigen.
En zo schrijdt de "lente" dus "vrolijk" voort.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Kent Egypte dan seculiere tradities? Het grote bezwaar van de oppositie tegen de grondwet is dat die door één groep erdoorheen wordt gedrukt. Tot nu toe lijkt Morsi vooral op een nieuwe Mubarak met een grotere achterban.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Het schijnt dat de kopten onder Mubarak een redelijke bescherming genoten.

Zie : Kopten: Mubarak minste van alle kwaden
'De huidige situatie voor kopten is erg slecht, maar Mubarak is de minste van alle kwaden voor ons', zei predikant Paul Girguis. Mubarak heeft zich altijd opgeworpen als beschermer van de kopten en onderdrukker van moslimextremisme.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

vegan-revolution schreef:Het schijnt dat de kopten onder Mubarak een redelijke bescherming genoten.
Er zijn ook islamitische heersers geweest waar kopten af en toe met rust gelaten werden. Het neemt niet weg dat Egypte geen seculiere tradities kent ook al was Mubarak relatief aardig voor de koptische Egyptenaar.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

En zo zal het straks ook gaan in Syrië
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Tunesisch parlement keurt nieuwe grondwet goed
Met 200 van de 216 stemmen.
Volgens mij een redelijk goed Tunesisch resultaat van de Arabische lente.
En het lijkt ook een stabiel fundament voor een toekomst met democratie.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie