uitbreken uit de onzichtbare kooi

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Kevin
Diehard

Re: uitbreken uit de onzichbare kooi

Bericht door Kevin »

Hallo Kairyu,

Ik heb de gehele post gelezen en hij was inderdaad best lang. Een paar jaar terug had ik discussies met iemand, ook gelovig, autistisch (waarschijnlijk wat zwaarder dan jij), problemen in zijn familie daardoor, uiteindelijk geworsteld en hij doet me veel denken aan jou. Ik heb het idee dat jij heel erg sterk worstelt/worstelde met je gevoel over bepaalde ideeën en hier dan helemaal in opging(lichte psychose).

De naturalistische kijk die je noemt is dan een onvoorstelbaar stabiele ondergrond. Ik hoop dat, met je kennis over wetenschap en het naturalistisch wereldbeeld, de vlucht die je neemt in ideeën een meer prettige ervaring kan worden in plaats van angstig. Uiteindelijk zou het leuk moeten worden om te spelen met ideeën met in het achterhoofd dat hoe extreem de ideeën ook zijn, ze niets uitmaken voor de werking van dit bestaan, omdat alleen de wetenschappelijke methode gegronde feiten biedt.

En zo spannend is de werkelijkheid nu ook weer niet. Maar zoals heeck al aangaf: er is een oneindig scala aan onderwerpen waarover je nieuwsgierig kan zijn. Maar dat is op een leuke manier spannend ipv eng! ^___^

PS. Die knul waar ik mee sprak is nu een ontzettend knappe en slimme vent! Goed terecht gekomen, weet waar hij over praat. Ik merk aan de richting waarin je beweegt dat ook jij deze kant op gaat! Succes en veel plezier!
Kairyu

Re: uitbreken uit de onzichbare kooi

Bericht door Kairyu »

Ondertussen ben ik redelijk gewend aan naturalistische denken, aangezien ik mentaal en als persoon er steeds volwassener geworden ben. Niet dat ik er vroeger geen voorkeur voor had, ik ben altijd dol op wetenschap geweest. Las alle boeken op school door,etc. Ik vond vroeger de wat moeilijkere implicaties van naturalisme alleen wat lastiger, ook omdat ik soms verder doordenk dat ik vaak aankon. Ik weet nog een keer (ik was wel koortsig die dag) als kind dat ik in bad zat, en zat te kijken naar de witte rand. Ik wist dat het gewoon wit was maar wat was wit nou meer dan het wit eruit zag? Ik vond dit destijds erg beangstigend. Het klinkt als onlogica, en dat was het waarschijnlijk ook, maar ik kon mezelf goed in een loep denken.

Uit een IQ test die tijdens het autisme-onderzoek is afgenomen kwam ook naar voren dat ik blijkbaar een zeer sterke aanleg voor verbaal redeneren had, de deelscore zat rond de 130 geloof ik. (andere onderdelen juist wat minder, disharmonisch intelligentieprofiel)

Hier sterk in zijn is gelukkig ook een voordeel met redeneren rond religie en naturalisme. Behalve mijn persoonlijke negatieve ervaringen, en die met de bijbel, had ook het instinctief doorhebben dat sommige logica rammelde een groot aandeel.

Na al die lange lappen tekst die er van de week uit kwamen voel ik (op het moment) een bepaalde rust. Ik had er sterk behoefte aan blijkbaar. De prijs van ''the bible unearthed'' bleek ook mee te vallen als Ibook, dus hier ben ik ondertussen ook met grote interesse mee bezig.

Nog een zijdelings verzoekje: ondanks dat ik ondertussen Randi's the faith healers heb gelezen, met daarin wel genoeg uiteengezet over de genezingspraktijk op zijlstra toe te kunnen passen, ben ik nog steeds wel benieuwd of hij ook er wat corrupte gewoontes op nahoudt.

Ik ben bekend met de uitzending van netwerk over hem, wat al veelzeggend is. Ook dat opzichtige neon-kruis op zijn kerk is wat apart, hoewel het me helaas elke keer weer eraan te denken als ik in het donker langs Leiderdorp ga.

Maar verder heb ik nog geen duidelijk beeld van hem. Is er ergens een goede samenvatting in een topic, of zal ik zelf een nieuwe aanmaken?
epTa
Geregelde verschijning

Re: uitbreken uit de onzichtbare kooi

Bericht door epTa »

Ik denk niet dat er een apart topic over Zijlstra is.
Wel duikt hij nogal vaak op in dit topic volgens de zoekfunctie.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 64&t=11085" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je de berichten hebt doorgenomen kan je vast wel een nieuw topic aanmaken, maar ik weet niet waarom dat nodig is.
Kairyu

Bericht door Kairyu »

Ben benieuwd of er enkele dingen zoals persoonlijke verrijking en dergelijke bij hem bekend staat. Ook al ben ik van de meeste negatieve gedachten af, ik voel nog steeds de behoefte om meer over hem specifiek te weten om alle losse draadjes af te sluiten. De ervaringen hier hebben al enorm geholpen, maar bij hem vol ik me nlg steeds ongemakkelijk door mijn reactie van vorig jaar.

En los van dat, als ik een topic maak, een overzichtelijke topic met alle specifieke feiten zou niet misstaan op dit forum.
epTa
Geregelde verschijning

Bericht door epTa »

Kairyu schreef:Ben benieuwd of er enkele dingen zoals persoonlijke verrijking en dergelijke bij hem bekend staat. Ook al ben ik van de meeste negatieve gedachten af, ik voel nog steeds de behoefte om meer over hem specifiek te weten om alle losse draadjes af te sluiten. De ervaringen hier hebben al enorm geholpen, maar bij hem vol ik me nlg steeds ongemakkelijk door mijn reactie van vorig jaar.

En los van dat, als ik een topic maak, een overzichtelijke topic met alle specifieke feiten zou niet misstaan op dit forum.
Wat wil je te weten komen? Waar ben je naar op zoek?
Stel dat hij een oprechte man van 74 is. Het enige waar je hem dan van kan beschuldigen is het hoop geven aan mensen die dat van zichzelf toch al hebben in hun geloof.

Jouw ongemakkelijkheid met Zijlstra moet je misschien bij jezelf zoeken, in plaats van bij hem. Nu lijk je wat mij betreft uit te gaan van een negativiteit bij hem.

Ik heb mij als kind ook ongemakkelijk gevoeld bij zo'n dienst, hele happening wat je kent van opwekkingsdiensten en dan mensen die echt geloven dat ze genezen gaan worden. Ik zou nog steeds plaatsvervangende schaamte hebben. De teleurstelling van mensen die niet genezen worden. Als kind was het denk ik vooral schaamte dat ik niet zo heilig overtuigd was de genezingen terwijl de rest van de kerk gillend gek werd.
Kairyu

Bericht door Kairyu »

Ik heb vanmiddag ''the bible unearthed'' eindelijk uitgelezen. Was inderdaad de moeite waard, bedankt voor de tip Fish. Ook door de uitgebreide uitwerking van de regionale ontwikkelingen en politiek snap ik nu beter hoe het in die tijd geweest moet zijn.

Enig minpuntje is dat er relatief weinig aandacht was voor de ontwikkeling van het godsbeeld van YHWH, en zijn oorsprong, maar daar zijn ook weer boeken over.

Ben de laatste tijd verder niet al te actief, maar ik houd de voor mijn interessante topics wel bij. :p
epTa
Geregelde verschijning

Bericht door epTa »

Kairyu schreef:Enig minpuntje is dat er relatief weinig aandacht was voor de ontwikkeling van het godsbeeld van YHWH, en zijn oorsprong, maar daar zijn ook weer boeken over.
Daarvoor kan je A History of God van Karen Armstrong lezen, daar ben ik nu ook in bezig. Als ik klaar ben moet ik dan maar eens aan the Bible Unearthed lezen. :mrgreen:
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kairyu schreef:Ik heb vanmiddag ''the bible unearthed'' eindelijk uitgelezen. Was inderdaad de moeite waard, bedankt voor de tip Fish. Ook door de uitgebreide uitwerking van de regionale ontwikkelingen en politiek snap ik nu beter hoe het in die tijd geweest moet zijn.

Enig minpuntje is dat er relatief weinig aandacht was voor de ontwikkeling van het godsbeeld van YHWH, en zijn oorsprong, maar daar zijn ook weer boeken over.

Ben de laatste tijd verder niet al te actief, maar ik houd de voor mijn interessante topics wel bij. :p
Geen dank. :wink:

Dat er weinig aandacht is voor de ontwikkeling van het godsbeeld komt omdat dit niet het gebied van de wetenschap (archeologie) is.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Optimist
Forum fan

Bericht door Optimist »

valt dat dan niet gewoon onder geschiedenis ofzo? Er is toch wel iemand (godsdiensthistoricus?) die er een objectief boek over heeft geschreven? En dan bedoel ik niet God, of Allah specifiek, maar meer hoe je van niets tot een religie komt...dat moet toch ergens beginnen.
Worf: I prefer Klingon beliefs.
Kira: I suppose your gods aren't as cryptic as ours.
Worf: Our gods are dead. Ancient Klingon warriors slew them a millennia ago. They were more trouble then they were worth.
Kairyu

Bericht door Kairyu »

Er zijn wat losse aanwijzingen dat Yaweh oorspronkelijk een storm en oorlogsgod was, maar het is moeilijk zoeken in Israel met de huidige situatie. Hier zijn wel boeken over, maar vooral wat specifieke vakliteratuur.

Ik heb van een history of God gehoord, waarschijnlijk het lezen waard. Hoewel ik wat skeptisch sta tegenover de schrijfster denkbeelden over religie bv. The case for god. Is het boek objectief of draait het wat om de hardere politieke en sociale oorzaken voor geloof heen?

Verder lijkt volwassen geloof van reformed mij ook wel interessant. Zo ver ik het kan zien staat het op zijn site, maar als e-book(mijn voorkeur) zit er een prijskaartje aan, en is het niet direct via de gebruikelijke apple kanalen te krijgen.
epTa
Geregelde verschijning

Bericht door epTa »

Kairyu schreef: Ik heb van een history of God gehoord, waarschijnlijk het lezen waard. Hoewel ik wat skeptisch sta tegenover de schrijfster denkbeelden over religie bv. The case for god. Is het boek objectief of draait het wat om de hardere politieke en sociale oorzaken voor geloof heen?
Het boek is gewoon non-fictie, maar ze heeft wel voorkeur van bepaalde theologische richtingen. Zo gaat ze volledig uit van de documentaire hypothese. Maar verder is het echt een opeenvolging van de Godsbeelden in die tijd. Dus van het polytheisme met Yaweh als oorlogsgod die langzaam ook langzaam andere rollen gaat innemen. En hoe dan die God tot de grote monotheistische God werd. Conceptontwikkeling dus, razend interessant.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

http://www.youtube.com/feed/UCuff10A6JeheV__mso67QdA" onclick="window.open(this.href);return false;

Beste Kairyu, bovenstaande link lijkt mij voor jou ook toepasselijk. Het kan je inzicht geven in de mentale aspecten van je twijfels. ik vond de video's erg leerzaam en verhelderend. En in ieder geval enorm bedankt voor je open verhaal. Ik hoop dat de FT leden je kunnen ondersteunen in je zoektocht.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Kairyu

Bericht door Kairyu »

Klinkt interessant Henry. Ik heb alleen de afspeelijst gezien(zal later via de Ipadapp me waarschijnlijk abboneren op kanaal), maar het lijkt wat dieper in te gaan op wat hobbelige deconversies. Doet me ook denken aan een andere serie van evid3nc3. Ik ben even kwijt of ik hem eerder genoemd heb, maar zijn kanaal is wel het bekijken waard.

Meer in het algemeen heb ik inderdaad nog veel moeite met sluimerende OCD, waardoor ik toch altijd op scherp moet blijven staan. Er zijn privéomstandigheden die het effect versterken, maar de laatste tijd heb ik meer last van piekeren, waar ook vaak woede bij komt kijken.

De laatste weken ben ik vooral kritisch over de rol van mijn opvoeding in alles. Ik ben dan wel gematigd opgevoed, maar er ligt wel nadruk op omgaan het twijfel en ook maar accepteren dat je sommige dingen niet echt zeker weet. Het probleem met OCD/intrusieve gedachten is juist dat ze genadeloos concreet zijn. Vooral tijdens de periode van gebedsgenezings-verwarring heb ik een beetje geprobeerd om om hulp te vragen, maar bleef het advies nogal vaag, en gericht op het vooral maar loslaten. Wat met het type OCD dat ik had een hopeloze zaak was.

Nu ik er nog steeds veel over nadenk, kan ik steeds minder respect opbrengen voor het niet kunnen weten van dingen, met twijfel leren leven. Het maakt een mens zo onnodig kwetsbaar(en dat heb ik geweten).
Plaats reactie