moreel dilemma: creationisme in het Nederlands onderwijs

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: moreel dilemma: creationisme in het Nederlands onderwijs

Bericht door HenkM »

Mariakat schreef:
stephan crea schreef:Ik vind het jammer dat jullie je niet in andere schoenen kunnen verplaatsen en alleen blijven hameren op evolutie..
Bijna alle geloofsafvalligen op dit forum hebben ooit in jouw schoenen gestaan.
En dat zijn er nogal wat.
Ik (gelukkig) niet, want ik hoefde die marteling niet mee te maken.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Gelukkig heeft hij veel op internet over evolutie gelezen... nu is het wachten op het moment dat hij erachter komt dat internet niet zo'n betrouwbare bron is.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Stephan CREA schreef:Ik schrik van velen van jullie de extreme reacties.
Ik kan me voorstellen als jullie heilig geloven dat evolutie het antwoord is op alles dan vind ik het vreemd dat op dit moment er nog zoveel haken en ogen zijn aan de gehele evolutie leer.
Het is voorlopig nog de beste verklaring, in elk geval beter dan het creationisme.
Stephan CREA schreef: Voor mij is evolutie voorlopig nog echt een aanname.
En creationisme is voor mij en vele anderen niet meer dan een verkeerde aanname.
Stephan CREA schreef: Ben nu al een aardige tijd informatie van internet boeken enzovoort aan het opduikelen en ik val in de één na andere verbazing m.b.t. evolutie leer.
Zijn dit boeken als "Degeneratie" en "Er klopt niets van!", boeken van Peter Scheele en David Sörensen, misschien ook Kent Hovind? Wat voor boeken zijn het, en wat voor sites zijn het die je bezoekt?
Stephan CREA schreef: Soms zit ik net zo hard lachend te lezen als jullie de Bijbel lezen.
En met mij vele anderen.
Ik ben nu dan ook echt benieuwd met welke nieuwe argumenten je gaat komen in je topic over de evolutie.
Stephan CREA schreef: Waar ik nu juist van staat te kijken dat de site vrijdenken heet daaronder verstaan we ook religie en allerlei soorten gedachten enzovoort.
Jahoor, ieder geloof is hier van harte welkom. Niemand is tegengehouden hier lid te worden, op basis van zijn of haar geloof.
Het punt is alleen dat als je claims plaatst hier, je dat moet onderbouwen. En soms worden er bewijzen gevraagd die niet geleverd kunnen worden.
Stephan CREA schreef: Als ik de bovenstaande reacties van jullie lees zijn jullie allemaal van mening dat het afgeschaft zou moeten worden die refo scholen en dat eigenlijk evolutie bijna gedwongen opgedragen moet worden aan alle kinderen.
Verdiep je eerst in de evolutietheorie met de gangbare boeken, kom niet om de hoek kijken met bijvoorbeeld answersingenesis, want daarvan is alles allang weerlegd.

Stephan CREA schreef: Ik vind het jammer dat jullie je niet in andere schoenen kunnen verplaatsen en alleen blijven hameren op evolutie..
Ik denk dat je hier een grove denkfout maakt. Velen van de leden hier hebben in de Christelijke schoenen gestaan, waaronder ik. Hoewel ik toen ik Christen was, ook al niet in het creationisme geloofde, simpelweg omdat bij Genesis al meteen de contradicties en problemen op de proppen komen.

Ik ben overigens persoonlijk wel van mening dat het creationisme geleerd kan worden op scholen. Maar dan zie ik dat eerder bij het vak godsdienst. Leer daar dat er Christenen zijn die het creationisme aanhouden als verklaring voor ons bestaan. Laat de kinderen zelf beslissen wat ze logischer vinden.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Stephan CREA schreef:Ik schrik van velen van jullie de extreme reacties. Ik kan me voorstellen als jullie heilig geloven (...)
Er bestaat een karrenvracht aan bewijs voor evolutie. De evolutietheorie doet testbare voorspellingen. Conclusie: geen geloof nodig, dat komt namelijk pas om de hoek kijken bij niet-onderbouwde claims.
(...) dat evolutie het antwoord is op alles(...)
Alles? Dat zou leuk zijn. Evolutie verklaart echter 'slechts' natuurlijke diversiteit.
(...) dan vind ik het vreemd dat op dit moment er nog zoveel haken en ogen zijn aan de gehele evolutie leer.
Zoals? Het klopt dat er over bepaalde details discussies plaatsvinden tussen wetenschappers (hitchhiking vs. background selection, bijvoorbeeld), maar over het algemene principe van evolutie door natuurlijke selectie bestaat binnen wetenschappelijke kringen geen enkele controverse.
Voor mij is evolutie voorlopig nog echt een aanname.
Als ik zie waar je je informatie over dit onderwerp vandaan haalt, verbaast me dat bepaald niet.
Ben nu al een aardige tijd informatie van internet boeken enzovoort aan het opduikelen en ik val in de één na andere verbazing m.b.t. evolutie leer.

Soms zit ik net zo hard lachend te lezen als jullie de Bijbel lezen.
En met mij vele anderen.
Dit is nogal nietszeggend. Welke boeken heb je zoal gelezen? Wat vond je dan precies zo lachwekkend?
Waar ik nu juist van staat te kijken dat de site vrijdenken heet daaronder verstaan we ook religie en allerlei soorten gedachten enzovoort.
Nou nee. Vrijdenken is namelijk de opvatting dat men zich in het denken uitsluitend door de rede, wetenschap en logica laat leiden en niet door (autoriteits)geloof of traditie. Het is een misvatting dat een vrijdenker iemand is die voor allerlei onbewijsbare claims open zou moeten staan. Jammer dat je je niet van tevoren even in het begrip vrijdenken verdiept hebt.
Als ik de bovenstaande reacties van jullie lees zijn jullie allemaal van mening dat het afgeschaft zou moeten worden die refo scholen en dat eigenlijk evolutie bijna gedwongen opgedragen moet worden aan alle kinderen.
Het leren van de evolutietheorie is al verplicht. Bovendien, je gaat tegenwoordig toch ook niet meer aan kinderen leren dat de Aarde plat is? Evolutie is, buiten strenggelovige kringen, nu eenmaal geen controversieel onderwerp. Dat gelovigen zich niet aan die werkelijkheid willen conformeren, is toch echt hun eigen probleem.
Ik vind het jammer dat jullie je niet in andere schoenen kunnen verplaatsen en alleen blijven hameren op evolutie..
Dat is nogal een aanname die je daar doet. De meeste mensen op dit forum (waaronder ikzelf) zijn vroeger in enigerlei mate gelovig geweest. En dat 'hameren op evolutie' is niet aan de orde - het zijn juist de gelovigen die de werkelijkheid niet willen accepteren, omdat die niet strookt met één van hun dogma's.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

StephanCrea schreef:Voor mij is evolutie voorlopig nog echt een aanname.

Ben nu al een aardige tijd informatie van internet boeken enzovoort aan het opduikelen en ik val in de één na andere verbazing m.b.t. evolutie leer.
Ik meen je elders al te hebben verwezen naar de evolutie-pagina's van de universiteit van Berkeley en ik kan me best voorstellen dat je je daar wegens het niet vertrouwd zijn met de materie wat verbaast.

Maar ik vermoed dat je andere bronnen bedoelt. Zou je die eens kunnen opgeven?

Want het zou toch beroerd zijn als je je kinderen met wetenschappelijke nonsens zou laten opgroeien omdat jij nog wat aan het creationisme verkleefd zit.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

heeck schreef: Want het zou toch beroerd zijn als je je kinderen met wetenschappelijke nonsens zou laten opgroeien omdat jij nog wat aan het creationisme verkleefd zit.

Roeland
Kinderen?

Eerst nog een ooievaar aanschaffen, toch? De vriendin is nog maagd, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Henk-M,

Het was me ontschoten dat Stephan zijn verbaasd zijn over andere kinderen wilde laten gelden.
Dat is overigens nog aanmatigender dan de eigen kinderen op het verkeerde been zetten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

heeck schreef:Henk-M,

Het was me ontschoten dat Stephan zijn verbaasd zijn over andere kinderen wilde laten gelden.
Dat is overigens nog aanmatigender dan de eigen kinderen op het verkeerde been zetten.

Roeland
We maken er maar geen wedstrijd van wat nu erger is .... :twisted:
Plaats reactie