siger schreef:collegavanerik schreef:siger schreef:Mariakat,
Je lijkt je er niet van bewust dat je tot nu zelf alleen maar rook geproduceerd hebt. Niet echt een goede positie om anderen de mantel uit te vegen, zoals je al een hele tijd aan het doen bent.
ik kan jou er anders ook niet op betrappen dat je een helder betoog voert.

Dan wil ik het nog wel eens samenvatten:
Hallucinaties bestaan, maar zijn niet in staat directieven te geven voor de suksesvolle opbouw van een (religieuze) organisatie. Omdat ze vroeger als boodschappen uit de "geestenwereld" beschouwd werden, verschijnen ze met regelmaat in apologetische geschriften over/van godsdienststichters. Bijgevolg zullen schriften fantastische "visioenen" beschrijven, maar aangezien een hallucinatie geen redelijke richtlijnen kan bevatten, werd het verslag ervan steevast aangepast aan het praktische doel een beweging te stichten of uit te breiden. Deze aanpassing naar de praktische noden toe gebeurde uiteraard bewust.
Dat is de hele uitleg.
Terzijde, net hetzelfde geldt voor dromen.
Nu verder, eens de inhoud van een hallucinatie/visioen/droom aangepast is, is er geen bezwaar meer ook het tijdstip wat strategisch te wijzigen. Godsdienststichters bijvoorbeeld krijgen nooit hun hallucinatie terwijl ze zoals Archimedes prozaïsch in het bad zaten.
Mijn argumenten zijn:
- hallucinaties zijn afhankelijk van de psychische toestand van de persoon.
- hallucinaties bevatten geen practische richtlijnen.
- hallucinaties hebben slechts toegespitst religieus nut als hun inhoud bewust aangepast wordt.
- hallucinaties hebben een religieus prestige omdat ze vroeger als boodschappen uit de "geestenwereld" beschouwd werden.
- op al deze punten stemmen hallucinaties overeen met dromen.
Twee tegenvoorbeelden vn kort maar krachtige dagdromen met een grote boodschap:
1 Mythische Abraham: "Offer je zoon aan God" (Komt ook nu nog regelmatig voor), de krachtige boodschap ontstond doordat een voorbijganger ("engel") hem wist te stoppen. Als er iets plausibel is in Genesis, dan is het deze overlevering wel. Vanwege de eenvoud, herkenbaarheid en kracht van de overlevering.
2 Paulus: "Waarom vervolg je mij?" Wederom, een krachtig appel aan het geweten, in combinatie met een "grand mal", die de hemelse oorsprong moet bevestigen.
Verder de dagdromen van Mohammed die opdrachten van een engel krijgt, er zijn genoeg fantasten die droom en werkelijkheid niet uit elkaar kunnen houden.
Je argument was: "Halllucinaties bestaan, maar zijn niet in staat directieven te geven voor de suksesvolle opbouw van een (religieuze) organisatie".
Ik denk dat je de kracht van (dag)dromen onderschat, helemaal als deze vergezeld gaan van een prikkeling van de slaapkwabben.