Elbert. Allereerst welkom hier. Moedig dat je hier durft te komen.TheArchitect schreef:Ten eerst wil ik zeggen sorry voor het lang bericht, heb mn best gedaan om het kort te houden..
Wat mij betreft, het lange bericht is (nog) geen probleem.
Ik denk dat de kennis hier over het christendom en de bijbel, je zult verbazen. Wij hebben hier ook b.v. ex-Jehova's maar ook ex-moslims.TheArchitect schreef:Ik vind wel jammer dat als er over geloof of niet gesproken wordt, dat er dan van een gelovige verwacht word dat hij kennis van atheisme, andere religies en zelfs kennis over zijn eigen religie moet weten als je spreekt.
Maar als het gaat om ongelovigen, die hoeven niets te weten en kunnen zeggen wat ze denken dat waar is.
Jezus zegt: Wie zoekt, die zal vinden, wie vraagt hem zal antwoord gegeven worden, wie klopt voor hem zal altijd geopend worden...
Nogmaals, i.m.h.o. durf ik te stellen dat de kennis van de bijbel hier hoger ligt dan bij de gemiddelde Christen.TheArchitect schreef:Zuig ik dit nu uit mn duim? Nee, want ik merk van sommige vragen dat er niet naar bijbel gekeken is.
Waarom zouden we eerst moeten 'zoeken' om kritiek te mogen geven? Ik snap dat niet..TheArchitect schreef:Als iemand vraagt wat is Koninkrijk van God terwijl die persoon tegen geloof is dan kan ik maar een ding zeggen, open Nieuwe Testament en lees het. Als je zegt nee, dan bewijst het feit dat je niet een zoekende bent en dus eigenlijk geen recht hebt om kritiek te geven.
Over het NT hebben we trouwens vrachtwagenvol ladingen kritiek. Het begint er al mee dat christenen het liefst beginnen met het NT en bij voorkeur het evangelie van Johannes, omdat die het redelijkst klinkt. Gemakshalve vergeet men het OT en de talloze onregelmatigheden. Afin, wellicht komen we daar nog aan toe...
Wij zijn tegenstanders van alle religies (geloven).TheArchitect schreef:Laat een ding duigelijk zijn, ik zie hier dat velen niet zoekende zijn maar tegenstanders zijn.
Kennelijk ben jij ook GEEN zoekende, want je waarheid heb je al gevonden. Trouwens, er wordt hier niet geloofd in waarheden. Er wordt GEZOCHT (in de brede zin van het woord) naar waarheden. Op basis van feiten/bewijzenTheArchitect schreef:Waarheid hoef je per definitie niet te verdedigen. Mijn waarheid is Jezus Christus. Natuurlijk begrijp ik dat dit raar klinkt voor jullie oren, maar dit is wat ik geloof.
Sorry, dit lijkt op wishfull thinking en op cherry-pickingTheArchitect schreef:Wat is geloof zou je dan zeggen? Geloof is het horen, accepteren en daarop hopen. Blindweg geloven is echt moeilijk, maar zulke mensen zijn er. Als er maar 1 klein ding is dat het geloof promote dan versterkt dat het geloof dramatisch.
Aha...het robot verhaal. Je refereert wss (ook) naar het verhaal van de pottenbakker.TheArchitect schreef:..........Maar, stel nou voor als je robot maakt en die robot vrije keus geeft, en die robot kiest uit zn vrije keus om van je te houden....
Wat vind je van het idee dat een pottenbakker zijn eigen potten vernielt, omdat de potten niet willen 'doen' wat de pottenbakker graag wilde. Is dat het schuld van de potten zelf of van de incapabele pottenbakker?
(Hetzelfde geldt natuurlijk voor de robot.)
Vind je het niet heel vreemd, dat de schepper zijn eigen creaties de schuld geeft en uiteindelijk verwoest ( bekend verhaal uit Genesis trouwens) vanwege zijn eigen falen ? M.i. is de schepper dus niet almachtig, maar eerder een stampvoetende dictator...Afin. Ik loop misschien wat hard op de zaken vooruit.
Om je metafoor af te maken; Ja, wij kunnen autorijden, maar kan jij ook al vrachtwagen, motor en met aanhangers rijden ??? Heb je het openbaar vervoer al geprobeerd ??TheArchitect schreef:MENSEN. Het is raar om te zeggen auto rijden is onmogelijk als je het niet kan. Als je antwoorden wilt, als je iets wilt vinden, ga het dan zoeken. Open nieuwe testament lees wat Jezus zegt en wie hij is, dan maak een juiste oordeel. Wees niet de persoon die heel zijn leven niet eens probeert om auto te rijden.
Maar als je niet wilt zoeken en niet vraagt om antwoord te krijgen, weerhoudt anderen dat dan niet om dat te doen. Als je geen auto kan/wilt rijden betekent het niet dat anderen het ook niet kunnen/willen.
Hebr 6: