Geloof?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
biemer
Ervaren pen

Re: Geloof?

Bericht door biemer »

TheArchitect schreef:Ten eerst wil ik zeggen sorry voor het lang bericht, heb mn best gedaan om het kort te houden..
Elbert. Allereerst welkom hier. Moedig dat je hier durft te komen.
Wat mij betreft, het lange bericht is (nog) geen probleem.
TheArchitect schreef:Ik vind wel jammer dat als er over geloof of niet gesproken wordt, dat er dan van een gelovige verwacht word dat hij kennis van atheisme, andere religies en zelfs kennis over zijn eigen religie moet weten als je spreekt.
Maar als het gaat om ongelovigen, die hoeven niets te weten en kunnen zeggen wat ze denken dat waar is.
Jezus zegt: Wie zoekt, die zal vinden, wie vraagt hem zal antwoord gegeven worden, wie klopt voor hem zal altijd geopend worden...
Ik denk dat de kennis hier over het christendom en de bijbel, je zult verbazen. Wij hebben hier ook b.v. ex-Jehova's maar ook ex-moslims.
TheArchitect schreef:Zuig ik dit nu uit mn duim? Nee, want ik merk van sommige vragen dat er niet naar bijbel gekeken is.
Nogmaals, i.m.h.o. durf ik te stellen dat de kennis van de bijbel hier hoger ligt dan bij de gemiddelde Christen.
TheArchitect schreef:Als iemand vraagt wat is Koninkrijk van God terwijl die persoon tegen geloof is dan kan ik maar een ding zeggen, open Nieuwe Testament en lees het. Als je zegt nee, dan bewijst het feit dat je niet een zoekende bent en dus eigenlijk geen recht hebt om kritiek te geven.
Waarom zouden we eerst moeten 'zoeken' om kritiek te mogen geven? Ik snap dat niet..
Over het NT hebben we trouwens vrachtwagenvol ladingen kritiek. Het begint er al mee dat christenen het liefst beginnen met het NT en bij voorkeur het evangelie van Johannes, omdat die het redelijkst klinkt. Gemakshalve vergeet men het OT en de talloze onregelmatigheden. Afin, wellicht komen we daar nog aan toe...
TheArchitect schreef:Laat een ding duigelijk zijn, ik zie hier dat velen niet zoekende zijn maar tegenstanders zijn.
Wij zijn tegenstanders van alle religies (geloven).
TheArchitect schreef:Waarheid hoef je per definitie niet te verdedigen. Mijn waarheid is Jezus Christus. Natuurlijk begrijp ik dat dit raar klinkt voor jullie oren, maar dit is wat ik geloof.
Kennelijk ben jij ook GEEN zoekende, want je waarheid heb je al gevonden. Trouwens, er wordt hier niet geloofd in waarheden. Er wordt GEZOCHT (in de brede zin van het woord) naar waarheden. Op basis van feiten/bewijzen
TheArchitect schreef:Wat is geloof zou je dan zeggen? Geloof is het horen, accepteren en daarop hopen. Blindweg geloven is echt moeilijk, maar zulke mensen zijn er. Als er maar 1 klein ding is dat het geloof promote dan versterkt dat het geloof dramatisch.
Sorry, dit lijkt op wishfull thinking en op cherry-picking
TheArchitect schreef:..........Maar, stel nou voor als je robot maakt en die robot vrije keus geeft, en die robot kiest uit zn vrije keus om van je te houden....
Aha...het robot verhaal. Je refereert wss (ook) naar het verhaal van de pottenbakker.
Wat vind je van het idee dat een pottenbakker zijn eigen potten vernielt, omdat de potten niet willen 'doen' wat de pottenbakker graag wilde. Is dat het schuld van de potten zelf of van de incapabele pottenbakker?
(Hetzelfde geldt natuurlijk voor de robot.)

Vind je het niet heel vreemd, dat de schepper zijn eigen creaties de schuld geeft en uiteindelijk verwoest ( bekend verhaal uit Genesis trouwens) vanwege zijn eigen falen ? M.i. is de schepper dus niet almachtig, maar eerder een stampvoetende dictator...Afin. Ik loop misschien wat hard op de zaken vooruit.

TheArchitect schreef:MENSEN. Het is raar om te zeggen auto rijden is onmogelijk als je het niet kan. Als je antwoorden wilt, als je iets wilt vinden, ga het dan zoeken. Open nieuwe testament lees wat Jezus zegt en wie hij is, dan maak een juiste oordeel. Wees niet de persoon die heel zijn leven niet eens probeert om auto te rijden.
Maar als je niet wilt zoeken en niet vraagt om antwoord te krijgen, weerhoudt anderen dat dan niet om dat te doen. Als je geen auto kan/wilt rijden betekent het niet dat anderen het ook niet kunnen/willen.
Om je metafoor af te maken; Ja, wij kunnen autorijden, maar kan jij ook al vrachtwagen, motor en met aanhangers rijden ??? Heb je het openbaar vervoer al geprobeerd ??
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
TheArchitect

Bericht door TheArchitect »

Wat zijn jullie negatief ingesteld. Waarom zijn jullie zonder reden zo onaardig? Sommigen gaan persoonlijk aanvallen. Waarom doen jullie dit?

Het is jammer dat veel tekst verloren gaat vanwege typen. Sorry als ik niet op ieders punt in kan gaan. Ik denk dat het beter zal zijn als we persoonlijk ontmoeten en erover hebben, dan gaat tenminste niet veel info verloren.

Mensen, wees alstublieft aardig, tegen allen. Ik zeg dit niet voor me zelf, want ben dit al gewend, ben opgegroeid met Moslims en ken veel vrienden die niet met mij meer omgaan omdat ik gelovig ben.
Laat tenminste je gerechtigheid zien door liefdevol en aardig te zijn wie je ook bent waar je maar ook in gelooft. Of gaan jullie hierop ook kritiek geven? haha

Hoi Rereformed,

ik zal kort op ingaan wat jij schreef.

-alles wat leven schenkt is vrouwelijk - Maar het is de man die zaad draagt, toch?

-de vrouw was de laatste schepping van God, dus duidelijk een verbeterde versie van de man - Vrouw is uit een rib van Adam gemaakt, ik wil niet zeggen dat ze minder waard is. Genesis zegt, dat God zag dat Adam zich eenzaam voelde, en hij maakte vrouw uit rib van adam.

Ik denk en geloof dat alles gepland is door God. Zelfs dat er een vrouw gemaakt moest worden door Adam. Zelfs het zetten van het boom, zelfs het eten van het vrucht. Ga nou aub niet zeggen "zie je, je God is meedogenloos".

-Jezus was niet getrouwd en is dus geen autoriteit wat betreft vrouwen - deze snap ik niet, sorry
Overigens spreek je jezelf wel meer tegen. Je begon met:

"studeer in TuDelft. Ik ben iemand die erg feitelijk denkt."

Maar een bericht later zeg je:

"Ten eerste wil ik zeggen dat dit mijn manier van zien en begrijpen is, en niet dat het feitelijk zo is."

Probeer eens wat meer eerlijkheid van denken te krijgen. Indien je feitelijk denkt houd je op met geloven in de christelijke God. Indien je christen wil zijn onderhoud je geen sterke band met feitelijk denken.
Ik heb ook gezegd dat het bij God niet lukt.

Waar geloven jullie allen in? Waar leven jullie voor? Ik ben erg geïnteresseerd wat dat is bij elke mens, en nee ik probeer niet om jullie Christendom te dwingen =_=
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

TheArchitect schreef:Belangrijk voordat je discussie ingaat:
Belangrijk voor jou is om je eerst even in te lezen in de regels die wij hier hanteren, en misschien is het handig om je eerst even in te lezen in de diverse topics. Onzew regels zijn duidelijk, er is niemand die in een topic eigen regels gaat hanteren.

Alles over het christendom is al een keer behandeld en vele posters hier hebben duizenden berichten achter hun naam staan. Je kunt denk ik wel begrijpen dat niet iedereen zit te wachten op wéér dezelfde discussie over een God, welke God, wat is God, waarom juist deze God, welke stroming binnen het christendom het juist heeft, etc.

Alles is te verklaren zonder de aanwezigheid van een God. Door een God in het leven te roepen creer je meer vragen dan antwoorden. God is overbodig.

Geloof je letterlijk in de bijbel?

TheArchitect schreef:Jezus zegt: Wie zoekt, die zal vinden, wie vraagt hem zal antwoord gegeven worden, wie klopt voor hem zal altijd geopend worden.
Dit soort teksten zegt niet zoveel op dit forum. Je kunt ook citeren uit de koran, egyptisch boek der doden of uit de griekse mythologie.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Waarom is er lijden in de wereld, jezus heeft de wereld toch verlost?
Waarom heeft god zijn eigen volk niet gered van de holocaust, was het wraak omdat ze jezus niet erkennen?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Denken jullie even aan overkill. Ik zie zoveel reacties dat het bijna niet meer te volgen is.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

TheArchitect schreef:Ik ga van God van oude testament uit inderdaad. Er zijn velen die God van oude Testament meedogenloos vinden. Ik had daar ook veel vragen over, sterker nog had bijna mijn geloof verloren bij sommige plekken in Oude Testament, vanwege wetten van God en wat de Israëlieten deden.
Maar uiteindelijk had ik In Nieuwe Testament antwoord gevonden.
Je had dus je geloof bijna verloren toen je bepaalde zaken in het OT las. Mag ik je eens vragen of de opdracht van God tot algehele uitmoording van zes volken je ook problemen gaf? En hoe 'het antwoord van het NT' deze zaak goedmaakt?
Born OK the first time
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

TheArchitect schreef:Wat zijn jullie negatief ingesteld. Waarom zijn jullie zonder reden zo onaardig? Sommigen gaan persoonlijk aanvallen. Waarom doen jullie dit?
Ik heb een aantal forum leden persoonlijk ontmoet en het waren zonder uitzondering allemaal heel aardige mensen. Hier zie ik eigenlijk ook geen onaardigheid. We hebben wel kritiek op, wat in onze ogen onlogisch denken is, ja. Maar dat doen we omdat we denken dat je daarmee geholpen wordt, niet omdat we onaardig willen zijn.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
collegavanerik
Superposter

Blackadder schreef:
TheArchitect schreef:Wat zijn jullie negatief ingesteld. Waarom zijn jullie zonder reden zo onaardig? Sommigen gaan persoonlijk aanvallen. Waarom doen jullie dit?
Ik heb een aantal forum leden persoonlijk ontmoet en het waren zonder uitzondering allemaal heel aardige mensen. Hier zie ik eigenlijk ook geen onaardigheid. We hebben wel kritiek op, wat in onze ogen onlogisch denken is, ja. Maar dat doen we omdat we denken dat je daarmee geholpen wordt, niet omdat we onaardig willen zijn.
We doen een beroep op je logica :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

PietV. schreef:Denken jullie even aan overkill. Ik zie zoveel reacties dat het bijna niet meer te volgen is.
Oké, ik houd even mijn mond.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Aan de architect!

Ik vraag me oprecht af ofdat je wel beseft waarin je terecht gekomen bent! Besef je niet dat de meeste posters op dit forum meer Bijbelkeennis hebben dan de gemiddelde gelovige!? Het zijn ex gelovigen die hun voors en tegens bewust tegenover elkaar afgezet hebben! Die realistisch nadenken! Die niet alles klakkeloos overnemen! Die de indoctrinatie overleefd hebben! Heb je bijvoorbeeld het topic van Henoch gelezen?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =31&t=4245" onclick="window.open(this.href);return false;

Of Hanss:

Deze: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... ilit=Hanss" onclick="window.open(this.href);return false;

Lees ze en doe er je voordeel mee!

Ps, je mag een persoonlijke discussie met me aan gaan! Ik ken de Bijbel uit mn hoofd! Indoctrinatie he!
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
collegavanerik
Superposter

ik geef ook even de ruimte aan anderen
Afbeelding Hebr 6:
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

TheArchitect schreef:Sommigen gaan persoonlijk aanvallen.
Als er een aanval op de persoon wordt gepost wordt daar op gemodereerd. Ad hominems zijn hier ongewenst. Ik heb in dit topic tot op heden geen ad hominem gelezen. Kritiek op iemands denkbeelden is geen kritiek op de persoon zelf. Je klacht is ongegrond. Er is een klachtentopic waarin je je beklag kunt doen mocht één en ander aan de aandacht van het moderatieteam zijn ontsnapt.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

TheArchitect schreef:Zuig ik dit nu uit mn duim? Nee, want ik merk van sommige vragen dat er niet naar bijbel gekeken is.
Als iemand vraagt wat is Koninkrijk van God terwijl die persoon tegen geloof is dan kan ik maar een ding zeggen, open Nieuwe Testament en lees het. Als je zegt nee, dan bewijst het feit dat je niet een zoekende bent en dus eigenlijk geen recht hebt om kritiek te geven.
Je bent een erg doorzichtig trolletje. Lid caius gaf je antwoord op de kwestie van 'iets' uit 'niets' en je negeert hem compleet. Je bent hier niet voor discussie maar voor monologen en om mensen het bloed onder de nagels vandaan te halen.
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 05 nov 2012 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
lost and not found yet!
Bevlogen

Het is gewoon een voorbeeld hoe gelovigen hier afgeserveerd worden! Niks persoonlijks! Totaal niet! Maar zolang ze hier als niet ingelezene binnenkomen, met de evangelisatie plannen, ja.... Dan hoeft niemand te reageren! Laten ze eerst maar eens hun best doen om de geplaatste discussies te analyseren! En daarop inhoudelijk te reageren! Toch?
We will dance again!
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
lost and not found yet!
Bevlogen

collegavanerik schreef:ik geef ook even de ruimte aan anderen
Ik ook! :D
We will dance again!