Berjan schreef:HJVorser schreef: Het klopt dat het vragen of Jezus een historische persoon geweest is, bij het kritisch onderzoek hoort. Ehrman zegt op p. 21 dat hij die vraag heel serieus wil nemen, ook al zal hij uiteindelijk het bestaan van Jezus niet ontkennen. Dat Ehrman alle twijfel hieromtrent afwijst, heeft te maken met de redenen waarom hij denkt dat Jezus echt bestaan heeft. Die acht hij zo overtuigend, dat er nauwelijks ruimte is voor redelijke twijfel.
Dus je neemt iets heel serieus, maar ondertussen weet je al zeker dat iets anders waar is? Dan noem ik dat serieus nemen een wassen neus.
Berjan stipt exact aan waar het aan mankeert. Wanneer je mythicisten gelijk stelt aan holocaust- en maanlandingontkenners en aggressieve religiehaters dan is dat veel en veel sterker dan dat Ehrman "nauwelijks ruimte overlaat voor twijfel". Zo iemand wordt gedreven door een ideologische beweegreden die achter zijn optreden schuilt, niet door een koele wetenschappelijke benadering. Dus Ehrman krijgt als een boemerang de kritiek terug die hijzelf mythicisten voor de voeten werpt: volgens hem worden mythicisten gedreven door ideologische afkeer voor de christelijke religie.
Deze problematiek van de psychologie achter deze discussies vind ik zeer interessant. Velen hebben in de reakties hun verbazing uitgesproken over de felheid waarmee Ehrman te werk gaat. Terwijl het in wezen gaat om een minuscuul meningsverschil tussen nauwelijks historisch en geheel mythe. Wat zit daar achter? Price noemt Ehrmans schrijftrant (op z'n podcast) 'disturbing'.
Misschien heeft de mythicist zienswijze aantrekkingskracht voor de doorsnee amerikaanse antireligieuze atheïst, maar ik heb dat op bijvoorbeeld ons forum helemaal nooit opgemerkt.
Misschien ook kun je met zo'n aanklacht komen wanneer het een bepaald boek betreft. Ik denk dat je zo'n case van antichristelijke bias zou kunnen maken voor wat betreft Acherya/Murdoch. Freke & Gandy hebben een new age bijltje waarmee ze willen hakken.
Maar voor wetenschappers als Carrier, Doherty, Wells en Price gaat deze vlieger helemaal niet op.
Wells heeft nota bene blijk gegeven eerdere opinies te kunnen bijstellen. Carrier voelt zich door Ehrman niet serieus genomen. Ehrman heeft volgens hem zelfs niet eens de moeite genomen om uit te zoeken waar hij vakbekwaam in is en Price ziet zich door hem afgeschilderd als een ex-fundamentalist prediker die verbitterd is geraakt.
Doherty is door Ehrman m.i. nooit serieus genomen. Het is altijd mooi op te merken dat Doherty exact de tegengestelde houding laat zien. Hij heeft inmddels al 34 koele reacties gegeven op Ehrmans boek:
http://vridar.wordpress.com/earl-dohert ... sus-exist/" onclick="window.open(this.href);return false;