Theologisch betoog blijkt gebazel
Moderator: Moderators
Re: Theologisch betoog blijkt gebazel
@HJVorser:
Volgens mij gaat exegese altijd over de bijbel, of andere "heilige boeken", maar dit terzijde: Welke aantoonbare progressie heeft men eigenlijk geboekt, na het eeuwenlang onderzoeken van dezelfde teksten?
Volgens mij gaat exegese altijd over de bijbel, of andere "heilige boeken", maar dit terzijde: Welke aantoonbare progressie heeft men eigenlijk geboekt, na het eeuwenlang onderzoeken van dezelfde teksten?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Plato zou gelijk Diogenes zeggen, kunt u even een stapje opzij gaan u staat tussen mij en de zon.HJVorser schreef: - Hoe is Plato later geïnterpreteeerd?
Vragen van gelijke strekking kun je stellen bij de Bijbel, en dan heb je dus historisch-kritische exegese van de Bijbel.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
Jinny
Meneer Vorser, gaarne wat beleefd blijven.HJVorser schreef:Ik neem aan dat je retorische vragen stelt, siger? En dat ik niet hoeft in te gaan op je nogal onbegrijpelijke rant?
Het kritische wetenschappelijke onderzoek begint pas goed in de 19e eeuw. Sindsdien zijn er kritische edities verschenen van de Bijbelse teksten, zijn er allerlei aanverwante teksten ontsloten, waaronder de Dode Zeerollen, is er mede met behulp van archeologie veel kennis bijgekomen over de geschiedenis van Israël en het vroege christendom, zijn er theorieën opgesteld over het ontstaan van de geschriften uit deze periode, zijn er wat betreft het NT met behulp van literaire analysetechnieken verschillende lagen in de tradities uiteen gelegd, zijn er theorieën opgesteld over de ontwikkeling van de religie van het oude Israël, het ontstaan van het jodendom en het vroege christendom, zijn de geschriften uit deze periode minitieus geïnterpreteerd, etcetera. En dit project is nog lang niet af, zie bijvoorbeeld de grote kritische editie van het Nieuwe Testament die momenteel gemaakt wordt in Münster en de Biblia Hebraica Quinta, de eerste eklektische editie van de Hebreeuwse Bijbel.Jagang schreef:@HJVorser:
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
-
aton
En behalve een open deur instampen, wat is je punt ?HJVorser schreef: Het kritische wetenschappelijke onderzoek begint pas goed in de 19e eeuw. Sindsdien zijn er kritische edities verschenen van de Bijbelse teksten, zijn er allerlei aanverwante teksten ontsloten, waaronder de Dode Zeerollen, is er mede met behulp van archeologie veel kennis bijgekomen over de geschiedenis van Israël en het vroege christendom, zijn er theorieën opgesteld over het ontstaan van de geschriften uit deze periode, zijn er wat betreft het NT met behulp van literaire analysetechnieken verschillende lagen in de tradities uiteen gelegd, zijn er theorieën opgesteld over de ontwikkeling van de religie van het oude Israël, het ontstaan van het jodendom en het vroege christendom, zijn de geschriften uit deze periode minitieus geïnterpreteerd, etcetera. En dit project is nog lang niet af, zie bijvoorbeeld de grote kritische editie van het Nieuwe Testament die momenteel gemaakt wordt in Münster en de Biblia Hebraica Quinta, de eerste eklektische editie van de Hebreeuwse Bijbel.
Welke progressie heeft men geboekt?
Wat voor verrijkende kennis heeft dit opgeleverd?
Wat kan deze kennis voor de mensheid betekenen?
Of is het meer een soort postzegelverzameling?
Ook leuk wellicht, voor de liefhebbers, maar waarom zou het dan op een universiteit huishoren?
Wat kan deze kennis voor de mensheid betekenen?
Ook leuk wellicht, voor de liefhebbers, maar waarom zou het dan op een universiteit huishoren?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Dat heb ik hierboven in algemene termen uitgelegd? Het is natuurlijk niet mogelijk om even alle kennis van een paar vakgebieden samen te vatten. Eén voorbeeldje: door de vondst en kritische uitgave van nieuwe manuscripten, de ontwikkeling van de methodiek van de tekstkritiek, door inzichten in de overlevering en ontwikkeling van teksten in verwante culturen van het nabije oosten, en door toepassing van digitale technieken is er tegenwoordig veel meer inzicht in de ontwikkeling van de tekst van de Hebreeuwse Bijbel. Dat betekent dat er momenteel gewerkt wordt aan een eklektische kritische editie van de Hebreeuwse Bijbel. Dat is een gigantische progressie ten opzichte van 150 jaar geleden. En dit verrijkt het inzicht in de wijze waarop de Hebreeuwse Bijbel zich heeft ontwikkeld en in verschillende contexten in de oudheid heeft gefunctioneerd.Jagang schreef:Welke progressie heeft men geboekt?
Stel je die vraag ook bij oudheidkunde in het algemeen? Waarom zou geschiedenis aan de universiteit thuishoren?Wat kan deze kennis voor de mensheid betekenen?
Dat maakt het niet echt duidelijker. ik citeer:HJVorser schreef:Dat heb ik hierboven in algemene termen uitgelegd?Jagang schreef:Welke progressie heeft men geboekt?
Hoe zien "kritische edities" van een bijbeltekst er uit?Het kritische wetenschappelijke onderzoek begint pas goed in de 19e eeuw. Sindsdien zijn er kritische edities verschenen van de Bijbelse teksten,
Is dat een primair theologische discipline, of heb je het nu over vertaalwerk?zijn er allerlei aanverwante teksten ontsloten, waaronder de Dode Zeerollen,
Ja, archeologie is er om kennis te vergaren omtrent hoe men vroeger leefde, de studie van de oude menselijke cultuur, de daaruit voorkomende artefacten en hun toepassing.is er mede met behulp van archeologie veel kennis bijgekomen over de geschiedenis van Israël en het vroege christendom, zijn er theorieën opgesteld over het ontstaan van de geschriften uit deze periode,
Je zin hierboven lijkt allereerst de suggestie te willen wekken dat de geschiedenis van Israël en het vroege Christendom een en dezelfde studie zijn.
Ook vallen de geschiedenis van zowel Israël, als het vroege toegepaste christendom in werkelijkheid geheel en al onder de jurisdictie van de archeologie. (Religie en religieuze artefacten zijn immers ook gewoon de produkten van de menselijke cultuur.)
MAW: Dit alles is niet speciaal theologisch van aard.
Ik zie een hoop archeologie, taalkunde, en wellicht een stuk antropologie.zijn er wat betreft het NT met behulp van literaire analysetechnieken verschillende lagen in de tradities uiteen gelegd, zijn er theorieën opgesteld over de ontwikkeling van de religie van het oude Israël, het ontstaan van het jodendom en het vroege christendom, zijn de geschriften uit deze periode minitieus geïnterpreteerd, etcetera. En dit project is nog lang niet af, zie bijvoorbeeld de grote kritische editie van het Nieuwe Testament die momenteel gemaakt wordt in Münster en de Biblia Hebraica Quinta, de eerste eklektische editie van de Hebreeuwse Bijbel.
Het enige dat wellicht theologisch van aard is, is "De grote kritische editie van..", wat meteen weer vraagtekens oproept over de meerwaarde.
Oké, verder met actueler werk:
Maar die kennis heb je toch alleen nodig wanneer je relgieuze folkloristische onzin weer anders wil verpakken en verkopen aan een slikgrage massa?Het is natuurlijk niet mogelijk om even alle kennis van een paar vakgebieden samen te vatten. Eén voorbeeldje: door de vondst en kritische uitgave van nieuwe manuscripten, de ontwikkeling van de methodiek van de tekstkritiek, door inzichten in de overlevering en ontwikkeling van teksten in verwante culturen van het nabije oosten, en door toepassing van digitale technieken is er tegenwoordig veel meer inzicht in de ontwikkeling van de tekst van de Hebreeuwse Bijbel. Dat betekent dat er momenteel gewerkt wordt aan een eklektische kritische editie van de Hebreeuwse Bijbel. Dat is een gigantische progressie ten opzichte van 150 jaar geleden. En dit verrijkt het inzicht in de wijze waarop de Hebreeuwse Bijbel zich heeft ontwikkeld en in verschillende contexten in de oudheid heeft gefunctioneerd.
Wat kopen we hiervoor?
In feite stel je dat wetenschappelijke toepassingen worden gebruikt om zaken op te graven die de clerus wel eens goed van pas zou kunnen komen.
Nee, die vraag stel ik bij theologie, die als een rotte kers lijkt te zetelen op een overig smakelijke taart van oudheidkundige vondsten.Stel je die vraag ook bij oudheidkunde in het algemeen? Waarom zou geschiedenis aan de universiteit thuishoren?
Die kers kunnen we missen, en de taart hoeft niet onderwezen te worden onder de noemer "theologie".
Henry Ford
Henry Ford
-
siger
Net zoals (ik geloof) chirurgen geen kritische operaties doen op een eigen kind, zo zou een katholiek dokter niet moeten instaan voor de controle van genezingen in Lourdes, of zou een theoloog geen besluiten moeten trekken uit bijbelonderzoek.
Laat theologen geen bijbelonderzoek doen, of zeg vooraf dat dit geen wetenschap maar religie is;
Laat theologen geen bijbelonderzoek doen, of zeg vooraf dat dit geen wetenschap maar religie is;
Het is zelfs nog gekker: Het zou gaan om "kritische edities van bijbelteksten".siger schreef:of zou een theoloog geen besluiten moeten trekken uit bijbelonderzoek.
Henry Ford
Henry Ford
Voor we langs elkaar heen gaan praten: ik zeg helemaal niet dat theologen het wetenschappelijk Bijbelonderzoek voor hun rekening moeten nemen, integendeel, ik ben daar juist tegenstander van. De meeste historisch-kritische Bijbelonderzoekers zullen zich dan ook niet als theoloog bestempelen, maar veel eerder als taal-, letter- en geschiedkundige. Verder is de vraag of iemand jood, christen, islamiet, atheïst of jedi is, irrelevant in het vak. (Net zo goed als een politicoloog ook allerlei (a-)politieke overtuigingen kan hebben, maar dat is als het goed is irrelevant voor zijn wetenschappelijke werk.)
Verder lijken er twee vragen door elkaar te lopen. Er leken namelijk vraagtekens te zijn of in de huidige situatie staatsopleidingen die religie bestuderen wel wetenschappelijk van karakter zijn. Daarop wees ik op het seculiere karakter van die opleidingen, met als voorbeeld de historisch-kritische bestudering van de Bijbel.
Een andere vraag is of idealiter dezelfde onderdelen die nu in de seculiere religiestudies zitten niet net zo goed bij psychologie, sociologie, geschiedenis, archeologie, talenstudies en filosofie ondergebracht kunnen worden. Mijn reactie daarop is dat dit uiteraard mogelijk is. Het nadeel daarvan is dat het fenomeen religie als onderzoeksobject dan slechts versnipperd bestudeerd wordt en interdisciplinariteit onder druk komt te staan.
Dan over de kritische bestudering van de Bijbel als voorbeeld van het wetenschappelijke karakter van de huidige seculiere religiestudie. (En nogmaals, dat staat los van de vraag of kritische Bijbelstudie idealiter in een opleiding over religie moet zitten.)
Zo ziet een kritische editie van Plato eruit.
De rechterbladzijde is uit de meest gangbare kritische editie van het NT.
Hier een pagina uit de Biblia Hebraica Quinta.
Dit is de website van de Oxford Hebrew Bible.
Ik heb het natuurlijk niet over vertaalwerk, maar over de kritische uitgave van de Dode Zeerollen en aanverwante studies. Zie bijvoorbeeld hier.
In het algemeen is het belang van dit soort onderzoek natuurlijk kennis over het verleden. Als je dat niet belangrijk vindt, kun je net zo goed archeologie en geesteswetenschappen grotendeels afschaffen.
Verder lijken er twee vragen door elkaar te lopen. Er leken namelijk vraagtekens te zijn of in de huidige situatie staatsopleidingen die religie bestuderen wel wetenschappelijk van karakter zijn. Daarop wees ik op het seculiere karakter van die opleidingen, met als voorbeeld de historisch-kritische bestudering van de Bijbel.
Een andere vraag is of idealiter dezelfde onderdelen die nu in de seculiere religiestudies zitten niet net zo goed bij psychologie, sociologie, geschiedenis, archeologie, talenstudies en filosofie ondergebracht kunnen worden. Mijn reactie daarop is dat dit uiteraard mogelijk is. Het nadeel daarvan is dat het fenomeen religie als onderzoeksobject dan slechts versnipperd bestudeerd wordt en interdisciplinariteit onder druk komt te staan.
Dan over de kritische bestudering van de Bijbel als voorbeeld van het wetenschappelijke karakter van de huidige seculiere religiestudie. (En nogmaals, dat staat los van de vraag of kritische Bijbelstudie idealiter in een opleiding over religie moet zitten.)
Oke, ik zal een paar stapjes terug doen. Een kritische editie van een tekst is een uitgave waarin duidelijk wordt gemaakt wat tot welke versie van een tekst behoort. Als er bijvoorbeeld 5 oude uitgaves van de Gysbrecht van Amstel bestaan, maakt een kritische editie duidelijk welke tekst als de standaardtekst is genomen en hoe en waar de andere edities afwijken. Bij teksten uit de oudheid is dit een stuk moeilijker, omdat die teksten eeuwenlang handmatig zijn overgeleverd. Kritische edities presenteren doorgaans de gereconstrueerde tekst waarvan de tekstcritici menen dat deze aan het begin van de overlevering staat. In het kritische apparaat staan dan alle varianten genoteerd.jagang schreef:Hoe zien "kritische edities" van een bijbeltekst er uit?
Zo ziet een kritische editie van Plato eruit.
De rechterbladzijde is uit de meest gangbare kritische editie van het NT.
Hier een pagina uit de Biblia Hebraica Quinta.
Dit is de website van de Oxford Hebrew Bible.
Nee, ik beweer ook niet dat dit een theologische discipline is. Juist niet.Is dat een primair theologische discipline, of heb je het nu over vertaalwerk?
Ik heb het natuurlijk niet over vertaalwerk, maar over de kritische uitgave van de Dode Zeerollen en aanverwante studies. Zie bijvoorbeeld hier.
Nee, maar ze lijken wel op elkaar en experts in het ene veld weten ook veel van het andere veld.Je zin hierboven lijkt allereerst de suggestie te willen wekken dat de geschiedenis van Israël en het vroege Christendom een en dezelfde studie zijn.
Inderdaad is dit niet theologisch van aard, dat beweer ik ook helemaal niet. Verder is je suggestie dat de geschiedenis geheel onder de archeologie valt onjuist, omdat geschiedenis zich met meer dan materiële cultuur bezighoudt, namelijk ook en vaak voornamelijk met teksten als historische bronnen.Ook vallen de geschiedenis van zowel Israël, als het vroege toegepaste christendom in werkelijkheid geheel en al onder de jurisdictie van de archeologie. (Religie en religieuze artefacten zijn immers ook gewoon de produkten van de menselijke cultuur.)
MAW: Dit alles is niet speciaal theologisch van aard.
Sterker nog, niets hiervan is theologisch van aard.Ik zie een hoop archeologie, taalkunde, en wellicht een stuk antropologie.
Het enige dat wellicht theologisch van aard is, is "De grote kritische editie van..", wat meteen weer vraagtekens oproept over de meerwaarde.
Integendeel. De resultaten van dit soort onderzoek worden door behoudende flanken van religies meestal niet op prijs gesteld. Het Bijbelonderzoek laat zien dat de Bijbel verklaarbaar is als product van een menselijke cultuur en menselijke schrijvers, met alle kenmerken van dien.Maar die kennis heb je toch alleen nodig wanneer je relgieuze folkloristische onzin weer anders wil verpakken en verkopen aan een slikgrage massa?
Wat kopen we hiervoor?
In feite stel je dat wetenschappelijke toepassingen worden gebruikt om zaken op te graven die de clerus wel eens goed van pas zou kunnen komen.
In het algemeen is het belang van dit soort onderzoek natuurlijk kennis over het verleden. Als je dat niet belangrijk vindt, kun je net zo goed archeologie en geesteswetenschappen grotendeels afschaffen.
Dat ben ik helemaal met je eens.en de taart hoeft niet onderwezen te worden onder de noemer "theologie".
Is dat dan goede of vrije wil?doctorwho schreef:In het boek "de ongelovige Thomas heeft een punt" stond iets soortgelijks en er zijn computerprogramma's die zo'n epistel kunnen produceren. Me teen beetje goede wil gaat de lezer er in mee
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
@HJVorser..
Mooi, nu we het er over eens zijn dat bovengenoemde wetenschappelijke onderzoeken niet theologisch van aard zijn, nogmaals de vraag: Wat doet theologie op een universiteit?
Hoe is theologie een competentie?
Mooi, nu we het er over eens zijn dat bovengenoemde wetenschappelijke onderzoeken niet theologisch van aard zijn, nogmaals de vraag: Wat doet theologie op een universiteit?
Hoe is theologie een competentie?
Henry Ford
Henry Ford
Theologie zoals eerder geformuleerd komt alleen voor op kerkelijke universiteiten.
Als we het hebben over godsdienstwetenschap: de competentie van een godsdienstwetenschapper is dat hij/zij vanuit verschillende invalshoeken naar een of meerdere religies kan kijken (o.a. sociologisch, filosofisch), kennis heeft van het ontstaan, de geschiedenis en huidige verschijningsvormen van deze religie(s) en deze in hun historische, culturele en maatschappelijke context kan plaatsen.
Als we het hebben over godsdienstwetenschap: de competentie van een godsdienstwetenschapper is dat hij/zij vanuit verschillende invalshoeken naar een of meerdere religies kan kijken (o.a. sociologisch, filosofisch), kennis heeft van het ontstaan, de geschiedenis en huidige verschijningsvormen van deze religie(s) en deze in hun historische, culturele en maatschappelijke context kan plaatsen.
Nee, het ging in dit hele topic al over theologie.HJVorser schreef:Theologie zoals eerder geformuleerd komt alleen voor op kerkelijke universiteiten.
Godsdienstwetenschappen daar aan toevoegen, schept alleen maar verwarring.
Universiteit is gelinkt aan "universum", dus het "alles".
Dat kan dus niet in de mal van één godsdienst worden gegoten.
Daarnaast is "universiteit" vandaag de dag een beschermde titel.
http://binnenland.nieuws.nl/592054" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien een leuke vervolgvraag: Waarom zijn er kerkelijke "universiteiten"?
Henry Ford
Henry Ford