mysterieus2000 schreef:Er staat nergens in de bijbel dat er een big bang of wat dan ook geweest is. Enkel dat God het universum gemaakt heeft. God is niet noodzakelijk als je "gelooft" in toeval.
Je begrijpt de issue niet, in de bijbel staat een heel afwijkend verhhaal t.o.v. de wetenschappelijke bevindingen. Jij gelooft in een letterlijke interpretatie en in de wetenschappelijke uitleg. Dat is contradictie nummer één.
Punt twee, wanneer je gelooft in god, en in het feit dat god de schepper is, dan za je aan één belangrijke eis moeten voldoen; "Het aantonen van het bestaan van god, als god de schepper is dan is hij namelijk noodzakelijk voor het bestaan van het universum". Dat laatste heeft niets met "geloof in toeval" te maken, maar met de bewijslast.
Of je beland in contradictie twee, je gelooft niet in het universum.
Als het universum uitdijt en er geen explosie is geweest dan vind ik het nog altijd wonderlijk dat de planeten nodig om biologisch leven te herbergen in de juiste proporties en op de juiste afstand van elkaar terecht zijn gekomen. (Overigens als je dat wil mag je me wel meer informatie hier over geven (liefst niet te technisch

want het interesseert me wel
Zwak argument, die direct aan orde gerelateerd is, wat zijn nu de juiste proporties, andere verhoudingen zijn simpelweg onmogelijk. Of je moet nu aankomen met een ander universum ter vergelijk.
Welnu, toch even de bekende afbreuk aan het MOOIE en WONDERBAARLIJK;
Hypothiserend dat er dus een schepper bestaat creert hij een universum waarin milliarden maal milliarden maal milliarden maal milliarden (en nog veel meer) sterren staan, nogal economisch. Prachtig zoals kanker precies ontwikkelt bij de mens om de één dood te maken en de ander te laten leven. Oh wat mooi die malaria muggen die precies een virus met zich mee dragen die voor millioenen doden en kreupelen zorgt etc. etc.
Eigenlijk bedoel ik het is wonderlijk dat de dichte massa er altijd was. Iets uit niets ?
Ex nihilo, nee dat is een christelijke hypothese, die pas later in de ontwikkeling van het christendom een doctrine is geworden.
Wat is er nu zo wonderlijk aan iets dat er altijd was, waarom is het niet wonderlijk dat de metro op tijd rijd. Komt dat door god of gewoon een dienstregeling. Ik zeg dit omdat je nu weer verbanden aan het leggen bent die niet gelden. Toon nou eens aan dat god noodzakelijk was voor dit alles, dus nogmaals god is noodzakelijk voor alles omdat god de schepper is. Zonder schepper niets....
Het is ook wonderlijk dat God er altijd geweest is. Beiden zijn niet te vatten met redenatie (volgens mij)
Aha, de TBR (these buitenrationele religie) welnu m'n beste we kunnen god niet definieren, dus ook niet als schepper. Een vraagje aan jouw;
Stel dat we leven in een te definieren wereld (en dat doen we ook) kan deze wereld coëxistent zijn met iets dat niet te definieren valt?
Het lijkt mij van niet, want m'n beste iets wat te definieren kan niet iets bevatten wat ondefinieerbaar is, alles is dan namelijk ondefinieerbaar.
(P.S. Met ondefinieerbaar bedoel ik niet dingen die we nog niet ontdekt hebben, anomaliteiten, deze zijn ten alle tijden definieerbaar, ondefinieerbaar is dus "alles wat niet voor de rede te vatten is" dus jouw "god")
Ik ben geen voorstander om overal waar iets niet kan verklaard worden God (of de duivel) er bij te betrekken.
En zeker neit meer als het ondefieerbaar is...
Als de bijbel echter een verklaring geeft voor een hiaat dan zie ik niet in waarom het verkeerd is deze verklaring als waarheid aan te nemen.
Nou en welke verklaring geeft de bijbel voor hiaten in onze kennis, "god". Maar tot nu toe blijft het vissen naar de validiteit van deze verklaring..erger nog..hij wordt ondefinieerbaar....
(Dit houdt wel in dat de bijbel een betrouwbaar boek moet zijn want iedereen kan een verklaring geven en je kan niet zomaar alles als waarheid aannemen)
Als er één ding gebeurt wat a-priori niet waarschijnlijk is dan geef ik je gelijk. Maar alleen al de aarde met zijn planeten heeft verschillende onwaarschijnlijkheden. Als je dan nog even verder gaat, leven dat ontstaat uit dood materiaal. De complexiteit van het menselijk brein. De informatie in DNA, de voedselketen, de instinkten van dieren, de loop van water - verdamping - wolken en regen.
Ja, en wat zegt dit betoog van orde, wat draagt dit betoog dan bij aan het bewijzen van een schepper? Het past allemaal zo goed in elkaar? Zie bovenstaand, als het allemaal niet zo goed zou passen zouden de verschijnselen er niet zijn.
Soms zeggen christenen dat om niet in het bestaan van God te geloven je een groter geloof moet hebben dan wanneer je wel in Zijn bestaan gelooft.
Het spijt me wel, maar veel christenen gebruiken dit argument als laatste strohalm, wanneer de christenen consistent logica zouden toepassen, en niet alleen waar het uitkomt, dan zou dit argument gauw vervallen. en nog wat, christenen zeggen dit.
Ik zou willen zeggen het is mij te wonderlijk om allemaal uit zichtzelf onstaan te zijn en daarom plaats ik het verband met God, ook omdat de bijbel het verklaart en de bijbel voor mij een betrouwbaar boek is..
Helaas moet ik dan wel concluderen dat de god ondefinieerbaar is, er valt dus niets over te zeggen, en op het andere vlak spring je in een brij met contradicties.
Weet je wat het is, toen de wetenschappelijke verklaring van de wereld terrein begon te winnen was dit een niet geliefd tafereel bij veel gelovigen. Nu ze het pleit toch niet kunnen winnen omhelzen ze de wetenschap als wonder van god. Heelaas kan geen enkele gelovige consistent zijn in de redernatie, zoals jij ook aantoont.
Nu wordt de tweede aanval geopend met ID en creationisme, het kan enkel opleven door mensen hun beperkte kennis van de wetenschap en de logica (hetgeen niet iets apart is maar wezenlijk onderdeel van onze rationele wereld).
Waarschijnlijk zullen we het wel nooit eens worden hé ? Toch nog even opmerken dat er ook christelijke wetenschappers zijn die de bijbel letterlijk nemen.
Toch ook even opmerken dat niet alle wetenschappers even goed zijn en dat er nogal wat wetenschappers buiten hun vakgebied opmerkingen maken die niet overeenkomen met de feiten.
En tja, ik ken gelovige mensen die zeer consistent zijn met hun redernatie en logica, en altijd weer verbaas ik me er over dat wanneer we god naderen de logica ineens niet meet telt. Maar zoals ik zeg, kan iets ondefinieerbaars / onlogisch bestaan. En let nu op, één van je argumenten was dat de "schepping" zo goed in samenhang is...
Nogmaals de noodzakelijkheid van "orde" in het universum hangt samen in hoeverre je in toevalligheid gelooft, en dit zal dan vast met kansberekeningen uit te leggen zijn. Met de grootte van het heelal met de leeftijd van de aarde maar zijn we dan toch ook niet een beetje aan het speculeren ?
De noodzakelijkheid van orde...leg uit?
Speculeren? De wetenschap speculeert, maar zal een these als waar beschouwen als empirische gegevens dit onderbouwen.
Maar al zouden we speculeren, versterkt dat jouw argument voor een "god de schepper"?
Waar blijft jouw argumentatie voor god, tot nu toe zie ik steeds meer contradicties en onmogelijkheden, denk eens na over het verschil "niet ontdekt" en ondefinieerbaar en leg dan eens zo goed mogelijk een lijntje naar "de noodzakelijkheid van god" en probeer dan eens naar de discussie te kijken
MvrGt,