uit wikipedia:
Ze hebben de verkiezingen niet gewonnen, maar het gaat nu nog steeds niet beter met Griekenland. Mijn vraag is: hoe groot is dit gevaar? wat denken jullie van deze politieke partij? En hoeveel kans van slagen heeft deze politieke partij?De gouden Dageraad is een extreem-rechtse politieke partij, ook wel aangeduid als neonazistisch. De partij werd op 1 november 1993 opgericht door Nikolaos Michaloliakos. Deze wordt in de Griekse media soms aangeduid als de Führer.
Volgens Gouden Dageraad worden de problemen in Griekenland veroorzaakt door de vele illegale immigranten. Griekenland kent op een bevolking van 10.787.690 inwoners (2011) een miljoen immigranten, zowel legale als illegale. De partij gaat geweld tegen buitenlanders niet uit de weg, wat goedgekeurd wordt door Michaloliakos. De partij verleent voedsel- en andere hulp aan de allerarmste Grieken en begeleidt ouderen, onder het mom hen te beschermen tegen buitenlanders, naar winkels en banken. De slogan van de partij is: Griekenland voor de Grieken.
Bij de parlementsverkiezingen van 2009 behaalde de partij 0,23 % van de stemmen en daarmee werd de kiesdrempel niet gehaald. Bij de Griekse parlementsverkiezingen van mei 2012 behaalde de partij 6,97 % van de stemmen en 21 zetels. Aangezien de partijen geen regering konden vormen, werden er een maand later nieuwe verkiezingen gehouden. Gouden Dageraad haalde 6,92 % van de stemmen, maar verloor wel drie zetels in vergelijking met de vorige verkiezingen.
ohja en ik weet niet of het een probleem is dat ik hun teken zo groot heb afgebeeld? anders kan een mod hem verwijderen. en ik vroeg me ook af of dit niet valt onder maatschappijkritiek. zo ja, wil iemand hem dan even daarheen verplaatsen?
Groet, Sytze