De bottleneck zit hem ondermeer in de grondstoffen nodig voor de molens en dan met name de turbines. Maar ook de bekabeling vanaf elke molen. Zoals je weet moet vervolgens het voltage verhoogd om de weerstand bij transport te verlagen. Nederland kan het zich misschien nog veroorloven maar wij halen de grondstoffen elders vandaan.Jim schreef:Geen voordeel zonder nadeel en ik ben nieuwsgierig waar de bottlenek zit.
Windmolens - voor nu of in de toekomst?
Moderator: Moderators
Re: Windmolens - voor nu of in de toekomst?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
-
Jinny
Dat weet ik ook wel, ik ken al 40 jaar de wet van Ohm uit mijn hoofd.
Ik doelde op de superaccu's waar Vegan het over had.
Ik doelde op de superaccu's waar Vegan het over had.
-
siger
Zijn er energiebronnen waarvoor we geen grondstoffen elders vandaan moeten halen?doctorwho schreef:Nederland kan het zich misschien nog veroorloven maar wij halen de grondstoffen elders vandaan.
-
siger
Zijn die niet op dan?Jim schreef:Kolen?
En dan heb je nog altijd een turbine nodig toch?
-
Jinny
Je bedoelt ook ijzer en dergelijke, ik ging uit van de brandstof.
En kolen liggen er nog wel, maar gas was goedkoper......
- vegan-revolution
- Superposter
En bovendien: er zal waarschijnlijk in toenemende mate hergebruik van materialen ontstaan (zelfs van hele onderdelen als er gewerkt wordt met een goed cradle-to-cradle-systeem), waardoor de invoer van grondstoffen van elders kan verminderen.siger schreef:Zijn er energiebronnen waarvoor we geen grondstoffen elders vandaan moeten halen?doctorwho schreef:Nederland kan het zich misschien nog veroorloven maar wij halen de grondstoffen elders vandaan.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- vegan-revolution
- Superposter
En als die niet op zijn dan ráken ze wel op. Of beter nog: moeten we die kolen niet eens op willen maken.siger schreef:Zijn die niet op dan?Jim schreef:Kolen?
-
siger
Omdat over windmolens gezegd werd dat we grondstoffen voor de turbines van windmolens moeten importeren.Jim schreef:Je bedoelt ook ijzer en dergelijke, ik ging uit van de brandstof.
Kan een land als Nederland of België hoe dan ook wel onafhankelijk bestaan, vraag ik me dan af.
- vegan-revolution
- Superposter
Wat voeding betreft zal dat sowieso lastig zijn vermoed ik. Wat materialen betreft zullen we uiteindelijk wel genoeg op de schroothoop hebben liggen verwacht ik.siger schreef:Kan een land als Nederland of België hoe dan ook wel onafhankelijk bestaan, vraag ik me dan af.
- collegavanerik
- Superposter
De droom is een electrisch wagenpark, er zijn systemen waarje niet snellaad, maar gewoon een volle accu wisselt, de wisselstations kunnen dan heel goed door windmolens worden gevoed, heb je gelijk geen last van rendementsverliezen van de baseload generatoren.Jim schreef:Daar moderne machines allemaal gelijkstroommachines zijn is het in principe niet moeilijk om accu's te laten vullen.
(De oude lagerweijtjes hadden soms de neiging om als ventilator te gaan functioneren, waren dus wisselstroommachines)
Echter, het opslaan in accu's verknald het rendement.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
-
Jinny
Ik denk dat een volledig elektrisch wagenpark een utopie is.
Grondstoffen voor de accupakketten konden uiteindelijk nog wel eens slechter (voor het milieu) blijken te zijn dan de ouderwetse auto.
Zie de eerste Prius, de ecologische footprint vd Prius was groter dan die van een Hummer van productie tot sloop.
Althans, dat is mij in die tijd verteld.
Ik zie niet erg in hoe dat gaat veranderen.
Grondstoffen voor de accupakketten konden uiteindelijk nog wel eens slechter (voor het milieu) blijken te zijn dan de ouderwetse auto.
Zie de eerste Prius, de ecologische footprint vd Prius was groter dan die van een Hummer van productie tot sloop.
Althans, dat is mij in die tijd verteld.
Ik zie niet erg in hoe dat gaat veranderen.
Nee maar de molybdeen, nikkel en koper nodig voor onze molens zal spoedig niet betaalbaar zijn voor minder rijke landen, zodat deze noodgedwongen wel vuilere energiebronnen moeten gebruiken. Maar gelukkig is het achter onze dijken CO.2 neutraal.siger schreef:Zijn er energiebronnen waarvoor we geen grondstoffen elders vandaan moeten halen?doctorwho schreef:Nederland kan het zich misschien nog veroorloven maar wij halen de grondstoffen elders vandaan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
-
siger
Wel volgens http://sync.nl/israel-massaal-over-op-elektrische-auto/" onclick="window.open(this.href);return false;.Jim schreef:Ik denk dat een volledig elektrisch wagenpark een utopie is.
Israël is niet toevallig proefkonijn: bijna al het autoverkeer is er binnenlands, en kan dus op korte termijn omgeschakeld worden.
-
Jinny
Ik begrijp ze wel, maar of het uiteindelijk een kleinere footprint per auto op gaat leveren.....
Ik blijf sceptisch.
Ik blijf sceptisch.