Stoppen vergoeding hele dure medicijnen?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Stoppen vergoeding hele dure medicijnen?

Bericht door HenkM »

Dat programma waar ik over verhaalde, van de NTR "Kijken in de ziel" , verhaalt over een stuk of 10 top artsen.

Eén vraag was: kun u zich nog uw eerste patiënt herinneren die overleed (tijdens opname, tijdens operatie, voortijdig naar huis gestuurd), en elke arts kon dat. Tot in de details.

Iemand vertelde over de man die het benauwd had, en zij kon niets vinden. Stuurde hem naar huis. 4 dagen later was hij overleden.

Iemand verhaalde over een man die aan iets leed wat niet was te vinden. Onderzoek na onderzoek, en het kwam niet boven water. Dit is dus een andere mogelijkheid van (mogelijk) te veel onderzoeken. De arts die gefrustreerd is omdat hij/zij de patiënt niet kan helpen. De man overleed in het ziekenhuis.

Over het makkelijk verdienen: er zullen vast wel artsen zijn die dat voor de glamour doen. Maar ik vermoed dat het merendeel werkweken maakt waar de gemiddelde werknemer inmiddels de neus voor ophaalt.

Het lijkt me dat enige nuancering hier wel op z'n plaats is.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik vond het trouwens opvallend dat alleen Samson wou praten over serieuze ingrepen in de zorg. Als we het moeten hebben van hergebruik van overgebleven verbandjes komen we niet uit de problematiek van de zorgkosten.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Bonjour schreef:Ik vond het trouwens opvallend dat alleen Samson wou praten over serieuze ingrepen in de zorg. Als we het moeten hebben van hergebruik van overgebleven verbandjes komen we niet uit de problematiek van de zorgkosten.
Er is nog een stroming gaande, met enige volgers: pooling van rollators, scootmobielen, en andere hulpmiddelen die per persoon maar sporadisch worden gebruikt.
Dit zou wel zoden aan de dijk kunnen zetten.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Totoale kosten van de zorg zijn zo'n 80 miljard. Wil je significant er iets aan doen moet je daar een miljard minimaal aan ombuigen. Een rollator is 200 euro. Dat zijn dus een hoop rollators. Goed, er speelt meer, maar je kunt zo'n probleem alleen maar aanpakken als je iets doet met de hoofdstroom van het geld.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Bonjour schreef:Totoale kosten van de zorg zijn zo'n 80 miljard. Wil je significant er iets aan doen moet je daar een miljard minimaal aan ombuigen. Een rollator is 200 euro. Dat zijn dus een hoop rollators. Goed, er speelt meer, maar je kunt zo'n probleem alleen maar aanpakken als je iets doet met de hoofdstroom van het geld.
Volgens mij heet zo iets: de macht van de grote getallen.
Heel veel rollators en heel veel scootmobielen is gewoon heel veel geld.

Natuurlijk besef ik wel dat er ook structurele veranderingen nodig zijn: prijs medicijnen, (onnodige) onderzoeken, tussenlagen in management, marktwerking.
Daarnaast weet ik niet of de NZa ook tot de zorgkosten wordt gerekend.
ruuddo
Forum fan

Bericht door ruuddo »

Peter van Velzen schreef:
Als een arts letterlijk ALLE tijd moet nemen voor een patient, zouden we in theorie 4,5 miljoen artsen nodig kunnen hebben.
:lol: :lol: :lol:
Jij bent wel erg sociaal!!

Dat zou betekenen dat iedereen een eigen privé arts heeft

ruuddo
Forum fan

Bericht door ruuddo »

HenkM schreef:
Natuurlijk besef ik wel dat er ook structurele veranderingen nodig zijn: prijs medicijnen, (onnodige) onderzoeken, tussenlagen in management, marktwerking.
Ik zelf denk dat hier toch de meeste winst te halen is.

ruuddo
Forum fan

Bericht door ruuddo »

HenkM schreef:Dat programma waar ik over verhaalde, van de NTR "Kijken in de ziel" , verhaalt over een stuk of 10 top artsen.

Eén vraag was: kun u zich nog uw eerste patiënt herinneren die overleed (tijdens opname, tijdens operatie, voortijdig naar huis gestuurd), en elke arts kon dat. Tot in de details.

Iemand vertelde over de man die het benauwd had, en zij kon niets vinden. Stuurde hem naar huis. 4 dagen later was hij overleden.

Iemand verhaalde over een man die aan iets leed wat niet was te vinden. Onderzoek na onderzoek, en het kwam niet boven water. Dit is dus een andere mogelijkheid van (mogelijk) te veel onderzoeken. De arts die gefrustreerd is omdat hij/zij de patiënt niet kan helpen. De man overleed in het ziekenhuis.

Over het makkelijk verdienen: er zullen vast wel artsen zijn die dat voor de glamour doen. Maar ik vermoed dat het merendeel werkweken maakt waar de gemiddelde werknemer inmiddels de neus voor ophaalt.
Sorry dat ik hier even jouw hele verhaal quote

Ik ben er van overtuigd dat (bijna?) elke arts zijn patiënten beter wil maken.
Ik ken een aantal mensen die werkzaam zijn in de zorg en ik neem aan dat iedereen wel een kennis heeft in de zorg.
Stuk voor stuk sociale mensen (petje af hoor) :thumbright:

Maar het zijn ook maar mensen.
Als ze meer kunnen verdienen, zullen de meeste dat niet nalaten.

Kijk nog even terug naar het vrij laten van de tandarts tarieven
Nee, de tandarts zou een stuk goedkoper worden.
Soms denk ik wel eens dat politici in een andere wereld leven.

Jan met de pet zag al op een mijl aankomen dat dit niet zou gaan werken.
Als ik mijn eigen salaris zou mogen bepalen, zou ik volgende week 1000 euro per dag meer verdienen.

:lol:
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

ruuddo schreef: Maar het zijn ook maar mensen.
Als ze meer kunnen verdienen, zullen de meeste dat niet nalaten.

Kijk nog even terug naar het vrij laten van de tandarts tarieven

Jan met de pet zag al op een mijl aankomen dat dit niet zou gaan werken.
Als ik mijn eigen salaris zou mogen bepalen, zou ik volgende week 1000 euro per dag meer verdienen.

De VVD en het CDA weten dit ook. Waarom maken ze dan een dergelijk beleid? Omdat ze willen dat hun weledelgeleerde vriendjes nog hoger in het maatschappelijk veld komen te staan. Dat kan ook weer gunstig zijn voor henzelf en voor de partij.
Het is nu eenmaal de leidraad voor de VVD: zoveel mogelijk ondernemers die zo veel mogeljk winst maken.
Echter ze zien zelf wel dat hun eigen programma tot de bankencrisis heeft geleid en tot giga kosten voor de gezondheidszorg. Daarom komen ze nu met belachelijke maatregelen zoals mensen vragen voor hun eigen familie te zorgen in het verpleeghuis.
Ze hopen namelijk dat ze niet in de regering hoeven, zodat ze het VVD-beleid - tijdelijk - niet hoeven voort te zetten. Daarom doet Rutte ook zo belachelijk met dat gegrijns de hele tijd en een speech als ware hij de directeur van Calvé. De spindocters hebben besloten dat de VVD-prominenten er nog een schepje bovenop doen in de VVD-denktrant zodat de mensen in het land denken: éven niet meer.
Het lijkt alleen niet helemaal te werken want de VVD blijft giga hoog staan.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

ruuddo schreef:Kijk nog even terug naar het vrij laten van de tandarts tarieven

Was ook een raar bedenksel. Je gaat naar de tandarts en die moet dan een soort begroting maken, daarmee kan je dan een aantal tandartsen af om te kijken of die het goedkoper doen (weet je niet of het beter of slechter is).
Stel je neemt een ander mag de eerste tandarts (en ook de anderen waar je op de stoel gezeten heb voor een offerte) dan zijn kosten in rekening brengen? Lijkt mij wel toch, hoeveel goedkoper ben je daarna nog?
Komt erbij (ik heb twee tandartsen in de familie) dat negen van de tien patienten absoluut geen zin hebben om de boer op te gaan.
Ook een tandarts heeft bij de meeste een vertrouwens positie.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Loekie1
Diehard

Bericht door Loekie1 »

In de laatste aflevering van Kijken in de Ziel gaat het over effectiviteit en marktwerking.
Alle artsen zeggen dat het dbc-systeem leidt tot meer behandelingen en dat dat niet altijd zin heeft en nodig is.
Een arts verwoordt het door te zeggen dat hij blij is dat hij in loondienst zit want dan komt hij niet in de verleiding om veel patienten te zien voor het geld, zoals in een maatschap.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1284469" onclick="window.open(this.href);return false;
ruuddo
Forum fan

Bericht door ruuddo »

Fish schreef:

Ook een tandarts heeft bij de meeste een vertrouwens positie.
Had het daar toevallig vandaag met een collega over.

En die zei precies het zelfde.
En als ik naar mezelf kijk, zie ik dat eigenlijk ook zo.
Ik ben pas naar mijn 2de tandarts overgestapt, toen mijn 1ste 72 jaar werd en mijn neusschotje begon te vullen in plaats van mijn kiezen :lol: :lol: :lol:

Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

ruuddo schreef:Ik ben pas naar mijn 2de tandarts overgestapt, toen mijn 1ste 72 jaar werd en mijn neusschotje begon te vullen in plaats van mijn kiezen :lol: :lol: :lol:

:mrgreen:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
ruuddo
Forum fan

Bericht door ruuddo »

Loekie1 schreef:
In de laatste aflevering van Kijken in de Ziel gaat het over effectiviteit en marktwerking.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1284469" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessante uitzending Loekie

Wat ik al eerder gezegd heb:

Weg met de marktwerking in de zorg.

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Loekie1 schreef: De VVD en het CDA .....
Echter ze zien zelf wel dat hun eigen programma tot de bankencrisis heeft geleid en tot giga kosten voor de gezondheidszorg.
Sorry dat ik dit zinnetje er tussen uit pik, maar op welke manier heeft het programma van VVD en/of CDA een crises teweeg gebracht in de verenigde staten ? Wellicht had je willen schrijven heeft bijgedragen aan" in plaats van "heeft geleid tot" (althans waar het de bankencrises betrof) maar heb je je door de giga-kosten in de gezondheidszorg vergalloppeerd ?

Ik ben het uiteraard volledig eens met de conclusie dat de marktwerkin in de zorg niet tot besparingen leidt. Alle marktpartijen hebben belang bij een hoger kostenniveau, behalve de belasting- en premiebetalers, maar die hebben geen macht binnen de zorgmarkt. Nee, geef mij dat dure medicijn maar niet, want dan wordt mijn premie volgend jaar een cent hoger". Zie je het voor je?
"Nee laat mij maar een jaartje pijn lijden, dan spaar ik 250 Euro eigen risico uit". Geleuvde gij dat?
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie