Discussie in beginsel met Jeroen over geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Doppelgänger
Bevlogen

Re: Discussie in beginsel met Jeroen over geloof

Bericht door Doppelgänger »

siger schreef:ps: als je je lijstje zwart maakt en op "list" klikt krijg je bolletjes. Maar dat wist je wel.
Klopt, maar ik vind die bolletjes stom.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk »

Jin schreef:Welkom, en een simpele vraag, waarom zou je mensen dat evangelie willen opdringen?
Opdringen vind ik niet iets dat alleen gelovigen doen.

De ene dringt het evangelie op terwijl de ander weer opdringt dat iemand een hand moet schudden of geen hoofddoekje mag dragen.

Leven en laten leven, het schijnt zo moeilijk te zijn!
biemer
Ervaren pen

Bericht door biemer »

kluuk kluuk. We zien je in verschillende topics reageren, maar zou je je eerst willen voorstellen . Is wel zo sympathiek
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef: Zou je, Demiurg, eens kunnen uitleggen hoe we Mohammed met zijn Koran moeten beoordelen? Volgens hem was het gedicteerd door een engel en van begin tot eind letterlijk een hemelse tekst.
En stel nu eens dat Mohammed nooit heeft bestaan en dat heel die ' engelengeschiedenis ' een bedenksel is van Ibn Ishaak ? Van de persoon Mohammed is er helemáál niks te vinden, en dat is nóg minder dan men kan aanvoeren omtrent de persoon Jezus. Sterker nog; de islam zou niet meer of minder een afscheuring zijn van het christendom.
http://www.cobra.be/cm/cobra/boek/boek- ... t_recensie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.uitgeverijmeinema.nl/shop_de ... ctId=22768" onclick="window.open(this.href);return false;
maartje
Forum fan

Re: Discussie met Jeroen over geloof

Bericht door maartje »

Fish schreef: Jeroen, verdiep je eens in het forum, de meeste hier zijn net zo goed, zo niet beter, thuis in het OT en NT als de wat beter geinformeerde christen. Veel zijn ex-christenen die op een dag besloten om eens iets anders te lezen dan de bijbel.
Van een van de forumleden:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb, buiten een paar sektarische stromingen om, nog nooit gehoord van Christenen die geen ander boek dan de bijbel lezen. En wat heeft het voor nut te bijbel te bestuderen als je atheïst bent geworden anders dan je hele verdere leven met een of ander jeugdtrauma te blijven worstelen? Een goede therapeut bezoeken lijkt mij een nuttiger weg.

Dat is zoiets als je kinderen niet slaan met als motivatie dat je dat zelf hebt meegemaakt in je jeugd en dan vervolgens te beweren dat je totaal los bent van die jeugd. Met andere woorden; die jeugd bepaalt nog steeds waarom je dingen in je huidig leven doet en laat.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

aton schreef:
Rereformed schreef: Zou je, Demiurg, eens kunnen uitleggen hoe we Mohammed met zijn Koran moeten beoordelen? Volgens hem was het gedicteerd door een engel en van begin tot eind letterlijk een hemelse tekst.
En stel nu eens dat Mohammed nooit heeft bestaan en dat heel die ' engelengeschiedenis ' een bedenksel is van Ibn Ishaak ?
Wel, in dat geval valt de beschuldiging van hallucinatie weg, en kan men zich afvragen of het een zaak was van bedriegerij.
Born OK the first time
Jinny

Bericht door Jinny »

Kijk, een Smeets kijker, welkom.
aton

Bericht door aton »

Rereformed schreef: Wel, in dat geval valt de beschuldiging van hallucinatie weg, en kan men zich afvragen of het een zaak was van bedriegerij.
Die vraag kan je terecht stellen ! Eén grote volksverlakkerij die al ontelbare mensenlevens gekost heeft en al evenveel mensenlevens verknoeid heeft . Beide boeken zijn een must als naslagwerken.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Jin schreef:Kijk, een Smeets kijker, welkom.
Er vanuitgaande dat je mij daar mee bedoeld, moest ik even opzoeken wie Smeets is. Krijg je hier een pot lijm bij je account om de hokjesgeesten de kans te geven zoveel mogelijk etiketjes te plakken?

Je mag die van mij er dan wel bij hebben, hoor. Ik doe er zelf toch niets mee.
Gelieve offtopicberichten zoals op mij persoonlijk gericht commentaar alleen via PB's te spuien.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

Ik heb nu het hele topic even door genomen. Jeroen, ik vraag me nu af wat voor zin het heeft om hier te gaan evangeliseren. Verreweg de meesten hier hebben op zijn zachts gezegd een antipathie tegen religie in het algemeen en het Christendom in het bijzonder en waarschijnlijk gestoeld op gerechte persoonlijke gronden.

Ik persoonlijk heb een allergie voor evangeliseren en op welke andere manier dan ook mensen proberen te overtuigen van het eigen gelijk. Dat kan alleen als je je eigen overtuiging als superieur ten opzichte van al die andere beschouwt. Laat atheïsten hier in hun waarde. Zolang ze jou niet aanvallen op of middels je levensovertuiging is er toch niets aan de hand? Jij voelt je je het best als overtuigd Christen en anderen weer als atheïst.

Buiten dat ik zulke acties alleen maar stuitend kan vinden, heeft het weinig tot geen nut hier. De tenen gaan er van krommen en de hakken worden alleen maar steviger in het zand gezet, en dat zeer terecht, dan dat het voor jou enig resultaat oplevert.
KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk »

Dalida schreef:Verreweg de meesten hier hebben op zijn zachts gezegd een antipathie tegen religie in het algemeen en het Christendom in het bijzonder en waarschijnlijk gestoeld op gerechte persoonlijke gronden.
Ik ben nieuw op dit forum en heb natuurlijk mijn eerste indrukken reeds gemaakt.

Wat antipathie betreft, persoonlijk heb ik het niet zo op met religies, en dat geldt vooral voor de abrahamitische religies en op korte afstand daarvan het hindoeïsme. Het boeddhisme en in iets meerdere mate het taoïsme vind ik enige interessante dingen hebben.

Echter ik heb helemaal geen behoefte om te proberen met hamers religieuze ideeën te verbrijzelen. Ik ben een groot voorstander van de vrijheid van godsdienst en van de vrijheid om niets te geloven.

Verder vind ik het goed om enig respect voor elkaars levensovertuigingen te hebben.
Laatst gewijzigd door KluukKluuk op 22 aug 2012 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
maartje
Forum fan

Bericht door maartje »

KluukKluuk schreef:
Dalida schreef:Verreweg de meesten hier hebben op zijn zachts gezegd een antipathie tegen religie in het algemeen en het Christendom in het bijzonder en waarschijnlijk gestoeld op gerechte persoonlijke gronden.
Ik ben nieuw op dit forum en heb natuurlijk mijn eerste indrukken reeds gemaakt.

Wat antipathie betreft, persoonlijk heb ik het niet op zo met religies, en dat geldt vooral voor de abrahamitische religies en op korte afstand daarvan het hindoeïsme. Het boeddhisme en in iets meerdere mate het taoïsme vind ik enige interessante dingen hebben.

Echter ik heb helemaal geen behoefte om te proberen met hamers religieuze ideeën te verbrijzelen. Ik ben een groot voorstander van de vrijheid van godsdienst en van de vrijheid om niets te geloven.

Verder vind ik het goed om enig respect voor elkaars levensovertuigingen te hebben.
Ik ben ook een fan van het boeddhisme en toïsme spreekt me tevens aan. Verder kan ik niet goed uit de voeten met mensen die hun eigen levensovertuiging aan anderen presenteren. Dus evangeliseren doet me helemaal de haren aardig overeind staan. Alsof iemand gelukkiger zou worden door van levensovertuiging te wisselen anders dan uit eigen beweging.
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

KluukKluuk schreef:Echter ik heb helemaal geen behoefte om te proberen met hamers religieuze ideeën te verbrijzelen. Ik ben een groot voorstander van de vrijheid van godsdienst en van de vrijheid om niets te geloven.
Oh, maar in dat opzicht zul je van mij ook zeker geen tegenstand ondervinden. Wat mensen achter hun voordeur geloven moeten ze helemaal zelf weten. Zolang ze maar niet verwachten dat er aan hun religie enige speciale status wordt toegekend. Vrijheid van godsdienst is, net als de vrijheid van meningsuiting, geen onbeperkt en onaantastbaar recht.
Ik respecteer het recht van mensen om te geloven wat ze willen en om dat te kunnen uiten. Echter, een denkbeeld an sich is niet automatisch respectwaardig. Als mensen in onbewijsbare sprookjes willen geloven is dat hun goed recht, maar verwacht niet van mij dat ik ook maar enige vorm van respect toon richting dergelijke ridicule ideeën.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
aton

Bericht door aton »

Doppelganger schreef: Ik respecteer het recht van mensen om te geloven wat ze willen en om dat te kunnen uiten. Echter, een denkbeeld an sich is niet automatisch respectwaardig. Als mensen in onbewijsbare sprookjes willen geloven is dat hun goed recht, maar verwacht niet van mij dat ik ook maar enige vorm van respect toon richting dergelijke ridicule ideeën.
En waar ik het op en neer van krijg is dat men dan nog iets geloofd zonder ooit enig onderzoek gedaan te hebben in wat ze geloven. Hoe komt het dat atheïsten soms meer over religie weten dan gelovigen ?? Zijn gelovigen dan zo'n slapjanussen dat ze vrezen hierdoor hun zeepbel zal open spatten ?
PietV.
Erelid

Re: Discussie met Jeroen over geloof

Bericht door PietV. »

Dalida schreef:

Ik heb, buiten een paar sektarische stromingen om, nog nooit gehoord van Christenen die geen ander boek dan de bijbel lezen. En wat heeft het voor nut te bijbel te bestuderen als je atheïst bent geworden anders dan je hele verdere leven met een of ander jeugdtrauma te blijven worstelen? Een goede therapeut bezoeken lijkt mij een nuttiger weg.
Dat is zoiets als je kinderen niet slaan met als motivatie dat je dat zelf hebt meegemaakt in je jeugd en dan vervolgens te beweren dat je totaal los bent van die jeugd. Met andere woorden; die jeugd bepaalt nog steeds waarom je dingen in je huidig leven doet en laat.
We hebben hier trouwens ook therapeuten die dit doen :wink: . Je kan het ook anders zien, we delen onze ervaringen met anderen. Dingen die we door schade en schande zijn tegen gekomen, verspreiden we. Waarom zouden we deze kennis voor ons houden. Dit zou knap egoïstisch zijn. En voor de meesten is het een leuke hobby. Over het weer ben je snel uitgekletst, religie verveelt nooit. Er valt altijd wel wat te beleven. Je denkt dat de onzin ooit opdroogt en mensen na gaan denken en de "heilige boeken" goed gaan relativeren. Maar dat gebeurt helaas niet. Dus we zullen gewoon verder moeten met freethinker en de discussie over religie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie