De VU onder christelijk vuur.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Plaats reactie
Fish
Ontoombaar

De VU onder christelijk vuur.

Bericht door Fish »

De crea's zijn weer bezig, nu tegen de VU:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/a ... j-VU.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
AMSTERDAM (ANP) - Behoudende christenen voeren zaterdag actie bij de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, omdat zij vinden dat de universiteit te ver is afgedwaald van de christelijke leer. Dat maakte een woordvoerder van de christelijke werkgroep woensdag bekend. .

.
De christenen, die zich presenteren op de website creatie.info, doen dat door een poster met 95 stellingen tegen de evolutieleer op de deur van de VU te hangen. Zij vinden dat de universiteit terug moet naar haar christelijke wortels, door meer kanttekeningen te plaatsen bij Darwins evolutietheorie..

De actievoerders geloven in het scheppingsverhaal uit de Bijbel. Zaterdag hangen zij ook in Dordrecht bij de Augustijnerkerk een actieposter op, omdat zij vinden dat de kerk in het algemeen het woord van de Bijbel te veel heeft losgelaten..
Ik vermoed dat ze meer kwaad (aan hun zaak ) dan goed doen met die aktie.

Misschien dat het tijd wordt voor: 95 stellingen tegen de bijbel. :?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Moderator

Re: De VU onder christelijk vuur.

Bericht door Peter van Velzen »

Een steling lijkt me genoeg: De bijbel is een verzameling sprookjes.

Dat verheldert meteen de stellingname van de VU-critici
Zij zijn blijkbaar van mening dat de vrije universiteit in sprookjes moet geloven en geen wetenschap dient te beoefenen. Ze hebben het recht op hun mening. Die is helaas bespottelijk.
Ik wens u alle goeds
Cluny
Banned

Godsdienstoorlog in het ziekenhuis.

Bericht door Cluny »

Deze quote viel mij op.
De ruzie zou volgens een conflictanalyse een strijd zijn tussen gelovigen en ongelovigen. Het gaat hierbij om medici met een religieuze achtergrond, die in het VUmc van oudsher de scepter zwaaien en met tegenzin constateren dat zij hun macht en meerderheid in het ziekenhuis verliezen aan liberaler ingestelde collega's.
En het komt van deze link.
Het VU medisch Centrum.
Mijn stelling:
Het VU is al heel lang niet meer van deze tijd, integendeel, dus heel het VU-gebeuren moet verdwijnen uit onze samenleving.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
aton

Bericht door aton »

Als Vlaming kan ik me deze toestanden niet indenken in een overwegend katholieke regio. Heeft dit met zekere strekkingen in het protestantisme te maken ? Dit zijn toch echt middeleeuwse toestanden niet ? Gewoon bangelijk dat dit nog bestaat in een modern Europees land.
Peter van Velzen
Moderator

aton schreef:Als Vlaming kan ik me deze toestanden niet indenken in een overwegend katholieke regio. Heeft dit met zekere strekkingen in het protestantisme te maken ? Dit zijn toch echt middeleeuwse toestanden niet ? Gewoon bangelijk dat dit nog bestaat in een modern Europees land.
Verbaasd?
tijdschriftvoorpsychiatrie schreef:(in http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 509pdf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Op basis van drie onderzoeken onder huisartsen schatten wij de totale prevalentie van chronisch psychiatrische patiënten op ten minste 4,5 per 1000 inwoners
Het aantal licht gestoorden is waarschijnlijk groter van die 72.000
Ik wens u alle goeds
aton

Bericht door aton »

Peter van Velzen schreef: Het aantal licht gestoorden is waarschijnlijk groter van die 72.000
Maar hier gaat het wel om zwaar gestoorden he Peter !
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

aton schreef:Als Vlaming kan ik me deze toestanden niet indenken in een overwegend katholieke regio. Heeft dit met zekere strekkingen in het protestantisme te maken ?
Ik heb begrepen dat de oorsprong van de onmin al veel langer terug gaat
Het gaat dan om het wel of niet christelijk zijn van deze universiteit en het universiteitsziekenhuis.

De euthenasiewet heeft daarin voor een breekpunt gezorgd.
Veel artsen in dit christelijke ziekenhuis willen daar niet aan mee doen, terwijl de roep om vaker en de weerstand ertegen, ook bij christenen, aan het minderen is.
Er zou iig. een hiaat zijn tussen de meningen van het bestuur en een aantal van de uitvoerende artsen,

Al langer gaan er stemmen op, enerzijds om de christelijke signatuur meer duidelijkheid te geven en anderzijds om een secularisatie.

1997
http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/ ... zijn.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
2011
http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/1110-v ... geven.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe is dat in België geregeld in de overwegend RK ziekenhuizen?
Dus, wat als een arts gewetensbezwaren heeft en geen euthenasie wil toepassen?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Re: Godsdienstoorlog in het ziekenhuis.

Bericht door gerard_m »

Cluny schreef: Het VU is al heel lang niet meer van deze tijd, integendeel, dus heel het VU-gebeuren moet verdwijnen uit onze samenleving.
Ik verwacht een steeds verdergaande samenwerking van de 2 Amsterdamse universiteiten en bijbehorende academische ziekenhuizen. Uiteindelijk wellicht een vusie. De VU as we know it zal hiermee inderdaad verdwijnen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
aton

Bericht door aton »

Mariakat schreef: Hoe is dat in België geregeld in de overwegend RK ziekenhuizen?
Dus, wat als een arts gewetensbezwaren heeft en geen euthenasie wil toepassen?
Tot zover ik weet zijn er in België nooit zulke problemen geweest. Indien een arts zou te kennen geven hierover gewetensbezwaren te hebben gaat men gewoon naar een andere arts. In RK ziekenhuizen, zoals trouwens alle ziekenhuizen, is het niet enkel één arts die er over beslist, maar een commissie. Dit is wettelijk zo geregeld.
KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk »

Peter van Velzen schreef:
aton schreef:Als Vlaming kan ik me deze toestanden niet indenken in een overwegend katholieke regio. Heeft dit met zekere strekkingen in het protestantisme te maken ? Dit zijn toch echt middeleeuwse toestanden niet ? Gewoon bangelijk dat dit nog bestaat in een modern Europees land.
Verbaasd?
tijdschriftvoorpsychiatrie schreef:(in http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 509pdf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
Op basis van drie onderzoeken onder huisartsen schatten wij de totale prevalentie van chronisch psychiatrische patiënten op ten minste 4,5 per 1000 inwoners
Wat wilt u daar nu mee beweren dat gelovigen psychiatrische patiënten zijn?

Ben ik nu gek of is dit een onzinargument?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Mariakat schreef:Ik heb begrepen dat de oorsprong van de onmin al veel langer terug gaat
De klacht gaat inderdaad veel verder terug. Eind 70er jaren werd de Evangelische Hogeschool opgericht en het blad Bijbel & Wetenschap, en kreeg die groep al gauw ook het plan om het uit te laten groeien tot een nieuwe christelijke universiteit, aangezien de VU niet christelijk meer was.
Het is er nooit van gekomen.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Moderator

KluukKluuk schreef:
Peter van Velzen schreef:
Verbaasd?
Wat wilt u daar nu mee beweren dat gelovigen psychiatrische patiënten zijn?

Ben ik nu gek of is dit een onzinargument?
Nee ik wil niet beweren dat gelovigen psychiatrische patienten zijn
Of U gek bent, kan ik niet beoordelen (er lijken mij geen aanwijzigen voor aanwezig, maar dat is nog geen bewijs), maar dat zou uiteraard wel een onzinargument zijn :)

Ik wil beweren dat degenen die denken dat het de taak van een universiteit is om niet aan wetenschap maar aan sprookjesverkondiging te doen, lichtelijk gestoord zijn, en dat het aantal personen met een dergelijke lichte storing ongetwijfeld groter zal zijn dan het aantal chronische psychiatrische patienten.
Als u (heel) goed leest, (en - zoals ik veronderstel - niet gek bent), kunt u dat aan de hand van mijn voorgaande berichten onder dit onderwerp, zelf concluderen. Maar u zou niet de eerste zijn die slordig leest. Ik ben u daar reeds enkele malen in vooraf gegaan, vandaar dat ik het met alle plezier nog even uitleg.

Ik ga er vooralsnog van uit dat ook de meeste gelovigen van mening zullen zijn, dat de taak van een universiteit, wetenschapsbeoefening is. Als u denkt dat ik me daarin vergis, laat het me even weten.

Mvrgr.
Peter
Ik wens u alle goeds
KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk »

Peter van Velzen schreef: Ik wil beweren dat degenen die denken dat het de taak van een universiteit is om niet aan wetenschap maar aan sprookjesverkondiging te doen, lichtelijk gestoord zijn, en dat het aantal personen met een dergelijke lichte storing ongetwijfeld groter zal zijn dan het aantal chronische psychiatrische patienten.
Dan ben ik dat met u eens.
Peter van Velzen schreef: Ik ga er vooralsnog van uit dat ook de meeste gelovigen van mening zullen zijn, dat de taak van een universiteit, wetenschapsbeoefening is.
Dat denk ik ook.

Wetenschap en religie zijn naar mijn mening absoluut niet compatibel, met uitzondering van religieuze studies wat wel wetenschappelijk kan worden aangepakt.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Peter heeft gelijk, de UVA en de VU zullen ws. samengaan over niet al te lange tijd. Zo zijn de betafaculteiten al deels gefuseerd een tijdje geleden (dezelfde masterprogramma's) en zijn ze nu volgens mij bezig met de rest. Overigens slaan die crea's de plank volledig mis: er is al echt tien jaar (mogelijk langer, maar zo lang kom ik er niet) helemaal niets christelijks meer aan de hele vu, op het feit na dat je een paar 'christelijk' georienteerde vakken kan kiezen (bijv. christelijke ethiek bij economie).

Deze lui stonden overigens een aantal jaar geleden met diezelfde flyers in Utrecht (toen ik daar was) en 2 jaar geleden bij de UvA. Denk dat ze zelf niet helemaal doorhebben hoe belachelijk ze zijn.
Plaats reactie