Genezen op straat.

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

coby
Forum fan

Re: Genezen op straat.

Bericht door coby »

Blues-Bob schreef:@Coby:
Waaraan ontleent Zijlstra en andere gebedsleiders die claimen te genezen nu eigenlijk hun authoriteit? Staan ze daadwerkelijk dichter bij jullie lieve heer? Doen ze daadwerkelijk inspanningen om hun claims te controleren voor zichzelf? te denken aan follow-ups, verslaglegging, etc? Zie je daadwerkelijk niet in dat de werkwijze van die mensen op zijn zachtst gezegd ontransparant is? Jan de huisschilder (niets mis met huisschilders overigens) werkt doorgaans toch wel systematischer dan de gebedsleider die claimt te genezen. Wat vind je daar nu van, dat hele groepen kwetsbare (zieke) mensen vertrouwen op iemand met een methodiek die slechter is, dan ze verwachten van hun loodgieter of automonteur? Zou je alleen om de gebrekkige werkwijze mensen niet moeten ontraden naar dergelijke personen te gaan? Wat denk je als mensen dit lezen, en vervolgens geld betalen om naar een charlatan te gaan? Feitelijk verdedig je een zeer fraudegevoelig, ontransparante, potentieel oneerlijke werkwijze in mijn bescheiden mening.

Mijn mening lijkt me wel duidelijk. Maar ik vraag me welleens af hoe mensen die de lui die vertrouwen prediken in gebedsleiders die claimen te genezen zichzelf in de spiegel aan kunnen kijken en denken "dat heb ik toch goed gedaan". Terwijl ze promoten naar mensen te stappen met een onbetrouwbare werkmethodiek.

Groet,
Bob
http://www.staatgeschreven.nl/2011/03/1 ... hoogezand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Zijlstra doet gewoon wat er in de Bijbel staat dat hij moet doen en wat elke voorganger en gelovige zou moeten doen. Maar omdat hij een van de weinige evangelisten is in Nederland die dat doet, valt hij zo op. Hij moedigt het ook altijd aan om gewoon naar een arts te gaan, omdat er ook vaak geen wonder gebeurt en je wel je verstand moet gebruiken. Eigenlijk zou het beter zijn als elke christen gewoon voor mensen bidt en erbij vertelt dat God het wonder doet en het is beroerd dat mensen zo afhankelijk worden van 1 persoon en het daarvan verwachten. Hij vraagt er geen geld voor. En hij claimt niet dat hij het zelf doet. Ik heb een tijd bij hem in de kerk gezeten. Het is een heel aardige man, dat vond Kamphuys ook.
Laatst gewijzigd door coby op 22 jul 2012 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Van de christelijke god hoef je geen wonderen te verwachten. Voor de wonderen moet je bij Mega Mindy of Spiderman zijn. Maar ik heb begrepen dat dat ook verzonnen figuren zijn. Word toch eens wijzer Coby.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
coby
Forum fan

Bericht door coby »

Peter van Velzen schreef:Net als het sexuele misbruik binnen de Katholieke kerk, is een deel van de reden waarom deze oplichters niet harder worden aangepakt, het feit dat godgelovige dikwijls zo dwaas zijn, om geloof in god hoger aan te slaan dan moraal en ethiek.

In plaats van de (im)moraliteit van een daad te beoordelen, kijkt men eerst welk geloof, de dader aanhangt, en op grond daarvan, vormt men een vooroordeel in plaats van een oordeel. Dit is het gevaar dat schuilt in elke levensovertuiging, in elke ideologie, en derhalve in elke religie. Men wenst geen kennis te nemen van goed en kwaad, omdat de grote leider dat verbiedt! (genesis 3)
Wat is er immoreel aan als een gelovige voor iemand bidt die ziek is? Tenzij hij zou zeggen als het niet gebeurt: je hebt niet genoeg geloof, het is jouw schuld. Dat vind ik wel immoreel. Ik heb weleens aan een collega die gelovig was gevraagd of ik voor 'm mocht bidden. Hij werd helemaal boos, want God genas geen mensen, zo was hem in zijn kerk verteld. Dat vind ik eerder immoreel om te zeggen als je claimt een gelovige leider te zijn. Dan zeg je gewoon dat de Bijbel niet klopt. Zeg dan gewoon dat je het zelf niet gelooft. Een andere collega die niet geloofde, vroeg ik het ook of we met de kerk voor 'm mochten bidden, hij hoefde er niet bij te zijn en die vond het aardig van me en zei: baat het niet, dan schaadt het niet en toen hij genezen was vergat hij natuurlijk dat er gebeden was of het kwam door de medicijnen, wat maskt het uit. Hij blij, ik blij.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ja, natuurlijk, het kwam door je bidden.
En wat indien hij die medicijnen door de wc had gespoeld en op jullie bidden was afgegaan en overleden was?
Lag het dan ook aan jullie bidden Coby?
coby
Forum fan

Bericht door coby »

kiks schreef:Van de christelijke god hoef je geen wonderen te verwachten. Voor de wonderen moet je bij Mega Mindy of Spiderman zijn. Maar ik heb begrepen dat dat ook verzonnen figuren zijn. Word toch eens wijzer Coby.

Groet

kiks
http://m.youtube.com/watch?v=cwTqbkkAZ2 ... wTqbkkAZ2A" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim heeft gelijk. Gelovigen zijn kinds.
coby
Forum fan

Bericht door coby »

Jim schreef:Ja, natuurlijk, het kwam door je bidden.
En wat indien hij die medicijnen door de wc had gespoeld en op jullie bidden was afgegaan en overleden was?
Hij was toch intelligent genoeg om dat niet te doen. Hij moest niets van het geloof hebben. Ik heb 'm ook zeker niet aangeraden om dat te doen en schatte hem niet zo onnozel in. Ken die man al jaren. Je moet natuurlijk niet tegen labiele mensen gaan zeggen dat ze hun medicijnen weg moeten gooien en dat God ze zeker wel zal genezen. Dan wordt het wel gevaarlijk. Daarin geef ik je gelijk.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

coby schreef: http://m.youtube.com/watch?v=cwTqbkkAZ2 ... wTqbkkAZ2A" onclick="window.open(this.href);return false;
Jim heeft gelijk. Gelovigen zijn kinds.
Jezus superhero. Nou Cobie hier nog een toegift als je van dit genre houdt.

http://www.youtube.com/watch?v=G-khATBD ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jinny

Bericht door Jinny »

coby schreef:
Jim schreef:Ja, natuurlijk, het kwam door je bidden.
Hij was toch intelligent genoeg om dat niet te doen. Hij moest niets van het geloof hebben. Ik heb 'm ook zeker niet aangeraden om dat te doen en schatte hem niet zo onnozel in. Ken die man al jaren. Je moet natuurlijk niet tegen labiele mensen gaan zeggen dat ze hun medicijnen weg moeten gooien en dat God ze zeker wel zal genezen. Dan wordt het wel gevaarlijk. Daarin geef ik je gelijk.
En dus kan je ook niet stellen dat het aan je bidden ligt.
Ergens op het forum moet nog een Engels onderzoek zwerven over bidden bij hartoperaties of zo.
Uitkomst was dat mensen waarvoor werd gebeden en die dat ook wisten, een grotere kans op overlijden hadden dan die waarvoor niet werd gebeden.

Bidden voor mijn herstel, nee, liever niet. :D
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

coby schreef:Hij blij, ik blij.
Dat is denk ik in het kort het enige effect waarom te bidden voor de ziekte. Voor alle andere geclaimde effecten kun je beter andere inspanningen verrichten. Of het nu aardig bedoeld is of niet, het is zonde van de tijd en mensen worden gewoon voor de gek gehouden. Koop dan een schetenkussen, of haal een ander grapje uit met de zieke. Doneer in plaats van aan de kerk, aan de cliniclowns. Dat zijn volgens mij betere opties, ook vanuit moreel perspectief.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Blues-Bob schreef: Dat is denk ik in het kort het enige effect waarom te bidden voor de ziekte. Voor alle andere geclaimde effecten kun je beter andere inspanningen verrichten. Of het nu aardig bedoeld is of niet, het is zonde van de tijd en mensen worden gewoon voor de gek gehouden. Koop dan een schetenkussen, of haal een ander grapje uit met de zieke. Doneer in plaats van aan de kerk, aan de cliniclowns. Dat zijn volgens mij betere opties, ook vanuit moreel perspectief.
Persoonlijk vind ik het ook tamelijk lachwekkend als ik de schreeuwende berichten soms zie in de propagandablaadjes van christenen. Bijvoorbeeld Hermien heeft na een bezoek aan Jan Zijlstra een verbeterd gezichtsvermogen. Althans dat zegt Hermien en zal na een bepaalde periode wel weer bijgesteld moeten worden. Ondertussen worden er dagelijks in een willekeurig ziekenhuis 10 mensen geholpen aan staar. Door middel van een cataract operatie. Afhankelijk van logistiek en afspraken met een zorgverzekeraar; kan er een behoorlijke productie gedraaid worden. Wereldwijd zijn dat er vele tientallen miljoenen. En dan zit er dus in Leiderdorp een incidenteel verhaal van een verbeterd gezichtsvermogen. Wat vaak een hoax is. Als het dus wordt onderzocht. De echte genezingen vinden elders plaats. In een veel hoger tempo en met blijvende garantie.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Ik geloof pas in een wonder (door bidden of door een genezer) als iemand met glazen ogen weer kan zien, als bij iemand die geen armen of benen heeft nieuwe aangroeien, iemand die Down Syndroom heeft geneest, iemand die zonder anus geboren wordt spontaan een anus krijgt, als een baby met Anencephlie spontaan een stel gezonde hersenen krijgt, en als iemand met Huntington spontaan geneest.
Het hoeft niet allemaal tegelijk, eentje is ook goed Coby.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Jim,
Nuttig geheugen:
The latest and largest of the scientific studies was conducted by Herbert Benson et al. The results were published in the American Heart Journal in April 2006 ("Study of the Therapeutic Effects of Intercessory Prayer (STEP) in cardiac bypass patients: A multicenter randomized trial of uncertainty and certainty of receiving intercessory prayer"). Patients at six U.S. hospitals were randomly assigned to one of three groups: 604 received intercessory prayer after being informed that they may or may not receive prayer; 597 did not receive intercessory prayer (also after being informed that they may or may not receive prayer); and 601 received intercessory prayer after being informed they would receive prayer. Intercessory prayer was provided for 14 days, starting the night before coronary artery bypass graft (CABG) surgery. The primary outcome was presence of any complication within 30 days of CABG. Secondary outcomes were any major event and mortality. The results indicate no effect from prayer. In the two groups uncertain about receiving intercessory prayer, complications occurred in 52% (315/604) of patients who received intercessory prayer versus 51% (304/597) of those who did not. Complications occurred in 59% (352/601) of patients certain of receiving intercessory prayer compared with the 52% (315/604) of those uncertain of receiving intercessory prayer. Major events and 30-day mortality were similar across the three groups.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Jinny

Bericht door Jinny »

Dank Roeland.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Het lijkt erop dat niet bidden een beter resultaat oplevert. :D

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Jinny

Bericht door Jinny »

En dat had ik ook onthouden...... :D
Plaats reactie