De context van de tekst waar hij naar verwijst: Jesaja moet dit tegen Cyrus (Kores) zeggen, dit is de koning die de Joden terug liet keren uit de ballingschap en daarmee Gods wil uitvoerde. Dit is een gedicht, wat mooi naar voren komt in de Nieuwe Bijbelvertaling (NBV).PietV. schreef:
20. Als je spreekt over een algoede god; hoe rijm je dit met een god die in Jesaja 45:7 zegt dat hij het kwaad heeft gemaakt?
Jesaja 45:
5 Ik ben de HEER, er is geen ander,
buiten mij is er geen god.
Ik heb je omgord met wapens,
ofschoon je me niet kende.
6 Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.
(…)
9 Wee degene die de strijd aanbindt
met hem door wie hij gevormd is –
een potscherf tussen de potscherven.
Zegt klei soms tegen wie hem vormt:
‘Wat ben je eigenlijk aan het maken?’
of: ‘Deze pot heeft niet eens oren!’
Ten eerste: “kwaad” is in deze vertaling vertaald met “onheil” en dat is iets anders dan slechtheid. Vier van vijf gangbare vertalingen (NBV, NBG, Herziene Statenvertaling en Willibrordvertaling) vertalen met de term “onheil”, alleen de Statenvertaling vertaalt met “kwaad”.
Maar zelfs als je “kwaad” leest: de tekst gaat over verantwoording afleggen en de boodschap is: “Jij (Cyrus) legt aan Mij verantwoording af en Ik niet aan jou”. In die context vertelt God hoe Hij alles beheerst, alles in de hand heeft en alles zijn oorsprong vindt in Hem. En wie zal Hem dan zeggen dat Hij het anders had moeten aanpakken?
Als God het licht heeft geschapen, dan heeft Hij toch ook de hand in het bestaan van duisternis? Of heeft duisternis opeens een eigen bestaansrecht? Als God het goede heeft gemaakt, dan wordt toch ook het kwaad mogelijk? Dat gaat dan toch niet opeens buiten Hem om? Dat valt toch niet buiten de soevereiniteit van God?
Hier staat niet dat God lol heeft in het kwaad en daarom dacht: laat ik het kwaad eens maken.
Hier staat dat God beslist over wat God doet en dat het niet aan zijn schepselen is om uit te maken wat Hij wel en niet mag doen.
Dat kun je wel of niet waarderen, maar dat is een heel andere discussie.