De evangelisten krijgen te weinig aanmeldingen

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

kiks
Bevlogen

Re: De evangelisten krijgen te weinig aanmeldingen

Bericht door kiks »

Jagang schreef:(Laat 'm daar maar blijven..)
Ik hou hem wel een beetje in de gaten, en mocht hij in een onbewaakt moment iets van zich laat merken, dan nodig ik hem wel uit om deelnemer van dit forum te worden. Maar voorlopig is er nog niets van hem vernomen. :wink:

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Destinesia

Bericht door Destinesia »

PietV. schreef:Maar in het centrum van de stad ben je toch het haasje. Kritische vragen daar zitten ze vaak niet op te wachten. De snelheid waarmee ze doorlopen en 5 meter verder het volgende slachtoffer bespringen is een teken aan de wand. De reli-adrenaline klotst bijna zichtbaar in hun lichaam.

Twee grootschalige evenementen zijn gelukkig geschrapt. Eerst was er het plan om Rotterdam (Ahoy 2 juni) te veroveren. Te weinig aanmeldingen. En nu lukt het niet in Amsterdam (Soul in the City). De EO jongerendag moest het met 5000 jongeren minder doen. Zou dit een teken aan de wand zijn
De moderne Nederlander heeft niet veel met: "Jezus is voor jouw zonden gestorven zodat jij niet naar de hel hoeft mits je het evangelie geloofd"

Het in de 'ouderwetste stijl' bekeren van mensen lukt alleen nog in voormalig oostbloklanden en op het platteland van china met methoden die in het moderne westen niet meer kunnen. In landen in boeren dorpen zonder moderne kennis kan men nog gewoon lekker uit de voeten met het simpel "overtuigen van zonden" en de eenvoudige boodschap van "het kruis". Waterpompje plaatsen in Kenia inclusief 400 bijbels en een schooltje opzetten in Albanie inclusief 400 bijbels. In de moderne wereld heeft de evangelisatiemolen in de meeste gevallen andere gewiekste middelen van node om ongelovigen nog te overtuigen. Het gaat lekker slecht in Griekenland. Dan is men vatbaar voor 'hemelse hulp'. Je kan er vergif op innemen dat er daar ook weer projecten worden opgezet.

Ik heb het trouwens altijd al apart gevonden dat christenen vanuit Nederland liever uit wijken naar landen waar armoede is, en naar ongeletterden en mensen die meer verstoken zijn van algemene kennis zodat deze makkelijker te bekeren zijn terwijl er hier op eigen bodem immers genoeg mensen zijn die bekeerd zouden moeten raken. Maar de moderne westerse mens is te kritisch en te geschoold om zich te laten foppen met religie en een boze toornige God die vrijwel iedereen (!) (hoeveel christenen ken je?) naar de hel stuurt maar die 'Liefde' is als je het maar voor elkaar kan krijgen te geloven in een zee die doormidden splijt en een opgestane Jezus die ervandoor ging op een wolk.

Christenen op eigen bodem zijn "krachteloos" in het uitdragen van het evangelie. Ze zijn verplicht om 'God' te veralgemenen tot een kracht (maar uiteindelijk moeten ze na een "aardig gesprek" met de geinteresseerde ongelovige helaas tóch nog verder dóórbomen om bij de "exclusieve Jezus" uit te komen.

Dat 'simpele' laatste stukje reli-gezwam daar heeft bijna niemand nog iets mee. In de jaren 50 zal dat een stuk beter zijn gegaan.

Er is een leuke 'geestelijke uitleg' die christenen zichzelf dán maar voorhouden voor de eigen gemoedsrust. Namelijk: Dat God ..... over de "eigenwijsheid, hooghartigheid en verhardheid van de moderne westerse mens" ..... "vertoornd" zou zijn en dat "Hij" met Zijn Heilige Geest dan maar besluit om mensen in Moldavie te gaan redden. Natuurlijk omdat zij daar immers nog geen boeken over evolutie lezen of national Geographic kunnen ontvangen.
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

*
Droom vooral rustig verder:
Jurgen schreef:<< >>
Reden, wetenschap, emancipatie, individualisme en atheïsme. Is het recept voor een herstart van de mensheid en toegang tot werkelijke beschaving van solidariteit en vrede.

Laatste brainfart, ik ga nu slapen. Welterusten mensen
Dan droom ik verder over mijn recept:
(naasten)liefde, medemenselijkheid, humaniteit en
een samenleving waarin we proberen geweldloos samen te leven ...

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

PietV schreef:
''Zit ik met regelmaat te knarsetanden.''
Dat doe ik ook wel eens en dan ga ik ''lastige'' vragen stellen aan familieleden. Hun weerwoord is dan: ''Waar maak je je eigenlijk druk om.... jij hebt dit geloof toch losgelaten?'' M.a.w. bemoei je met je eigen zaken en laat ons met rust a.u.b.

:evil:
Non sum qualis eram
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

GayaH schreef:*
Droom vooral rustig verder:
Jurgen schreef:<< >>
Reden, wetenschap, emancipatie, individualisme en atheïsme. Is het recept voor een herstart van de mensheid en toegang tot werkelijke beschaving van solidariteit en vrede.

Laatste brainfart, ik ga nu slapen. Welterusten mensen
Dan droom ik verder over mijn recept:
(naasten)liefde, medemenselijkheid, humaniteit en
een samenleving waarin we proberen geweldloos samen te leven ...

-
Volgens mij spreekt dat het bovenstaande nergens tegen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Jagang schreef: Ik heb vanavond net begrepen dat God vertrokken is naar Jorwerd. :D

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/406 ... in_jorwert" onclick="window.open(this.href);return false;

(Laat 'm daar maar blijven..)
Mooie plek, wijds uitzicht. Altijd beter dan in een parkeergarage in de bijlmer. De wederopstanding van Jorwert. Is Geert Mak al ingelicht?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
GayaH
Bevlogen

Bericht door GayaH »

Jagang schreef:<< >>
Nee, maar aan dat bovenstaande ontbreekt volgens mij wat ik (er) onderschrijf
om als recept te kunnen dienen voor een herstart van de mensheid welk
tot werkelijke beschaving van solidariteit en vrede zal leiden.

-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
        • Materie ...
          • ... bestaat niet!?!?
*
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

PietV. schreef:
Evangelisatie Tip #8 Blijf niet te lang hangen bij mensen die enorm vage discussies aangaan zonder eind. De tegenstander van God wil je vertragen!
Als je googelt kom je soms dingen tegen die erg apart zijn.

http://www.evangelisatie-training.nl/evangelisatie-tips" onclick="window.open(this.href);return false; .
Gisteren zat ik ook op die site te kijken, vanwege een artikel op CIP.nl, van een evangelist (de enige gelovigen waar je wel met goede reden een hekel aan kan hebben :^o ) die vertelde dat je niet alleen met vergeving aan moet komen maar ook de ander moet wijzen op zijn of haar fouten. Er staan verschrikkelijke dingen op die sites als het gaat om tips. Zoals "in een trein of bus kunnen mensen niet zomaar opstaan en weggaan, dus een mooie manier om het evangelie te brengen" of " kijk uit dat mensen geen onsamenhangend verhaal gaan vertellen, de tegenstander is dan de boel aan het traineren", of "Bid tijdens het evangeliseren continu voor leiding en wees scherp op afwijkingen in je omgeving. Het kan hemelse interventie zijn!"

Allemaal van dat soort rare ideeeen.
Op die site heb je een mogelijkheid om met mensen te chatten. Dus ik praten met iemand, bleek dat die gast van het artikel te zijn. Als hij net zo is bij evangeliseren, vrees ik met grote vreze. Telkens de woorden herhalen: Gedwongen keuze is geen liefde, dus je mag zelf kiezen van God of je hem volgt. En als ik daar dan tegenover zei dat de keuze tussen hemel of hel geen keuze is, herhaalde hij wat hij zei. Vervolgens werd het hem waarschijnlijk te moeilijk en moest hij ineens eten klaarmaken.
Als christenen respect tonen voor andere godsdiensten of atheisten is er niks aan de hand, maar mensen zoals die gast die niks weten maar alles zeggen en nergens naar luisteren (naar rede) die mogen ze van mij wel in een geluidsdichte kamer opsluiten :D
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

GayaH schreef:

-
Volgens mij vloeit het tweede voort uit het eerste.
Zonder emancipatie is er geen medemenselijkheid, want geen gelijkwaardigheid.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

Jagang schreef:
GayaH schreef:

-
Volgens mij vloeit het tweede voort uit het eerste.
Zonder emancipatie is er geen medemenselijkheid, want geen gelijkwaardigheid.
Bovenstaande is mogelijk het kan ook omslaan naar:

Haat, onverschilligheid, sociale isolementen, ieder voor zich. Geen christendom hoeft niet perse uit te monden in bovenstaande aspecten.
siger

Bericht door siger »

Wild schreef:
Jagang schreef:Zonder emancipatie is er geen medemenselijkheid, want geen gelijkwaardigheid.

Haat, onverschilligheid, sociale isolementen, ieder voor zich. Geen christendom hoeft niet perse uit te monden in bovenstaande aspecten.
Je impliceert dat speciaal christendom bescherming biedt tegen haat, onverschilligheid, sociale isolementen. Dat is gek. Mij doet christendom altijd denken aan ongeletterde lijfeigenen, verstoting zo niet foltering van andersgeaarden of andersdenkenden, autoritaire haatdragende oude mannen, en vooral: een eeuwenlange strijd tegen emancipatie die vandaag nog steeds opnieuw geschiedt terwijl geschiedenis wordt afgedaan als leugens.
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

siger schreef:
Wild schreef:
Jagang schreef:Zonder emancipatie is er geen medemenselijkheid, want geen gelijkwaardigheid.

Je impliceert dat speciaal christendom bescherming biedt tegen haat, onverschilligheid, sociale isolementen. Dat is gek. Mij doet christendom altijd denken aan ongeletterde lijfeigenen, verstoting zo niet foltering van andersgeaarden of andersdenkenden, autoritaire haatdragende oude mannen, en vooral: een eeuwenlange strijd tegen emancipatie die vandaag nog steeds opnieuw geschiedt terwijl geschiedenis wordt afgedaan als leugens.
Het weglaten/wegvallen van een religie hoeft niet altijd uit te monden in: beschaving van solidariteit en vrede. Dat was mijn punt eigenlijk op je veronderstelling.

In Noord-Korea bijvoorbeeld is religie verboden. Vind je daar welvaart? Vrijheid van meningsuiting?
In de Sovjet-Unie was het in de begin tijd ook verboden om aan religie welke vorm dan ook mee te doen. Was daar welvaart, vrijheid van meningsuiting?
Jinny

Bericht door Jinny »

Zowel in de SU als in NK is de religie vervangen door een andere aanbidding.
Niet de vrije maatschappij dus die hier bedoeld wordt.

Ergo, je steekt een religieuze stropop in de hens.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Wild schreef:Het weglaten/wegvallen van een religie hoeft niet altijd uit te monden in: beschaving van solidariteit en vrede. Dat was mijn punt eigenlijk op je veronderstelling.
Hadden we het alleen over het weglaten van religie?
Het verdwijnen van religie is geen afdoende, maar wel noodzakelijke voorwaarde teneinde een breed geëmancipeerde samenleving te bereiken.
In Noord-Korea bijvoorbeeld is religie verboden. Vind je daar welvaart? Vrijheid van meningsuiting?
In de Sovjet-Unie was het in de begin tijd ook verboden om aan religie welke vorm dan ook mee te doen. Was daar welvaart, vrijheid van meningsuiting?
De landen die je hier noemt, waren gebaseerd op persoonlijkheidscultussen.
Hoe zit dat bij religie ook alweer, precies?
Henry Ford
Wild
Geregelde verschijning

Bericht door Wild »

Hoe zit de ideale samenleving er volgens jou uit? Hoe kun je die bereiken? democratie of een ander systeem?
SV en NK zijn deels persoonlijkheidcultussen, dat klopt.

Maar zal dit gevaar niet altijd op de loer liggen voor de mensheid? Zijn onze menselijke geesten wel rijp voor een systeem waar jij aan denkt?
Plaats reactie