Als je kritiek hebt op de islam kunnen veel mensen dat niet vatten als kritiek op een ideologie. Steevast is dan hun reactie "maar ik ken veel moslims" of "hoeveel moslims ken jij eigenlijk ? ".
Vaak wordt er dan die vriendelijke Turkse groenteboer bijgehaald.
Toch is dat vooral voor onze islamofiele gristenen een riskante business. Want als met de vriendelijkheid en aardigheid van veel moslims het positieve van de islam-ideologie aangetoond zou kunnen worden dan zijn het toch die zelfde islamofiele gristenen die met de vriendelijkheid en aardigheid van veel atheisten toch ook het positieve van de atheistische "ideologie" zouden moeten kunnen aantonen ?
4 van de 5 pilaren van de islam worden uitgevoerd met behulp van niet-moslim producten.
Om een ideologie te beoordelen is het nodig het gedachtengoed en de implicaties daarvan te beggrijpen. De volgelingen hoef je daarvoor niet persoonlijk te kennen. Individueel zijn dat vaak aardige redelijke mensen terwijl de ideologie leidt tot mobbing en groepsgedrag waarbij het krtitisch denkvermogen op de waakvlam gaat.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
nu wordt het ingewikkeld
voor mij geen probleem
je hebt een aantal dingen:
1. de koranische openbaring
2. de uitleg die te relateren is aan sunna en hadith en de latere tafsir van de verschilende koranscholen, inclusief de ontwikkeling van sharia
3. de gewone moslims zoals de groenteboer
er wordt wel eens gesproken over ideologie
wat verstaan we daar onder?
politisering van de godsdienst
in het geval van scheiding van moskee en staat is dit niet aan de orde
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
nu wordt het ingewikkeld
voor mij geen probleem
je hebt een aantal dingen: 1. de koranische openbaring
2. de uitleg die te relateren is aan sunna en hadith en de latere tafsir van de verschilende koranscholen, inclusief de ontwikkeling van sharia
3. de gewone moslims zoals de groenteboer
Dit zijn al helemaal geen argumenten, ik ga de sprookjes van Grimm ook niet opvoeren als goed argument.[/list]
I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.
dit zijn wel argumenten, moody blue, wan wat ik met zoveel woorden probeer aan te geven is dat je geen ideologie hoeft af te meten aan moslims die die ideologie niet eens voorstaan, omdat ze meegaan in de scheiding van moskee en staat
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt