Zo simpel is dat.Fish schreef:Bob, je kan leuke filmpjes, balletjes en wat dies meer zij vertonen, zonder brein wordt er niet gelachen.Blues-Bob schreef: Zo simpel ligt het denk ik niet.

Moderator: Moderators
Zo simpel is dat.Fish schreef:Bob, je kan leuke filmpjes, balletjes en wat dies meer zij vertonen, zonder brein wordt er niet gelachen.Blues-Bob schreef: Zo simpel ligt het denk ik niet.
Heb je gelezen wat er staat?Fish schreef:Bob, je kan leuke filmpjes, balletjes en wat dies meer zij vertonen, zonder brein wordt er niet gelachen.Blues-Bob schreef:Mooi gesproken van Hippocrates, maar dat maakt het niet bepaald waar. De bron van vreugde e.d. kan bijvoorbeeld een bal zijn, of een grappig filmpje. Die bal, of dat filmpje, of wat dan ook is dan net zo goed voorwaarde in die casus voor die lol, als het brein. Net zoals bijvoorbeeld het hart verantwoordelijk is, of de vaten, en moleculen van adenosinetriphosphaat, en daaraan voorafgaand moleculen glycogeen. Zo simpel ligt het denk ik niet.
En voor je komt met,.... maar zonder hart ook niet.
Met een hart in je schedel wordt er nog steeds niet gelachen.
Is een theorie dan met deze stelling niet gefalsificeerd? En is het niet zo dat zenuwverbindingen tot binnen begrensde mogelijkheden (begrenzingen gevormd door diverse zaken) tamelijk at random "ontwikkelen" waarna de gunstigste "doe patronen" op basis van juist ervaring behouden blijven? (overigens is ook dat laatste wat simpel weergegeven)HenkH schreef: In theorie...
In de praktijk zal dit dus nooit mogelijk worden... gelukkig!
Vooral door het "welismaar....., maar...."HenkH schreef: 'k Heb soms wat moeite met mensen, die weliswaar het bestaan van een opperwezen afzweren, maar zichzelf als meer dan een foutje in de evolutie zien.
Waar haal je mijn mensbeeld zo ineens vandaan? Maar ik vermoed inderdaad dat evolutie geen doel heeft en dus niet gesproken kan worden over fouten. Het is echter totaal overbodig evolutie hierbij te halen.HenkH schreef:k Heb soms wat moeite met mensen, die weliswaar het bestaan van een opperwezen afzweren, maar zichzelf als meer dan een foutje in de evolutie zien.
Ook weer geen stelling, maar wel vaak door mij gebruikt: "We zijn hier net en we blijven maar even".
Ik vermoed niet, dat onze diersoort zich zorgen hoeft te maken over het moment dat de zon implodeert...
Er is niets anders dan zijn.sytze schreef:Dus wij zijn ons lichaam, en het brein heeft de bestuursfunctie. Zodra er iets veranderd in de bestuursfunctie zijn wij dit. Misschien is er geen ultiem zijn? misschien is het "zijn" een illusie?
Op absoluut zijnsnivo wel.sytze schreef:"ben gewoon jezelf" zou dan een nutteloze uitspraak zijn.
Ja, maar dat houd niet automatisch in dat ik je ook begrijp.Blues-Bob schreef:Heb je gelezen wat er staat?
Blues-Bob schreef:Kort samengevat staat er:
Geen brein = geen lol
Geen balletjes / geen filmpje (lees geen omgeving) = geen lol
Geen hart = geen lol
Geen energie = geen lol
Aan jou de eer om aan te geven waarom dat brein belangrijker is dan die andere variabelen. Dat het meer tot de verbeelding spreekt, herken ik wel.
Groet,
Bob
Volgens mij heeft het oogdiertje geen brein, maar neemt wel licht waar. Is dit diertje niet? Volgens mij is dit diertje zonder brein, een diertje zonder brein wat licht waar kan nemen. Talloze organisme nemen overigens waar zonder brein. We zullen het er snel over eens kunnen worden dat deze organismen zijn, maar in hun zijn een stuk minder complex zijn.Fish schreef: Het brein is in zoverre belangrijker dat het brein nog werkt: bij afwezigheid van gevoel (voelen), bij afwezigheid van zicht (ogen), bij afwezigheid van emotie, bij afwezigheid van gehoor, bij afwezigheid van geur, bij afwezigheid van smaak en bij afwezigheid van ledematen.
Zelfs zonder hart, maar dat slechts tijdelijk.
Geen van de hier genoemde zaken werkt echter zonder brein.
Als dit diertje een lichtgevoelige cel heeft en geen enkel vermogen om daar iets mee te doen is die cel nutteloos.Blues-Bob schreef:Volgens mij heeft het oogdiertje geen brein, maar neemt wel licht waar. Is dit diertje niet? Volgens mij is dit diertje zonder brein, een diertje zonder brein wat licht waar kan nemen. Talloze organisme nemen overigens waar zonder brein. We zullen het er snel over eens kunnen worden dat deze organismen zijn, maar in hun zijn een stuk minder complex zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euglena" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet,
Bob
Ja, inderdaad, planten doen ook hele "slimme" dingen...Fish schreef:Als dit diertje een lichtgevoelige cel heeft en geen enkel vermogen om daar iets mee te doen is die cel nutteloos.
Het licht moet geregistreerd worden en er zal vervolgens iets mee worden gedaan, er wordt een besluit genomen, ik noem dat een brein?
Valsspeler, wat jij als brein wilt noemen valt onder het verschuiven van de doelpalen. Wat een brein wel is, daarover is consensus.Fish schreef: Het licht moet geregistreerd worden en er zal vervolgens iets mee worden gedaan, er wordt een besluit genomen, ik noem dat een brein?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hersenen" onclick="window.open(this.href);return false;wikipedia schreef: De hersenen (plurale tantum), ook wel het brein genoemd, vormen het deel van het centrale zenuwstelsel dat zich in het hoofd bevindt (Grieks: ἐγκέφαλον, encephalon, in het hoofd). De hersenen vormen het waarnemende, aansturende, controlerende en informatieverwerkende orgaan in dieren. Er zijn drie groepen dieren met hersenen: de gewervelden, de geleedpotigen (insecten, spinnen, kreeften) binnen de groep van de ongewervelden en de inktvissen. De overige ongewervelden hebben geen hersenen maar collecties van individuele ganglia. De hersenen bevinden zich over het algemeen in de kop van het dier.
Blues-Bob schreef:Valsspeler,
Mag ik vragen met wat dat diertje wat doet?Blues-Bob schreef:Het oogdiertje doet wat met de lichtgevoelige cel. Het oogdiertje doet dus wat met de omgeving, en de omgeving doet wat met het oogdiertje.
Groet,
Bob