God geeft de opdracht om, eenmaal in het beloofde land, alle eerstgeborenen vrij te kopen (Exodus 13:11-16). Misschien kun je uitleggen waarvan die eerstgeborenen moeten worden vrijgekocht. De bijbel geeft zelf namelijk een duidelijk antwoord op de vraag wat er gebeurt als een mens die aan god gewijd is niet wordt vrijgekocht: Leviticus 27:29 “Wanneer een mens eenmaal onvoorwaardelijk aan de HEER is gewijd, kan hij niet worden vrijgekocht; hij moet ter dood gebracht worden.”
Een eerstgeboren zoon is ook een mens, en ik mag dus aannemen dat wanneer een eerstgeboren zoon wordt vrijgekocht hij wordt vrijgekocht van ‘het ter dood gebracht worden’.
Dat niet vrijkopen een geweldadige dood betekent wordt nog eens bevestigt door Numeri 8:15-17 “Alles wat het eerst de moederschoot verlaat en aan de HEER wordt aangeboden, hetzij mens of dier, is voor jou, maar de eerstgeborenen van de mensen moet je laten vrijkopen, en ook de eerstgeboren onreine dieren. Zodra een eerstgeborene een maand oud is, moet je hem laten vrijkopen voor een vast bedrag van vijf sjekel zilver, volgens het ijkgewicht van het heiligdom, twintig gera per sjekel. Het eerstgeboren jong van een rund of het eerste jong van een schaap of geit mag echter niet worden vrijgekocht, want die zijn heilig. Hun bloed moet je tegen het altaar gieten en hun vet op het altaar verbranden, als een geurige gave die de HEER behaagt.”
Ik zie jouw uitleg voor het vrijkopen tegemoet.
In het geval van Hanna (1 Samuel 1) lezen we niets over goddelijk instructie. Nergens staat een opdracht van god om zus of zo te handelen. Wel lezen we dat haar man zich zorgen maakt als Hanna haar zoon niet na het eerste jaar wil afstaan: “Toen Elkana het jaar daarop weer met zijn familie op weg ging om de HEER zijn jaarlijkse offer te brengen, wilde hij de gelofte inlossen. Maar Hanna ging niet mee. Ze zei tegen haar man: ‘Pas als het kind van de borst is, zal ik hem brengen. Dan zal hij voor de HEER verschijnen en daar voor altijd blijven.’ Haar man Elkana antwoordde: ‘Doe maar wat jij het beste vindt. Blijf thuis zolang je hem nog zelf voedt. Laten we hopen dat de HEER dan niet van zijn belofte terugkomt.’” Dat klinkt nogal onheilspellend. Omdat god geen opdrachten of instructies geeft in 1 Samuel 1 kunnen we alleen maar concluderen dat god hier kennelijk met zijn hand over het hart strijkt god, want Samuel wordt niet geofferd en blijft leven. God geeft echter wel opdrachten en instructies met betrekking tot eerstgeborenen in exodus, leviticus en numeri.
Ik hoor het graag van je.WPS schreef: Heb geen bijbelverklaring bij de hand, maar weet je wat de traditionele uitleg van de versen die je noemde in Ezechiel 20 precies inhoudt?