Society is a reflection of Ourselves'

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Pauldge

Society is a reflection of Ourselves'

Bericht door Pauldge »

Afbeelding

Heeft meer te maken met Observeren dan filosoferen,Niet nadenken maar KIJKEN'
dit Schema is alleen ter ondersteuning, Alleen zelf kan je het zien.

Eventuele vragen beantwoord ik graag =)
Fjedka
Bevlogen

Re: Society is a reflection of Ourselves'

Bericht door Fjedka »

Welkom Pauldge. Het is wellicht een goed idee jezelf te introduceren in het welkomsttopic. het lukt me aardig om te kijken naar je plaatje en even niet te lezen of te denken. Maar ja, om eventueel vragen te kunnen stellen, of om dit bericht te schrijven, moest ik toch echt weer gaan gaan denken.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Pauldge

Bericht door Pauldge »

Dat klopt, Gedachten zijn niet chill... we worden altijd beinvloed door onze gedachten.
Door je bewust te worden van deze invloeden, dat je ziet waar je eigen meningen vandaan komen en hoe conceptueel denken tot stand komt is een stap in de goeie richting.

We moeten elkaars meningen respecteren'' --------> Division ------> Conflict

Maar zodra je een vraag stelt/wilt stellen of bezig bent je vraag te formuleren dan kijk je niet meer.
Dus je kan je alleen bewust zijn van het feit dat je gedachten zwaar gelimiteerd zijn op het moment dat je een vraag stelt =)

PS: Is de introductie in het welkomst topic verplicht of niet? hihi :D
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Pauldge schreef:Is de introductie in het welkomst topic verplicht of niet?
Is het verplicht om goedenmiddag te zeggen tegen de andere wachtenden in de wachtkamer bij de tandarts? :wink:

Lees, wanneer ik toch bezig ben met de introductiecursus, meteen even de regels door, voor zover je dat uiteraard nog niet gedaan hebt. Dan weet je wat er zoal op dit forum op prijs wordt gesteld.

M.vr.gr.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Toch kan ik niet nalaten te vragen:
Wie is er op dat schoolbord bezig geweest ?'
Ik wens u alle goeds
Pauldge

Bericht door Pauldge »

Ik Heb het uitgeschreven op papier, en foto van gemaakt.
bij MS Paint > invert color en toen kwam dit eruit.

schoolbord thema pakte wel ^^

het origineel heb ik hier nog
Bijlagen
WP_000057.jpg
siger

Bericht door siger »

Heb je ook een hint waar te beginnen en in welke richting te lezen?
Of misschien maar meteen de uitkomst vertellen?
Pauldge

Bericht door Pauldge »

Vandaag de uitleg dan maar, zal zo duidelijk mogelijk proberen te zijn.
Ten eerste dit is een observatie dus er is geen uitkomst.
Er is ook geen richting is meer dat mensen vast zitten, kom ik zometeen op terug.
Aan dit schema is veel vooraf gegaan, vragen zoals: waarom is de wereld zoals die nu is?
mijn conclusie was dat de wereld is zoals die is omdat mensen zijn zoals ze zijn. dus hoe zijn mensen dan?

En daar gaat dit schema over, hoe mensen zijn. en de maatschappij met alle concepten religies etc daaruit voortkomt. oorlog.. landen etc. niet anderen de schuld geven maar naar jezelf kijken hoe je in elkaar zit.

I'll switch to English for now, makes it easier to explain =)

Consciousness consists of Content put together by Thought
Thought comes from memory, without memory would you be able to think?
--------- is the same as the Thinker, neither one can exist without the other.
--------- is the same as Time ( Conscious time )

Memory consists of Experience and knowledge, which are both limited since our time on earth is limited
--------- Knowledge and experience are attained in the PAST

in the Present is the whole of time
The present is the result of the past so the past has influenced the future
experience and knowledge are in the past, Thought exixsts only in the moment
The moment is the result of the past
A change in the present can influence the future

So Thought is limited since knowledge and experience are ,and therefore you have Division.
( everyone has gathered knowledge from the content/ but everyone's got different pieces of knowledge)
( and experiences, therefore you have opinions' )
And where there is Division there MUST be conflict.

Time and Thought are the Root of Fear
Conflict is a given - therefore our experience and knowledge we gain during our life tells us
it's not a very safe place. so we are right to have Fear.

Fear
Whenever we have a bad'' experience what get's wounded is not our body but the image of oneself.
so you can see that from birth till death we are wounded. with the world now so full of misery
And out of Fear comes our search for pleasure, to delude ourselves from the actuality of daily living.

The image of oneself
Arises when Thought puts together all of the content,where the content we use is the same for everyone, therefore your consciousness is not yours but the rest of mankind.

So you can see that as long as we have division, there will be conflict
and all the misery that comes along with it.

People today are prisoners of Thought( That's why I drew the circle'' to illustrate just that )
People who give VALUE? to their opinions and others. :shock:

Where does Change come from?
Most definitely not from thought, since Thought exists in the moment and the moment is
the result of the past. the only real change can happen in the Moment.
and That moment is the revolution in oneself, eyes being opened etc. the moment influencing the future.

Now you tell me:
Where wars come from?
Why we have countries?
Where Religion comes from?
Why we need police/prisons?
Why there is conflict in relationship?
Why we don't trust eachother, and those we do we call Friends'' or our Partner( family is a special case )

Love
We talk about love as if we understand it, Love between two people today does not exist.
how can there be love... when each of them is pursueing their own desires/ their own pleasures.
Love is not pleasure!

Denk ik maak het niet te lang, hopelijk verduidelijkt dit de zaken een beetje =)

Wel interessant als je kijkt waar geloof vandaan kom. kan op meerdere plaatsen in dat schema
tot stand komen. bij:
Division-> eenzaamheid : zoektocht naar gevoel van verbondenheid )
Gebrek aan kennis/ verklaringen zoeken voor dingen die we niet begrijpen.
door angst/plezier god die over je waakt, god die je verbrand als je slecht doet'
kan voortkomen uit een ervaring.

The Individual has NO VALUE , but EVERYONE HAS!
siger

Bericht door siger »

@Pauldg,

Ik begrijp niet op welke grond je deze stellingen inneemt:
  • "And where there is Division there MUST be conflict."
    "Time and Thought are the Root of Fear"
En deze stellingen lijken me ook niet te kloppen:
  • "People today are prisoners of Thought"
    "out of Fear comes our search for pleasure"
    "Love between two people today does not exist"
Peter van Velzen
Site Admin

Een heerlijke serie discutabele uitspraken. Daar ben ik dol op. Het is wel wat veel tegelijk. . .

@Pauldge
- I'll switch to English for now, makes it easier to explain =)
Nou, dat vindt ik twijfelachtig. Dat is soms waar (zie volgende reactie) maar soms is een vertaling in het Nederlands superieur. De vaak door godgelovigen gebezigde uitsrukking "science is not the only way to knowledge", wordt goed verduidelijkt in de vertaling: "Wetenschap is neit de enig e weg naar Wetenschap".

@Pauldge
- Thoughtis the same as Time ( Conscious time )
Heb ik ook mijn twijfels over. "Times = Times", het aantal keren dus. Niet als je meer of minder denkt, gaat de tijd sneller of langzamer. De tijd gaat echter langzamer als je vaker op de klok kijkt. (er verstrijken dan minder seconden per keer dat je kijkt).

@Pauldge
- And where there is Division there MUST be conflict.
Ook al niet altijd waar. Verschil van inzicht kan leiden conflicten, maar ook tot een vruchtbare beïnvloeding van elkaar. Ik ben altijd blij met iemand die iets beweert waar ik het niet op voorhand mee eens ben. Gelukkig bied jij er hier een een enorme stapel aan!

@Pauldge
- Time and Thought are the Root of Fear
Soms wel, soms niet, Negatieve verwachtingen over de toekomst zijn de bron van angst, lijkt me, dat wel.

@Pauldge
- Conflict is a given - therefore our experience and knowledge we gain during our life tells us
it's not a very safe place. so we are right to have Fear.
HIer maakt het Engels het bepaald niet makkelijker, maar misschien dat je in het Nederlands ook niet duidelijjk kan maken wat je hier precies bedoeld. Met name het woordt "place" komt hier een beetje uit de lucht vallen.

@Pauldge
- Fear
Whenever we have a bad'' experience what get's wounded is not our body but the image of oneself.
Wellicht een beetje onzinnig ingeval van een botbreuk. Veder zie ik fouten ook als een weg tot verbetering. (maar daartoe moet je die fouten wel inzien).

@Pauldge
- so you can see that from birth till death we are wounded. with the world now so full of misery
And out of Fear comes our search for pleasure, to delude ourselves from the actuality of daily living.
Lijkt me nogal ongefundeerd, zeker voor iemand met een gelukkige jeugd. Het leven is weliswaar niet altijd een pretje, maar soms (zie verderop) wel degelijk!

@Pauldge
- The image of oneself
Arises when Thought puts together all of the content,where the content we use is the same for everyone, therefore your consciousness is not yours but the rest of mankind.
Not sequitor, maar de onlogische conclusie is m.i. toevalig wél waar. Het bewustzijn, is inderdaad een functie van onze hersenen waardoor communicatie met anderen pas echt mogelijk wordt (Zie: Merlin W.Donald: A Mind so Rare). In tegenstelling tot wat veel Filosfen hebben gedacht, ligt de waarde van het individu - het bewuste ik - in zijn vaardighied met anderen samen te werken. Omdat wij daar zo goed in zijn, zien we des te beter waar we daar nog steeds in falen. Maar we zijn er echt veel beter in dan de meeste dieren. Veel beter in elk geval dan al die soorten die door ons met uitsterven worden bedreigd. Ik verbaas me altijd over die mensen die niet inzien dat de zorgen van het WereldNatuurfonds omtrent bedreigde diersoorten, een aanwijzing is, dat de mens dus (veel!)succesvoller is dan die bedreigde soorten.

@Pauldge
- So you can see that as long as we have division, there will be conflict
and all the misery that comes along with it.
Dat zie ik dus niet zo, maar fijn dat jij anders denkt.

@Pauldge
- People today are prisoners of Thought( That's why I drew the circle'' to illustrate just that )
People who give VALUE? to their opinions and others. :shock:
Je zult er maar van bevrijd zijn! :)
Wat wel waar is, is dat wij een onlogische neiging hebben, onze foute veronderstellingen te blijven verdedigen, tegen de terechte kritiek van anderen. (Ik kan me nog een discussie herinneren, waar ik verbaal mijn vader de baas was. Hij zei: "OK jij hebt gelijk". Een meesterzet, want op dat moment zag ik pas in dat het mijn vader was, die - hoewel bij die gelegenheid niet zo'n gewiekste ouwehoer als ik - wel degelijk gelijk had!). Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee, waar die neiging vandaan komt. Het zal wel een bijwerking zijn van ons pleziercentrum of zoiets

@Pauldge
- Where does Change come from?
Most definitely not from thought, since Thought exists in the moment and the moment is
the result of the past. the only real change can happen in the Moment.
and That moment is the revolution in oneself, eyes being opened etc. the moment influencing the future.
In de evolutie komt verandering van "toevallige" mutaties of van de interactie tussen de bestaande variatie en de omgeving. Bij bewust denkende wezens, komt verandering vaak door het combineren van waarnemingen(=ervaringen), en dat is wél denken. Natuurlijjk is denken zinloos zonder ervaringen om met elkaar in verband te brengen. Maar zonder denken schiet het niet op, en was Einstein zonder gevolgen gebleven Dus
"Most definintly it does!"

@Pauldge
- Now you tell me:
Where wars come from?
Why we have countries?
Where Religion comes from?
Why we need police/prisons?
Why there is conflict in relationship?
Why we don't trust eachother, and those we do we call Friends'' or our Partner( family is a special case )
Familie is geen speciaal geval, het is het algemene geval! In zekere zin zijn alle dieren van dezelfde soort (ook Homo sapiens) aan elkaar verwant, maar sommigen zijn meer verwant dan anderen. Evolutionair zijn we er bij gebaat, onze verwanten te helpen,en die zijn er vaak mee geholpen dat we concurrenten(=minder verwante indivuen) uit de weg ruimen. Het bewuste denken, verbetert de samenwerking tussen verwanten, maar het blijkt (voor onze verwanten) in de loop der eeuwen steeds gunstiger naarmate we die samenwerking verbreden. Daarom ontwikkelde zich de mensheid in de richting van grotere samenwerkingsverbanden, maar tussen die verbanden blijft concurrentie een rol spelen. Desalniettemin, profiteer ik hier en nu van de samenwerking met mensen aan de andere kant van de wereld. Oorlig en conflicten werden de afgelopen eeuwen steeds minder zinvol (maar daarom absoluut niet minder dodelijk).

@Pauldge
- Love
We talk about love as if we understand it, Love between two people today does not exist.
how can there be love... when each of them is pursueing their own desires/ their own pleasures.
Love is not pleasure!
Er bestaat (vandaag) geen liefde tussen twee mensen?; Ik vertel mijn vrouw elke dag het tegenovergestelde (en handel daar ook naar). Plezier is geen liefde. Dat is waar. Plezier is de beloning die het organisme zichzelf geeft, voor het verrichten van evolutionair wenselijke handelingen. De kunst van het bewuste denken, is dan ook voornamelijk om ons plezier te vergroten, want in de meeste gevallen, levert dat dus evolutionaire voordelen op. Mijn grootste bron van vreugde is een ander mens (met name mijn vrouw) gelukkig te zien. Mijn vrouw is het meest gelukkig met een baby in haar armen. Waarschijnlijk heeft beide dus evolutionaire voordelen. :)

@Pauldge
- The Individual has NO VALUE , but EVERYONE HAS![/quote]
Het bestaan van unieke personen is noodzakelijk voor de menselijke manier van samenwerken. De samenleving is echter ook noodzakelijk voor unieke personen. Dat is de aard van onze soort

Waren dit nuttige opmerkingen, of wist je dat allemaal al wel?
Ik wens u alle goeds
Pauldge

Bericht door Pauldge »

Het laatste dat ik verwacht is dat mensen het met mij eens zijn.
Desalniettemin denk ik dat dergelijke dingen Goed zijn om over na te denken en naar te kijken.

Zeker hele goeie post Peter!
Is inderdaad bijzonder lastig om dit soort dingen op een forum uit te leggen waar de nadruk ligt op de woorden die je gebruikt. 7% van communicatie verloopt via taal, de rest is toonhoogte uitdrukkingen lichaamstaal abd so on. dus dat werkt niet in ons voordeel =P

Zodra we Denken'' dat we het weten staan we stil.
Altijd openstaan voor nieuwe ideeen, vasthouden aan niks =)

----
Wel over conflict - dit is de basis'' van conflict hoe ik het beschrijf.
dan heb je ook nog geweldadig gedrag natuurlijk. stel je zou de omgeving op zone manier instellen dat mensen toegang hebben tot de dingen die ze nodig hebben krijg je andere mensen met misschien geen'' geweldadig gedrag. maar nog steeds menings verschillen omdat we met individuen te maken hebben.
en het feit dat we meningsverschillen hebben is in feite al een conflict tussen mensen'
Mars
Forum fan

Bericht door Mars »

> Altijd openstaan voor nieuwe ideeen, vasthouden aan niks =)

Ook niet aan bovenstaand ? / Not even to the above ?
Pauldge

Bericht door Pauldge »

Mars schreef:> Altijd openstaan voor nieuwe ideeen, vasthouden aan niks =)

Ook niet aan bovenstaand ? / Not even to the above ?
Dat geld natuurlijk ook voor het bovenstaande.;)
is hetzelfde als bij de wetenschap aye, je houdt vast aan een theorie.. observatie, iets waarvan jij denkt dat het waar is of correct is of wat dan ook xD

Het moment dat je zegt van: ik luister niet maar naar jullie want IK weet toch wel beter... dat is heel slecht. dan sta je niet meer open voor nieuwe informatie en ben je niet meer aan het onderzoeken.

Mensen die gelovig zijn om maar een voorbeeld te pakken... daar valt niet meer mee te praten. omdat ze vasthouden aan het geloof en niet meer openstaan voor iets nieuws'' hun hebben het antwoord al gevonden''

Dus op het moment klinkt dit wel logisch in me hoofd, maar ik ga ervan uit dat er fouten in kunnen zitten, of dat ik iets over het hoofd zie of wat dan ook. dat schema zoals die nu is is de 10e versie als ik me niet vergis :D
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Misschien verplaatsen naar morosofie :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Peter van Velzen
Site Admin

Pauldge schreef: Het moment dat je zegt van: ik luister niet maar naar jullie want IK weet toch wel beter... dat is heel slecht. dan sta je niet meer open voor nieuwe informatie en ben je niet meer aan het onderzoeken.
Kijk, ik denk weliswaar dat ik alles beter weet. Maar zelfs als zou die veronderstelling waar zijn, dan nog zou ik kunnen leren van jullie fouten. (want bestudering daarvan, zou wellicht kunnen verklaren waaróm ik het beter weet) :)

Maar ervaring leert me dat soms iemand anders het beter weet. Maar wanneer ik dat merk, neem ik dai idee natuurlijk direct - of ietsje later - over, waarna ik dus weer beter weet. :)

Natuurlijk zit mijn Ego me ook wel eens in de weg. Dus als ik je niet direct gelijk geef, hou er dan toch rekening mee, dat ik een paar weken later, je redenatie gebruik alsof ik hem zelf bedacht had. Wel mijn excuses, voor als ik dat doe. Ikwil graag eenieder de eer geven die hem of haar toekomt, maar mijn geheugen is nogal vooringenomen vrees ik. en mijn wil is niet zo vrij als ik wel zou willen :)

Desalniettemin, heb ik veel opgestoken van fouten die anderen maken. Dus ook iedereen die het volgens mij mis had, van harte bedankt, want ik heb geleerd van jullie fouten. (julie waarschijnlijk ook, hoewel ik daar niet altíjd bewijzen voor zie).

Toch nog even een antithese" Pauldge heeft hem verdient:

"Ons bewustzijn is een afspiegeling van de samenleving waarvan wij deel uitmaken"
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie