Tja, herkenbaar.MoreTime schreef:Inderdaad bestel ik zo veel mogelijk in de bieb. Maar die bij mij in de stad heeft niks. Sommige bestellingen duren wel een 1-3 maanden. Zo lang kan ik niet wachten![]()
De miskopen die ik noemde waren niet gebaseerd op dit forum, maar meer op recensies en mijn eigen hoop op waar het desbetreffende boek over zou gaan.
Ik heb het nu helemaal gehad met boeken van semi-christelijke of vrijzinnige schrijvers. Daar hoopte ik vroeger nog wat inspiratie in te vinden, wat antwoorden op zaken en wat minder vergaand als een Price of Dawkins. Maar helaas...viel dat even tegen. Veel gebazel maar weinig wol.
Top 5 boeken over het Christendom
Moderator: Moderators
-
aton
Re: Top 5 boeken over het Christendom
-
aton
Om een helder idee te krijgen wat voor rare bochten er zitten in het ontstaan van een religie heb ik nog twee titels, warm aanbevolen:
- ' Op zoek naar Zarathoestra ' door P.Kriwaczek. Een reisverhaal doorheen Iran is de rode draad.
- ' De omstreden bronnen van de Islam ' door E.Mulder & T.Milo. Zeker geen eenzijdige kijk op het ontstaan van deze religie. Verrassend is wel dat deze religie ontstaan is in Iran. Een link naar het Zoroastrisme en de verketterde strekkingen in het Christendom is niet ver weg. Net zoals de historische Jezus is ook de historische Mohammed ver te zoeken.
- ' Op zoek naar Zarathoestra ' door P.Kriwaczek. Een reisverhaal doorheen Iran is de rode draad.
- ' De omstreden bronnen van de Islam ' door E.Mulder & T.Milo. Zeker geen eenzijdige kijk op het ontstaan van deze religie. Verrassend is wel dat deze religie ontstaan is in Iran. Een link naar het Zoroastrisme en de verketterde strekkingen in het Christendom is niet ver weg. Net zoals de historische Jezus is ook de historische Mohammed ver te zoeken.
-
siger
Ben ik fout, of denkt men hier te snel aan het christendom uit het grijze verleden, en aan theologische kwesties?
Ik ben nog steeds op zoek naar boeken die het hedendaagse christendom kritisch duiden. Je vindt een berg literatuur waarin staat dat Galileo en de Paus van mekaar hielden, dat de inquisitie veel minder folterde dan "men" dacht, dat Giordano Bruno toevallig op de brandstapel belandde, en vooral dat er tegenwoordig een berg kwaadaardige literatuur bestaat die het christendom opzettelijk in een kwaad daglicht wil stellen.
Het vreemde is nu, dat ik die recente "kwaadaardige" literatuur nergens kan vinden. Zou het dan toch waar zijn dat de neocon beweging zwaar gefinancieerd wordt door rijke Amerikaanse families als de Coors, de Koch van Kansas, de Richard Mellon Schiafe, Howard Ahmason van Californie, die organisies voeden als "the Institute on Religion and Democracy" die overal in de US extremistische pastors tracht te plaatsen?
En hoe zit het met Europa, of zegt de US genoeg?
Shadia Drury is met om. "Leo Strauss and the American Right" een witte raaf. Ze vreest dat in de US een ernstige strijd om de macht wordt geleverd door de "straussians" zoals Wolfowitz, die feitelijk (esoterisch) atheist zijn maar (exoterisch) alles doen om het christendom overeind te houden bij het plebs. Zoiets als "houden jullie ze christendom, dan houden wij ze ondemocratisch."
http://www.amazon.com/gp/cdp/member-rev ... centReview" onclick="window.open(this.href);return false;
http://phil.uregina.ca/CRC/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amazon.com/gp/cdp/member-rev ... centReview" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zonet "A History of Christianity: The First Three Thousand Years" van Diarmaid MacCulloch besteld. Ik hoop dat het wat evenwichtiger is dan de lofzangen op het christendom die je om de oren vliegen.
Ik ben nog steeds op zoek naar boeken die het hedendaagse christendom kritisch duiden. Je vindt een berg literatuur waarin staat dat Galileo en de Paus van mekaar hielden, dat de inquisitie veel minder folterde dan "men" dacht, dat Giordano Bruno toevallig op de brandstapel belandde, en vooral dat er tegenwoordig een berg kwaadaardige literatuur bestaat die het christendom opzettelijk in een kwaad daglicht wil stellen.
Het vreemde is nu, dat ik die recente "kwaadaardige" literatuur nergens kan vinden. Zou het dan toch waar zijn dat de neocon beweging zwaar gefinancieerd wordt door rijke Amerikaanse families als de Coors, de Koch van Kansas, de Richard Mellon Schiafe, Howard Ahmason van Californie, die organisies voeden als "the Institute on Religion and Democracy" die overal in de US extremistische pastors tracht te plaatsen?
En hoe zit het met Europa, of zegt de US genoeg?
Shadia Drury is met om. "Leo Strauss and the American Right" een witte raaf. Ze vreest dat in de US een ernstige strijd om de macht wordt geleverd door de "straussians" zoals Wolfowitz, die feitelijk (esoterisch) atheist zijn maar (exoterisch) alles doen om het christendom overeind te houden bij het plebs. Zoiets als "houden jullie ze christendom, dan houden wij ze ondemocratisch."
http://phil.uregina.ca/CRC/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb zonet "A History of Christianity: The First Three Thousand Years" van Diarmaid MacCulloch besteld. Ik hoop dat het wat evenwichtiger is dan de lofzangen op het christendom die je om de oren vliegen.
-
aton
Nou siger, dan blijft er na het lezen van mijn bovenvermelde boeken niet veel meer overeind van het christendom en de islam. En nu mogen ze een zeepbel inkleuren naar believen, het blijft een zeepbel.
Misschien is dat wat:siger schreef:<< >>
Ik ben nog steeds op zoek naar boeken die het hedendaagse christendom kritisch duiden.
<< >>
en/of:
-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
-
siger
Gayah,
Bedankt, maar Lemm is een conservatief katholiek. Zout in wonde dus. Feuerbach moet ik misschien eens nader bestuderen.
Bedankt, maar Lemm is een conservatief katholiek. Zout in wonde dus. Feuerbach moet ik misschien eens nader bestuderen.
Ik constateerde net dat ik die foutief gelinkd heb, dit is de juiste link:siger schreef:<< >>
Feuerbach moet ik misschien eens nader bestuderen.
Geluk bij een 'ongeluk':
bij het terugzoeken van de juiste link liep ik tegen deze aan:
met de notitie:
En Albert Vollbehr ...Kolumbus schreef:<< >>
De volgende vertaling van enkele hoofdstukken probeert Feuerbachs denken
zo toegankelijk mogelijk te maken voor de moderne lezer.
Albert Vollbehr (vertaler)
<< >>
... dat is toch 'onze' Rereformed als ik me niet vergis?
-
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
(='.'=)
(")_(")
- Freedom's just another word for nothing left to lose!
*
What is mind? No matter! If you don't mind, it doesn't matter ...
What is matter? Never mind: Consciousness matters: Nothing Else Matters!
- Materie ...
- ... bestaat niet!?!?
- Materie ...
-
siger
Zeker wel. En zijn werk verdient alle lof.GayaH schreef:En Albert Vollbehr ...
... dat is toch 'onze' Rereformed als ik me niet vergis?
Het probleem is dat ik niet met vragen over het geloven zit.
Ik weet dat God niet bestaat, dat er geen reden is om te geloven en dat geloof schadelijk is.
Mijn vragen situeren zich niet rond waarheidsclaims in de ene zin of de andere, maar rond de (historische, maatschappelijke) "nuttigheid" die door religies vandaag geclaimd wordt. Zowat alle hedendaagse literatuur zegt dat religie vandaag een belangrijke rol speelt in onze samenleving, en dat ze een belangrijke rol heeft gespeeld in het tot stand komen van de (humane, moderne) samenleving.
Dáárover vind ik nauwelijks kritisch werk (wat bijzonder vreemd is.)
edit: met Shadia Drury als uitzondering voor de US samenleving.
-
aton
Deze topic gaat wel over boeken, maar gezien ik hier niet zo direct een topic vind over tijdschriften, spuw ik hier dan maar even m'n gal.
NIET AANBEVOLEN : NATIONAL GEOGRAPHIC magazine maart 2012.
Bij de dokter vallen m'n ogen op dit tijdschrift, met op de omslag een fragment van de fresco ' Het Laatste Avondmaal '. Naar aanleiding van een boek wat Andrew Todhunter nog aan het afwerken is, een 20 pagina-lang artikel. Zulke lektuur zou moeten verboden worden in de wachtzaal van een dokter, of voorzien van de sticker: Kan je geestelijke gezondheid schaden. Blz. 37: " Hoewel maar twee van de vier evangelisten ( Matteüs en Johannes ) tot de oorspronkelijke apostelen behoorden, kregen Marcus en Lukas ook een apostolische status, vanwege hun belangrijke bijdrage aan het op schrift stellen van de evangeliën van het N.T. " ( LET WEL : Dit staat er letterlijk !!!! ) Enkel de Jehova's Getuigen doen beter ( met wat inspanning ) !!! De rest van dit pulp-artikel wil ik FT-lezer besparen. ( en om toch een iestje van mijn slecht karakter te laten zien: Apostel Thomas is in India gaan preken, volgens de auteur ) Dag allemaal
Bij de dokter vallen m'n ogen op dit tijdschrift, met op de omslag een fragment van de fresco ' Het Laatste Avondmaal '. Naar aanleiding van een boek wat Andrew Todhunter nog aan het afwerken is, een 20 pagina-lang artikel. Zulke lektuur zou moeten verboden worden in de wachtzaal van een dokter, of voorzien van de sticker: Kan je geestelijke gezondheid schaden. Blz. 37: " Hoewel maar twee van de vier evangelisten ( Matteüs en Johannes ) tot de oorspronkelijke apostelen behoorden, kregen Marcus en Lukas ook een apostolische status, vanwege hun belangrijke bijdrage aan het op schrift stellen van de evangeliën van het N.T. " ( LET WEL : Dit staat er letterlijk !!!! ) Enkel de Jehova's Getuigen doen beter ( met wat inspanning ) !!! De rest van dit pulp-artikel wil ik FT-lezer besparen. ( en om toch een iestje van mijn slecht karakter te laten zien: Apostel Thomas is in India gaan preken, volgens de auteur ) Dag allemaal
Behoorden Mattheus en Johannes niet tot de oorspronkelijke apostelen? En zo nee, waarom niet?aton schreef:Deze topic gaat wel over boeken, maar gezien ik hier niet zo direct een topic vind over tijdschriften, spuw ik hier dan maar even m'n gal.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
-
aton
Geen enkel auteur van de evangelies was een apostel.WPS schreef: Behoorden Mattheus en Johannes niet tot de oorspronkelijke apostelen? En zo nee, waarom niet?
-
aton
Zeker een aanrader:
http://www.deslegte.com/boek/blech-benj ... 079001125/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe een humanistische kunstenaars het vaticaan te kakken konden zetten. Schitterend boek, geschreven door top-deskundigen met ontzettend nauwkeurig bronmateriaal. De Sixtijnse kapel is enkel de rode draad in het denken over religie van toen. Toen wist men nog dat het niet ' Jezus van Nazareth was, maar Jezus de nazarener.
http://www.deslegte.com/boek/blech-benj ... 079001125/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoe een humanistische kunstenaars het vaticaan te kakken konden zetten. Schitterend boek, geschreven door top-deskundigen met ontzettend nauwkeurig bronmateriaal. De Sixtijnse kapel is enkel de rode draad in het denken over religie van toen. Toen wist men nog dat het niet ' Jezus van Nazareth was, maar Jezus de nazarener.
Kost een tientje...aton schreef:Zeker een aanrader:
Zag op http://www.Amazon.com" onclick="window.open(this.href);return false; dat het boek wel een flink aantal negatieve recencies heeft gekregen, men vindt de claims in het boek veelal erg speculatief van aard. Heb zelf er overigens geen mening over, heb het boek nog niet gelezen.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
-
aton
Voor een tientje kan je zelf zien of deze negatieve recensies terecht zijn.WPS schreef: Zag op http://www.Amazon.com" onclick="window.open(this.href);return false; dat het boek wel een flink aantal negatieve recencies heeft gekregen, men vindt de claims in het boek veelal erg speculatief van aard. Heb zelf er overigens geen mening over, heb het boek nog niet gelezen.
-
aton
Zo heb ik volgende tekst gevonden op onderstaande link:
http://www.gk-nijkerk.nl/gknew/content/view/435/99/" onclick="window.open(this.href);return false;
blz.83-85
Ik heb dit kruisbeeld in 2005, zeer toevallig gezien in het baptisterium van het eenvoudig Santo Spirito kerkje. Mij is toen ook de titulus- tekst niet opgevallen. Merkwaardig is ook wel dat hier een totaal naakte Jezus is afgebeeld.
http://www.gk-nijkerk.nl/gknew/content/view/435/99/" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat staat er werkelijk:Ik heb pas een boek gekocht. De sixtijnse geheimen- Benjamin Blech &Roy Doliner.
Daar staat op blz. 84 een foto van een crucifix wat mij geweldig intrigeerde. Nee niet het crucifix zelf, maar het bordje wat erboven hing. Het crucifix is gemaakt door Michelangelo(1475-1564) in 1493. Michelangelo heeft joodse leermeesters gehad in Florence. In perfect Hebreeuws schrijft hij voluit: Jezus van Nazareth koning uit de joden. Daaronder staat van rechts naar links, in een soort spiegelbeeld dus, in de Hebreeuwse volgorde, hetzelfde in het Grieks en in het Latijn. Daarmee wil hij het volgende uitdrukken: Religie verwordt heel snel tot verwarring, verdraaiing, verwaaiing en verbastering.
blz.83-85
Let vooral op de het summiere verschil: Jezus van Nazareth en Jezus de Nazareeër, wat een totaal verschillende betekenis heeft. Op die website kon men ook al bovenaan schrijven : Jokken voor Jezus.Op de titulus, een spottend opschrift dat de Romeinse soldaten volgens de evangeliën boven Jezus' hoofd op het kruis nagelden, schreef Michelangelo niet de gebruikelijke viet letters I.N.R.I.
In plaats daarvan schreef hij de zin drie keer volledig uit : in het Hebreeuws, in het Grieks en in het latijn. Het frappante is dat Michelangelo het Hebreeuws bovenaan zette en in een schitterende kalligrafie van rechts naar links uitschreef, geheel volgens het gebruik van de Hebreeuwse taal. Daaronder schreef hij de zin parallel aan het Hebreeuws van achter naar voren in het Grieks en het Latijn, alsof je het in een spiegel ziet. Het is vrijwel zeker dat hij dit deed omdat er in hetzelfde jaar in Rome een relikwie was gevonden in een muur van de kerk van Santa Croce in Gerusalemme. Het was een fragment van een oude houten inscriptie, die de originele titulus leek van het kruis ( hoewel het bij een C14-analyse in 2002 hout bleek te zijn uit de elfde eeuw ). Het afgebroken en beschadigde stuk bevat alleen de woorden ' Jezus de Nazareeër ' - met de toevoeging ' koning der joden 'afgebroken aan het begin van de zin - in drie talen het Grieks en het Latijn in omgekeerde volgorde onder het Hebreeuws.
Ik heb dit kruisbeeld in 2005, zeer toevallig gezien in het baptisterium van het eenvoudig Santo Spirito kerkje. Mij is toen ook de titulus- tekst niet opgevallen. Merkwaardig is ook wel dat hier een totaal naakte Jezus is afgebeeld.