Doppelganger schreef:Giswerk? Welnee, kwestie van kansberekening. Merkwaardig om te zien hoe je de invloed van sociaal-culturele factoren probeert te bagatelliseren. De statistieken zeggen voldoende.
Ik bagataliseer dit in het geheel niet. Zie wat ik verder daarover heb geschreven.
doppelganger schreef:Job schreef:Dat ik de bijbel uit vrije wil lees is ook een feit. Niemand die zegt dat ik dit moet doen.
Als je goed had gelezen, had je opgemerkt dat dat mijn punt ook niet was.
Wat is dan je punt ?? Wat wil je nu precies aan mij duidelijk maken ??
doppelganger schreef:
Oh, zeker wel. Daar hebben we namelijk geschiedenisboeken voor. De inhoud van de bijbel zelf is in dat opzicht niet zo interessant,
Huh ?? Hoezo is de inhoud niet interessant ??
Het gaat juist wat de bijbel te vertellen heeft over hoe mensen zich gedragen.
Lees de kranten en verzamel artikelen waarin het over mensen gaat die elkaar en zichzelf de grootste ellende aandoen omdat ze gedreven worden door afgunst, gekwetste trots, eerzucht, hebzucht vooral, bezitsdrang, machtwellust en elkaar tot zondebok maken.Dit blijkt ook uit de geschiedenis.
Of deze mensen zichzelf zien als gelovig of ongelovig maakt niet uit. De bijbel brengt deze feitelijke realiteit op een literaire (archetypische) wijze ter sprake. (Bijv. Kain en Abel) Ik lees de bijbel omdat ik juist in de Schrift op een onovertroffen fundamentele wijze de mens wordt getekend; niet alleen zoals die is, maar ook zoals de mens zou moeten zijn: Beeld van God.
Doppelganger schreef: hoe het misbruikt werd als machtsmiddel door de adel en de geestelijkheid dan weer wel.
Je noemt hier twee voorbeelden van mensen en wat sommigen hebben gedaan; juist deze mensen wordt in de bijbel onder kritiek gesteld, bijv. de profeten die de koningen onder kritiek stellen.
Doppelganger schreef:De middeleeuwen heten in het Engels niet voor niets de Dark Ages. Allemaal dankzij dat mooie boekwerk.
Niet dankzij, maar ondanks....En die zogenaamde "donkere" Middeleeuwen waren helemaal niet zo donker al wordt gedacht. Dit is een cliché.
doppelganger schreef:Job schreef:Voor een redelijke 'discussie'(voor zover dat hier mogelijk is) is het verstandiger om zulke nonsens achterwege te laten.
Jouw subjectieve criteria voor een 'redelijke discussie' interesseren me geen moer.
Die van jouw is uiteraard heel "objectief", vooral als het om de bijbel gaat.
doppelganger schreef:Job schreef:doppelganger schreef:In elk geval geef je met je reactie aan dat je het eens bent met de stelling dat sociaal-culturele invloeden wel degelijk bepalend zijn voor het aanhangen van een specifiek geloof.
Ja en ? Wat is daar mis mee. Geldt voor ieder mens.
Ik weet nog steeds niet wat je me nu wilt zeggen.
Als sociaal-culturele factoren van grote invloed zijn op de totstandkoming van iemands geloof, hoe kun je in jouw situatie dan volhouden dat dat niet het geval is? Dat je, nu je eenmaal gelooft, geen dwang ervaart is totaal niet relevant. Hoe iemand op dat punt terecht komt echter wél.
Dit beweer ik helemaal niet. Natuurlijk heeft het milieu invloed op wat je geloof wordt.
Maar het blijft toch een onzekere factor.
Bovendien komt door mijn vrijere kritische houding t.a.v. het geloof waarin ik ben opgevoed, dat ik op een andere manier tegen christelijk geloof aan ben gaan kijken.Daardoor ben ik meer en meer in staat te onderscheiden (juist door het bestuderen van de bijbel) wat er in het geloof er wel toe doet en wat niet, zonder ooit maar één moment in een of ander vorm van atheísme te vervallen.
Door deze houding ben ik meer en meer gaan nadenken over het christelijk geloof en vooral de oorsprong ervan en wat het voor mij in het leven van alledag (want daar gaat het om) kan betekenen.
Job