95 stellingen / 200 vragen aan vuurtje,cobie en bigal 61

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door PietV. »

biemer schreef:
doctorwho schreef:Als god echt bestond was erin geloven niet nodig.
=D> die nomineer ik voor de 95 stellingen/200 Vragen of nog beter ; Een nieuw (sub)topic met 'bijzondere uitspraken....' of 'uitspraken ter overdenking '.

Idee ?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =24&t=5666" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is een sterke uitspraak. Is deze rubriek niet de direct aangewezen plek.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
bigal61
Banned

Re: 95 stellingen / 195 vragen aan een christen.

Bericht door bigal61 »

PietV. schreef:
bigal61 schreef:Even Stelling 1
God is er altijd geweest.
Een sprong naar het laatste deel. Vraag 63. Waarom sluit je de andere mogelijkheden uit?
Op wat voor gronden? Je brengt een god in. Welke trouwens?

Goede opmerking: waarom sluit ik andere goden uit.
Bewijs: God beloofd dat als je Hem zoekt, je Hem zult vinden. Bewezen.
Bewijs: Als God claimt dat de bijbel door Hem is geinspireerd, dan zou deze makkelijkmet fouten aanwijzbaar zijn. Ik ben nu jaren aan het studeren, en hoe meer/dieper en eerlijker je kijkt, hoe meer verbaasd je telkens bent hoe dit boek in elkaar zit.
Bewijs: Als Jezus niet was opgestaan uit de dood, dan zouden de volgelingen van Hem dit geweten hebben en zich niet als arme ratten doodgemarteld laten worden
Bewijs: als je objectief kijkt naar hoe mooi alles gemaakt is, hoe hyper-intelligent dan moet je eerlijk zijn en erkennen dat hier een Hoger Wezen aan het werk is
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Bigal,

Dat is geen antwoord! Je brengt een God in! De vraag is welke!
De God van de Bijbel geeft zelf aan dat er andere goden bestaan! Lees de 10 geboden maar na!
En nu je bewijsvoering:
1: Ik heb God ook gezocht, maar ik heb hem nooit gevonden! Heb ik niet goed gezocht als belijdend en gedoopt christen? Bewijs: 0!
2. Ook ik heb de Bijbel jarenlang bestudeerd! Ik ken de meeste bijbelboeken uit mn hoofd! En hoe meer/dieper en eerlijker je kijkt, verbaas je je telkens weer over de tegenstrijdigheden die er in staan! Bewijs: 0
3. Dit is geen bewijs! Kun je buiten de bijbel een bewijs aanvoeren dat Jezus echt is opgestaan? Ben benieuwd! Noteer: De mens is het meest beinvloedbare wezen wat er bestaat! Bewijs: 0!
4. Hier ga ik niet dieper op in! Verdiep je eerst eens in den standpunten van de evolutietheorie! Uit je standpunt blijkt heel duidelijk dat je dat nog nooit gedaan hebt! Verklaar "hoger wezen"! Bewijs: 0!

Kortom, je standpunt blijft gebaseerd op het principe van ik kan het niet verklaren dus er moet wel een god zijn! Denk ZELF eens na!
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik vind dat Lanfy het uitstekend heeft verwoord =D> . Veel ex-gelovigen zullen soortgelijke ervaringen hebben. Sommige gelovigen zoeken al hun hele leven en hebben nooit iets gevonden. En de personen die denken dat ze iets gevonden hebben. Komen niet verder dan een vaag gevoel. Wat fluctueert bij de waan van de dag. En elke referentie naar iets wat buiten hun grijze massa zit, ontbreekt. En maak je een moeilijke puzzel dan wordt het gevoel ineens een stuk minder.
Er is nog een punt. Je brengt een cirkelredenering in. God zegt in de Bijbel dat hij bestaat. Het bewijs is dus geleverd voor het bestaan van een god #-o . In de Bijbel staat dat je hem moet zoeken en als je goed je best doet dan vind je hem #-o . Weer is dus het bewijs geleverd volgens jou. En zo kun je dus eindeloos doorgaan. Bestaat er dus eigenlijk wel een god buiten de Bijbel.
aton

Bericht door aton »

bigal61 schreef: Bewijs: Als Jezus niet was opgestaan uit de dood, dan zouden de volgelingen van Hem dit geweten hebben en zich niet als arme ratten doodgemarteld laten worden
Als het zo in het script staat, is het enkel de auteur en niet de karakters uit het verhaal die dit bepalen.
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

bigal61 schreef: Bewijs: God beloofd dat als je Hem zoekt, je Hem zult vinden. Bewezen.
Bewijs: Als God claimt dat de bijbel door Hem is geinspireerd, dan zou deze makkelijkmet fouten aanwijzbaar zijn. Ik ben nu jaren aan het studeren, en hoe meer/dieper en eerlijker je kijkt, hoe meer verbaasd je telkens bent hoe dit boek in elkaar zit.
Bewijs: Als Jezus niet was opgestaan uit de dood, dan zouden de volgelingen van Hem dit geweten hebben en zich niet als arme ratten doodgemarteld laten worden
Bewijs: als je objectief kijkt naar hoe mooi alles gemaakt is, hoe hyper-intelligent dan moet je eerlijk zijn en erkennen dat hier een Hoger Wezen aan het werk is
Bewijs waarom Allah bestaat en God niet:
Bewijs: Als je je open stelt, vind je Allah. Hij blijft verborgen voor hen die Hem afwijzen.
Bewijs: Veel mensen geloven nog in God en verwerpen Allah. Het werk van de duivel, zoals al in de Koran voorspeld. Hiermee is tevens bewezen, dat de duivel bestaat.
Bewijs: De Koran is door Allah persoonlijk geschreven en gedicteerd. Er zit geen enkele fout in. Literair ongeëvenaard. Na jaren studeren nog steeds een verbazingwekkend boek, waarin zelfs bewezen wordt, dat de Bijbel corrupt is.
Bewijs: Allah is één, Jezus is geen God. Jezus is ook nooit gekruisigd, dus ook nooit opgestaan en God is al helemaal geen drie. Zelfs in de Bijbel niet. Dit alles staat als bewijs in de Koran.
Bewijs: Ingewikkelde dingen kunnen alleen door een meer ontwikkelde intelligentie gecreëerd zijn. Dus moet een computer door een mens gecreëerd zijn en een mens door Allah.

Kortom: Bewijs: Allah bestaat, geloof in God is van de duivel.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

bigal61 schreef:

Goede opmerking: waarom sluit ik andere goden uit.
Bewijs: God beloofd dat als je Hem zoekt, je Hem zult vinden. Bewezen.
Hyper intelligent? Jouw motivatie om andere goden uit te sluiten zou ik daar niet toe willen rekenen. Zou zo'n hyperintelligente entiteit niet wat betere woordvoerders kunnen selecteren. Ik denk eerder dat jij als zelfbenoemd woordvoerder aan buikspreken doet met in de niet voorkeurshand god. Dat deze dan wat klunzig overkomt is niet meer dan logisch. Dat je ergens jaren op studeert wil niet zeggen dat het bestudeerde daarmee aan objectiveerbare zeggingskracht voldoet. Ik denk dat hier een flink stuk cognitieve dissonantie de motivatie voor gevonden bevestiging is. De bewijzen die jij aanvoerd zijn een persoonlijke interpretatie in een melange van wensdenken. Als je daarvan teveel thee zet ga je vanzelf in je waanideeën geloven.
Maar ik wil je nog wel even op de forumregels wijzen met betrekking tot onderbouwing. Tot nu toe is het zo dat ik jouw beweringen zonder enige vorm van onderbouwing kan verwerpen. Bij deze dus.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Bigal61. Een aardige uitleg, rond het verhaal bewijslast.

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Leuk filmpje, maar atheïsten kunnen zich hier niet behaaglijk bij voelen.
Een agnost misschien wel, omdat die claimt "het niet te weten".
Maar een atheïst claimt dat als gelovige X hem niet kan overtuigen dat er dan dus geen God bestaat.
Daarom is het tegen een atheïst wel redelijk om (vanuit dezelfde redenering) te zeggen "I lack belief in the non-existence of gods".
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Redelijk ? Het klinkt eerlijk gezegd behoorlijk dwaas. Over "het niet bestaan" valt helemaal niets te weten, dus daaromtrent is iedereen agnost. De uitdrukking is dus betekeningsloos. Het komt me voor dat dat weinig met "rede" te maken heeft.

Ik wacht ondertussen nog steeds op de allereerste poging mijn theorie, dat god niet bestaat, te falicificeren. Als god echt bestaat (en dus waarneembare eigenschappen heeft) dan moet dat toch mogelijk zijn!
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vuurtje schreef: Maar een atheïst claimt dat als gelovige X hem niet kan overtuigen dat er dan dus geen God bestaat.
Dat kan noodzakelijkerwijs de uitkomst zijn. Als ik jou probeer te overtuigen dat elfjes bestaan. En je vraagt mij of het ook lukt met bewijs. Na het zoveelste a4-tje met non-argumenten. En ik haal mijn schouders op en zeg dat bewijs ontbreekt. Want ik ben op dat punt gewoon een eerlijke elfjes-aanhanger. Dan mag je de claim neerleggen dat elfjes niet bestaan. Geen bewijs voorhanden. Misschien raak je hierdoor mijn diepste gevoelens. Want ik zit nog steeds op mijn subjectieve wip wap. En pruttel nog na dat ik ze voel. Echter daarna mag een ander het bij jou proberen met kabouters.
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

Peter van Velzen schreef:Redelijk ? Het klinkt eerlijk gezegd behoorlijk dwaas. Over "het niet bestaan" valt helemaal niets te weten, dus daaromtrent is iedereen agnost. De uitdrukking is dus betekeningsloos. Het komt me voor dat dat weinig met "rede" te maken heeft.
Peter. Hiermee geef je aan dat je geen atheïst bent maar een agnost. En dat je denkt dat iedereen is zoals jij.
Peter van Velzen schreef:Ik wacht ondertussen nog steeds op de allereerste poging mijn theorie, dat god niet bestaat, te falicificeren. Als god echt bestaat (en dus waarneembare eigenschappen heeft) dan moet dat toch mogelijk zijn!
Tja en zo geloof ik dat God wel bestaat, wordt ook maar niet gefalsifieerd naar mijn bescheiden mening.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik geloof dat onzichtbare hoogontwikkelde onstoffelijke teckels vanuit hun basis op ceta 5 de wereldregering vormen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje »

PietV. schreef:
Vuurtje schreef: Maar een atheïst claimt dat als gelovige X hem niet kan overtuigen dat er dan dus geen God bestaat.
Dat kan noodzakelijkerwijs de uitkomst zijn. Als ik jou probeer te overtuigen dat elfjes bestaan. En je vraagt mij of het ook lukt met bewijs. Na het zoveelste a4-tje met non-argumenten. En ik haal mijn schouders op en zeg dat bewijs ontbreekt. Want ik ben op dat punt gewoon een eerlijke elfjes-aanhanger. Dan mag je de claim neerleggen dat elfjes niet bestaan. Geen bewijs voorhanden. Misschien raak je hierdoor mijn diepste gevoelens. Want ik zit nog steeds op mijn subjectieve wip wap. En pruttel nog na dat ik ze voel. Echter daarna mag een ander het bij jou proberen met kabouters.

Het hoeft niet de uitkomst te zijn. Als je achterover zit met de vooronderstelling dat er geen God bestaat is de kans echter wel groot dat je daar uitkomt. En als bij iedere mislukte poging van een (per definitie onkundige) gelovige om iets te bewijzen van zijn geloof, het geloof in jezelf en jouw vooronderstelling wordt versterkt ben ik bang dat je geneigd bent te gaan geloven dat er niets bestaat dat je niet kunt zien. Maar als je die vooronderstelling loslaat en open onderzoek doet naar de historische vondsten over duizenden jaren die samen de bijbel vormen, als je contact zoekt met een God die zich wil laten kennen, dan zou het zomaar kunnen dat je bij een andere theorie uitkomt.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Vuurtje schreef:een God die zich wil laten kennen
Erg zijn best doet ie blijkbaar niet hè, in dat geval. Oh, en religieus geloof is geen (wetenschappelijke) theorie, maar daarentegen een ongefundeerd geloof. Heb je trouwens al wel eens gehoord van het bestaan van een agnostisch atheïst? Richard Dawkins en ik zijn er zo een.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Plaats reactie