cymric schreef:wahlers schreef:Ik ben niet bekend met ZFC, dus hier kan ik geen uitspraken over doen! En de informatie van Schiller (jou referentie) heb ik nog niet gelezen.
ZFC ken jij wel degelijk. Weliswaar niet met die naam, maar het feit dat jij kunt zeggen dat 1 + 1 = 2, of 2x^2 + 4x - 8 = 0 oplossen, of kunt differentiëren, of met tensoren aan de slag kan (algemene relativiteitstheorie, geavanceerde 'engineering') komt
allemaal voort uit de Zermelo-Fränckel axiomata's waaraan toegevoegd het
Axiom of Choice. Ik zou bijna bang worden van de gevolgen als iemand erin slaagt om ZFC klein te krijgen.
Voor verdere informatie kan je de uitstekende
MetaMath-website doorspitten. Dolle pret; één van de uitspraken neem ik als stelling op in mijn proefschrift.
ZFC zegt me niets.
Maar ik heb wel affiniteit met predikaten en propositie logica!
Dus bedankt voor de leuke math link!
Ik heb zelf, tot mijn eigen verbazing, eens een keer uit de set theorie afgeleid, op basis van de stelling dat er slechts één lege verzameling is, dat 'x tot de macht 0' altijd 1 is!
Thuis heb ik het bewijs nog ergens liggen (al weet ik op dit moment niet waar!).
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik ooit de term ZFC gebezigd heb of ben tegengekomen.
Mijn enige excuus is dat de laatste jaar dat ik me bezig hield met de theoretische wiskunde 1995 was!
Het was ook toen (of voor die tijd) dat ik bewees - gebruikmakend van sets (verzamelingen) - dat 'x tot de macht 0' = 1.
Ik vermoed dat de diepere fundamenten van ZFC verder reiken dan de HBO opleiding wiskunde voor leraren die ik in die tijd op de avondschool genoten heb.
Mijn gemis!
MvG, Wim.
p.s. Ik had in die tijd ook de grootst mogelijk moeite om
formeel het cijfer '1' te definiëren... en ik ben deze definitie nog vergeten ook!