Brennus schreef:De Russen zijn niet in Afghanistan binnengevallen, ze kwamen de regering daar te hulp.frans schreef:Communisme is nergens een goed medicijn voor. Dat is wereldwijd gebleken. Als de USSR daar niet was binnen gevallen hadden de USA het afghaanse verzet trouwens nooit gesteund. De communisten valt hier wel degelijk ook een hoop te verwijten.Brennus schreef: Tja, vooral omdat de Amerikanen de fundamentalisten steunden.
Maar antwoord nu op mijn vraag, Moeten we de afghanen overleveren aan het fascisme van de taliban?
Zoals de amerikanen nu de regeering te hulp schieten
Nu even serieus, de manier waarop de russen hun afghaanse "broeders" te hulp schoten ging natuurlijk nergens over. Een vriendendienst naar de afghaanse bevolking maar dan wel op een manier die veel hardhandiger was naar de bevolking dan de manier waarop de amerikanen nu te werk gaan.
Dat was een reactie tegen het gemier van de CIA.
Die trouwens nog een hoop ellende meer op haar geweten heeft..
Unita in Angola. Enz.
En de russen hebben wel een zuiver geweten? Denk eens aan de gevangenkampen waar andersdenkenden terecht kwamen. De inval in Oost Polen en Finland in 1939. De anexatie van de baltische staten in 1940. De bloederig neergeslagen opstand van 1956 in Hongarije, De praagse lente in 1968. En dat zijn nog slechts de misstanden in Europa.
Ik heb overigens nergens beweerd dat de amerikanen een stel onschuldige koorknapen zijn. Nu niet en in het verleden niet. Maar jij schijnt continu de misstanden uit het communistisch verleden te vergeten.
Hoe wilde jij je eigen eenzijdige kijk op de situatie omschrijven, Geschiedenis?Je draait de zaak weer om! Propaganda is wat anders dan geschiedenis.
En de taliban oefenen geen terreur uit?Ik heb al gezegd, dat de Amerikanen het in Afghanistan maar zelf op moeten lossen.
Door de Amerikanen te hulp te komen, kunnen die weer ergens anders doorgaan met hun terreur.
Volgens mij ben jij zo totaal verblind door je afkeer voor de USA dat je je ogen sluit voor het veel grotere gevaar van het Moslim fundamentalisme. Jij kiest dus daadwerkelijk voor de fascistische horde. Dat valt mij vies tegen voor een rooie rakker.