O, is slavernij ondertussen ook al afgeschaft ? Moet ik m'n vriendin vertellen.Rereformed schreef:aton schreef:Dat zal de christenen zeker hoofdbrekens bezorgen. Daar gaat hun eeuwigheid in de hemel.
Tja, ze halen dan in de regel hun dogma van de 'voortschrijdende openbaring' uit de kast. Zo van 'geleidelijk in de loop van vele eeuwen openbaart God alle waarheden die van belang zijn'.
Wat ik altijd gek heb gevonden is dat die openbaring in al zijn volheid dan ophoudt wanneer het nieuwe testament is afgeschreven. Dat klopt niet, want er zijn een heleboel zaken die later de inzichten van het NT weer zijn voorbijgegaan; neem als voorbeeld onze kijk op de slavernij.
Bizarre uitspraken in de bijbel
Moderator: Moderators
-
aton
Re: Bizarre uitspraken in de bijbel
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Wel, hoor jij christenen nog wel eens verkondigen hoe de economie eigenlijk geregeld zou moeten worden?aton schreef: O, is slavernij ondertussen ook al afgeschaft ? Moet ik m'n vriendin vertellen.
"Slaven, erken het gezag van uw meesters en heb ontzag voor hen."
"Slaven moeten in alles het gezag van hun meester erkennen en het hem naar de zin maken. Ze mogen hem niet tegenspreken."
"Slaven, gehoorzaam uw aardse meester zoals u Christus gehoorzaamt."
Born OK the first time
Als je nu slaven vervangt door werknemers of leerlingen of zelfs gemeenteleden dan klopt het aardig. Voor de christenen die de bijbel serieus nemen dan, niet voor de half-zachte.Rereformed schreef: "Slaven, erken het gezag van uw meesters en heb ontzag voor hen."
"Slaven moeten in alles het gezag van hun meester erkennen en het hem naar de zin maken. Ze mogen hem niet tegenspreken."
"Slaven, gehoorzaam uw aardse meester zoals u Christus gehoorzaamt."
Non sum qualis eram
De werkslaven mogen binnenkort zomaar ontslagen worden, wel een vooruitgang toch.Rereformed schreef:["Slaven moeten in alles het gezag van hun meester erkennen en het hem naar de zin maken. Ze mogen hem niet tegenspreken."
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Doet me ineens denken aan het science-fiction verhaal over de planeet waar artificiële breinen die antwoorden gaven, die hun meesters (de biologische wezens) niet bevielen werden vernietigd. Dit leiden tot een evolutie in artificiële breinen waardoor ze alleen nog gewenste antwoorden gaven. Uiteraard waren die antwoorden wel bezijden de waarheid. De maatschappij - die geheel afhankelijk was van die artificiële breinen - raakte dermate ontwricht, dat de bewoners van de planeet besloten te vertrekken naar een andere planeet, om daar van scratch af opnieuw te beginnen. Jammergenoeg werd de baan van hun ruimtevaartuigen berekend door een artificiëel brein . . . . .Rereformed schreef:"Slaven moeten in alles het gezag van hun meester erkennen en het hem naar de zin maken. Ze mogen hem niet tegenspreken."
Dat krijg je ervan als je slaven je niet mogen tegenspreken
Ik wens u alle goeds
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Maar als je het met het inzicht van terugkijken bekijkt, is het wellicht het geheim van het christelijk succes geweest dat zij een prediking had die zeer bevorderlijk was voor de politieke stabiliteit in het Romeinse Rijk.Peter van Velzen schreef:Dat krijg je ervan als je slaven je niet mogen tegenspreken
De lering van 'broederliefde' die Paulus predikte was ook geknipt voor iedereen in die tijd die in dat pas geconsolideerde uitgestrekte Romeinse Rijk vol etnische verschillen op reis was en een netwerk nodig had, dus het beste recept voor de economie.
Deze uitspraken zijn te vinden in de brief aan Titus, aan Timotheüs, de Efezebrief en de Petrusbrief. Allemaal geschriften die worden beschouwd als producten van de kerk van de tweede eeuw.
Born OK the first time
David had volgens mij niet zoveel op met naastenliefde zoals tegenwoordig een christen proclameert.
Hij zegt over de goddeloze in Psalm 109: 8 - 13
Dat zijn dagen weinig zijn; een ander neme zijn ambt;
Dat zijn kinderen wezen worden, en zijn vrouw weduwe.
En dat zijn kinderen hier en daar omzwerven, en bedelen, en de nooddruft uit hun verwoeste plaatsen zoeken.
Dat de schuldeiser aansla al wat hij heeft, en dat de vreemden zijn arbeid roven.
Dat hij niemand hebbe, die weldadigheid over hem uitstrekke, en dat er niemand zij, die zijn wezen genadig zij.
Dat zijn nakomelingen uitgeroeid worden; hun naam worde uitgedelgd in het andere geslacht.
Dat David boos is op degene die hem dwars zit kan ik me voorstellen. Maar richt je boosheid dan niet op zijn kinderen..!

Hij zegt over de goddeloze in Psalm 109: 8 - 13
Dat zijn dagen weinig zijn; een ander neme zijn ambt;
Dat zijn kinderen wezen worden, en zijn vrouw weduwe.
En dat zijn kinderen hier en daar omzwerven, en bedelen, en de nooddruft uit hun verwoeste plaatsen zoeken.
Dat de schuldeiser aansla al wat hij heeft, en dat de vreemden zijn arbeid roven.
Dat hij niemand hebbe, die weldadigheid over hem uitstrekke, en dat er niemand zij, die zijn wezen genadig zij.
Dat zijn nakomelingen uitgeroeid worden; hun naam worde uitgedelgd in het andere geslacht.
Dat David boos is op degene die hem dwars zit kan ik me voorstellen. Maar richt je boosheid dan niet op zijn kinderen..!
Non sum qualis eram
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Deze aanklacht lossen christenen in de regel op door de bijbel zo'n eerlijk menselijk boek te noemen. En voor die eerlijkheid moeten we dan weer applaudiseren.elle schreef:Dat David boos is op degene die hem dwars zit kan ik me voorstellen. Maar richt je boosheid dan niet op zijn kinderen..!
Wat ik me dan altijd afvraag is hoe ze kunnen zien dat bijvoorbeeld een geloof in een hiernamaals wel meer is dan een uiting van een kleinmenselijke behoefte.
Born OK the first time
-
aton
Dat is dan weer zuivere oorlogstrategie. Zoals in het liedje van de kikker die z"n moeder door de reiger werd opgegeten: ' Als ik groot en sterk zal wezen, zal ik zijn bakkes slaan '. Om dat te voorkomen moet je ook de kleine kikkertjes opeten. Zeer leerzaam boek, die bijbel.elle schreef:David had volgens mij niet zoveel op met naastenliefde zoals tegenwoordig een christen proclameert.
Enige afgedwongen vrijwilligheid valt ook niet te ontkennen volgens Ex. 21;Peter van Velzen schreef:
Dat krijg je ervan als je slaven je niet mogen tegenspreken
5 Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan, 6 dan zal zijn heer hem bij de goden (?) brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen, en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Daarover heb ik me indertijd ook al verbaasd, niet zozeer over die woorden die je dikgedrukt hebt, maar vanwege vers 4:Getses schreef: Enige afgedwongen vrijwilligheid valt ook niet te ontkennen volgens Ex. 21;
5 Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan, 6 dan zal zijn heer hem bij de goden (?) brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen, en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen.
"Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij heeft hem zonen of dochters gebaard, blijven de vrouw en haar kinderen eigendom van de meester en moet de slaaf alleen weggaan."
Dat is inderdaad afgedwongen vrijwilligheid.
Born OK the first time
Mijns inziens is één van de ergste dingen die iemand kan overkomen het bezit te zijn van een ander. Geen zeggenschap te hebben over iets, monddood gemaakt te worden, onvrijheid.....Rereformed schreef: Daarover heb ik me indertijd ook al verbaasd, niet zozeer over die woorden die je dikgedrukt hebt, maar vanwege vers 4:
"Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij heeft hem zonen of dochters gebaard, blijven de vrouw en haar kinderen eigendom van de meester en moet de slaaf alleen weggaan."
Bah!
Non sum qualis eram
Wat een moraal is dat toch. Maar het kan nog erger.
Kain vermoorde Abel, nota bene zijn eigen broer. En daarvoor wordt hij door God beloont met levenslange bescherming:
Genesis 4,15
Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan.
Kain vermoorde Abel, nota bene zijn eigen broer. En daarvoor wordt hij door God beloont met levenslange bescherming:
Genesis 4,15
Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
-
aton
Nu ja, veel volk zal hij nog niet hebben kunnen tegenkomen.Getses schreef:Wat een moraal is dat toch. Maar het kan nog erger.
Genesis 4,15
-
aton
Nog eentje om aan de kinderen voor te lezen:
Richteren 19:
22 Terwijl de reiziger en zijn gastheer genoeglijk aan de maaltijd zaten, liepen de mannen van de stad bij het huis te hoop. Deze onverlaten bonsden op de deur en riepen tegen de oude heer des huizes: ‘Laat die gast van u naar buiten komen, we willen hem nemen!’ 23 De gastheer ging naar buiten en zei tegen hen: ‘Mensen, bega toch geen schanddaad. Zoiets kunt u niet doen: deze man is bij mij te gast! 24 Ik heb hier mijn dochter, die nog maagd is, en de bijvrouw van mijn gast; laat me die naar buiten sturen. Neem hen maar en doe met hen wat u wilt, maar doe deze man hier zoiets schandelijks niet aan.’ 25 De belagers gingen daar niet op in, maar toen de Leviet zijn vrouw de straat op duwde, naar hen toe, verkrachtten en misbruikten ze haar de hele nacht lang. Pas bij het eerste ochtendgloren lieten ze haar gaan. 26 Terwijl het langzaam licht werd, sleepte ze zich naar het huis waar haar man te gast was. Voor de drempel viel ze neer. 27 Toen haar man die ochtend bij de eerste zonnestralen de deur opende en naar buiten ging om zijn reis te vervolgen, zag hij zijn vrouw daar liggen, haar handen uitgestrekt naar de drempel. 28 ‘Sta op,’ zei hij tegen haar. ‘Kom, we vertrekken.’ Maar er kwam geen antwoord. Hij tilde haar op de ezel en vertrok naar zijn woonplaats. 29 Bij zijn thuiskomst nam hij zijn mes en sneed het lichaam van zijn vrouw in twaalf stukken; naar elk stamgebied van Israël stuurde hij een stuk.
Richteren 19:
22 Terwijl de reiziger en zijn gastheer genoeglijk aan de maaltijd zaten, liepen de mannen van de stad bij het huis te hoop. Deze onverlaten bonsden op de deur en riepen tegen de oude heer des huizes: ‘Laat die gast van u naar buiten komen, we willen hem nemen!’ 23 De gastheer ging naar buiten en zei tegen hen: ‘Mensen, bega toch geen schanddaad. Zoiets kunt u niet doen: deze man is bij mij te gast! 24 Ik heb hier mijn dochter, die nog maagd is, en de bijvrouw van mijn gast; laat me die naar buiten sturen. Neem hen maar en doe met hen wat u wilt, maar doe deze man hier zoiets schandelijks niet aan.’ 25 De belagers gingen daar niet op in, maar toen de Leviet zijn vrouw de straat op duwde, naar hen toe, verkrachtten en misbruikten ze haar de hele nacht lang. Pas bij het eerste ochtendgloren lieten ze haar gaan. 26 Terwijl het langzaam licht werd, sleepte ze zich naar het huis waar haar man te gast was. Voor de drempel viel ze neer. 27 Toen haar man die ochtend bij de eerste zonnestralen de deur opende en naar buiten ging om zijn reis te vervolgen, zag hij zijn vrouw daar liggen, haar handen uitgestrekt naar de drempel. 28 ‘Sta op,’ zei hij tegen haar. ‘Kom, we vertrekken.’ Maar er kwam geen antwoord. Hij tilde haar op de ezel en vertrok naar zijn woonplaats. 29 Bij zijn thuiskomst nam hij zijn mes en sneed het lichaam van zijn vrouw in twaalf stukken; naar elk stamgebied van Israël stuurde hij een stuk.