Wie bedacht de zondeval?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MoreTime
Bevlogen

Wie bedacht de zondeval?

Bericht door MoreTime »

De vraag in de titel houdt mij al lang bezig.
Allereerst zien we in Genesis Adam en Eva zondigen. Vanwege hun zonde zullen zij 'zeker sterven'. Dat klopt, ze zijn gestorven :) (de bijbelgetrouwen maken hieruit op dat vanaf toen er dood in de wereld is, daarvoor niet) . Vervolgens moeten de joden allerlei wetten navolgen om Jahwe te behagen en te vriend te houden.
Dan opeens in het nieuwe testament komt Paulus met de leer van de zondeval (Fall of man):

Rom 5,12
Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben;

Even later wordt Christus aangehaald als tweede Adam, die de zonden van de wereld weer heeft verzoend.
We hebben dus zo'n 4000 jaar zonder verzoening geleefd, vanaf het jaar 0 is er verzoening en is de zondeval ongedaan gemaakt.

1 Kor 15,21
Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens.

Ik kan er Christelijke bronnen op naslaan, maar die geven geen eerlijk antwoord, vandaar de vraag hier:
Waar komt deze leer nu vandaan? Is het enkel een idee van Paulus, of heeft Jezus dit ook beweerd? Aangezien Paulus al redelijk vroeg na het sterven van christus schreef, lijkt het me niet iets dat de kerk heeft bedacht.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Getses
Forum fan

Re: Wie bedacht de zondeval?

Bericht door Getses »

Grappig, erfzonde.

Hoe kan je het bedenken. Maar er zijn meer van die voorbeelden. Zo mogen bastaards tot in het tiende geslacht niet in de dienst des Heeren komen. Dus Jezus was een zondaar. Want zonder duidelijke vader ben je een bastaard.

Maar dan nog. Voordat Eva er was zocht God een maatje voor Adam onder de dieren. Maar sex met dieren is een zonde, zo blijkt later. Adam wees elk dier af als maatje, dus werd Adam beloont met erfheiliging? Nee, als beloning maakte God een vrouw die zijn ondergang werd.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
Raymond

Bericht door Raymond »

Hoewel de eerste aanzetten tot het leerstuk van de zondeval in de bijbel in de brief aan de Romeinen terug te vinden zijn, is dit leerstuk later uitgewerkt door de kerkvaders.

Misschien eens deze links lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde#H ... ondebegrip" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Original_s ... e_doctrine" onclick="window.open(this.href);return false;
'Follow your bliss' - Joseph Campbell
aton

Bericht door aton »

Raymond schreef:Hoewel de eerste aanzetten tot het leerstuk van de zondeval in de bijbel in de brief aan de Romeinen terug te vinden zijn, is dit leerstuk later uitgewerkt door de kerkvaders.

Misschien eens deze links lezen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Erfzonde#H ... ondebegrip" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Original_s ... e_doctrine" onclick="window.open(this.href);return false;
De engelse Wiki is hierover duidelijker. De brieven van Paulus, zelf een gnosticus, zijn geïnspireerd op de mysterie-religies en op Plato's gedachtengoed. In Genesis zelf is er geen sprake van erfzonde of zondeval.
@ MoreTime, Genesis wat in het N.T. staat komt van de Septuagint wat de joden na de val van het R.R. hebben verworpen gezien de kleine vertaalfouten. Hier de meer orriginele versie:
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... pstoc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En als ik me niet vergis zijn er twee verboden bomen; die van kennis en die van het leven. A & E hadden reeds aan de boom van kennis gezeten, en nu werden de goden bang dat ze ook nog aan de boom des levens zouden zitten ( eeuw leven zoals de goden ), en daarom zijn A & E de laan uitgestuurd. Er is zelfs naast die boom nog bewaking gezet .
Raymond

Bericht door Raymond »

Het is ook interessant om eens te kijken naar de apocriefe werken die in de intertestamentaire periode zijn geschreven te denken valt hierbij aan de boeken Henoch en Jubileeën.

Beide boeken waren bekend en er werd uit geciteerd door kerkvaders. Bovendien is er in de brief van Judas 1:14, 15 direct uit geciteerd.

Het lijkt haast boven elke twijfel verheven dat deze werken een sterke invloed hebben gehad op het vroege christendom en de leerstelling van de zondeval.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MoreTime schreef: Waar komt deze leer nu vandaan? Is het enkel een idee van Paulus, of heeft Jezus dit ook beweerd? Aangezien Paulus al redelijk vroeg na het sterven van christus schreef, lijkt het me niet iets dat de kerk heeft bedacht.
Het lijkt me dat deze leer inderdaad van Paulus afkomstig is, hoewel Raymond en Aton natuurlijk gelijk hebben dat alle redeneringen die eraan vast zitten niet zomaar uit de lucht kwamen vallen. Daar is ettelijke eeuwen aan gesleuteld.
Zoals je al opmerkt krijgt iedereen al de straf die God de mens voor de zonde oplegde: de dood. Ieder mens zorgt dus al voor de genoegdoening.
Paulus' redenering is wel knap van hem uitgevonden, maar klopt niet: "Maar uiteindelijk staat iedereen schuldig voor God. Daarom is geen sterveling onschuldig omdat hij de wet naleeft, want juist de wet leert ons de zonde kennen.. Gods gerechtigheid wordt nu ook buiten de wet zichtbaar. God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. Er is geen onderscheid. Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God." (Rom. 2 en 3)

Het Genesisverhaal geeft de straf aan die op de zonde volgt (de dood) en iedereen ondergaat die straf. Dus staat logischerwijs niemand daarna meer schuldig voor God. En hier walst Paulus helemaal overheen. Indien de gelovige via zijn geloof 'vrijspraak' zou hebben verkregen zou hij niet dood gaan, maar dat gaat hij nu juist wél.
Ook laat het OT nergens weten dat de wet een blok aan het been is, maar juist het tegenovergestelde: Bekeer je van je zondigheid en leef! En God vergeeft veelvuldig. Ook laat het OT weten dat er wel degelijk rechtvaardigen waren, waarvan sommigen niet eens hoefden te sterven. Dit alles gaat regelrecht in tegen Paulus' redenering.

Ook gaat zijn redenering in tegen wat Jezus leerde. Tegen 'de lichtvoetige zondares' (Lukas 7) spreekt hij zo: "Daarom zeg Ik u: Haar zonden zijn haar vergeven, al waren zij vele, want zij betoonde veel liefde." Jezus leert dus duidelijk iets anders dan dat wij allemaal zo zondig zijn dat niemand redding zou kunnen krijgen. Maar ja, van Jezus had Paulus nooit gehoord. :wink:

Maar het is wel duidelijk natuurlijk waarom hij die nieuwe fantasieën nodig heeft. In zijn tijd heeft men inmiddels een hel en hemel en eeuwig leven erbij verzonnen, en dan moet men automatisch er ook nog weer een nieuw oordeel bij verzinnen, hetgeen na onze dood zou plaatsvinden. De gelovige krijgt dus vrijspraak van een oordeel dat men eerst vers verzonnen heeft. Haha, kan iemand nog meer in de maling worden genomen!
En die vrijspraak zou dan afhangen van of men in Jezus' verzoenend lijden heeft geloofd of niet. Het is een aaneenrijging van talloze dwaasheden. Alleen al de bewering dat morele schuld ongedaan kan worden gemaakt is al pure onzin, laat staan dat iemand anders plaatsvervangend de straf voor morele schuld kan ondergaan, alsof het om financiële schuld gaat. Om nog maar niet te spreken van de onmogelijkheid te geloven voor het merendeel van alle mensen die geleefd hebben omdat die eenvoudig nooit ook maar één woord over Jezus gehoord hebben. Bovendien rekent Paulus er blijkbaar op dat wij mensen ook de natuurrampen en de verscheurende tijgers en bloedzuigende muggen voor onze zondenrekening nemen. Van een God die zich hiervoor zou moeten verontschuldigen aan ons wil hij niet weten. :mrgreen:

't Is allemaal dwaasheid op dwaasheid op nog meer dwaasheid.
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Rereformed schreef:Maar het is wel duidelijk natuurlijk waarom hij die nieuwe fantasieën nodig heeft. In zijn tijd heeft men inmiddels een hel en hemel en eeuwig leven erbij verzonnen, en dan moet men automatisch er ook nog weer een nieuw oordeel bij verzinnen, hetgeen na onze dood zou plaatsvinden. De gelovige krijgt dus vrijspraak van een oordeel dat men eerst vers verzonnen heeft. Haha, kan iemand nog meer in de maling worden genomen!
Een goed stuk, dank. Dit bovenstaande citaat is nogal wat. Ik denk dat je gelijk hebt, maar het roept wel problemen op. Allereerst dat Paulus de eerste schrijver was die we hebben in het NT na de dood van Jezus. Is er enig bewijs voor het feit dat hij deze leer en bovenstaande zou hebben bedacht. Zoiets bedenk je toch niet? En waarom je laten leiden door hemel&hel? Enkel omdat dit in de omliggende cultuur voorkomt?

Ten slotte; het lijkt soms zo arrogant dat wij hier even op een forum het hele zonde/schuld probleem van 2000 jaar oplossen. :D Begrijp me goed, ik ben het met je eens, maar het lijkt allemaal zo simpel als je er van een afstandje naar kijkt. Ik hoorde onlangs een gelovige zeggen 'het christendom bestaat nu al zo lang en zoveel mensen geloven erin, zouden al die mensen het mis hebben gehad?' Het is een drogreden, maar toch voor veel mensen een reden om te blijven geloven.

Ook de andere FT-ers, bedankt voor jullie bijdrage. :)
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
aton

Bericht door aton »

Raymond schreef:Het is ook interessant om eens te kijken naar de apocriefe werken die in de intertestamentaire periode zijn geschreven te denken valt hierbij aan de boeken Henoch en Jubileeën.

Beide boeken waren bekend en er werd uit geciteerd door kerkvaders. Bovendien is er in de brief van Judas 1:14, 15 direct uit geciteerd.

Het lijkt haast boven elke twijfel verheven dat deze werken een sterke invloed hebben gehad op het vroege christendom en de leerstelling van de zondeval.
Ik denk het niet, gezien de ( Tenach en de apocrieven ) joodse leer geen erfzonde erkennen. Bij Judas zitten we al bij de gnostici.
aton

Bericht door aton »

MoreTime schreef: Is er enig bewijs voor het feit dat hij deze leer en bovenstaande zou hebben bedacht. Zoiets bedenk je toch niet?
Ik denk dat Rereformed gelijk heeft. De inhoud van het N.T. was een groeiproces van 400 jaar, maar Paulus heeft dit enkel voorzien van een nieuwe omslag. Met wat Jezus zou gezegd hebben moest Paulus zelfs geen rekening houden, gezien Jezus nooit iets uitgesproken heeft wat zou indruisen tegen de joodse leer.
En waarom je laten leiden door hemel&hel? Enkel omdat dit in de omliggende cultuur voorkomt?
Iets anders zou Paulus nooit hebben verkocht gekregen.
Ten slotte; het lijkt soms zo arrogant dat wij hier even op een forum het hele zonde/schuld probleem van 2000 jaar oplossen. :D Begrijp me goed, ik ben het met je eens, maar het lijkt allemaal zo simpel als je er van een afstandje naar kijkt. Ik hoorde onlangs een gelovige zeggen 'het christendom bestaat nu al zo lang en zoveel mensen geloven erin, zouden al die mensen het mis hebben gehad?' Het is een drogreden, maar toch voor veel mensen een reden om te blijven geloven.
Hier wordt niks opgelost MoreTime, hier wordt enkel kennis doorgegeven wat in reeds ruime mate aanwezig is.
Raymond

Bericht door Raymond »

aton schreef:
Raymond schreef:Het is ook interessant om eens te kijken naar de apocriefe werken die in de intertestamentaire periode zijn geschreven te denken valt hierbij aan de boeken Henoch en Jubileeën.

Ik denk het niet, gezien de ( Tenach en de apocrieven ) joodse leer geen erfzonde erkennen. Bij Judas zitten we al bij de gnostici.
Dan verschillen we van inzicht.

Let wel ik zeg niet dat er een volledig ontwikkelde erfonde-leer te herkennen valt in het eerste eeuwse jodendom. Echter de aanzetten hiertoe zijn echter wel degelijk te vinden met name in het hellenistische en apocalyptische jodendom.

Als je de pseudopigrafische literatuur uit de intertestamentaire periode bestudeert dan valt daarin op dat er een redelijke belangstelling bestaat voor het tuinverhaal en het uitleggen hiervan.In deze geschriften vind je veelal een oorzaak-gevolg relatie tussen enerzijds het eten van de boom der kennis en anderzijds 'de (geestelijke) dood '.

Voordat het christendom ontstond (met name door Paulus) was het jodendom al een aantal eeuwen beïnvloed door hun overheersers (Babyloniërs, Perzen, Grieken en Romeinen). Feitelijk is zelfs het tuinverhaal een herschrijving van mythen die in het Midden-Oosten bestonden.

Ik zie Paulus daarom ook niet als iemand die breekt met zijn joodse achtergrond en op zichzelf leentje buur gaat spelen bij de mysterie-cultussen. Ik zie het ontstaan van het paulinische christendom veeleer als een verdere uitwerking van een ontwikkeling die al eeuwen in het jodendom gaande is.

De meeste ideeën van Paulus zijn dan volgens mij wel degelijk sporen terug te vinden in het zeer pluriforme (hetzij palestijnse, hetzij hellinistische) jodendom, dat zelf dus (zo je wilt) gecorrumpeerd was door heidense invloeden. Het echte unieke is dat hij van de dood van de joodse Jezus een gebeurtenis maakt die van universele heilsbetekenis is die verder reikt dan de joodse context. Heeft hij voor dit idee gebruik gemaakt van de mysteriecultussen? Er valt hier niets met zekerheid over te zeggen en we kunnen alleen op basis van bepaalde overeenkomsten gissen, aangezien er geen bronnen bestaan die hier absolute zekerheid over verschaffen.
aton

Bericht door aton »

Raymond schreef: Dan verschillen we van inzicht.
Ik denk het niet. Enkel de formulering, en die gaan we nu even uitklaren gezien je interessante post.
Let wel ik zeg niet dat er een volledig ontwikkelde erfzonde-leer te herkennen valt in het eerste eeuwse jodendom. Echter de aanzetten hiertoe zijn echter wel degelijk te vinden met name in het hellenistische en apocalyptische jodendom.
En als ik het heb over de joden, zijn dit de Wet ( Torah )- getrouwen en niet de gehelleniseerde ( voor de vrome joden : heidenen ), zoals de Saduceeën, Farizeeën en de Zeloten. (= hoeders van de Wet: bij de laatste hoorde ook Jezus )
Voordat het christendom ontstond (met name door Paulus) was het jodendom al een aantal eeuwen beïnvloed door hun overheersers (Babyloniërs, Perzen, Grieken en Romeinen). Feitelijk is zelfs het tuinverhaal een herschrijving van mythen die in het Midden-Oosten bestonden.
Vol-komen mee eens. Maar dit betrof niet alle joden. De bovengenoemde vromen die alsnog een messias verwachtte horen daar niet bij. Deze hellenisatie was al bezig sinds Alexander de Grote. Je ziet, onze meningen zin minder verdeeld dan je dacht.
Ik zie Paulus daarom ook niet als iemand die breekt met zijn joodse achtergrond en op zichzelf leentje buur gaat spelen bij de mysterie-cultussen. Ik zie het ontstaan van het paulinische christendom veeleer als een verdere uitwerking van een ontwikkeling die al eeuwen in het jodendom gaande is.
Als je Paulus tenminste ziet als een hellenistische jood. Hij had wél gebroken met de Wet ( als ex-farizeeër ). En nu kennen we wel Paulus als auteur, maar je zou er net zo ' vzw Paulus' van kunnen maken.
De meeste ideeën van Paulus zijn dan volgens mij wel degelijk sporen terug te vinden in het zeer pluriforme (hetzij palestijnse, hetzij hellinistische) jodendom, dat zelf dus (zo je wilt) gecorrumpeerd was door heidense invloeden. Het echte unieke is dat hij van de dood van de joodse Jezus een gebeurtenis maakt die van universele heilsbetekenis is die verder reikt dan de joodse context. Heeft hij voor dit idee gebruik gemaakt van de mysteriecultussen?
Zo zeker als één en één, twee is ! Hij ( of de vzw Paulus ) heeft een mysterie-cultus voor de gehelleniseerde joden ontworpen met zowat alle elementen van de toen gangbare cultussen.
Er valt hier niets met zekerheid over te zeggen en we kunnen alleen op basis van bepaalde overeenkomsten gissen, aangezien er geen bronnen bestaan die hier absolute zekerheid over verschaffen.
Net zo min als we de Big Bang kunnen bewijzen, maar wel de meest aannemelijke.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MoreTime schreef:Ik denk dat je gelijk hebt, maar het roept wel problemen op. Allereerst dat Paulus de eerste schrijver was die we hebben in het NT na de dood van Jezus. Is er enig bewijs voor het feit dat hij deze leer en bovenstaande zou hebben bedacht. Zoiets bedenk je toch niet? En waarom je laten leiden door hemel&hel? Enkel omdat dit in de omliggende cultuur voorkomt?
Wat dat laatste betreft, inderdaad ja. Omdat hemel en hel overal elders al uitgevonden was namen de joden dat over. Ze deden dat vrij laat. Zo kun je nog Prediker tegenkomen die er niets van moet weten. En in het NT wordt nog over de Sadduceeën gesproken die zich strikt aan de leringen van de Torah wilden houden en daarom niet in hemel en hel en opstanding geloven. In Handelingen 23 slaat Paulus daar een slaatje uit wanneer hij terechtstaat: "Paulus wist dat het Sanhedrin deels uit sadduceeën bestond en deels uit farizeeën, en daarom riep hij hun toe: ‘Broeders, ik ben een farizeeër uit een geslacht van farizeeën, en ik sta hier terecht omwille van de verwachting dat de doden zullen opstaan!’ Toen hij dit gezegd had, ontstond er onenigheid tussen de farizeeën en de sadduceeën en raakte de vergadering verdeeld. De sadduceeën beweren immers dat er geen opstanding is en dat engelen en geesten niet bestaan, maar de farizeeën geloven zowel het een als het ander. Er ontstond groot tumult, en enkele schriftgeleerden uit de kring van de farizeeën stonden op en betoogden heftig: ‘Wij vinden dat deze man niets heeft misdaan! Het kan toch dat een geest of een engel met hem gesproken heeft?’ "

Het idee van de verzoeningsdood is via Jesaja 53 verzonnen. En het lijkt me dat Paulus de persoon is geweest die de theorie van dit alles tot in de puntjes uitwerkte, via zijn redenering dat iedereen zondig is, en schuldig staat voor God en de wet niet kan helpen. Volgens mij staat zijn eigen depressiviteit, vertwijfeling en gespletenheid, die groeide uit uiterste vroomheid, hiervoor aan de basis. (zie Rom. 7: want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. Mijn daden zijn in strijd met mijn wil...wie zal mij ongelukkig mens redden uit dit ellendig bestaan dat beheerst wordt door de dood?)

Zoals gezegd klopt zijn theorie niet, want het OT stelt dat God veelvuldig vergeeft. Vergeving schenken is juist iets wat je doet zonder genoegdoening. Wanneer je genoegdoening krijgt voor iets waardoor je benadeeld bent kan er van vergeving geen sprake meer zijn. Ik vind het een beetje vreemd dat Paulus hier helemaal blind voor was. Nota bene in de Romeinenbrief, waar het allemaal uitgewerkt wordt, refereert hij (in hoofdstuk 4) er nog aan dat God om niet vergeeft: "Iemand die zijn loon verdient, krijgt het niet als een gunst maar als een recht. Maar iemand zonder verdienste, die echter vertrouwt op hem die de schuldige vrijspreekt, wordt vanwege zijn vertrouwen rechtvaardig verklaard. Zo prijst ook David de mens gelukkig die door God rechtvaardig wordt verklaard zonder dat hij enige verdienste heeft: ‘Gelukkig is de mens wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt; gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt.’ " Als David zoiets kan zeggen dan is er dus helemaal geen noodzaak voor een zoenoffer van Christus, iemand die plaatsvervangend lijdt en een straf op zich neemt. Of neem het OnzeVader gebed, waar Jezus eenvoudig God vraagt om vergeving voor onze schulden, gelijk wij ook vergeving schenken aan hen die aan ons wat verschuldigd zijn. Indien de mens om niet moet kunnen vergeven is het volslagen onzin om te stellen dat dat voor God niet mogelijk zou zijn.

Ook de volgende redenering is vreemd (Romeinen 5): "Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus."
Paulus wil hier zeggen dat de daad van Christus die van Adam verre oversteeg in waarde. Maar de realiteit van het leven is juist exact omgekeerd: de gevolgen van de zondeval zijn nog steeds voor iedereen duidelijk en volkomen onveranderd, terwijl die gevolgen van de genade via Christus enkel toekomstmuziek zijn en we het ons maar moeten verbeelden, en bovendien kunnen ze moeilijk zo universeel zijn als de dood is voor iedereen, indien het geloof in Christus vereist om die genade te kunnen ontvangen.

Hoe overigens een God genoegdoening kan krijgen via een bloedoffer is voor een modern mens niet meer te begrijpen. Daarvoor moet je helemaal terug naar de primitiefste denkbeelden van de pre-historische mensheid.
Born OK the first time
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Erg bedankt voor de uiteenzetting. Ik sla dit soort uitleggingen op in een document om later makkelijk te kunnen terugvinden. Thanks :)
Plaats reactie