Ik snap je nu. Ik was puur met de definiëring van het woord "gezaghebbend" bezig terwijl het doortrekt naar het topic-onderwerp.Fjedka schreef:Uiteraard. Dat zou ook een officiële drogredenatie zijn. Misschien begreep je me verkeerd? Ik sprak je niet tegen, maar vulde aan.WPS schreef:Met het nadrukkelijke woord "ervaarde" suggereer ik dus niet dat de meerderheid de wijsheid in pacht heeft
Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Moderator: Moderators
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Nee nee, niet per se de meerderheid die iets besliste. Het was in de 2e eeuw bijvoorbeeld vermoedelijk de meerderheid die de 4 evangeliën als maatgevend zag, maar dat was niet iets wat men op een gegeven moment met een meerderheid besliste, maar dat was gewoon zo gegroeid.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Zo er zijn weer bladzijden bij gekomen. Ik zal wel weer veel over het hoofd zien. Even een stapje terug. Het verhaal rond Sandan ligt nog open. De bron die loopt via Deschner werk ik nog aan. Dus mocht je denken; dit duurt te lang. Helaas, de literatuur ligt niet altijd op de boekenplanken. Maar het woord staat op een vel met opmerkingen. En blijft hier voorlopig staan.HJVorser schreef:Ik beweer niet dat er slechts geoordeeld werd op anciënniteit. Maar op een (vermeende) link met de apostelen en overeenkomst met wat de correcte leer geacht werd. Dus daar zit impliciet wel de ouderdom van het geschrift in, ja.
En nee, historische accuratesse was geen dominant criterium, maar of het door de beugel kon qua opvattingen. En verder hadden slechts héél weinig mensen de mogelijkheid om de evangeliën in detail te vergelijken, dus verreweg de meeste mensen zullen de verschillen niet eens zijn opgevallen. (Vergelijk de dominante opvatting onder zware protestanten die de verschillen vaak nog nooit echt zijn opgevallen terwijl ze wel hele lappen tekst uit hun hoofd kunnen opzeggen.)
Als ik het voorgaande verhaal lees dan valt het begrip Tertullianisatie. Hoe ouder; hoe dichter bij de bron. Maar biedt dit in de richting van de evangeliën historische zekerheden. Mythe en kerygma spelen ook een rol. Maar je zit dicht bij het vuur zeg je. Kun je de volgende vragen beantwoorden.
De belangrijkste evangeliën door wie zijn ze geschreven; (Kata etc. is bekend; maar iets duidelijker)
Waar zijn ze geschreven; een duidelijk antwoord;
En nog een vraag die open staat- Paulus en hemelvaart? Wanneer dook het uiteindelijk op?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Door wie: onbekend.De belangrijkste evangeliën door wie zijn ze geschreven; (Kata etc. is bekend; maar iets duidelijker)
Waar zijn ze geschreven; een duidelijk antwoord;
Waar: onbekend. Vermoedens: Mt Syrië; Mc Rome of Levant; Lc Efeze; Joh Alexandrië of Efeze; Thom Syrië.
Dat auteur en herkomstplaats onduidelijk zijn geldt trouwens voor vele andere geschriften uit de oudheid.
Heb ik al beantwoord, maar nog een keer speciaal voor jou. Paulus kende nog geen hemelvaart omdat de opname in de hemel bij hem samenvalt met de opstanding. De enige die een zichtbare hemelvaart onderscheiden van de opstanding heeft is Lucas/Handelingen. Het is een inventie van de auteur van deze geschriften.En nog een vraag die open staat- Paulus en hemelvaart? Wanneer dook het uiteindelijk op?
En Marcus 16:19 dan?HJVorser schreef:Heb ik al beantwoord, maar nog een keer speciaal voor jou. Paulus kende nog geen hemelvaart omdat de opname in de hemel bij hem samenvalt met de opstanding. De enige die een zichtbare hemelvaart onderscheiden van de opstanding heeft is Lucas/Handelingen. Het is een inventie van de auteur van deze geschriften.En nog een vraag die open staat- Paulus en hemelvaart? Wanneer dook het uiteindelijk op?
Of zie je dit vers al een toevoeging door een ander dan de schrijver van Marcus?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
De betrouwbaarheid van andere geschriften uit de oudheid staat hier niet ter discussie, maar je zult het met me eens zijn dat ook dit weer een argument is dat niet voor de betrouwbaarheid van de evangeliën spreekt. Een jij-bak richting andere geschriften uit de oudheid doet aan dat feit niets af.HJVorser schreef:Dat auteur en herkomstplaats onduidelijk zijn geldt trouwens voor vele andere geschriften uit de oudheid.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 19 apr 2012 22:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
@WPS
Uiteraard. Dat is toch algemeen bekend?
Uiteraard. Dat is toch algemeen bekend?
Ik vind het een beetje raar dat het in historisch perspectief plaatsen van de evangeliën een jij-bak is. Als het jou niet uitkomt is een vergelijking met andere geschriften een jij-bak? Kom nou.Fjedka schreef: De betrouwbaarheid van andere geschriften uit de oudheid staat hier niet ter discussie, maar je zult het met me eens zijn dat ook dit weer een argument is dat niet voor de betrouwbaarheid van de evangeliën spreekt. Een jij-bak richting andere geschriften uit de oudheid doet aan dat feit niets aan af.
Ik vind het eigenlijk wel een beetje spreken voor de betrouwbaarheid van de evangeliën dat ze anoniem zijn. Er zit in elk geval geen auteur achter die zijn eigen roem eens wilde opvijzelen.
Maar uiteindelijk moet de betrouwbaarheid van de evangeliën natuurlijk inhoudelijk beoordeeld worden. En het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder betrouwbaarheid verstaat.
Als je onder betrouwbaarheid verstaat dat je ervan opaan kunt dat het verhaal van de evangeliën is wat er echt gebeurd is, dan zijn de evangeliën niet betrouwbaar. Maar dat geldt ook van de meeste andere geschriften met historische pretenties uit de oudheid.
Waarschijnlijk zitten we op dezelfde lijn. Het circuleerde nog niet rond en was een uitvinding van een latere auteur die hoogstwaarschijnlijk bekend was met het verhaal van Elia in 2 Kon 2. Waar staat dit verhaal dat het samenvalt met de opstanding. Ik ken wel een collectieve hemelvaart en de hemelvaart naar de derde hemel; waar hij zichzelf ogenschijnlijk mee vereenzelvigd.HJVorser schreef: Heb ik al beantwoord, maar nog een keer speciaal voor jou. Paulus kende nog geen hemelvaart omdat de opname in de hemel bij hem samenvalt met de opstanding. De enige die een zichtbare hemelvaart onderscheiden van de opstanding heeft is Lucas/Handelingen. Het is een inventie van de auteur van deze geschriften.
Hoe denk je dat dat werkt met een stoet van ruim twee millioen mensen plus nog al hun dieren?HenkM schreef:Dus: rechte lijn, 20 meter, tenten opzetten, eten/slapen, opstaan, kamp opbreken, 20 meter sjokken, tenten opzetten ..........
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Nee, het is een jij-bak dat je het feit dat de schrijvers van de evangeliën onbekend zijn bagatelliseert door erop te wijzen dat auteur en herkomstplaats van vele andere geschriften uit de oudheid ook onduidelijk is.HJVorser schreef:Ik vind het een beetje raar dat het in historisch perspectief plaatsen van de evangeliën een jij-bak is. Als het jou niet uitkomt is een vergelijking met andere geschriften een jij-bak? Kom nou.
Prachtig. Klassieke omkering.Ik vind het eigenlijk wel een beetje spreken voor de betrouwbaarheid van de evangeliën dat ze anoniem zijn.
Ja, dat versta ik onder betrouwbaarheid en dus zijn we het eens onder deze definitie. Wat is de alternatieve definitie van betrouwbaarheid eigenlijk waar jij het blijkbaar over hebt?Als je onder betrouwbaarheid verstaat dat je ervan opaan kunt dat het verhaal van de evangeliën is wat er echt gebeurd is, dan zijn de evangeliën niet betrouwbaar.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Toch het is uiterst prettig als er ergens een verhaal opduikt dat dit niet een anonieme bron is. Welke persoon heeft dit genoteerd en wie was de ingang tot het verhaal. Dat oogt net iets betrouwbaarder.HJVorser schreef:
Ik vind het eigenlijk wel een beetje spreken voor de betrouwbaarheid van de evangeliën dat ze anoniem zijn. Er zit in elk geval geen auteur achter die zijn eigen roem eens wilde opvijzelen.
Maar uiteindelijk moet de betrouwbaarheid van de evangeliën natuurlijk inhoudelijk beoordeeld worden. En het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder betrouwbaarheid verstaat.
Uitgaande van de definitie waar we het over eens zijn, gebruikt men in de wetenschappelijke studie naar de oude geschiedenis massaal onbetrouwbare bronnen. Daarom is het feit dat de evangeliën in de genoemde zin onbetrouwbaar zijn geen reden om ze als historische bron overboord te gooien. Kritisch onderzoek moet echter op zoek naar welke onderdelen van de evangeliën wél bruikbaar zijn voor een kritische reconstructie van de geschiedenis. Daarvoor heb je criteria nodig die de waarschijnlijkheid dat een bepaald onderdeel historisch klopt verhogen. Bijvoorbeeld:
- onafhankelijke bronnen die hetzelfde zeggen
- het komt voor in een vroege bron
- iets wat niet bepaald statusverhogend is voor de groep of de stichter
- iets wat in meerdere genres naar voren komt
- iets wat klopt met de historische context
- etc
Als je iets hebt waarvan je met goede redenen kunt aangeven waarom het waarschijnlijk historisch is, kun je een historische reconstructie gaan bouwen.
- onafhankelijke bronnen die hetzelfde zeggen
- het komt voor in een vroege bron
- iets wat niet bepaald statusverhogend is voor de groep of de stichter
- iets wat in meerdere genres naar voren komt
- iets wat klopt met de historische context
- etc
Als je iets hebt waarvan je met goede redenen kunt aangeven waarom het waarschijnlijk historisch is, kun je een historische reconstructie gaan bouwen.
Maar noem eens 30 punten die jij onbetrouwbaar acht aan de evangeliën? Even met de kritische bril van een historicus.HJVorser schreef: