Arbitraire consensus bedoel je?
Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Moderator: Moderators
Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?
Grondtekst, HJVorser. 
Laatst gewijzigd door Fjedka op 19 apr 2012 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Wat bedoel je?
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Moeten we "gezaghebbend" vanuit ons perspectief op het verleden gezien niet gewoon heel simpel definiëren als: "wat ervaarde de meerderheid als gezaghebbend...?"Fjedka schreef:Het evangelie van thomas wordt geschat te dateren uit 80 oj, dus inderdaad, niet in alle stromingen. Gezaghebbend is in deze dus ook al een arbitrair begrip.
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Jim schreef:de grondtekst is eerder Aramees.
Maar de grondtekst van een griekse vertaling is daarmee nog steeds Aramees.HJVorser schreef:Nee hoor [...] Sommige logia of misschien verhalen zijn vertalingen uit het Aramees, inderdaad. Maar een vertaling in het Grieks is nog altijd Grieks.
Onder het motto: Billions of flies can't be wrong! Eat more shit!WPS schreef:Moeten we "gezaghebbend" vanuit ons perspectief op het verleden gezien niet gewoon heel simpel definiëren als: "wat ervaarde de meerderheid als gezaghebbend...?"Fjedka schreef:Het evangelie van thomas wordt geschat te dateren uit 80 oj, dus inderdaad, niet in alle stromingen. Gezaghebbend is in deze dus ook al een arbitrair begrip.
Dit suggereer ik ook met bovenstaande post.aton schreef:Gezaghebbend voor de winnaars, maar helemaal nog niet in de 2de eeuw. ...Fjedka schreef:Gezaghebbend voor wie/welke stroming(en)? Alle?
@HJVorser, hoe definieer jij "gezaghebbend"?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".
Albert Einstein
Albert Einstein
Ja die egbert ken ik wel. Zijn opvatting is geen serieuze wetenschappelijke opvatting.Jim schreef:Hier staat een hele discussie. Aramees
-
Jinny
Ik toevallig ook, wou je de discussie voortzetten?Ja die egbert ken ik wel
Bel ik hem even.....
Daarmee bedoelde ik, dat voor een grote groep (waarschijnlijk de grootste, maar daar wil ik mijn vingers niet aan branden) christenen de vier evangeliën gezaghebbend waren al in de 2e eeuw, dus functioneerden als geschriften die in de samenkomsten gelezen werden en waaruit geput werd om leergeschillen te beslissen.WPS schreef: @HJVorser, hoe definieer jij "gezaghebbend"?
Dat sluit niet uit dat er gemeenten waren waar nog andere evangeliën functioneerden, of slechts twee van de vier, maar er zijn dus een hele reeks indicaties dat de vier evangeliën al een traditioneel kwartet vormden.
@Fjedka: je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel (én dus wat ik letterlijk schrijf): ..."wat ervaarde de meerderheid als gezaghebbend?" Met het nadrukkelijke woord "ervaarde" suggereer ik dus niet dat de meerderheid de wijsheid in pacht heeft...Fjedka schreef:Onder het motto: Billions of flies can't be wrong! Eat more shit!WPS schreef:Moeten we "gezaghebbend" vanuit ons perspectief op het verleden gezien niet gewoon heel simpel definiëren als: "wat ervaarde de meerderheid als gezaghebbend...?"Fjedka schreef:Het evangelie van thomas wordt geschat te dateren uit 80 oj, dus inderdaad, niet in alle stromingen. Gezaghebbend is in deze dus ook al een arbitrair begrip.
Albert Einstein
Albert Einstein
En daarmee krijgt "da shit" dus een retourtje @Fjedka

Albert Einstein
Albert Einstein
-
aton
Maak hem gelijk de groeten over van Haus.Jim schreef:Ik toevallig ook, wou je de discussie voortzetten?Ja die egbert ken ik wel
Bel ik hem even.....
Helder. De meerderheid bepaalde dus toen wat men toen als gezaghebbend ervaarde (en nu dus -grotendeels-nog).HJVorser schreef:Daarmee bedoelde ik, dat voor een grote groep (waarschijnlijk de grootste, maar daar wil ik mijn vingers niet aan branden) christenen de vier evangeliën gezaghebbend waren al in de 2e eeuw, dus functioneerden als geschriften die in de samenkomsten gelezen werden en waaruit geput werd om leergeschillen te beslissen.WPS schreef: @HJVorser, hoe definieer jij "gezaghebbend"?
Dat sluit niet uit dat er gemeenten waren waar nog andere evangeliën functioneerden, of slechts twee van de vier, maar er zijn dus een hele reeks indicaties dat de vier evangeliën al een traditioneel kwartet vormden.
Albert Einstein
Albert Einstein
Uiteraard. Dat zou ook een officiële drogredenatie zijn. Misschien begreep je me verkeerd? Ik sprak je niet tegen, maar vulde aan.WPS schreef:Met het nadrukkelijke woord "ervaarde" suggereer ik dus niet dat de meerderheid de wijsheid in pacht heeft
Aldus HJVorser.Helder. De meerderheid bepaalde dus toen wat men toen als gezaghebbend ervaarde (en nu dus -grotendeels-nog).